#تفسیر_سوره_انبیاء
#طرح_رضوان
#بخش_دوم
#استاد_آلمرتضی
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
حقیقت در عالَم، نسبی نیست یعنی هرچه هست برای جمیع اشیاء هست.
حقیقت هر چیزی همواره مطلق است و هرگز نسبی نیست لیکن معرفت آن میتواند نسبی باشد: 👈بعضی آن را درست میفهمند و برخی نادرست وشماری ضعیف و بعضی قوی، برخی همه جوانب آن را میفهمند وشماری پاره ای از جوانب را، پس معرفت گاهی نسبی است ونسبی بودن بدین معنا نیست که فهم هر کسی حق است بلکه بعضی خوب میفهمند که میشود صواب، وبرخی هیچ نمیفهمند یا بخشی را نمیفهمند که در ان بخش میشود خطا. از این رو شیعه مخطئه است؛ نه مصوبه. یعنی اگر کسی روشمندانه برای شناخت اشیا کار کند وبه واقع برسد، دو ثواب میبرد وچنانچه روشمندانه کار کند ولی به واقع نرسد، یک ثواب میبرد، واگر روشمندانه کار نکند، معاقب است.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
❇️
موضوع: عقل نظری وعقل عملی
❓❓
مشکل نمرود و قومش در کدام بخشِ عقل بود؟
در انسان همواره دو خطر بیمعرفتی و بیانگیزگی هست: میداند فلان سخن خلاف است؛ ولی آن را میگوید؛ میشناسد فلان کار حرام است؛ اما انجام میدهد، چون او به معرفتِ نفس راه پیدا نکرده که درون را بشناسد و بفهمد که مسئول، چه کسی است. تنها کاری که به مسئولش واگذار شود، نتیجه میدهد وگرنه نباید نتیجهای را توقع داشت.
در انسان، جناحی که متصدی علم است، مسئول عمل نیست، چون مسئول عمل، عقل عملی است؛ ولی برخی کار را به بخش علم میدهند. علم وظیفه خود را انجام میدهد و انسان میداند که فلان کار بد است پس بخش علم و معرفت که جناح خواست نفس است، کوتاهی نمیکند و گرفتار وهم و خیال نمیشود بلکه برهان میآورد و آدمی یقین هم دارد در نتیجه عالمانه سخن میگوید و عالمانه مینویسد؛ لیکن عقل عملی مسئول کار است بر این پایه انسان نمیتواند مشکل خودش را حل کند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
فرعون و نمرود و قوم آنها نیز در بخش اندیشه حق را میفهمیدند و هیچ مشکلی از نظر بحث علمی نداشتند
اما با اینکه اعتراف کردند و دو بار سرافکنده شدند، تصمیم گرفتندحضرت ابراهیم را بسوزانند. چون بخش علمی نفس یعنی بخش جزمِ نفس از بخش عملی آن که عهدهدار عزم و اراده است جداست.
چون پذیرش، کار عقل عملی است. آری شناخت دین از تدیُّن جداست: دین، مجموعهای از قواعد است و شناخت آن به عقل نظری برمیگردد اما تدین قبول دین است که کار عقل عملی است نه عقل نظری. ممکن است کسی محققانه حق بودن دین را ثابت کند ولی آن را باور نکند؛ باور کردن غیر از فهمیدن است. عقل نظری اندیشه را بار ور می کند؛ ولی باور آن به عهده عقل عملی است.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin