🌾🌺 بسم الله الرحمن الرحیم🌺🌾 🔷️توحید با وجود اختلافات طبقاتی معنی ندارد... اگر چنانچه قائل به توحید باشی در جامعه اختلاف طبقاتی و تبعیض معنی ندارد دیگر، اصلا معنی ندارد دیگر، آن جامعه ای که سَری و تَهی دارد، آن جامعه، جامعه توحیدی نیست، توحید میگوید؛ *‌‌کلکم من آدم و آم من تراب* همه فرزندان آدمند و آدم از خاک است، نزدیکی شما به خدا و رجحان شما به تقواست، و الّا در یک جامعه ای که که هزاران موجب برای تبعیض وجود دارد _میگویی آقا، فلانی این جوری است؛ میگوید خب فلانی جزو اشراف است، او حساب دیگری دارد_ در جامعه ای که اشراف و غیر اشراف دارد، در جامعه ای که برخوردهای مردم به شدت با یکدیگر متفاوت است و آن ‌برخوردار، حق‌خود میداند، در جامعه ای که بندگان خدا همه در یک تراز نیستند و بعضی باز بنده بعضی دیگر‌ هستند؛ در این جامعه توحید نیست، وقتی توحید به یک جامعه آمد، همه بندگان در یک تراز قرار میگیرند؛ یعنی چه؟؟ یعنی همه میشوند بنده خدا، که دیروز گفتم، موجودات جهان، انسان و دیگرها، بندگان مقهور اویند و در عبودیت او همگان شریک و همترازند، این را دیروز مشروحا بیان کردیم که هیچ کس و هیچ چیز زیر عنوان فرزندی، همسری و همشانی از دایره عبودیت خدا بیرون نیست، در حوزه عبودیت دیگر معنی ندارد یک عده بنده، باز یک زنجیر به گردن یک عده دیگر ببندند، اصلا معنی ندارد، بندگی خدا به معنی آزادی از بندگی غیر خداست، اصلا با هم همدیگر نمی سازد این دو تا، معنی ندارد که کسی بنده خدا هم باشد، بنده غیر خدا هم باشد، بندگی خدا یعنی آزادی از عبودیت و بندگی هر چه غیر خدا و هر کس غیر خداست. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص ۲۵۸. ❌ 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia @sokhanshia