↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. .🔹معانی افعال ناقصه🔹 💥۷-معنای زال:ذاتا بر"نفی"و"عدم" وجود شی،دلالت دارد،اما اگر قبل آن "نَفی"یا "شبه نفی"باشد،معنایش مثبت میگردد و در این حالت دلالت دارد بر اتصاف اسم به معنای خبر اتصافی مجرد و مستمر که قطع نمیشود یا مستمر است تا زمان تکلُّم،و بعد از آن زمان ممکن است منقطع شود. مثال اول برای اتصاف اسم به معنای خبر که مستمر و دائم است،و بعد تکلم هرگز قطع نمیشود"مازالَ اللهُ رحیماً بعبادِه"(پیوسته و مستمر خدا تعالی،نسبت به بندگان رحیم است و این رحمتش قطع نمیشود). مثال دوم که بعد از تکلم قطع میشود:"لا یزالُ الحارسُ واقفاً"پیوسته کشاورز ایستاده است. از"شبه نفی" نهی و دعا است،در دعا شرط شده که ادوات آن"لا"یا "لَنْ" باشد،مثلِ"لا زال الخیرُ منهمراً علیک فی قابل ایامِک"امیدوارم همیشه و پیوسته،در تمام روزهای زندگیت،خیر به سمت تو نازل شود. 💥نکاتی در خصوص زال 💥۱-زال ای که مقدم شده بر او"نفی" یا "شبه نفی"،هرگز به صورت تامه استعمال نمیشود. 💥۲-شرط عملش به صورت ناقصه این است که،مقدم شود بر او"نفی"یا "نهی"یا"دعا" و گاه نفی در زال به قرینه ای مقدر میشود،مثل"تاللهِ یزال الشحیحُ محروماً" که تاللهِ لا یزال بوده،و در این حالت،شرط شده که ادات نفی باید"لا"باشد و اینکه،"مضارع زالَ" در جواب قسم باشد. 💥۳-نباید خبرش جمله فعلیه ماضوی باشد،پس صحیح نیست"ما زالَ المسافرُ غابَ" 💥۴-خبرش بعدِ "الّا" نیاید،پس صحیح نیست ما زالَ الا بعیداً. 💥۵-مضارع زالَ،یزال باشد که مصدر مستعملی ندارد،اما "زال-یَزیل" که مصدرش"زَیْل" و معنایش"مَیَّزَ و فَصَلَ"است و همچنین"زال-یَزولُ"که مصدرش"زِوال" و معنایش"هَلَکَ و فَنِیَ" است،فعل تام هستند. صفحه ۴۵۸ تا ۴۶۰ @talcheslkotob