بصیرت و تشکیلات اسلامی
#مدیریت 🚨 وظایف مدیر دربارهٔ تشکیلات (2) 7. نظارت مستمر بر تشکیلات و رهبری آن به سمت ارتقاء: گروه
🚨 وظایف مدیر دربارهٔ تشکیلات (3) 8. کارآمدتر کردن تشکیلات: قسمتی در گروه باید دائم در حال مطالعه باشد تا بتواند راهکارهای بهتر برای کارآمدتر کردن روند گروه را پیدا کند. این به معنی هر روز عوض‌کردن روش گروه نیست؛ بلکه در گروه نباید تحجری روی روش فعلی باشد. افزایش بی‌دلیل تشکل‌ها باعث بهبود شرایط نمی‌شود؛ بلکه باید همین تشکل‌ها را کارآمدتر کرد. 9. وقتی می‌شود راه را به‌خوبی ادامه داد که زیرساخت‌ها محکم شوند تا سر زیر ساخت‌ها هر روز دردسر و مشکلات مانع کار نداشته باشیم. 10. اولویت‌سنجی در کارها: اول سراغ سرچشمه‌ها بروید که علاوه بر خودشان روی بخش‌های دیگر هم اثر می‌گذارند. اگر خواستید کاری انجام دهید ولی دیدید گروهی قبل از شما دارد آن کار را انجام می‌دهد به‌جای موازی‌کاری انرژی خود را صرف کمک به آن گروه کنید *خطرهای داخلی در گروه (افراد آرمان گروه را نشناسند، تغییر اندیشه و خواست‌ها و…) مهم‌تر از خطرهای خارجی است. 11. تطبیق اولویت‌ها با امکانات: بعضی جاها شاید هزینه‌ها درست باشند؛ اما در اولویت نیستند. امکانات محدود است و باید طبق آن اولویت‌ها را با امکانات تطبیق داد. 12. بعد از مطمئن و قطعی‌شدن کار و در دست انجام قرارگرفتنش شروع به تبلیغ کنید. 13. به عقب نگاه کنید و علت موفق نشدن در کار را پیدا کنید و رفعش کنید. 14. نوسازی و رفع ایرادات تشکیلات. 15. توجه به کادرسازی و تربیت مدیران پس از خود: برای خودتان یک‌جانشین تربیت‌کرده یا پیدا کنید. افراد ذخیره داشته باشید تا اگر کسی کج رفت یا بد بازی کرد او را بلافاصله جایگزین کنید. 16. تعامل با مشاوران و نخبگان: حتماً از نظر صاحب‌نظران بااخلاص استفاده کنید. کسانی که مدت‌هاست در پست‌های مدیریتی ورز خورده‌اند افراد با ارزشی هستند. با همه حتی صاحب‌نظران مخالف هم تعامل نظام بند داشته باشید. حواستان باشد «همه چیز را همگان دانند» و «همه کار را همگان توانند» پس از نظرات و نیروی همه استفاده کنید. 17. جلوگیری از اسراف و بی‌انضباطی مالی: شاید خرج‌کردن برای چیزی نیاز باشد؛ اما نه در درجهٔ اول. امکانات محدود است پس اول هزینه و امکانات را صرف موارد مهم‌تر کنید. 18. مدیر باید بیشتر رهبر باشد تا فرمانده: عامل موفقیت بسیاری از کارهای سازمان‌یافته در گروه مدیر است. اگر جایی گروه شکست‌خورده به‌خاطر کم‌کاری و کم ابتکاری مدیریت بوده. یعنی مدیریت در گزینش افراد کارآمد برای گروه، ابتکار و کارش کم بوده. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir