نقدی بر آخرین اظهار نظر جنجالی جناب
#جعفریان
[صفحه ۱ از ۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹تقی زاده ستیزی مرام عالمان ناب دینی تاریخ را آئینهی عبرت خواندهاند و ما نیز همواره یکی از وجوه مطالعهی تاریخ را شناخت اشخاص و جریانها و عوامل توفیق و شکست ملتها دانستهایم.
🔸یکی از عبرتآموزترین برهههای تاریخ این مرز و بوم دوران مشروطه است. دورانی که اشخاص منسوب به نهاد دین در مواجهه با موج مدرنیته، به جای تلاش برای شناخت دقیق و اتخاذ موضع مناسب در قبال آن با سردرگمی کشور را به انحرافی فرهنگی دچار کردند که تا کنون گریبان ملت ما را رها نکرده است و در صورت عدم تمهید شایسته، وضع ما را از این بدتر نیز خواهد کرد.
🔸اخیراً شخصی
#تاریخدان* سخنی گفته است که در عبرتآموزی تاریخ به شک میافتیم. اینکه شخصی با این میزان غور در تاریخ، از زبان تقیزاده سخن بگوید، نشان از این است که
#تقیزاده نزد او چندان منفور نیست. او هر چند تصریح نمیکند که باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم اما سخنانش را جز در منظومهی فکری تقی زاده نمیتوان جای داد.
🔸سخنان مدیر حوزه که توسط تاریخدان مذکور مورد مناقشه قرار گرفته است نیز در جای خود قابل توجه است که اگر واقعاً حوزهی علمیه و علمای آن به جهتداری علم و ابتناء علوم طبیعی و تجربی بر مبانی فلسفی – کلامی اعتقاد دارند چرا این امر در فتاوای مرتبط با مسائل علم و تکنولوژی نمود ندارد و از سوی دیگر حوزه علمیه در راستای تبیین این مسائل چه حرکتی کرده است؟
از این مقوله که نیازمند مطالبه جدی از مدیران و سیاستگزاران حوزه است عبور میکنیم و روی سخن را به سوی تاریخدان تقیزاده مسلک میگردانیم.
🔸جناب تاریخدان! آنچه از مسلک شما برمیآید ترابط علوم تجربی و انسانی است که اقتضایش هضم مبانی اعتقادی در علوم غربی است لذا به هیچ وجه نمیتوانید قائل به استقلال علوم بشری از نهاد دین شوید. وقتی با علم و تکنولوژی مبتنی بر جهانبینی مدرن روبروییم، در ساختاری از دانش قرار گرفتهایم که جهانبینی دینی را طرد میکند و جهانبینی خود را به جوامع حقنه میکند؛ در چنین فضایی دم زدن از جهانبینی دینی را در خوشبینانهترین حالت میتوان خاماندیشی کودکانهای دانست. اساساً حوزه علمیه اگر به دنبال اقامهی دین در جامعه باشد، باید ابتدا ساختارهای معارض با اقامه دین را اصلاح کند وگرنه آب در هاون کوبیده است. در جامعهای که تمام عرصههای زیست فردی و اجتماعی معارض عفاف است، اصرار بر حجاب بدون اصلاح زمینههایش در جامعه به نتیجه نخواهد رسید. وقتی سبک زندگی و اهداف افراد جامعه از ایدهآلهای غربی اشراب شده باشد، نماز در زندگیشان یا فاقد جایگاه است و یا جایگاهی فرعی و ناهمخوان با اولویتهای اصلی زیست افراد دارد و در این صورت امر حقیقی به صلاة تنها به قول نیست بلکه باید چارچوبهای زندگی مؤمنانه به نُرم اجتماعی تبدیل شود که قطعاً با خطابه و منبر تنها قابل حصول نیست و نیازمند عمل جهادی و اصلاح ساختارها است.
🔹عالیجناب تاریخ دان! آیا ادعای استقلال علم از نورچشمیهای شما (دانشمندان سکولار غربی) که پس از رنسانس دین را به مسلخ علم بردند پذیرفتنی است؟
در میان متفکران شیعه نه کسی قائل به مرجعیت علمی فخر رازی و غرالی است و نه کسی علم را نجس دانسته است و بیان این ادعاها متضمن مغالطه پهلوان پنبه است که تنها از عالمنمایان و قدکوتاهان سطحینگر برمیآید.
اگر به جد معتقد به رهانیدن علم از فلسفهاید، لطفا تلنگری هم به چشمآبیهای موبور بزنید که علمشان را از بند فلسفه برهانند. در مهد علم و تکنولوژیای که شما واله و شیدای آن شدهاید، سالهاست فلسفه در تمام عرصهها دخالت دارد. خوب است در فضای وب عبارت Philosophy of را جستجو کنید تا شاخههای مختلف فلسفی مرتبط با علوم را در بیان اهالی تمدن راقیه و ناجیه! ملاحظه کنید. به عنوان نمونه قدری در Philosophy of medicine مطالعه بفرمایید تا ببینید تحقیق فلسفی در باب پزشکی نیاز همهی جوامع است نه برآمده از ذهن اهالی «تمدن مسلمانی».
ادامه یادداشت اینجا
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1560
@rozaneebefarda