↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. .🔹زیادةٌ و تعصیلٌ🔹 💥افعالی هستند که معنی و عملِ "صار" را دارند،و صحیح است به جای این افعال صار را قرار دهیم،مشهورترین این افعال یازده فعل پایین هستند، آضَ،رَجعَ،عادَ،استحالَ،قعدَ،حارَ،ارتدَ،تحول،غدا،راح،جاء.. "ما جائتْ حاجَتَک"(ما استفهام و مبتدا،جمله بعد از ما، خبرش،جائتْ،فعل و اسمش ضمیر هی،حاجَتَک خبر و مضاف به کاف) 💥معنای لیس:فعلِ ماضی جامدی است که دلالت دارد بر "عدم تحقق" معنای خبر،برای اسم در زمان حال،مثلِ"لیسَ زیدٌ ضارباً "الان زید زننده نیست. حال در لیس درصورتی است که قرینه ای نباشد که نفی آن"ماضی" یا نفی آن "حال" است،اگر قرینه ای بیاید، طبق قرینه حکم میکنیم،مثالِ نفی ماضی"لیسَ الغریب مسافراً امسَ" مثال نفی آینده"ألا یومَ یاتِیهِمْ لیسَ مصروفاً عنهم" 💥نکاتی در خصوص لیسَ 💥۱-گاه دلالت بر نفی حکم میکند،نفیِ مجردی از زمان(دلالت بر زمان خاصی ندارد) مثلِ"لیسَ لِکَذوبٍ مُروةٌ" 💥۲-هیچ وقت به صورت "تامه" استعمال نمیشود،و در رای أرجح تقدیم خبر بر لیس جایز نیست. 💥۳-اگر خبرش نکره "عامی" باشد،حذفش جایز است مثل"لیسَ احدٌ،که اصالتا"لیسَ احدٌ موجوداً"بوده است. 💥۴-جایز است جَر خبرش توسط باء الزائده،به دو شرط،اول اینکه، ادات استثناء نباشد و دوم اینکه،نفی آن نقض نشود توسط إلّا مثلِ"لیسَ الغَضبُ بمحمودِ العاقبةِ" 💥۵-وقوع"إنْ"زائده،بعد از آن صحیح نیست. 💥۶-متصل شدن "کافی" که دلالت بر خطاب محض میکند،به لیسَ،جایز است مثلِ"لَسْتُک محمداً مُهملاً" صفحه ۴۵۵ تا ۴۵۸ @talcheslkotob