🏴 نگاهی قابل تامل به الفاظ و 🔰 معنای دقیق کلمات و چیست⁉️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌اند که، چون عشر و عاشر از یک ریشه‌اند؛ و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است. پس یعنی دهم محرم؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌اند‼️ اما❗️ این معنا به دلایل زیر اشتباه است: آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌های دیگر نیز به کار می‌رود⁉️ مثلاً، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد⁉️ یا این مفهوم مختص است⁉️ آیا اگر امام حسین علیه السلام مثلاً، در یازدهم محرم شهید می‌شدند، آنگاه، با عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت⁉️ ✅ در قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهدبود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند. به طور مثال، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند: اول - ثانی - ثالث - رابع... و یا اولاً - ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا - عاشورا - ثامونا - سابوعا... اما می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند؛ لذا نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که، و ، هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد، بلکه معنای دیگری دارند. 🌺 عاشورا روز با امام علیه السلام عشر به کسر عین و عشرت، به معنای و است. معاشر به ضم میم، یعنی مصاحب و عاشر، اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. ✅ خداوند می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»(نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. ✅ عشیر یعنی همدم و رفیق «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ»(حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است. ✅ العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که، معاشرت خصلت او باشد. ✅ پس العاشوراء؛ جائی که میل به و و نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند، ✅ و عاشورا مبالغه است از یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام علیه السلام به شدت بالا می‌رود. 🌺 تاسوعا روزی برای . با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی را از دست می‌دهد. اتسع به فتح الف یعنی، گروه‌های ۹ نفره شدند. اما به کسر الف یعنی، پیدا کرد(گشاد شد) و فراخ گردید. ، یعنی شدن و شدن و بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین یعنی، رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. ✅ التاسوع یعنی چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره، التاسوعا یعنی جائی که بتوان را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ ✅ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند؛ روزی که بالا می‌رود و در سینه‌ها ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد. این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیه‌السلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از گفته شده است ،اکثرا ، برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است. اما ، در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد علیه السلام لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از و خیلی عاشقانه است... 📚 برگرفته از کتاب سفری از عاشورا تا اربعین تألیف عبدالله مستحسن. .•°°•.🏴.•°°•. 🏴 🏴 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°