بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : پاسخ خداوند متعال خداوند متعال به موساي كليم فرمود آنچه را كه خواستي «قَدْ أُوتيِتَ» به تو داده شد. تاکیدهای به کار رفته در این آیه عبارتند از : «قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ» ۱- کاربرد فعلِ ماضي مجهول ۲- کاربرد حرف تحقيق ۳- کاربرد جمله خبريه كه در افاده ي انشاء است. ما هم در ادبيات فارسي داريم اينكه كسي ديگري را مشاور خود يا معاون خود قائم‌مقام خود يا سِمتي براي او قرار مي‌دهد مي‌گويد من شما را براي آن كار منصوب كرده‌ام اين جمله ي خبريه است يعني هم‌اكنون منصوب شدي اين جمله‌هاي خبريه چه در ادبيات فارسي، چه در ادبيات عربي به داعي انشاء القا مي‌شود. با اين سه نكته خداوند فرمود گرفتي، خواستنت همان و دادن همان خداوند براي تثبيت اين مطلب مي‌فرمايد كه خيلي از نعمتها را نخواسته ما به تو داديم چه رسد به نعمتهاي خواسته, خيلي از نعمتهايي كه جزء مقدّمات دور نبوّت بود دربارهٴ تو اِعمال كرديم چه رسد به مقدّمات نزديك نبوّت اين جريان معجزات, مسلّح بودن به اموري كه تو را در هدايت آل‌فرعون كمك مي‌كند مقدّمات قريبه است دوران كودكي و نجات در دوران كودكي جزء مقدّمات بعيده است ما دربارهٴ مقدّمات بعيده بدون خواستن این همهٴاحسان را نسبت به تو روا داشتيم اما دربارهٴ مقدّمات قريبه، با خواستن تو حتماً خواهيم داد ﴿قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَي﴾ موضوع : نعمت های عطا شده به حضرت موسی (ع) وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي هر نعمتي را هم منّت نمي‌گويند نعمتهاي مهم را منّت مي‌گويند «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت(آل عمران/164)» براي اينكه نبوّت جزء نعمتهاي بزرگ الهي است اينجا هم فرمود: «وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي» بار ديگر، نه يعني بار دوم يعني «ما ليس بأوّل»، در تعبيرات عرفي هم مي‌گويند دست دوم، دست دوم نه يعني دست دوم يعني «ما ليس بأوّل» ممكن است دست پنجم و ششم باشد «مَرَّةً أُخْرَي» يعني غير اول، حالا بار دوم است، بار سوم است، بار چهارم است، چون چندين بار محبّت الهي را اينجا بازگو مي‌كند: - دوران شيرخوارگي - دريا انداختن - گرفتن آل فرعون - نگهداري آل فرعون از او - موفقيّت حضرت در دربار فرعون - رفتن به مدين همه اينها جزء منّتهاي الهي است ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موضوع: وحی به مادر موسی علیه السلام «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي» درست است كه ما به مادر تو وحي فرستاديم اما در حقيقت اين منّت و عنايت نسبت به تو بود «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي» وحيي كه به مادرت فرستاديم از سنخ وحيي نيست كه به تو يا برادرت هارون فرستاديم اينها كه به شما داديم وحي تشريعي است، وحي علمي است، توحيد و عقايد ديگر است، اما وحيي كه به مادرت فرستاديم از سنخ علم نيست از سنخ عمل است، از سنخ حكم نيست از سنخ تصميم است، فرمود ما به مادر تو وحيِ عملي فرستاديم يعني در آن محور تصميم‌گيريِ او وحي رسانديم كه اين كار را بكن آن كار را بكن، وحیی که به مادر تو فرستاديم از سنخ «وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ» است گاهي انسان يك تصميم خوبي مي‌گيرد اين معلوم مي‌شود به الهامات فرشته‌هاست، گاهي يك تصميم بدي مي‌گيرد اين معلوم مي‌شود بر اساس وسوسه‌هاي شیطان است. أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِی وَعَدُوٌّ لَهُ .‌‌...(۳۹) آیه بالا شامل دو امرِ حاضر و دو امر غايب است. 👈 دو امر حاضر نسبت به مادر موسی علیه السلام ۱- «أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ» ۲- «فَاقْذِفِيهِ» با «فاء» تفريع «فِي الْيَمِّ» 👈دو امر غايب نسبت به دريا و آل‌فرعون ۳- «فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ» ۴- «يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَهُ» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin