✍️ نوشتار تربیتی "کودک و نوجوان" ✴️ دور دوم / شماره ۳ 📝 موضوع بحث: 💠 قسمت سوم 🔰 همراهان گرامی؛ ◽️تاکنون ۲ مورد از دلایل تنبلی یعنی دلیل جسمانی و ذهنی به طور کامل بررسی و دلیل سوم (دلیل عاطفی) تاحدودی بررسی شد. ✴️ در این قسمت به تکمیل بحث دلیل عاطفی می‌پردازیم. 2⃣ اضطراب؛ 📣 اضطراب منشأ خلقی دارد. 📍 نتیجه اضطراب = تنبلی ➖ وقتی مضطرب می‌شوید نمی‌توانید کارهایتان را انجام دهید. 📝 اضطراب دو نوع است: 😬 الف) اضطراب محرک: "این اضطراب باعث می‌شود کارهایمان را به موقع انجام دهیم" 🌺 مثال: 🌷 بچه شب امتحان بخاطر اضطراب، تلویزیون تماشا نمی کند و به درسش می پردازد 😬 ب) اضطراب بازدارنده: "این اضطراب مانع فعالیت می‌شود" 🌺 مثال: 🌷 مهمان دارم و بخاطر اضطراب دلم نمی‌خواهد مهمان بیاید چون نمی‌توانم کاری انجام دهم. 🔁 وابستگی و اضطراب تعاملی هستند. ❓ یعنی چه؟ 🔵 مادر به بچه وابسته است در نتیجه بچه هم به مادر وابسته می‌شود. 🔵 مادر مضطرب است بچه هم مضطرب می‌شود. 🌺 مثال: 🌷مادر دائم از بچه می‌پرسد: 🔹 درست را خوندی؟ 🔹 مشق‌هایت را نوشتی؟ 🔹 کی امتحان داری؟ بلدی؟ ⛔️ مادر مضطرب است و این اضطراب را به بچه انتقال می‌دهد. 3⃣ ترس؛ 🔺 ترس از نتیجه کار 🔺 ترس از عکس العمل دیگران 🔺 ترس از اینکه آیا می‌توانم یا نه؟ ⚠️ همه این ترس‌ها مانع فعالیت بچه می‌شود. 🌺 مثال: 🌷 گاهی بچه‌ها از املا نوشتن می‌ترسند چون اگر اشتباه بنویسند از عکس العمل ما می‌ترسند. ❇️ معلم‌ها حتی گاهی باید وقتی بچه املای صحیح کلمه را بلد نیست به آنها نشان بدهند که املای صحیح کلمه به چه صورت است. 🔮با ما همراه باشید. 🌐پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir