9⃣ 9⃣ 9⃣ 5⃣ 🔸سومین دليل بر بطلان❌ اختصاص آیه به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله، احادیث فراوانی است که در شأن نزول آیه وارد شده(در مطالب قبل به برخی از آنها اشاره شد) و شامل پیامبر صلی الله علیه وآله، امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین علیهم السلام می شود و با وجود این روایات، پافشاری بر نزول آیه در حق زنان پیامبر صلی الله علیه و آله امری تحکّمی و بدون منطق خواهد بود.[1] 1⃣ 🔹همانطور که گذشت، سیاق آیات یکی از ادله کسانی است که آیه تطهیر را مختص زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می دانند و ما با طرح 3 اشکال، دلالت سیاق را بر مدعی رد کردیم. اکنون به طور تفصیلی و مجزا به بحث سیاق و جواب از آن می پردازیم. 🔸مدعی می گوید وحدت سیاق حکم می کند که تمام آیات به موضوع واحدی رجوع کنند و ارجاع بخشی از آن به غیر از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله مستلزم تفکیک بین اجزاء یک آیه واحد می شود و این امر قابل قبول نیست. 🔹در جواب گفته می شود: شکی نیست در اینکه سیاق از اموری است که برای کشف مراد گوینده 🗣 به آن استدلال می شود و صدر و ذیل و وسط کلام قرینه ای است بر مراد متکلم و وسیله ای است برای تعیین مقصود او، ولی این سیاق تا زمانی حجت است که دلیلی قوی تر از آن بر خلافش وارد نشده باشد، پس اگر دلیلی بر خلاف سیاق اقامه شد باید دست از وحدت سیاق برداشت. ♦️به عبارت دیگر اعتماد بر سیاق تا زمانی است که نصی بر خلافش نباشد و در این آیه گذشت که نصوص فراوانی بر خلاف سیاق آیه وارد شده و عمل به سیاق را منتفی کرده است. [1] 📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، صص 165 [2] 📙برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، صص 43-42 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee