2️⃣0️⃣
🔘 بر شهر چه فرهنگی مستولی است...؟
💠 آجر، گل، خشت و چوب تنها، مصالحی هستند که در دستان زیردست بنا شکل میگیرند. امَا در حقیقت، آنکه، شکل ویژه بنا را در مافیالضمیر و صفحه ذهن خویش طراحی نموده است، معماری است که با نوع دریافت خود از هستی و فرهنگش میزید و بنا را منطبق با آن برمیکشد.
💠 تفاوتی نمیکند. معمار، شهرساز و یا طراح لباس هریک به سهم خود در وقت و ابزار توانایی و خلاقیت آنچه را که در دل میپرورد عرضه میدارد.
💠 از همینروست که در وقت فراگیر شدن یک فرهنگ و مستولی بودن اخلاقی ویژه بر یک قوم، همه اجزاء مدنیت یکنوا سر میدهند. معماری آنچه را که شهرها میگویند تکرار میکند و هر دو باهم با پوشش همنوا میشوند و الخ...
💠 نگاهی به تمدن معاصر بیفکنید،
آیا از شهرهای مدرن، آپارتمانهای لوکس، جامههای رنگی، مرکبهای رهوار و دیگر ابزارو اشیایی که مورد استفاده انسان امروز است، صدا و آهنگی یکدست نمیشنوید؟!
💠 و آیا در همان حال بناهایی مانده از اعصار گذشته و یا سنتی به یادگار مانده از حوزه فرهنگی پیشین، به سازی نمیماند که در پردهای دیگر مینوازد و در وضع امروز تعارض به وجود میآورد؟
💠
#تعارض را همه درک میکنند. و این تعارض پیش از آنکه مربوط به صورت بنا باشد به وجه فرهنگی بر میگردد و این تعارض بنیادین فرهنگی است که در عرصه تاریخ بحران میآفریند.
💠 درهرحال باید گفت: تمدن صورت مادی حیات انسان است. و فرهنگ روحی که در کالبد تمدن دمیده میشود تا حرکت و جنبش آن را سبب شود.
📚 «
#تفکر_فرهنگ_و_ادب_تمدن »
📖 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
🌐
shop.mouood.com/tafakor_farhang/
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
@mouood_org