↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو_الوافی. 🔹زیادة و تفصیل🔹
💥دیگر مواضع،وجوب تقدیم خبر،
⚡️۱.خبر لفظ کَم،یا "مضاف به کَم" باشد مثلِ"کَمْ یومٍ غیابُک،صاحبُ کَم کتابٍ أنْتَ"
⚡️۲.أمثالی که از عرب شنیده شده،مثلِ" فِی کلِ وادٍ بنوسعدٍ"
⚡️۳.مبتدا مقرون با "فاء" جزاء باشد "أمَّا عندک فالخیرُ".
⚡️۴.خبر اسم اشاره و ظرف مکان باشد
مثل "ثَمَّ وهُنا".
#در هُنا،شرط است که مقدم شود بر او "هاء"تنبیه.
⚡️۵.اگر تاخیر خبر موجب شود،معنی مقصود،درک نشود،
مثلِ "للهِ درُّک عالماً"،که منظورش،تعجب بوده،و اگر گفته شود،درُّک للهِ تعجب فهمیده نشود.
#مثال دوم،"عــندِی أنَّک بارِعٌ"،اگر گفته شود "أنَّک بارِعُ عِندی"،این تاخیر خبر موجب میشود که أَنَّ با إنَّ،اشتباه شود،و همچنین موجب اشتباهِ أنَّ تاکیدیه،با أَنَّ به معنای لَعَّلَ میشود،
پس با مقدم نمودنِ "عِــندِی"،که خبر است،دو امر قطعی میشود
✨أ-نوع أنَّ،تعین میشود که تاکیده است
✨ب-عــِندی،خبرِ مقدم است و معمول برای بارعٌ،نیست.
و اگر عِــندِی،مقدم شود موجِب دو امر میشود
✨أ-أنَّ،ممکن است به معنای لعل باشد،یا همزه اش مکسور شود،و حرف تاکیدیه شود.
✨ب-عِــندِی،معمول شود برای "بارعٌ"
در حالی که،مقدم شدن معمول خبر إنَّ،یا أنَّ،جایز نیست.
#پس مُقدم شدن،خبر در مورد بالا،واجب است.
#در یک صورت،جایز است تاخیر نمودن خبر و آن اینکه،أَنَّ،بعد از أمَّا،بیاید
مثلِ"أمّا أَنَّ زیدا ذاهبٌ فعندَک"
#خلاصه صفحه ۴۱۲ تا ۴۱۴
@talcheslkotob