به سوی سماء
دختر علامه طباطبایی (ره) می‌گوید: نمی‌دانید چقدر نسبت به حیوانات مهربان بودند. بعد از ازدواجم هفته‌
👆👆👆 بسم الله الرحمن الرحیم واقعا این لطافت اولیاء خدا مایه شگفتی است! ایشان هرچه به حق مطلق نزدیک می‌شوند و از اسمای نیکوی او رنگ می‌گیرند، لطیف‌تر و لطیف‌تر می‌شوند. با این همه برخی مقدس‌نمایان می‌پندارند: دین، نافی لطافت و خاستگاه خشونت است. این پندار باطلی است که به دین بسته‌اند. با این پندار چه جفاها که نکردند و چه دل‌ها که نشکستند! امان از روزی که این مقدسین، اندکی دین‌پژوهی کرده باشند. آن‌گاه تعصبات جاهلی خود را به نام شریعت الهی، قالب می‌کنند. و تخطی از آن‌را ستیزه با خداوند قلم‌داد می‌نمایند. در حقیقت، این خوی شیطانی و میل به پرستیده شدن است که از جهنم جان آن‌ها شعله می‌کشد و در لباس دین و شریعت آشکار می‌گردد. میل پرستیده شدن، گاه در لباس احساس تکلیف نمودار می‌شود و با پندار اینکه باید به هر قیمتی به وظیفه شرعی خود عمل کنند، دوستی‌ها را به دشمنی، و زندگی‌ها را به فسردگی می‌کشانند. امروزه، حالت شدت‌یافته این مرض را در گروه‌های تکفیری می‌توان یافت‌. اما این ارث شیطانی در نهاد هر انسانی پنهان است و اگر مراقبت ننمایی، تو نیز برای پرستیده شدن و خدایی کردن، زندگی‌هایی را به مردگی و فسردگی خواهی کشید. خیلی به خویشتن اعتماد مکن، حتی اگر سی یا چهل سال به صراط سلوک رونده بوده‌ای! گاهی بایست و بیندیش که حس انجام وظیفه از کدام زاویه پنهان درونت برخاسته است. شاید این نفس توست که در لباس شریعت ظاهر گشته و به هر قیمتی خواسته خود را پیش می‌برد؛ «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا». تا جایی که تاریخ به یاد می‌آورد هیچ پیامبری با زور و تحمیل، مردم را پیرو حق نکرده است. گرچه پیامبران معصومند و در تشخیص حق، خطا نمی‌کنند. این‌که برای انجام آن‌چه وظیفه پنداشته‌ای، هر ناجوان مردی‌ای را روا می‌دانی، آیا نشانه آن نیست که ندای شیطان از دهان تو بیرون آمده است؟! یقین داشته باش که شریعت، از مهر مطلق الهی ریزش نموده است و حتی جهاد و قتال آن نیز درجه‌ای از رحمت محیط الهی است. پس سِرّ خود را تلطیف کن و از توسن تعصب فرود آی، و به تیغ قهر، رشته مهر را مبر؛ زیرا حقیقت عالم را چنین نامی است: «یا من سبقت رحمته غضبه». مهر، اصل اصیل و رکن رکین هستی است که جز به لطف و لطافت یافته نگردد. قهری هم اگر هست، در واقع امتداد مهر در ساحت تنگ طبیعت است. قهر هیچ اساس مستقلی در عالم ندارد و جز برای تولید و تنظیم مهر آشکار نمی‌شود. @sooyesama