↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
🎴 الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمدٍ و آلِ مُحمدٍ و عَجِّل فرَجهم
#النحو_الوافی
❐ گاهی لفظی ظاهرا مثنی است و حتی اعراب مثنی را میگیرد ولی معنی جمع دارد مانند:
ارجع البصر کَرَتینِ
【منظور از کرتین کرات است】
🚨 در این نوع جایز است که به جای مثنی دو اسم را به هم عطف کنیم، مثلا:
" ارجعْ البصرَ کرةً و کرةً. "
⇱ گاه هم دو اسم تکرار میشوند بدون عطف، مثل: " صفاً صفاً. "
#نکته_مهم: اگر جمع مذکر سالم اضافه شود به اسمی که اول آن اسم ساکن است، "واو" در حالت رفعی و یاء در حالت نصبی و جری در نُطق، حذف
میشوند، مثل:
❶ ذهب عالمُو الْمدینة
❷ رایتُ عالمِی الْمدینة
❸ مررت بعالمِی الْمدینة
🔺 بعضی در این حالت اعراب را تقدیری میدانند چون معتقدند که نُطق مقدم بر کتابت است، ولی مصنف قائل به اعراب ظاهری است.
❁ همچنین اگر جمع مذکر سالم اضافه شود به یاء متکلم اعرابش فقط در حالت رفع تقدیری است، مثل:
جاء صاحبِی
【 اصل صاحبِیَّ، صاحبون لی بوده که لام به خاطر تخفیف حذف میشود و نون به خاطر اضافه شدن و کلمه میشود صاحبُویَ و در این حالتِ اجتماع "واو" و "یاء"، "
#واو " قلب به یاء میشود و ادغام صورت میگیرد و در نتیجه کلمه میشود صاحِبُیَّ در این صورت حرکت ماقبل یاء تبدیل به کسره میشود به خاطر تناسب با یاء و نهایتا کلمه میشود "صاحِبِی"】
🚨 توجه: بعضی از نحویون معتقدند که صاحبِیَّ حتی در حالت رفعی نیز اعرابش ظاهری است چون واو موجود است اما تبدیل شده به یاء و اعراب را ظاهری میدانند به واو در شکل و صورت یاء
خلاصه
#صفحه_۱۳۶_تا_۱۳۸
🚦
@talcheslkotob