✅ ژئوپلیتیک و پیشرفت فزاینده فناوریهای رسانهای و ارتباطی
🔸به موازات پیچیدهتر شدن ساخت اجتماعی جوامع و تنوع حوزههای قدرت، رسانهها از نوعی ابزار ساده پیامرسانی به ابزار سیاسی قدرت، ماهیت خود را تغییر داده اند به گونهای که در کنترل کنشها و مناسبات اجتماعی، مؤلفهای جدید از قدرت سیاسی جوامع به شمار میروند؛ آنها واژگان، نمادها و اصطلاحهایی را میآفریند تا مردم و گروههای اجتماعی را به سمت الگوهای فکری خاص و مسیرهایی که برای ایشان در نظر گرفتهاند، رهنمون شوند.
🔹رسانهها با قرار گرفتن در میانه جامعه فکری و سازمان قدرت، فرصت و امکان تبادل نظر و تعامل
#فکر_قدرت را فراهم می کنند؛ مؤلفهای که می تواند با تصویرسازیهای متنوع خود، جریان قدرت را در جوامع تغییر دهد.
برداشتها و کنشهای روزانه مردم به میزانی زیاد تابع کارکرد و اهداف گردانندگان رسانههای گروهی یا نخبگان ژئوپلیتیک خاص و عام است که بر خلق پندار ژئوپلیتیک، مفاهیم استعلایی و انضمامی تمرکز میکند و برخاسته از آن، سیاستهای داخلی و خارجی، طراحی و عملیاتی میشوند؛ برایناساس، پیوند قلمرو معنایی تصویرسازی رسانهای (پندار ژئوپلیتیک) تبیینکننده ابعاد جایگاه رسانهها در ژئوپلیتیک عمومی است.
🔸عنصر تصویرسازی ذهنی در نظام رسانهها از آن رو مهم است که کنشهای اجتماع های انسانی در دوران مدرن به دلیل پیچیدگی جوامع و تعدد عوامل، بر پایه تصاویر شکل می گیرند و تعریف میشوند، کانونهای قدرت از رهگذر کنترل ابزارهای ارتباط گروهی و به تبع ، محتویات و پیامهای آنها توان نفوذ، هدایت و شکل دهی به افکار عمومی را به دست می آورند.
🔹جنبشهای اجتماعی موسوم به انقلاب رنگی در اروپای شرقی از بارزترین مصداق های کارکرد رسانهها در چارچوب ژئوپلیتیک عمومی است. انقلاب رنگی یا مخملی به عنوان نوعی براندازی غیر خشنونت آمیز و دگرگونی بدون خونریزی، برایند پویشهای سیاسی رسانهها در فرایند مشروعیت زدایی از حاکمیت و تغیر رژیم در کشورهای یادشده بود که طی راهپیمایی خیابانی و با نقش محوری رسانههای مخالف حکومت مستقر انجام می شد.
🔻 بیگمان، با پیشرفت فزاینده فناوریهای رسانهای و ارتباطی، آگاهی جوامع نسبت به آنچه در عرصه سیاسی رخ می دهد، بیش از گذشته شده و این تحول، زمینه پویش سیاسی فزاینده تودهها در قالب جنبشهای اجتماعی و انتقادی نسبت به قدرت مسلط نهاد حکومت است.
#رسانه_شناسی
#نبرد_ادراکی
#سواد_رسانه_ای