7.17M حجم رسانه بالاست
از کلید مشاهده در ایتا استفاده کنید
| 🎥سینمایی ابلق به دنبال زنِ گیشه‌ای ◾️نفس‌ها در سینه حبس شده بود و همه منتظر بودند که آیا راحله در مقابل جلال کوتاه می‌آید و تن به او می‌سپارد یا نه می ایستد و نماد زنی قدرتمند در این فیلم و سینما می‌شود؟ ▫️اما راحله در واکنش به تعرض و تجاوز جلال با چاقویی که در دست دارد رگ خود را می‌زند، اصلا به ذهن کسی خطور نمی‌کند که یک زن در چنین موقعیتی چنینی کاری کند، کدام آدمی در آن شرایط نفس گیر برای فراری دادن مهاجم رگش را می‌زند، به نظر بهترن راه فریاد کشیدن است؛ اما فقط اینجا نسیت و در سکانس پایانی هم دلیلی برای کتمان این واقعه و به گردن گرفتن اصل ماجرا توسط راحله را نمی‌توان هضم کرد و در این اثر منطق روایی خوبی حکم فرما نیست. ◼️گذشته از اشکالات فرمی که در ابلق به چشم می‌خورد، اشکال انتقال پیام هم بر این فیلم وارد است و سازنده می‌خواهد با جلوه‌های بصری مفهوم و پیام فیلم را به خورد مخاطب دهد، اما بازهم این مفهوم مخیله بیننده را آزار می‌دهد؛ گویا می‌خواهد به اصرار بگوید زنان جامعه مورد تعرض مردان موزی موش صفت هستند و کسی از حقوق آنان دفاع نمی‌کند. ▫️به نظر بحث زنان نه تنها در سینمای غرب موضوعی جذاب برای جذب مشتری و تماشاچی است، بلکه در سینمای ایران هم با استفاده از تحقیر زنان و علم کردن حقوق به ظاهر پایمال شده آنان این بازار داغ و مورد توجه است، بازاری که پیامدی جز تخریب هویت زن و جایگاه اثرگذار او در جامعه چیزی به دنبال ندارد. ✍️سلمان ایرانمنش 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh