فَإنَّهُ مِنّى; هرکس از من متابعت کند او از من است؟».(2)
شايان توجه اين که مرحوم مغنيه ولايت را در کلام مبارک امام(عليه السلام) به معناى امامت گرفته و جمله «إنَّ وَلىّ مُحَمَّد» را به معناى امام و جانشين پيغمبر مى داند که تفسيرى بسيار بعيد و ناسازگار با جمله هاى مختلف اين کلام حکيمانه است.
(1). بحارالانوار، ج 46، ص 82.
(2). بحارالانوار، ج 46، ص 337.
نکته : معيار ارزش در اسلام و قرآن ج-۱۲
در نظام ارزشى جاهلى عرب رابطه هاى نسبى و قبيله اى اهميت فوق العاده داشت که افراد به آن افتخار مى کردند. اسلام خط بطلان بر آنها کشيد و معيار ارزش وجود انسان را تقوا و پرهيزگارى شمرد: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ) و اطاعت و بندگى خدا را معيار دانست و حتى نزديک ترين پيوند با پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) را در صورت پيروى از کفر و ارتکاب عصيان بى اعتبار قلمداد کرد: (يا نُوحُ إنَّهُ لَيْسَ مِنْ أهْلِکَ إنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِح) و در مقابل، افرادى که نه از بنى هاشم بودند، نه از قريش و نه از نژاد عرب، آنها را به سبب ايمان والا و اعمال صالحشان جزء اهل بيت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) شمرد. در حديثى از امام باقر(عليه السلام)مى خوانيم که امير مؤمنان(عليه السلام)به ابوذر فرمود: «يا أباذَر إنَّ سَلْمانَ بابَ اللهِ فِى الاْرْضِ مَنْ عَرَفَهُ کانَ مُؤمِناً وَ مَنْ أنْکَرَهُ کانَ کافِراً وَ إنَّ سَلْمانَ مِنّا أَهْلُ الْبَيْتِ; اى ابوذر، سلمان درى است از درهاى (رحمت) الهى در زمين هر کس او را درست بشناسد مؤمن است و هر کس او را انکار کند کافر است و سلمان از ما اهل بيت است».(1)
در حالى که افرادى از قريش يا بنى هاشم و يا حتى بعضى از برادران امامان بودند که بر اثر دورى از مکتب اسلام و اهل بيت به کلى طرد شدند و همچون بيگانه اى با آنها رفتار شد.
به اين ترتيب رابطه ها بدون ضابطه ها در اسلام بى رنگ يا کم رنگ مى شود.
(1). همان، ج 22، ص 373.
صبح تون نورانی به کلام مولای متقیان
آیا زمان آن نرسيده كه روزي #ده_دقيقه نهج البلاغه اميرالمومنين (علیه السلام) رابخوانيم
حداقل روزي يك صفحه 📖 ترجمه فارسي ....
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_96
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالاَْنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ، ثُمَّ تَلاَ: «إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا…» الاْيَةَ، ثُمَّ قَالَ: إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَإِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَإِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اللَّهَ وَإِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ.
امام علیه السلام فرمود : نزديكترين و شايستهترين مردم به پيامبران، آنهايى هستند كه از همه به تعليماتشان آگاهترند (و در سايه اين آگاهى به آن جامه عمل مىپوشانند) سپس امام علیه السلام اين آيه را تلاوت كرد: «شايستهترين و نزديك ترين مردم به ابراهيم آنها هستند كه از او پيروى كردند و نيز اين پيامبر و مؤمنان به اين پيامبر». به يقين دوست محمد صلی الله علیه وآله كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند پيوند نسبىاش دور باشد و دشمن محمد كسى است كه خدا را نافرمانى كند هرچند قرابت او نزديك باشد.
شرح و تفسير
دوست و دشمن پيامبر(صلى الله عليه وآله)
امام(عليه السلام) در اين گفتار پربار خود به معيار و ملاک ارتباط با انبيا و اوليا اشاره کرده مى فرمايد: «نزديک ترين و شايسته ترين مردم به پيامبران، آنهايى هستند که از همه به تعليماتشان آگاه ترند (و در سايه اين آگاهى به آن جامه عمل مى پوشانند)»; (إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالاَْنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ).
«سپس حضرت(عليه السلام) اين آيه را تلاوت فرمود: شايسته ترين و نزديک ترين مردم به ابراهيم آنها هستند که از او پيروى کردند و نيز اين پيامبر و مؤمنان به اين پيامبر»; (ثُمَّ تَلاَ: (إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهذَا النَّبِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا)الاْيَةَ).
روشن است که منظور امام(عليه السلام) از علم و آگاهى در اينجا همان علمى است که دعوت به عمل مى کند و علم، اگر در عمق جان انسان نفوذ کند به يقين انسان را به عمل وادار مى کند.
بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند که صحيح «أعْمَلُهُمْ» است، زيرا آيه شريفه و جمله هاى بعد سخن از اطاعت و تبعيت دارند که همان عمل است; ولى همان گونه که گفتيم، نيازى به تغيير عبارت روايت از نزد خودمان نيست، زيرا ثمره درخت علم، عمل است و علم بى عمل نوعى جهل و نادانى است، زيرا اگر انسان، چيزى را به طور قطع باور کند و عميقاً به آن معتقد باشد، بر طبق آن راه مى رود.
سپس امام(عليه السلام) در تأييد گفتار فوق مى افزايد: «به يقين دوست محمد(صلى الله عليه وآله) کسى است که خدا را اطاعت کند، هرچند پيوند نسبى اش دور باشد و دشمن محمد(صلى الله عليه وآله)کسى است که خدا را نافرمانى کند هرچند قرابت او نزديک باشد»; (ثُمَّ قَالَ: إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّد مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَإِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَإِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّد مَنْ عَصَى اللَّهَ وَإِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ).
«لُحمَة» معانى مختلفى دارد و در اينجا به معناى قرابت و نزديکى است.
امام(عليه السلام) آنچه را در ذيل اين کلام مبارک فرموده اشاره به مصداقى از مصاديق آن کبراى کليه اى است که در بالا آمد و از آنجا که مخاطبان آن حضرت، امت پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) هستند آن اصل کلى را بر اين امت منطبق کرده و نتيجه گيرى نموده که ولايت و دوستى و پيروى از پيغمبر اسلام جز از طريق اطاعت حاصل نمى شود. اين همان چيزى است که در حديث معروف امام سجاد(عليه السلام)که گفت و گوى امام را با طاووس يمانى منعکس مى کند آمده است; امام در پايان اين حديث فرموده است: «خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ أَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِيّاً; خداوند بهشت را آفريده براى کسانى که او را اطاعت کنند و اين کار را به خوبى انجام دهند، هرچند برده حبشى باشند و دوزخ را آفريده براى کسانى که او را عصيان کنند، هرچند فرزندى از دودمان قريش باشند».(1)
در حديث ديگرى مى خوانيم که سعد بن عبدالملک ـ که از فرزندان عبدالعزيز بن مروان بود و امام باقر(عليه السلام) او را «سعد الخير» مى ناميد ـ خدمت امام رسيد در حالى که مانند زنان مصيبت زده گريه مى کرد و اشک مى ريخت. امام باقر(عليه السلام)فرمود: اى سعد چرا گريه مى کنى؟ عرض کرد چگونه گريه نکنم در حالى
که از شجره ملعونه در قرآن (اشاره به بنى اميه است) هستم. امام(عليه السلام) فرمود: تو از آنها نيستى. تو اموى هستى; ولى از ما اهل بيت. آيا کلام خدا را نشنيده اى که از ابراهيم حکايت مى کند و مى گويد: (فَمَنْ تَبِعَنى
🔻ولادت باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها، بر امام زمان علیه السلام و همه محبین ایشان مبارکباد.
اول ماه صدقه بگذاریم🌹
نخست قصد و نيت سلامتي امام زمان علیه السلام،
سپس سلامتي خودمون و اعضاي خانواده ،
آنهم در پناه امام زمان و آمرزش اموات را لحاظ كنیم.
كه اين به قبول نزديكتر است تا آنكه بخواهیم صرفاً براي سلامتي خود صدقه بدهیم .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روز یکشنبه اول ماه ذی القعده از منزل بیرون تشریف اوردند و فرمودند ای مردم:کسی از شما اراده توبه دارد؟گفتند بله یا رسول الله
و این دستور که تو مفاتیح الجنان هست رو فرمودند
سپس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند نیست هیچ بنده ای از امت من که این عمل را بکند الا اینکه منادی از آسمان ندا کند:ای بنده خدا عملت را از سر بگیر که توبه تو مقبول است و گناه تو آمرزیده
و ملک دیگری صدا کند از زیر عرش:ای بنده،مبارک باد بر تو و بر اهل تو و ذریه تو
و ملک دیگری صدا کند: خصمان تو از تو راضی خواهند شد در روز قیامت
و ملک دیگری صدا میزند: که ای بنده،با ایمان میمیری و دین از تو مسلوب نخواهد شد و قبر تو گشاده و منور خواهد شد
و ملک دیگری صدا میزند که ای بنده پدر و مادر تو از تو خشنود خواهند شد اگر چه بر تو غضبناک بوده باشند و پدر و مادر و ذریه تو بخشیده خواهند شد و خودت در دنیا و اخرت در وسعت روزی خواهی بود
این قسمت آخرشو دقت کنید👇👇👇
و حضرت جبرئیل(علیه السلام ) ندا می کند:من وقت مرگت با ملک الموت(عزرائیل ع) می آیم و مهربانی می کنم به تو و صدمه نمیزند به تو اثر مرگ و خارج میشود روح تو از بدنت به آسانی
اصحاب وقتی شنیدن از پیامبر اکرم ص سوال کردند یا رسول الله"ص" اگر کسی این عمل را در غیر ماه ذی القعده بجا اورد چطور میشود؟فرمودند همان طور است که وصف کردم و فرمودند این کلمات را جبرئیل در معراج به من یاد داد.
موفق و موید باشید التماس دعا
مارو از دعای خیرتون فراموش نکنید
سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات
💠 در محضر استاد
🔻 انوار چهارده معصوم(ع) در حرم حضرت معصومه(س) تجلی کرده است.
🔻بزرگان و ارباب معرفت هم نیازمند شفاعت حضرت معصومه(س) هستند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«من نمیدانم چطوری بايد معنا کرد که در حرم حضرت معصومه(س) همه چهارده معصوم زيارت میشوند؛ آيا غير از اين است که همه انوار معصومين در حضرت معصومه(س) تجلی کردهاند و در اين حرم حاضرند؟
امام رضا(ع) فرمودند که همه شما با همه مقامات و درجاتتان برويد به حضرت معصومه(س) بگوييد: «اشفعي لي في الجنّه». اين چه وجود مقدسی است که درهای بهشتِ بزرگانی چون مرحوم آيتالعظمی بروجردی هم به دست ايشان باز میشود. بزرگان و ارباب معرفت بايد بروند زانو بزنند و بگويند: «اشفعي لي في الجنّه فانّ لک عند الله شأنا من الشأن». یعنی: از شأن ولايت کليه اميرالمؤمنين(ع) و از شأن ولايت حضرت زهرا(س) و چهارده معصوم، يک چيزی در شماست.
معنای اينکه میگوييد: «بنت ولي الله، اخت ولي الله، عمة ولي الله» يعنی ايشان يک ارتباط باطنی با هر چهارده معصوم دارند؛ اين ارتباط، صرفاً ظاهری نيست.»
💠✨💠
صالحین تنها مسیر
#برنامه_جامع_تربیت_دینی48 ➖✅✔️🔹🌷 #برای_عبد_شدن 19 🔵عبد با دیدن لذت هایی که مولا بهش میده تمام مشکل
#برنامه_جامع_تربیت_دین49
🔵💖⚜💝⚜🌺
#برای_عبد_شدن ۲۰
🔷🔰ما تنها راه و بهترین راهی که داریم "برای لذت بردن از دنیا"
و برای پرواز از روی رنج ها
🌺 اینه که "عبد" بشیم 🌺
👆👆
💯عبد شدن هم فقط با "گوش دادن دستور" امکان داره.
یعنی در هر لحظه فقط برات این مهم باشه که "امرخدا چیه؟"
✅همون رو انجام بده.
🔵مثلا وقت نماز که میشه تمام مشکلاتت رو فراموش کن.
بسپارشون به مولا. به خودت بگو
➖من یه مولا دارم. یه مولای خیلی مهربان...☺️😍
مالک دارم. "من مال اون هستم". 😃
مولای من هر موقع حکمتش اقتضا کنه مشکل منوحل میکنه☺️
من نباید نگران چیزی باشم.
بالاخره یه چیزی میشه. مولای من نمیزاره در نهایت به ضرر من بشه.☺️🌺
❤️با لذت بگو خدایا ممنونم که منو "قابل دونستی که بیام ادب بندگی رو مقابلت رعایت کنم..."
☺️ممنونم که قابل دونستی بهم دستور بدی...
✔️تمام مشکلات خودت رو بزار کنار.
➖اما انصافا توهم تلاش بکن که واقعا عبدبشی.😒
عبد یعنی "نفس نکشی بدون اجازه ی خدا..."
✅👆
💖عبد یعنی پیامبر اکرم که خداوند توی قرآن میفرماید
ای پیغمبر؛ وقتی میخوای کاری رو فردا انجام بدی بگو ان شالله...
🌺✅🌺
حتی پیغمبر خدا هم که باشی، بدون اذن مولا حق نداری در مورد فردات صحبتی کنی...
💠عبد یعنی میخوای نگاه کنی اول فکر کنی که آیا خدا اجازه داده یا نه!
میخوای آب بخوری ببینی دستور خدا الان چیه؟
24 ساعته فقط به دستور خدا فکر کنی.
🌺اگه اینطور هستی میشی عبد...
" فقط تو هستی و خدا....."
🔹🔷🔹✅🔹
#مراحل_عبد_شدن
تنهامسیر آرامش...
صالحین تنها مسیر
شاهد: #ملاقات_با_خدا 29 ➖➖➖💞 🔷 برای مبارزه با هوای نفس یه "انگیزه" میخوای: ✨ "لقاء الله" ✨ 💕 ش
شاهد:
#ملاقات_با_خدا 31
🔹چرا باید با هوای نفسمون مبارزه کنیم؟
✔️ برای اینکه اثری از انانیّت و خودخواهی و "مَن" باقی نمونه تا لذّت خدا رو بچشیم....
🌷 این که اثری از من نباشه، عارفان بهش میگن عشق... 💘❤️
همون که خیلی لذّت داره....😍💞
⭕️ خیلی ها سر و صداش رو میکنن اما فقط عارفانِ الهی طعمش رو میچشن..."👌
🎴خیلی ها ترانه هاش رو سر میدن برای کاسبی های خودشون! 🎶❌😒
🌺 @IslamLifeStyles