تیغ و تحریف!
روایتی از
#تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با
#مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
📛یادداشت ششم:
حریت فقهی؛ در اسارت زد و بندهای سیاسی
خوانشی انتقادی بر سخنان سروش محلاتی (4محرم)
💥اختصاصی|| رضا جلیلی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 5]
الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ.(زمر18)
آقای محلاتی 4 محرم1442 (1399ه.ش.) در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران سخنرانی داشتند. محل مذکور به پشتیبانی شهرداری تهران تأسیس شده است. در سایت رسمی این مرکز آمده است :
«در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر بومی سازی علوم انسانی و بهمنظور ایجاد فضایی پویا و صمیمی برای بحث و تعامل بیشتر در میان استادان و صاحبنظران علوم انسانی، ارتباط مستمر و پویا بین دانشگاهیان، اعضای انجمنها و تشکلهای علمی– تحقیقاتی داخل و خارج از کشور ،شناسایی، بومی سازی و انتشار تجربیات برتر در حوزههای علوم انسانی [می باشد].
برگزاری سمینارهای محلی ، ملی و بینالمللی و همچنین حمایت از تالیفات این حوزه و نقد آثار علوم انسانی از جمله کارهای می باشد که خانه اندیشمندان علوم انسانی در دستور کار خود قرار داده است.» (سایت خانه اندیشمندان علوم انسانی)
اما با نگاهی دقیقتر مسلکی که این مجموعه در پیش گرفته مغایرت آشکاری با مبانی مقام معظم رهبری دارد. ایشان، لزوم اسلامیسازی علوم انسانی را اصلي مسلم گرفته و حوزه علمیه را در مقام پاسخگویی مینشانند. همچنین ایشان علوم انسانی فعلی که مبتنی بر مادیگرایی است را مضر عنوان میکنند:
«ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایدهای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است.... بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم میکنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.»(1389.8.2)
فلذا تولیدات این مرکز یا سایر مراکز در عرصه علوم انسانی اسلامی باید در ترازوی دقیق علوم اصیل حوزوی قرار گیرد و بدیهی است به صرف القای مطالب توسط فردی روحانی و معمم نمی توان آن را در جهت اسلامیسازی علوم انسانی تلقی کرد و باید فقهای متقی و مستقل از احزاب سیاسی کرسیهای تولید علم را به دست گیرند و بحمدالله در حوزه علمیه چنین فقهایی کم نیستند که منویات رهبری را جامه عمل بپوشانند.
گذشته از مقدمه فوق، جناب آقای محلاتی به مناسبت ایام محرم محور سخنرانی خود را یکی از فرازهای عاشورایی حضرت اباعبدالله الحسین قرار میدهد:
(( إن لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم هذه و ارجعوا الی احسابکم ان کنتم عربا کما تزعمون ))
جناب محلاتی مطالب خود را در سه قسمت بیان کرد:
1.اعتبار روایت و منبع آن
2.مفهومشناسی واژه «احرار» در روایت
3.رابطه بین شرط و جزا
@rozaneebefarda
ادامه👇