سیدالعلماء
🔹 کسانی‌که مسأله‌ی برای‌شان حل نشده، برای این است که مسأله را جوری برای‌شان طرح کرده‌اند که برای ذهن‌شان مشکل آمده. باید برای آن‌ها این‌طور مطرح شود که اصلاً توحید یک چیزی است که شما و تمامِ موجودات را زیر پر خودش می‌بلعد و جذب می‌کند و یک کهکشانی است که همه‌ی کهکشان‌ها را می‌گرداند. یک نیرویی است که همه‌ی نیروها را می‌کند و آن به آن، به آن‌ها نیرو می‌دهد. نیرودهنده‌ی نیروها، جاذبه‌دهنده‌ی به جاذبه‌ها، نفَس‌دهنده‌ی به نفس‌کش‌ها، دهنده‌ی به دانشمندها، یک همچین چیزی است. ما هیچ بودیم دیگر! همه‌ی ما می‌دانیم که چه ضعیفی در صلب یا در رحم بودیم؛ توحید یعنی نیرویی که با دست خود ما را آن به آن از چیزی به چیز دیگر منتقل کرده، از حالی به حالت دیگر منتقل کرده، گهواره و مادر و پدر و و و و همه‌ی این‌ها را به هم جوش داده، بالا آورده؛ شدم من، شدید شما. ما می‌خواهیم یک چنین موضوعی را مطرح کنیم، نه این‌که موجودی در یک جایی هست، خیلی بزرگ، خیلی مهربان، خیلی عظیم، کارهایی می‌کند، می‌کند، ما می‌خواهیم او را پیدا کنیم، با او آشنا بشویم؛ نه!، ما می‌خواهیم [نسبت به] آشناییِ اصل آشنایی‌هایی که وجودِ آشنا و آشنایی، همه از او هست، رفع از خودمان بکنیم. مثالش را بخواهند یک مثال خوبی پیدا کنند، پیدا نمی‌کنند، آخرش می‌گویند: ماهی‌ای که در اقیانوس می‌گردد و می‌چرخد، اگر به او بگویند یک چیزی به نام آب هست که همه‌ی ماهی‌ها در اویند، با او هستند، از او استفاده می‌کنند. خب می‌گوید: بروم بگردم ببینم در فلان اقیانوس پیدایش می‌کنم! از این طرف دنیا می‌رود به آن طرف و حال این‌که در تنفسش، در حرکتش، همه چیزش با آب است، اما نمی‌داند. مسأله‌ی شروع در توحید، شروع در رفع غفلت‌ها و اشتباهات است نه [شروع] در یک علومی. این اشتباهات که ما انباشته در کرده‌ایم، مانع این است که مسأله‌ی توحید برای ما حل بشود. ۸۵٫۱۰٫۲۱ ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama