#تاریخ_تشیع 48
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 12
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 7⃣
#علم_غیب 2⃣
🔸شاید این سؤال پیش آید که چرا در برخی روایات شاهد انکار علم غیب از طرف ائمه علیهم السلام هستیم که در جواب گفته می شود، مخالفت ائمه و متکلمان عصر حضور در کاربرد واژه "علم غیب" چند عامل دارد:
1⃣. با مراجعه به آیات و روایات و نیز عبارت های عالمان بزرگ 👳 روشن میشود که در عصر پیامبر و ائمه علیهم السلام و حتی دوره های بعد از آن، از واژه "علم الغیب"، علم ذاتی و بدون تعلیم خداوند فهمیده می شده است، بدین جهت ائمه علیهم السلام به رغم بیان اخبار غیبی، از کاربرد این واژه درباره خودشان جلوگیری میکردهاند، چنانکه وقتی امیرالمومنین علیه السلام در پایان جنگ جمل ⚔ در خطبه ای از برخی حوادث آینده خبر داد. کسی از یاران از او پرسیدِ:" لَقَدْ أُعْطِيتَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عِلْمَ الْغَيْبِ" یا امیرالمؤمنین به تو علم غیب داده شده؟
حضرت در جواب فرمودند:" لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِي عِلْم." این علم غیب نیست بلکه تعلیمی است ازصاحب علم .
2⃣. آماده نبودن عامه مردم برای هضم اعتقاد به علم غیب امام، به سبب ضعف عقل و اندیشه آنان چنانچه عده ای از مردم به خاطر عدم درک مقام امامت و ویژگیهای آن دچار غلو شده و نسبت به ائمه علیهم السلام قائل به الوهیت شدند.
(📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅
@shiashenasee