⭕️آزادی‌خواهی، ضامن اسلامیت حکومت و یک جهاد است 🔹هم آزادی ضامن ولایت‌فقیه است، هم ولایت‌فقیه ضامن آزادی است. 🔺در نگاه دینی و انقلابی ما یک رابطه رفت و برگشتی بین استقلال و آزادی هست، گرچه استقلال مثل عدالت آرمانی درجه اول است و قیدبردار نیست (به یک معنا استقلال، عدالت در فضای بین‌المللی است)، برخلاف آزادی که طبیعتاً قید می‌خورد. رهبر انقلاب آمدند و گفتند: استقلال، آزادی در چارچوب یک ملت است. ولی در مقام تزاحم زمان‌هایی شما مجبور هستید آزادی را محدود کنید وگرنه از بین رفتن استقلال موجب از بین رفتن اصل حکومت یا آرمان‌های اصلی آن می‌شود. https://t.me/jomedia/223 🔺محدود کردن آزادی به‌صورت محدود، موقت و در موارد خاص است، مثل فتنه ۸۸؛ اما اگر آزادی را به بهانه‌های واهی و نامحدود و مدام مقید کنند، شما حتی از استقلال هم نمی‌توانید دفاع کنید و کشور به انحراف می‌رود؛ مثلاً اگر در ماجرای برجام که اجازه اعتراض و انتقاد به آن داده نمی‌شد، جلوی معترضین را نمی‌گرفتند، رسانه‌ها آن‌ها را سانسور نمی‌کردند و...، ما به خسارت محض امروز نمی‌رسیدیم! خلاصه محدودیت آزادی ممکن است، اصل حکومت یا جهت درست آن را از بین ببرد! 🔺 آزادی منهای استقلال، کشور را از بین می‌برد، مثل ماجرای مشروطه یا انقلاب‌های ۲۰۱۱ بیداری اسلامی به‌ویژه در مصر. 🔺ما هم آزادی را می‌خواهیم، هم امنیت را. به بهانه آزادی نمی‌توان هرج‌ومرج و ناامنی را اجازه داد و به بهانه امنیت نمی‌شود کل آزادی را محدود کرد. آن پیام ۸ ماده‌ای امام که به مناسبت حفظ آزادی و حریم خصوصی دادند؛ چه موقع صادر شد؟ اوج درگیری ما با گروهک‌ها و مشکلات امنیتی. 🔺امنیت مهم است، اولویت هم دارد؛ اما نمی‌شود به اسم امنیت، آزادی آدم‌ها را محدود کرد. البته اگر دیدید اصل امینت عمومی با خطر واقعی روبه‌روست شرایط فرق می‌کند. بسیاری مواقع، چیزهایی که می‌گویند خطر نیست یا خطر ملی نیست، منافع یک جریان یا گروه درخطر است، مثل اتفاقی که سر ماجرای برجام افتاد. عده‌ای، هر دوره را برهه حساس خوانده و هر محدودیتی را همیشگی کردند. 🔺قانون اساسی دایره بازی برای تجمعات گذاشته است، اما در قانون احزاب این ماجرا را با نگاه تهدیدمحور محدود کردند. تجمعات ممنوع نشد، اما به نحوی سخت و سلیقه‌ای شد که اکثر تجمعات برگزار نمی‌شود، یعنی یا مجوز داده نمی‌شود، یا خود افراد عطایش را به لقایش می‌بخشند یا اگر می‌خواهند غیرفرمایشی و مؤثر تجمع برگزار کنند مجبورند قید مجوز را بزنند. مثل‌اینکه این قانون برای برگزار نشدن تجمعات نوشته‌شده است. در این میان علی‌الاصل تجمع‌های بیهوده و بی‌ربط و یا تجمعی که به‌جایی گیر نکند و مطالباتش گرد باشد یا اثری نداشته باشد مجوز می‌گیرد. 🔺 اگر در این بحث، آزادی نهادینه‌شده بود، مردم ما می‌توانستند در یک سیستم مشخصی اعتراض کنند، این‌گونه نمی‌شد که یک اعتراض کوچک اقتصادی به این نحو در طول این دو هفته کشیده بشود به یک اغتشاش! و تبدیل به انفجار بشود و بلافاصله دشمن خارجی بتواند استفاده کند. 🔺بدترین کار برای بی‌اثر کردن تجمعات نیز همین ایده مشخص کردن مکان‌هایی بی‌ربط برای تجمعات است که از اساس اعتراض و تجمع را بی‌اثر و مثل استودیو، آکوستیک کند. 🔺متأسفانه به‌خاطر تعاریف بسته‌ای که از آزادی داشتیم و سوءاستفاده‌هایی که از آزادی به‌ویژه در سال‌های آغازین انقلاب شده است، در این سال‌ها اصلاً آزادی از جمع متدینین ما، از فضای حوزه و دانشگاه و حزب‌اللهی‌های ما رخت بربسته و جزو آرمان‌هایشان نیست. 🔺دومین شعار انقلاب اسلامی، آزادی است. آزادی آرمان بسیار مهمی است، آزادی ابزار کار انبیا و اجرای عدالت و بنای محوری حکومت دینی است. 🔺یکی از چیزهایی که باعث شد حکومت ما به سمت دیکتاتوری نرود، وجود همین آزادی و جمهوریت بود که جریان‌های مختلف قدرت را توانستند مردم بشناسند و بتوانند با منحرفین برخورد کنند. 🔺آزادی‌خواهی باید یکی از رسالت‌های مهم ِمتدینین و جریان‌های انقلابی ما باشد، برای حفظ انقلاب و اجرای احکام دین. آزادی‌خواهی باعث می‌شود که مردم حس کنند در حکومت می‌توانند حرف بزنند و اینکه جریان‌های منحرف نتوانند بدون دخالت دیگران در حکومت بیایند و حکومت را منحرف کنند. استعدادها شکوفا شود و برای اصلاح حکومت و اجرای احکام ظرفیت‌سازی شود. 🔺باید برای بسط آزادی برنامه جدی داشته باشیم، برای اینکه موانع آزادی را برداریم، برای اینکه حدود آزادی را چارچوب‌مند معرفی بکنیم و این یک جهاد است. مصاحبه نشریه مناره با متن کامل:http://ghiam.ir/?p=2900 فایل نشریه:https://t.me/manare_mag/13 🔹 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir 🔹 t.me/teribon