🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_کتاب_نفیس_القطره):
#قطره ای از دریای
#فضایل اهل
#بیت علیهم السلام ✨🍂
#بخش_اول
#شناخت اهل
#بيت عليهم السلام و
#آثار حياتى
#آن 🍃🌸🍂
شناخت اهل بيت عليهم السلام و آثار حياتى آن
حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه حمد را سرآغاز كتابش وباعث زياد شدن بخشش و فضلش، و دليل بر نعمتهايش و عظمتش قرار داده است.
و درود و سلام بى پايان بر شريف ترين بندگان و كامل ترين سفيران او حضرت محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله وسلم و بر خاندان پاك او باد، به ويژه بر آخرين يادگار آنها و باقيمانده حجّتهاى الهى حضرت حجّة بن الحسن ارواحنا فداه.
هر كس نسبت به شخصيّت والاى حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم و اهل بيت او معرفت پيدا كند و به درياى علوم و معارف، و به قدرت و ولايت آنان بنگرد به پيروزى بزرگ و سعادت هميشگى نائل آمده و تمام خوبىها نصيب او گشته است.
به اين مطلب رسول گرامى اسلام صلى الله عليه وآله وسلم تصريح فرموده است:
مَن منَّ اللَّه عليه بمعرفة أهل بيتي وولايتهم فقد جمع اللَّه له الخير كلّه.
كسى كه خداوند بر او منّت گذاشته معرفت و ولايت اهل بيت مرا به او عنايت كند تمام خوبىها را براى او جمع نموده است. [۱]
خداوند معرفت اين بزرگواران را ابتدا و انتهاى اعمال قرار داده است به اين معنا كه اعمال همگى، كم يا زياد، آسان يا سخت در هر مرتبه كه باشد و از هر كه صادر شود بايد با اعتقاد به اهل بيت عليهم السلام شروع شده و با آن به پايان برسد، يعنى اعمال آدمى وقتى آثار با ارزشى بهمراه دارد كه با اعتقاد به اهل بيت عليهم السلام و قبول ولايت آنها همراه باشد.
روايات بسيارى بر آنچه گفتيم دلالت مى كند، از آن جمله روايتى است كه شيخ طوسى رحمه الله در كتاب «امالى» نقل كرده است:
زرعه به امام صادق عليه السلام عرض كرد: بعد از معرفت پروردگار، كدام عمل ازميان اعمال برتر است؟
حضرت فرمودند:
هيچ عملى بعد از معرفت همپايه نماز نيست، و بعد از معرفت و نماز هيچ عملى به پايه زكات نمى رسد، و بعد از اينها هيچ كارى مانند روزه گرفتن نيست، و بعد از اينها ارزش حجّ بيش از ساير اعمال است.
«وفاتحة ذلك كلّه معرفتنا، وخاتمته معرفتنا».
و ابتداى همه اين اعمال معرفت ما و انتهاى آن معرفت ما مى باشد. [۲]
توضيح مطلب: معرفت از مسائل اعتقادى است و اين گونه مسائل نسبت به اعمال عبادى بمنزله روح نسبت به كالبد است، نماز و زكات و عبادت هاى عملىِ ديگر فرع مسائل اعتقادى و اصولى است، به اين جهت اگر اعتقادات انسان صحيح باشد نماز و همچنين ساير اعمال او صحيح
است، و گرنه ارزش نخواهد داشت.
و همان گونه كه توحيد شرط صحّت اعمال است اقرار به رسالت و اعتقاد به ولايت ائمّه طاهرين عليهم السلام نيز شرط صحيح بودن اعمال است.
فرمايش اميرالمؤمنين عليه السلام شاهد اين مطلب است كه فرمود:
إنّ ل «لا إله إلّا اللَّه» شروطاً، وإنّي وذرّيّتي من شروطها. [۱]
همانا براى كلمه توحيد يعنى «لا إله إلّا اللَّه» شرايطى است و من و ذريّه من از آن شرايط هستيم.
حضرت امام رضا عليه السلام نيز در ضمن حديثى خود را از شرايط توحيد شمرده اند، اين حديث را اسحاق بن راهويه نقل كرده است:
حضرت رضا عليه السلام در مسير مسافرت خود به مرو، وارد نيشابور شدند و وقتى خواستند از آن شهر خارج شوند راويان حديث اطراف آن وجود مقدّس اجتماع كرده و عرض كردند:
اى پسر پيامبر خدا ؛ مى خواهيد از اين شهر خارج شويد و حديثى نفرموديد كه همگى از آن استفاده كنيم.
امام عليه السلام كه در كجاوه نشسته بودند سر خود را از آن بيرون كرده و فرمودند:
از پدرم حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام شنيدم، و او از پدرش حضرت صادق عليه السلام وآن حضرت از پدرش امام باقر عليه السلام و آن حضرت از پدرش امام سجّاد عليه السلام و آن حضرت از پدرش امام حسين عليه السلام و ايشان از پدرش امير مؤمنان عليه السلام شنيد كه فرمود:
من از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و آن حضرت از جبرئيل و او از محضر ربوبى شنيد كه پروردگار يكتا فرموده است:
لا إله إلّا اللَّه حصني فمن دخل حصني أمن من عذابي.
كلمه توحيد يعنى «لا إله إلّا اللَّه» حصار محكم من است و هر كس در آن وارد شود از عذاب من در امان خواهد بود.
همين كه مركب حضرت قدرى عبور كرد با صداى بلند فرمود:
بشروطها وأنا من شروطها.
البتّه با شرائطش، و من از شرائط آن هستم. [۱]
گويا اين به خاطر آن است كه همه امور الهى به سوى خاندان وحى عليهم السلام فرود آمده و از بيت آنان به آفريدگان مى رسد......
#ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: بشارة المصطفى: ۱۷۶.
[۲]: امالى طوسى: ۶۹۴.
[۱]: شرح غرر الحكم: ۴۱۵/۲ ح ۳۴۷۹.
[۱]: التوحيد: ۲۵ ح ۲۳، بشارة المصطفى: ۲۶۹.
❌
#کپی فقط با ذکر
#صلوات ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫
@ya_amiralmomenin110 ?