🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#متن_سخنرانی
#امام_خامنهای
بیانات در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور
قسمت قبل؛
https://eitaa.com/salonemotalee/13120
◀️ قسمت پنجم؛
🔹در تبلیغ، موضع تهاجم لازم است.
اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است؛
یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید، با چه کسی طرفید؛
ما با چه کسی طرفیم؟
حالا فرض کنید که یک شبههای را فلان سرمقالهنویس یا فلان ستوننویسِ فلان روزنامه یا مثلاً فلان توییتزن در فلان شبکه یک چیزی را مطرح کرده؛ ما با چه کسی طرفیم؟
این کیست؟
آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟
🔹احتمال قوی هست که اینجور نباشد،
احتمال قوی هست که این یک پشتِصحنهای داشته باشد؛
آن پشتِصحنه کیست؟
باید او را شناخت.
🔹ببینید! یک روز در این کشور ــ شماها البتّه آن روزها «لَم یَکُن شَیئاً مَذکورا»(۲۱) بودید؛(۲۲) صحبتِ پنجاه شصت سال قبل است ــ تودهایها فعّالیّت میکردند؛ فعّالیّت تبلیغی و غیره.
ظاهر مطلب این بود که این یک جوانِ تودهای است، به منِ مثلاً فرض کنید که جوانِ آخوند یا غیرآخوند رسیده و مثلاً میخواهد حرف خودش را بر ذهن من غالب کند؛
این ظاهر قضیّه بود،
امّا باطن قضیّه این نبود.
🔹باطن قضیّه این بود که حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاه فکری و سیاسیِ گستردهای به نام «شوروی»؛
تودهایها اصلاً از آنجا استفاده میکردند،
تغذیه میشدند،
ارتزاق مادّی و فکری میکردند؛
با منبع مارکسیسم مواجهید.
🔹لذا اینجا دانشمندان هوشمند آن روز ما، مثل مرحوم علّامهی طباطبائی، نرفتند سراغ اینکه جواب اینها را بدهند،
جواب مارکسیسم [را دادند]؛
این روش رئالیسم جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛
مبنای فکری نقطهی مقابل را پیدا کنند،
آن را هدف قرار بدهند؛
🔹بسیاری از کارهای مرحوم شهید مطهّری از این قبیل است؛
یعنی صحنه را بشناسیم،
بدانیم چه کسی با ما طرف است.
البتّه امروز که نگاه میکنیم، مارکسیسمی دیگر وجود ندارد
امّا یک عرصهی دیگری، یک هماورد دیگری در مقابل ما است؛
امروز این تقابل وجود دارد.
این تقابل بین دو جبهه است؛
اگر این دو جبهه را درست بشناسیم، بعد تشخیص خواهیم داد که آن پدیدهای که در مواجههی با ما قد علم کرده، خودش مستقل است یا وابستهی به آن جبههی مقابل است.
🔹این دو جبهه چه هستند؟
یک جبهه، جبههی «نظام اسلامی» است ــ که بعد دو سه کلمه عرض میکنم ــ یک جبهه، جبههی دروغگویی است که خودش را «لیبرالدموکراسی» نامگذاری کرده،
در حالی که نه لیبرال است، نه دموکرات؛
به دروغ میگوید لیبرالدموکراسی.
🔹👈 اگر شما لیبرال هستید، چرا استعمار کردید؟
استعمارِ سنّتیِ قدیم و استعمارِ جدید و استعمارِ فراجدید و فرانو.
شما چطور لیبرالی هستید، آزادیخواهی هستید، آزاداندیشی هستید که مثلاً یک ملّت چند میلیونی مثل هند را سالهای متمادی، بیش از صد سال، استعمار میکنید،
در تصرّف خودتان نگه میدارید،
همهی داراییهایش را از او بیرون میکشید،
تبدیلش میکنید به یک ملّت فقیر؟
🔹اینها حرفهای نهرو است؛
نهرو ــ جزو مبارزین هند که بعد هم نخستوزیر هند شد ــ مینویسد و شرح میدهد که هند قبل از آمدن انگلیسها، وارد شدن انگلیسها، چه بود و بعد از آمدن آنها چه شد.
شما لیبرالید؟
این لیبرالیسم است؟
🔹یا فرانسویها در الجزایر بیش از صد سال جنایت کردند، آدم کشتند.
تعداد آدمها را البتّه گفتهاند، مشخّص است، [منتها] من حالا یادم نیست؛
اینها [کشتار] هزاران نفر ــ شاید دهها هزار کشته ــ در طول چند سال در الجزایر، عمدتاً در تونس و همینطور بعضی جاهای دیگر در شمال آفریقا را مرتکب شدند.
🔹👈 دموکرات هم نیستند،
دروغ میگویند؛
برای خاطر اینکه حکومتهایی را بر یک جاهایی تحمیل میکنند؛ طرفدار دموکراسی نیستند.
با دموکراسیای که در خدمت آنها نباشد صد درصد مخالفند؛
این یک جبهه است.
🔹ببینید!
کسی نگوید اینها گذشته؛
بله، از قضیّهی هند صد سال گذشته،
از قضیّهی الجزایر شصت هفتاد سال گذشته،
امّا خوی [امروز] آن کسی که در الجزایر و در هند آن کارها را کرده، همان خوی آن روز است.
🔹امروز هم اینها حاضرند یک ملّتی مثل ملّت بیچارهی بیپناه اوکراین را بیندازند جلو، برای اینکه جیب کمپانیهای اسلحهسازی آمریکا پُر بشود؛
قضیّه این است دیگر؛
قضیّهی اوکراین اصلاً این است:
او بجنگند،
او کشته بشود،
برای اینکه سلاح فروش برود،
برای اینکه اروپاییها مجبور بشوند سلاح بخرند،
سلاح بسازند،
سلاح بدهند و جیب کمپانیهای سلاح پُر بشود. اینها همانها هستند.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛
https://eitaa.com/salonemotalee/13191
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee