🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 دختر اسلام (صَلی اللهُ علیهِ و آلهِ و سَلّم) حضرت زهرا علیها السّلام فقط از اهل ◾️🔳🔳 به خانۀ علیها السلام ▪️▪️◾️ نموده [۴] و به طرف ابوبکر کشانده [۵] و نزد ابابکر [۶] حاضر کرد [۷] زمانی که علی را نزد ابی بکر کشاندند! شخصی (عمر) به علی گفت: بیعت کن! علی گفت: من سزاوراترم به بیعت از شما، هرگز با شما بیعت نخواهم کرد در حالی که شما سزاورتری در اینکه با من بیعت کنید [۸] عمر گفت: بهر صورت باید بیعت کنی! چه آنکه با رضایت باشد و چه آنکه با زور بیعت نمائی [۹] تا بیعت نکنی تو را رها نخواهم کرد. [۱۰] اما علی از بیعت ممانعت می‌ورزید پس باز به علی گفتند: بیعت کن! علی گفت: اگر بیعت نکنم چه می‌کنید؟ گفتند: (عمر گفت: ) اگر بیعت نکنی به خدایی که جز او خدایی نیست گردنت را خواهیم زد؟! [۱] . آنها می‌خواستند از علی بیعت بگیرند لکن ممانعت کرده و گفت: هرگز چنین کاری نخواهم کرد، پس به وی گفتند: تو را می‌کشیم! علی گفت: اگر مرا بکشید پس همانا بنده خدا و برادر رسول خدا را کشته اید. در این هنگام دست علی را در حالی که مشت کرده بود و باز کردنش بر آنها سخت بود بطرف ابوبکر کشیده، و دست ابوبکر را به دست علی کشیدند. در حالی که دست علی مشت و بسته بود. [۲] علی گفت: ای عمر! بدوش از پستان که نیمی از آن مال توست! امروز بیعت گرفتن را برای ابوبکر سخت بگیر تا آنکه فردا خلافت را به تو بازگرداند! آگاه باش! بخدا سوگند! که سخنت را قبول نمی کنم و با ابی بکر بیعت نخواهم کرد. [۳] . تا آنکه علی بدون آنکه بیعت کند به خانه اش بازگشت، و هرگز بیرون نیامد تا آنکه فاطمه از دنیا رفت [۱] . ---------- 📚منابع: [۴]: ۲۲۸. عبدالحمید بن هبةالله بن محمد بن أبی الحدید عزّ الّدین مدائنی معتزلی معروف به ( (ابن أبی الحدید معتزلی) ) در گذشتۀ سال ۶۵۵ هجری در شرح نهج البلاغه خود تحت عنوان: ( (حدیث السّقیفة) ) ( (جریان سقیف) ) جلد دوم صفحۀ ۲۱ با تأیید اینکه این مطلب مورد فبول عدّه ای زیاد از محدثین اهل سنت می‌باشد و از این گونه روایات ( (محمد بن جریر طبری زیاد نقل کرده است. [۵]: ۲۲۹. عبدالحمید بن هبة الله بن محمد بن أبی الحدید عّز الّدین مدائنی معتزلی معروف به ( (ابن أبی الحدید معتزلی) ) در گذشتۀ سال۶۵۵ هجری در شرح نهج البلاغۀ خود تحت عنوان: ( (حدیث الّسقیفة) ) ( (جریان سقیفه) ) جلد دوم صفحه ۲۱ ابن أبی الحدید معتزلی) ) در شرح خود بر نهج البلاغه جلد ششم صفحۀ ۴۷ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از أبی الاسود. [۶]: ۲۳۰. إبن أبی الحدید معتزلی در جلد دوم شرح خود بر نهج البلاغه صفحه ۵۰ به نقل از ابوبکراحمد بن العزیز و از ابوزید، عمربن شبّه. [۷]: ۲۳۱. عبد الحمید بن هبة الله بن محمد بن ابی الحدید عزّالدّین مدائنی معتزلی معروف به ابن ابی الحدید معتزلی در گذشتۀ سال ۶۵۵ هجری در شرح نهج البلاغة تحت عنوان: ( (حدیث السّقیفة) ) ( (جریان سقیفه) ) جلد دوم صفحۀ ۲۱ با تأئید اینکه این مطلب مورد قبول عدّه ای زیاد از محدّثین اهل سنت می‌باشد.. أبی الفدا اسماعیل بن کثیر معروف به ( (ابن کثیر) ) در گذشتۀ سال ۷۴۴ هجری در کتاب خود بنام ( (الّسیرة النبویّه) ) چاپ بیروت سال ۱۴۰۳ هجری در جلد چهارم صفحۀ ۴۹۵ تحت عنوان ( (قصّة السّقیفة) ) با ذکر سند از ( (وهیب) ). [۸]: ۲۳۲. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۱۱ با ذکر سند از سعید بن کثیر بن عفیر انصاری. [۹]: ۲۳۳. طبری در تاریخ خود جلد دوم صفحۀ ۴۴۳ چاپ بیروت به نقل از زکریا بن یحیی ضریر و او از أبوعوانه و از داودبن عبدالله لاوردی و از از حمید بن عبد الرحمن حمیری. [۱۰]: ۲۳۴. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۱۱ با ذکر سند از سعید بن کثیر بن عفیر انصاری. [۱]: ۲۳۵. إبن قتیبه دینوری درکتاب الامامة و السیاسة ج ۱ص ۱۳ با ذکر سند. [۲]: ۲۳۶. أبوالحسن، علی بن حسین بن علی مسعودی در گذشته سال ۳۴۶ هجری در کتاب خود بنام ( (اثبات الوصّیه) ) صفحۀ ۱۴۲ تحت عنوان ( (حکایة الّسقیفة) ) ( (جریان سقیفه) ).. عبد الحمید بن هبة الله بن محمد بن ابی الحدید عزّالدّین مدائنی معتزلی معروف به ابن ابی الحدید معتزلی در گذشتۀ سال ۶۵۵ هجری در شرح نهج البلاغة تحت عنوان: ( (حدیث السّقیفة) ) ( (جریان سقیفه) ) جلد دوم صفحۀ ۲۱ می‌نویسد: تا اینکه بالاخره تمام آنها با ابوبکر بیعت کردند مگر علی به تنهایی! در این هنگام علی به خانۀ فاطمه سلام الله علیها پناه برد (و آنجا را پناهگاه خویش قرار داد) لکن به خانۀ فاطمه حمله ور شدند و با زور و بدترین صورت علی را از خانه خارج ساختند. در این موقع فاطمه علیه سلام درب خانه ایستاده بود؛ پس هجوم آورندگان متفرق شده و گفتند: علی به تنهایی ضرری به حال آنها ندارد.. إبن أبی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحه