سیدالعلماء
🔺 خطر نفاق؛ (۱) بسم الله الرحمن الرحیم مسئله‌ی #نفاق که ذخیره‌ی #کودکی است و #انسان در #قلبش نگه‌د
🔺 خطر نفاق؛ (۲) 🔺 فرمایشات مرحوم امام پیرامون خطر نفاق 🔹 ... آن‌وقت که حال پیدا می‌شود، این‌جا دیگر سر و کارش با نیست، زیرا اصلاً آن‌ها را تمییز نمی‌دهد!، بلکه آن‌چه را که در قلبش وارد شده، می‌گوید. این است که خیلی به این مسئله اهمیت داده و فرموده: «ای مدعی ایمان و خضوع قلب در بارگاه ذوالجلال»؛ معنی یعنی من خاک راه تو هستم. من را از خاک آفریدی و منم خاکی هستم و برای تو می‌کنم. «اگر قلبت یکی‌پرست و یکی‌طلب است و الوهیت را جز برای ذات خدای تعالی ثابت ندانی، اگر قلبت موافق با ظاهرت است و باطنت موافق با دعویت است، چه شده که از برای اهل دنیا این‌قدر قلبت خاضع است؟»؛ اهل یعنی کسی که زری یا زیوری دارد، مثل این‌که ما چقدر مایل به ماشین یا آپارتمانی که حسرتش را می‌کشیم، می‌باشد؟!. «چرا پرستش آن‌ها را می‌کنی؟ جز این است که آن‌ها را مؤثر در این عالم می‌دانی؟» این قلب، قلب خدایی است یا وسائل و اسباب؟ اگر صاحب یا تمکن و ثروتی و یا صاحب وسائل و اسباب و یا اشخاصی که در انسان جای دارند، آیا این‌ها برای واقعاً کارا هستند، یا نه دست دیگری است که در آن قالب‌ها کار او را راه انداخته است؟ از دست سرمایه‌دار و یا فلانی به او یک خدمتی شده، از آن ساختمان به او امنیتی داده شده، تمام این‌ها آیا او هستند یا نه؟ البته که نعمت او هستند. لذا نباید به آن‌ها دل بست، بلکه باید یکتاپرست شد. در این حال سجده هم که می‌کند، حواسش به مسجودش است، در حالی‌که‌ آدم می‌داند خودش این‌طور نیست، اصلاً حواسش جای دیگر است و از این مسایل!. می‌فرماید: «جز این است که آن‌ها را مؤثر در این عالم می‌دانی، چیزی را که کارکن در این عالم نمی‌دانی اراده‌ی حق تعالی است» [ شرح ؛ شرح چهل حدیث ح ۹ ص ۱۶۱]. شما و بنده‌ی جاهلِ رو سیاه یک هفته روی این عبارت کنیم، ببینیم راست است یا نه؟ چون به آسانی آدم نمی‌فهمد که چه کاره است. آیا ما تا به حال نشسته‌ایم و حساب این‌ها را پاک کنیم؟! ادامه دارد ... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama