تاملی در توضیحات استاد علیدوست درباره یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
[صفحه 2 از 3]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اول: وجود فساد در حکومت معصوم؟
یکی از مهمترین بخشها در جوابیه استاد عالی که نیازمند جواب بود این قسمت بود:
«میفرمایند: برخی مفاسد (حدود ۳۰فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمیتوانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند... [اما] مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذیهای معاویه در حکمرانی حضرت انجام میدادند که در کتاب الغارات به برخی از آنها اشاره شده است.»
علمای بزرگ امامیه که در زمان طاغوت زندگی میکردند، تلقی واقع بینانهای نسبت به این موضوع داشتند و تصریح میکردند در زمان حضرات، مفسدان وجود دارند و والیان حکومت دچار تخلف میشوند. وظیفه حاکم معصوم، برخورد و کنترل آنها در حدّ ممکن است. شیخ طوسی نوشته است:
«ثم الذي يقع من الفساد، عند وجود الرئيس، لولاه لم يمتنع أن يقع من الفساد أضعاف ذلك. و لكان يحصل من الظلم أو التعدي ما لم يقع عند وجوده و هذا- كما نقول نحن و مخالفونا-: ان ما يقع من الفساد و الهرج و المرج عند بعثة الأنبياء و تنفيذ الرسل، لولاهم لوقع أضعاف ذلك، و أن بعثتهم لا تخرج أن يكون فيها لطف، و ان لم يظهر»
علامه حلی هم در پاسخ به اشکالی از مخالفان شیعه که اگر امامی نصب شود، مفاسدی در پی دارد: «لأن في نصبه إثارة الفتن و قيام الحروب كما في زمن علي ع و الحسن و الحسين (ع)» مینویسد: «أنه لو لا إمامة علي و الحسن و الحسين (ع) لظهر من الفتن ما هو أشد من ذلك»
اساسا اقتضای شناخت ما از آن زمان چیست؟ در دورهای که مردم و نخبگان، سالهای متمادی امیرمومنان(ع) را خانه نشین میکنند و بعد آن همه موجبات ناراحتی حضرت را در دوره تصدی زمامت، موجب میشوند، امام حسن(ع) را در برابر معاویه تنها میگذارند و بعد با ضعف اعتقادی و سستی عملی، ندای امام حسین(ع) را بیپاسخ میگذارند. در این فضا، تشکیلات گسترده حکومت چگونه عمل خواهد کرد؟ آیا در حکومت معصوم، همه چیز طبق خواست حضرت پیش خواهد رفت؟!
آقای علیدوست در مصاحبهای که در سایت ایشان موجود است هم به بازگشت برخی مشکلات به پیش از انقلاب، اشاره کرده و گفتهاند:
«به نظر من اگر ما در بعضی از بخشها یا خیلی از بخشها موفق نبودیم، چون حفرههایی وجود داشت که از قبل رویش فکر نشده بود. یعنی ما مساله بانک را حل نکرده بودیم که انقلاب پیروز شد، مساله دموکراسی و جایگاه رای مردم را حل نکرده بودیم و با این پدیده کجدار و مریز برخورد کردیم. مساله مقاصد، عدالت و مصلحت حل نشده بود که یک دفعه انقلاب پیروز شد. این حفرهها باید پر میشد، باید پر بشود. در کنارش باید البته کادر سازی هم بشود که آن هم یک بخش دیگر است.»
و در ادامه از اینکه به کارهای انجام شده توجه نمیشود گلایه میکنند و معتقدند مصرف درست نظریههای تولید شده نداریم.
این یعنی ایشان قبول دارند بسیاری از مشکلات از پیش انقلاب به ارث رسیده است و حلّ نظری و اجرای عملی آن زمانبر است. تشبیه این جهت با حکومت حضرت چه اشکالی دارد؟!
نکته قابل توجه دیگر این است که ایشان معتقدند مسئولین به نظریههای تولید شده، توجه نمیکنند. اما طرز تفکر کدام طیف سیاسی، یا سران کدام جریان سیاسی، نسبت به نظریات اسلامی حوزهها بی رغبتتر و کم اعتقادترند؟ جریان غربگرا یا انقلابی؟ مسئله این است که برخی رسانههای داخلی حامی این آقایان، رسما مینویسند احکام اسلامی کهنه است و امروز باید کارشناسان حقوق و خانواده و... قوانین به روز را بنویسند، و همین اقتضای فقه پویا و اقتضای زمان و مکان است!
غربگرایی در برخی نخبگان مسئله پوشیدهای نیست. امثال جناب ظریف که گویی از گردش به شرق در کنار تعامل عزتمندانه با غرب، ناراحت است، در صحبتهای اخیر خود بجای قبول اشتباه در برجام و خساراتی که به کشور وارد شد و کمک به تشخیص مسیر صحیح در آینده، در باب ضعف روسیه سخن گفته و مدعی شد: «هنوز در سیستم تصمیم گیری ما در قالب «جنگ سرد» را داریم.» (خبرآنلاین)
از طرفی میبینیم ایشان از حامیان مجمع محققین و مدرسین حوزه است! بله این آقایان و حامیان حوزوی این تفکر، غربگرایان به ظاهر مقدسی هستند که طیف وسیعی از رسانهها از ایشان پشتیبانی میکنند.
این سوال بجایی است که خودتحریمی عامل برجسته مشکلات بوده است یا وجود چنین تفکرات و نسخه هایی در میان نخبگان کشور؟
#استاد_عالی
#استاد_علیدوست
#جهاد_تبیین
#فساد_در_حکومت_دینی
#سکولاریسم_حوزوی
#حوزه_انقلابی
#شاخه_حوزوی_خرده_جریان_اعتدال
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053