موسسه زندگی مطهر
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان* 🔗 یادداشت(۳) *📌 جریان نواندیشان دینی(تجددگرایی)* 🔻جريان نواندیشان
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان* 🔗 یادداشت(۴) *🔻 (ادامه) جریان نواندیشان دینی(تجددگرایی)* ▪️ از سوی دیگر نواندیشان دینی سعی در ارائه «تفسیری مدرن از دین» دارند به موجب این نگاه، راه‌حل مسائل زنان را در به کارگیری علومِ جدید می‌داند؛ علومی که مبتنی بر «عقل ابزاری» هستند. یکی از ویژگی‌های عقل ابزاری «تاریخی‌شدن ارزش‌های انسانی» و پذیرش «نسبیت در فهم حقایق دینی» است. بر این اساس هیچ معرفتی حتی معارف دینی «ثابت» نیستند و به نوعی «زمانمند» و «مکانمند» به شمار می‌آیند و نگاه ثابت دینی را نمی‌پذیرند. بيشتر انديشمندان اين طيف بر اين باورند که آيات قرآن از جمله آيات مربوط به زن عصري بوده و شأن تاريخي دارند از این رو اجتهاد، خصوصا آن بخش از احکام دین که مربوط به تفاوت‌های زن و مرد می‌باشد می‌بایست با توجه به زمان و مکان تغییر نماید از این منظر سنت، با عنوان نفی گذشته و به بهانه تحول ذبح می‌گردد. ❗️بر این اساس این جریان فکری معتقد است؛ آنچه مورد قبول اسلام است، حضور زن همپای مردان به لحاظ موضوع فعالیت، مقیاس فعالیت و مجرای فعالیت در جامعه است و البته منظور از اسلام، اسلامی است که نگرش نسبی‌گرایانه به احکام دارد چرا که می‌بایست اجتهاد، متناسب با زمان و مکان تغییر نماید. *💫 جریان تمدنی(انقلاب اسلامی)* 🔹 سومین جریان از میان جریانات دینی موجود در حوزه مسائل زنان جریان «تمدن گرا» می‌باشد که با وقوع انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(قدس‌ره) قوت گرفت. این جریان از آنجا که قائل به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است «تمدن‌گرا» از آن یاد می‌شود. اين تفکر برخلاف دو جریان فکری دیگر(سنتی و تجدد گرا)، معتقد است در موضوعات زنان دو عنصر پايايي و پويايي اسلام را بايد در يک نظريه‌ی واحد و در يک نسبت هماهنگ و منطقي می‌بایست تأمين کرد. از این رو این جریان درصدد است حوزه‌های تفکیک شده میان زن و مرد را مانند حضور اجتماعی با توجه به مقتضیات زمان حل کند. لذا ذیل یک نگرش «نظام‌مند» و «سیستمی» نسبت به «عالم»، «جامعه»، «اسلام » و «زن»، تعریفی از زن و حضور اجتماعی او ارائه می‌دهد. از این رو این جریان می‌کوشد تا *حضور اجتماعی زن را به گونه‌ای تعریف نماید که در مرحله اول خود زن و سپس جامعه در مسیر تقرب‌الهی حرکت نماید. از این رو « تکامل‌گرایی زنان» و «تکامل جامعه» را مطرح می کند.* ادامه دارد... ✍️ زهرا عباسپور ؛ کارشناسی‌ارشد تاریخ تشیع، پژوهشگر عرصه زن و خانواده، مادر ۴ فرزند . 💐مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان و خانواده @moasesehzendegimotahar https://ble.ir/moasesehzendegimotahar