🖊عرضه احادیث بر قرآن
#قسمتاول
همه علما، فقها و محدّثین تاریخ شیعه بر روی این مطلب اجماع و اتفاق نظر داشتهاند که همه روایاتی که به معصومین علیهمالسّلام نسبت داده شده است، لزوماً از ایشان صادر نگردیده است، بلکه در میان روایاتی که در مصادر و منابع معتبر و دست اول شیعه نیز نقل گردیده است نیز روایاتی وجود دارند که صدورشان از معصومین علیهمالسّلام قطعی نیست.
دلیل این مطلب نیز واضح و روشن است، چرا که نه راویان این احادیث، جملگی موثق، صادق، ضابط و صحیح العقیده بودهاند و نه صاحبین کتب حدیثی از عصمت الهی برخوردار بودهاند. لذا طبیعی است که روایاتی مجعول نیز وارد تراث حدیثی شیعه شده باشد.
نکته حائز اهمیت این است که پیامبر و اهلبیت صلواتاللهعلیهماجمعین نیز خود بر این معنا شهادت دادهاند که روایات جعلی فراوانی به ایشان نسبت داده شده است. در همین راستا پیامبر و اهلبیت ایشان، راههایی را برای تشخیص روایات مجعول به شیعیان خود آموختهاند.
🔴یکی از مهمترین راههای تشخیص روایات مجعول، که در کلمات معصومین نیز بدان تصریح شده است، بحث عرضه روایات بر آیات قرآن کریم است.
ذکر این نکته ضروری است که روایات عرضه احادیث بر قرآن کریم، متواتر بوده و علما و محدثین بر این امر شهادت دادهاند.
نکته مهم دیگر این است که در روایات عرضه احادیث بر قرآن بر این مطلب تاکید شده است که احادیثی که با آیات قرآن در تعارض است، باطل و مجعول میباشد و باید انکار گردد و به دیوار کوبیده شود.
البته ذکر این نکته هم ضروری است که فرآیند عرضه روایات بر قرآن کریم، یک فرآیند کاملا تخصصی و عالمانه است و باید توسط فقها و مجتهدین صورت پذیرد. چرا که لازمه این فعل، تسلط همزمان بر چندین رشته از رشتههای علوم دینی مانند ادبیات عرب، تفسیر قرآن، فقه الحدیث و... است.
ما در پستهای آینده به این روایات به صورت تفصیلی خواهیم پرداخت.
#سراباخباریگری