↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو_الوافی.🔹المسألةُ ۴۷،نفی الاخبار فی هذا الباب و حکم زیادة”باء الجرِ“ فیها و فی الأسماء🔹
💥زمانی که ادات نفی داخل شود بر فعلی از افعال این باب-غیر لیس و زال و اخوات زال-،در این صورت نفی قطعا بر"خبر"واقع شده،پس در مثال"ما کان زیدٌ عالماً" نفی بر علمیت زید واقع شده است،واگر اراده شود ایجاب با وجود این "نفی"،بر خبر "الا" وارد میشود،مثل"ما کان زیدٌ الّا عالماً"
#الّا آوردن به این شرط است،که خبر از کلماتی نباشد که استعمالشان منحصر در نفی است،بنابر این در مثالِ"ما کانَ مثلُک أحداً" گفته نمیشود"ما کانَ مثلُک الّا أحداً" چون "أحداً" استعمالش منحصر در نفی است.
#در خصوص لیس،نیز نفی به خبر میرسد و ایجابش با آوردن "الّا" بر خبر است و شرط آوردن "الّا" مثل قبل است.
#در خصوص فعل "زالَ"و اخوات آن،قبل هم گفته شد،خبرشان مثبت است،و بر خبرشان"الّا"نمی آید.
💥زمانی که خبر ناسخ منفی باشد،یا به "لیسَ" یا به "ما" جایز است بکثرت دخول باء زائد بر خبر،مثل"لیس الحلمُ ببلادةٍ" و "ما کان زیدٌ بعالمٍ" و "ما ربُک بظلامٍ للعبیدِ"
#باء زائده،برای تاکید نفی و تقویت کلام وارد میشود.
#دخول"باء زائده،ابتدا بر خبر "لیس" کثرت دارد و سپس بر خبر "ما" حجازیه.
#اگر مقدم شود خبرِ منفی بر اسم و بین ناسخ و اسمش بیاید،جایز است دخولِ "باء زائد" بر اسم،مثلِ"ماکانَ اسرافاً بالجودِ"
#خلاصه صفحه ۴۸۱ تا ۴۸۴
@talcheslkotob