✍️ نوشتار تربیتی "کودک و نوجوان"
✴️ دور دوم / شماره ۳
📝 موضوع بحث:
#تنبلی
💠 قسمت سوم
🔰 همراهان گرامی؛
◽️تاکنون ۲ مورد از دلایل تنبلی یعنی دلیل جسمانی و ذهنی به طور کامل بررسی و دلیل سوم (دلیل عاطفی) تاحدودی بررسی شد.
✴️ در این قسمت به تکمیل بحث دلیل عاطفی میپردازیم.
2⃣ اضطراب؛
📣 اضطراب منشأ خلقی دارد.
📍 نتیجه اضطراب = تنبلی
➖ وقتی مضطرب میشوید نمیتوانید کارهایتان را انجام دهید.
📝 اضطراب دو نوع است:
😬 الف) اضطراب محرک:
"این اضطراب باعث میشود کارهایمان را به موقع انجام دهیم"
🌺 مثال:
🌷 بچه شب امتحان بخاطر اضطراب، تلویزیون تماشا نمی کند و به درسش می پردازد
😬 ب) اضطراب بازدارنده:
"این اضطراب مانع فعالیت میشود"
🌺 مثال:
🌷 مهمان دارم و بخاطر اضطراب دلم نمیخواهد مهمان بیاید چون نمیتوانم کاری انجام دهم.
🔁 وابستگی و اضطراب تعاملی هستند.
❓ یعنی چه؟
🔵 مادر به بچه وابسته است در نتیجه بچه هم به مادر وابسته میشود.
🔵 مادر مضطرب است بچه هم مضطرب میشود.
🌺 مثال:
🌷مادر دائم از بچه میپرسد:
🔹 درست را خوندی؟
🔹 مشقهایت را نوشتی؟
🔹 کی امتحان داری؟ بلدی؟
⛔️ مادر مضطرب است و این اضطراب را به بچه انتقال میدهد.
3⃣ ترس؛
🔺 ترس از نتیجه کار
🔺 ترس از عکس العمل دیگران
🔺 ترس از اینکه آیا میتوانم یا نه؟
⚠️ همه این ترسها مانع فعالیت بچه میشود.
🌺 مثال:
🌷 گاهی بچهها از املا نوشتن میترسند چون اگر اشتباه بنویسند از عکس العمل ما میترسند.
❇️ معلمها حتی گاهی باید وقتی بچه املای صحیح کلمه را بلد نیست به آنها نشان بدهند که املای صحیح کلمه به چه صورت است.
#ادامه_دارد
🔮با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#کودک_نوجوان
#دلایل_تنبلی
🌐پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔
@tarashiun_ir