⁉️برخی اشکال کرده اند که حروف عله لاجرم ثقیلند که در نتیجه، اعلال شده اند. پس چرا گزینه سوم درست است؟
جواب) این تحلیل مرحوم رضی ناظر به ذات حروف عله است و منظور سوال نیز، ذات حروف عله بوده است. از قرائن مشخص است.
⁉️برخی نیز اشکال کرده اند که حروف عله، نسبت به برخی حروف دیگر، کثیر نیستند. مثلا حروف حلقی در زبان عربی، بسیار پرکاربردند.
جواب) مرحوم رضی ادعای کثرت استعمالی خودِ حروف عله را کرده اند و کاری با حروف دیگر ندارند.
مرحوم رضی می فرماید: هر کلمه ای یا دارای حروف عله است یا اگر هم حروف عله ندارد، ابعاضِ حروف عله (حرکات) در او هست، لذا کثیر است. هر کثیری ولو خودش ذاتا خفیف باشد، تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارد لذا حروف عله، در خیلی از موارد، اعلال می شوند.