📌رویارویی حق و باطل در همه زمان ها
🔹دو انگارة «حق» و «باطل»، از واژه¬های مهم و کلیدی در فرهنگ¬نامة دین جاودانة اسلام و دارای مفاهیم و معانی گسترده و گوناگون هستند، به گونهای که در هر برههای از زمان، تجلیّات و نمودهای مختلفی داشتهاند.
🔹 مهم¬ترین نمودهای معنایی حق و باطل که در طول تاریخ، بروز و ظهور یافتهاند را میتوان در وجود دو گروه و جبهة مخالف هم، شناسایی کرد
📎 گروه اول در جبهة خیر، ایمان و حق¬پرستی
📎و گروه دیگر در جبهة شرّ، کفر، طغیان و فسادگری.
🔹در یک جبهه، پیامبران، اولیای الهی، یکتا پرستان، حق¬پویان، عدالتگرایان و مؤمنان قرار داشته و دارند.
🔹 و در جبهة مقابل، جبّاران، فراعنه، حاکمان ظلم و جور، مُترفان، ثروتاندوزان، کافران و حق¬ستیزان بوده و هستند.
🖇در طول تاریخ، همواره، بین این دو گروه، نزاع، درگیری و چالش¬های فراوان وجود داشته است و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
🔹مبارزه و نزاع حق و باطل، در تاریخ بشری و مکاتب الهی، پیشینهای دراز و طولانی دارد.
باطل، در زمینة افکار و عقاید- چه در بُعد رفتار و اخلاق، چه در محور اجتماعی و حکومتی، و چه در زمینة فرهنگ و سیاست- به گونهای بوده است که همة پیامبران، اوصیا و امامان با آن، مبارزه کردهاند. در این میان، سنت الهی نیز بر آن بوده که با نیروی حق، باطل را نابود سازد.
🔹در همین راستا، بشر، شاهد دو قیام حقطلبانه و نهضت باطل¬ستیزانة تأثیرگذار و شکوهمند بوده و خواهد بود:
1⃣ نهضت عاشورایی امام حسین (عليهالسلام)، در دهم محرم سال 61 هجری قمری.
2⃣قیام حقپویانة امام مهدی (عجلاللهتعالي فرجهالشريف) در آخرالزمان.
پیوندها و ارتباطات گسترده و مستقیم این دو قیام و نهضت، به گونهای زیاد است که میتوان گفت این دو، در حقیقت، تکمیلکننده، تداومبخش و در امتداد یکدیگر قرار گرفتهاند.
⤴️ هر دو قیام، در جبهة «حق» تعریف میشوند و در برابر آنها، گروه «باطل» (مفسدان، ستمگران، دین-ستیزان) قرار میگیرند.
⤴️هدف هر دو، اصلاح جامعة فاسد و رو به تباهی است و مهمترین برنامة آنها، احیای آموزههای والای دینی- انسانی و ریشهکنی ناهنجاریها و موانع رشد و کمال انسانهاست.
🔹پیام سیاسی- دینی این دو قیام، مبارزه با حکومتهای جور و فساد، و عدم سازش با جباران و طاغوتها است و هدف اصلی آنها، رساندن جامعة بشری به تعالی و کمال نهایی – یعنی عبودیت و قرب خدای متعال- و ایجاد انقلاب و دگرگونی در اخلاق و رفتار نا¬پسند مردم است.
🔹یکی، آغازگر جهادی خونین و حماسهای بی¬نظیر علیه ظلم و فساد و بیدینی است و دیگری، پایانبخش طومار عمر باطل و هدایتگر مبارزة نهایی علیه شرّ و کفر.
⤴️هر دو قیام در تداوم نهضتها و انقلاب¬هایی است که در طول تاریخ، توسط پیامبران و صالحان، شکل گرفتهاند و خود نیز منشأ و سرچشمة بسیاری از قیامهای حق¬طلبانه و ظلم¬ستیزانه بوده¬ و خواهند بود.
🖇 پیوندها و ارتباطهای دو قیام حقطلبانه و نقش و تأثیرگذاری آنها بر همدیگر.
✳️یک. تحلیل فلسفی ـ تاریخی هر دو قیام
توضیح، تفسیر و تحلیل تاریخ بشری و ارتباط مستمر گذشته با حال و آینده، بر عهدة «فلسفة نظری تاریخ» است.
بر اساس تعریفی جامع و کامل که ،فلسفه نظری تاریخ، کشف الگو و قوانین حاکم بر تاریخ و شناسایی اهداف، مسیرها و عوامل حرکتآفرین آن، جهت پیش¬بینی آینده و معنابخشی به حرکت تاریخ است.
🔹قیام امام حسین (عليهالسلام) و مهدی موعود (عجلاللهتعالي فرجهالشريف)، حلقهای از حلقات مبارزة اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق، منتهی میشود.
🔹 سر منزل و مقصد نهایی این مبارزه نیز حاکمیت اهل حق بر جهان، گسترش فضیلت¬های اخلاقی، ریشهکنی شرارت و رذالت و تحقق کمال اخلاقی و عقلانی است.
🔹بر این اساس، نهضت امام حسین (عليهالسلام)، در امتداد قیام¬های پیامبران و صالحان و یکی از حساس¬ترین و مهم¬ترین این مبارزات بوده است.
🔹 مهم¬ترین شاخصه و ویژگی آن- مانند سایر قیام های انبیا و اولیا- حقمحوری و تلاش برای احیای حق و خیر و ایمان بوده است؛ همان¬گونه که مهم¬ترین شاخصه و ویژگی قیام مهدوی نیز، حقطلبی و تلاش برای حاکمیت خیر و ایمان و حق خواهد بود.
🔹در کربلا و حماسة عاشورا، دو جمعیت و گروه، در مقابل یکدیگر قرار گرفتند: یک گروه، نمایندة حق و حقیقت، ایمان و حق¬باوری، درستی و صداقت، شرف و کرامت، عبادت و طاعت و در یک کلمه، گروه «حق» بودند و گروه دیگر، نمایندة شرّ و فساد، ظلم و تباهی، نفاق و بی¬ایمانی، پستی و رذالت و در یک کلمه، گروه «باطل».
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom