نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه 2 از 4]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
6. جناب آقای شهیدی ادعا کرده که این مطلب مذکور مربوط به «قبل از تصدی مرجعیت امام» بوده است این در حالی است که آقای منتظری هیچ تاریخ معین یا حتی مجملی را برای این نقل ذکر نکرده است و مجهول بودن تاریخ این روایت وجه دیگری برای ضعف آن محسوب میشود مگر آنکه جناب ایشان منبع دیگری غیر از خاطرات آقای منتظری داشته باشند که طبیعتا باید آن را با مشخصات بیشتر مطرح کنند.
7. در مطلب مورد نقد ادعا شده بود که امام پیش از تصدی مرجعیت اعتقادی به تشکیل حکومت اسلامی نداشتند. آقای منتظری نیز پس از ذکر ادعای خود گفته:
«این بود اظهارات ایشان در آن وقت، و اشارهای هم به ولایت فقیه نکردند. بعدا که ایشان به نجف رفتند...ولایتفقیه و حکومت اسلامی بحث کردند.»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199)
طبق این بخش از ادعای آقای منتظری که مورد استفاده مدرس نامبرده قرار گرفته؛ امام خمینی قدس سره الشریف تا زمان حضور در نجف و آغاز درسهای ولایتفقیه در سال 1348، هیچ بحثی از ولایت فقیه و حکومت اسلامی مطرح نکردند. اما جناب آقای شهیدی ادعا کرد که عدم اعتقاد امام به حکومت اسلامی تا پیش از تصدی مرجعیت توسط ایشان بود. در این زمینه چند نکته قابل ذکر است:
الف. علت عدول جناب شهیدی از این ادعای آقای منتظری چیست؟ آیا جناب ایشان نیز این بخش از خاطرات آقای منتظری را مخدوش میداند؟ اساساً آیا میتوان در این نقل آقای منتظری به این نحو تصرف کرد؟ آقای منتظری ادعا کرده که امام تا سال 1348 هیچ حرفی از ولایتفقیه و حکومت اسلامی نزد. آیا میتوانیم همین ادعا را منبع قرار بدهیم و در عین حال در آن تصرف کنیم و بگوییم امام تا پیش از تصدی مرجعیت (مثلا تا سال 1341-1340) اعتقادی به حکومت اسلامی نداشت؟!
ب. آقای منتظری ادعا کرد که «امام... در آن وقت... اشارهای هم به ولایت فقیه نکردند. بعدا که ایشان به نجف رفتند...ولایتفقیه و حکومت اسلامی بحث کردند.» این در حالی است که طبق تقریرات آقای منتظری از درس اصول امام، ایشان روایت مقبوله عمر بن حنظله را اثباتکننده ولایت فقیه میدانستند:
«فليرضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما»
فإنّ تعدية الحاكم ب- «على» تدلّ على الحكومة المطلقة، إذ لا استعلاء للقاضي فكأنّه عليه السلام قال:
فليرضوا به قاضيا فإنّه حاكم مطلق من قبلي و الحاكم أحد شئونه القضاء...»(محاضرات فی الاصول، ص431)
گفتنی است آقای منتظری در انتهای کتاب، تاریخ اتمام را 18شعبان1370 (معادل 3خرداد1330) عنوان میکند. بنابراین، حتی بر اساس مکتوبات آقای منتظری، مرحوم امام در سال 1330 یا پیش از آن به ولایتفقیه اعتقاد داشتند و این اعتقاد تلازم قطعی و قهری با پذیرش جواز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت دارد.
اثبات ولایتفقیه در تقریرات اصولی سایر شاگردان امام نیز قابل مطالعه است. بهعنوان نمونه ر.ک: تهذیب الاصول، ج3، ص590. تاریخ اتمام طبق این تقریر 15شعبان1330 ذکر شده است.
ادامه مطلب در صفحه بعد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13507
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053