سه شنبه ها عنایت کن به این دل
بال پروازی خدایا
هوای #جمکران در سینه اش غوغا نموده
#سه_شنبه_های_جمکرانی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔘 قدم سوم برای داشتن شخصیتِ دیندار، این است که «اهل مسابقه باشی»
🔘 کسی که دنبال حداکثر منافعش نیست، نمیتواند شخصیت دینی داشته باشد
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۲) - ۱
🔸 کسی که میخواهد دینداری کند باید یک مقدماتی را در شخصیت خودش ایجاد کند تا بتواند با دین و خصوصاً «ترک گناه» رابطۀ خوبی برقرار کند. در جلسات قبل بیان شد که قدم اول و دوم، این است که «اهل برنامه» و «منفعتطلب» باشیم.
🔸 قدم سوم برای اینکه یک «شخصیت دیندار» پیدا کنیم و نسبت به گناه حساس باشیم، این است که «اهل مسابقه» باشیم؛ اهل تأمین منافع حداقلی نباشیم! یعنی هم منفعت را بخواهیم، هم بیشترین منافع را بخواهیم، هم سریع بخواهیم، هم بهتر از همه بخواهیم.
🔸 کسی که زیاد منفعت نمیخواهد، و فقط دنبال یکذره شعور اخلاقی است، دین را برای چه میخواهد؟! برود پای سریالهایی بنشیند که پیامهای اخلاقی دارند!
🔸 دین، مال آنهایی است که حداکثر منافع را میخواهند. کسی که دنبال حداکثر منافع نیست، دین به چه دردش میخورد؟! مثلاً به او میگویید: «موسیقیِ بد گوش نده؛ چون نمیگذارد تو به حد بالا برسی» میگوید: «من نمیخواهم به حد بالا برسم!» خُب دیگر حرفی باقی نمیماند که به او بگوییم!
🔸 کسی که اهل رسیدن به حداکثر منافع و بالاترین درجات نیست، اصلاً شخصیت دینی نمیتواند داشته باشد. چنین کسی برای گناه خودش هم گریه نمیکند، چون نمیفهمد که گناه چقدر به او ضربه زده و از رسیدن به چه درجاتی او را بازداشته است!
🔸 اهل مسابقه باش؛ و اِلا چطور میخواهی گناه را درک کنی؟! میدانی گناه یعنی چه؟ یعنی یک خطایی کردهای و این مرحله از مسابقه را از دست دادهای. البته اگر توبه کنی، خدا میتواند برایت جبران کند!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)-
* #شب_قدر
💠 تلاش و همت برای درک لیله القدر
🔻شب قدر ، شب سرنوشت است و مقدرات انسان در این شب معین می شود. لطف الهی، در آن، به مراتب بیشتر از زمانهای دیگر است، تا اندازه ای که می تواند تمام عمر، بلکه تمام هویت آدمی را تحت تأثیر قرار دهد...
🔸 یکی از زمینه های اصلی در بهره بردن از نسیم های رحمت الهی، تشنه کامی و طلب از جانب انسان سالک است. طبق سخن منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، کسی که چیزی را طلب کند و برای دستیابی به آن تلاش بنماید، لاجرم به آن دست مییابد.
گفت پیغمبر اگر کوبی دری / عاقبت زان در برون آید سری ...
🔹 قدم اول، این است که فرد بفهمد ماه مبارک رمضانی هست، روزه ای هست، لیلة القدری هست و باید پیوندی در این فصل برقرار کرد. اگر آن پیوند باشد، برکات زیادی به انسان می رسد، به شرطی که درها بسته نباشد.
🔸 کسی که طالب نیست، مانند ظرفی است که دهانه آن بسته باشد و در دریای زلال قرار گیرد که ذره ای آب در آن نفوذ نمی کند. گاهی ما مشغول زندگی هستیم و درهای دلمان به روی آن نسیم بسته است؛ لذا بهره نمی بریم...
🔹 اگر به این نکته واقف باشیم که بزرگ ترین تاجی که ممکن است در ماه رمضان بر سر کسی گذاشته شود، تاج درک لیلة القدر است و نیز برکات لیلة القدر را متفاوت از زمانهای دیگر بدانیم، بی تردید، سعی و تلاش ما در راستای دستیابی به این برکات، دگرگون خواهد شد.
(منبع: نرمافزار الهادی← ماهرمضان← شبقدر)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* #شب_قدر
💠 تاثیر خواندن سوره قدر در شب قدر
🔻در شب قدر به صورت خاص، قرائت سوره هایی مورد سفارش قرار گرفته است؛ از جمله سوره های دخان، روم، عنکبوت و هزار بار سوره قدر که خیلی سفارش می شده است. اگر کسی نمی تواند هزار بار این سوره را بخواند، حداقل صد مرتبه بخواند.
🔸 سوره قدر، یعنی توجه به همان زاویه حقیقی لیلة القدر که با قرائت این سوره، توجه انسان به آن حقیقت جلب شده، زمینه استفاده از آن فراهم می شود...
(منبع: نرمافزار الهادی← ماهرمضان← شبقدر)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔰شرط استجابت دعا
شخصي به حضور امام صادق (ع) آمد و گفت: در قرآن آيه ای وجود دارد، ولي هر چه معناي آن دو را مي جويم، به آن دست نمي يابم.
❓امام صادق علیه السلام فرمود: آن آيه كدام است؟
🔸- آيه ۶۰ مؤمن است كه خداوند مي فرمايد:
{ادعوني استجب لكم}
مرا بخوانيد (و درخواست خود را از من بخواهيد) و من آن را براي شما مستجاب مي كنم).
❗️ما دعا مي كنيم و درخواست خود را از خدا مي خواهيم، ولي استجابتي نمي بينيم.
⬅️ امام صادق: پس چرا دعايتان به استجابت نمي رسد؟
- نمي دانم.
👌امام صادق: ولي من راز آن را به تو خبر مي دهم:
✅ كسي كه از فرمان خدا اطاعت نمايد،
✅ سپس دعا كردن (جهت و روش دعا) را مراعات نمايد، خداوند دعايش را به استجابت مي رساند.
❓آن شخص گفت: جهت و روش دعا، چيست؟
امام صادق علیه السلام فرمود:
👈 نخست حمد و ثناي الهي بجا آور
👈سپس نعمتهائي را كه به تو عنايت فرموده ياد كن و شكر گزاري نما
👈سپس صلوات بر پيامبر (ص) بفرست
👈سپس گناهانت را ياد بياور و به آن اقرار كن
👈سپس استغفار كرده و در مورد گناهانت به خدا پناه ببر،
👈(آنگاه دعا كن) اين است جهت و روش دعا كردن
📔 اصول کافی
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
صالحین تنها مسیر
پس از آن که به نور اسم بهاء و جمال نظر کرديد، به اسم جلال مي نگريد و اظهار مي داريد: «اللَّهُمَّ إِ
بسم الله الرحمن الرحيم
(اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِأَعْظَمِهَا وَ كُلُّ عَظَمَتِكَ عَظِيمَةٌ(
(اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ كُلِّهَا(
(اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِأَنْوَرِهِ وَ كُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ(
(اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ (
خداوند مي فرمايد: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها»
همچنان که حضرت علي(ع) در دعاي کميل نظر به اسماء الهي دارند و عرضه مي دارند:
«وَ بِأسْمائِکَ الَّتي مَلَأتْ اَرْکانَ کُلِّ شَيئ» خداوندا! به نور اسماءات که بنيان هر چيزي را فرا گرفته، تقاضا دارم.✨
خواندن اسماي الهي به اين معني است که به نور آن اسماء و با نظر به آن ها با خدا ارتباط پيدا کنيد.
همان خدايي که مقصد همه ي انسان ها و مطلق کمال است. پس راه ارتباط با کمالِ مطلق، شناخت و معرفت صحيح به نحوه و جايگاه اسماء الهي است تا آن اسماء به قلب انسان تجلي کند و عملاً انسان به خداوند معرفت لازم را پيدا کند، ❤️🍀
چون تنها وقتي اسماء الهي بر قلب انسان تجلي کرد انسان خدا را خواهد شناخت.
معرفت حقيقي اين نيست که انسان فقط بداند خدايي هست، معرفت حقيقي آن است که انسان خدا را پيدا کند. به همين جهت در شناخت اسماء الهي بحث تجلي آن اسماء مطرح است،
✨💠
ما مي توانيم زمينه ي آن تجلي را فراهم کنيم و از خدا بخواهيم با تجلي اسماء با ما حرف بزند و از اين طريق، ارتباط ما با خدا برقرار شود.
💠✨💠
عرض شد خودِ خداوند نور دعاي سحر را بر قلب مبارک حضرت باقر(ع) انداخت تا حضرت به آن صورت با او سخن بگويند.
✨❤️
به عبارت ديگر اين دعا مثل ساير ادعيه، تجلي نور خدا به قلب اولياء الهي است.
به مدد الهي اظهار مي داريد:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِأَعْظَمِهَا وَ كُلُّ عَظَمَتِكَ عَظِيمَةٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ كُلِّهَا»
در اين فراز از حضرت حق تقاضا مي کنید که نور عظمت خود را بر جان شما متجلي کند تا بتوانید از اين طريق به او معرفت پيدا نمایید.
✨✨✨✨✨
عرضه مي داريم از تو، تو را مي خواهيم، اما به نور عظمتت. در جاي ديگر عظمتي نيست که از خدا بخواهيم آن عظمت را به ما بدهد.
از آن طرف چون بين ذات و صفاتِ خداوند اتحاد هست و يک خدا نداريم و يک عظمت،
پس با تجلي نور عظمت از ارتباط با حضرت معبود برخوردار مي شويم.
در واقع در اين فراز «ذات» را به نور عظمت مي خوانيم، زيرا بنا بر قاعده ي «بسيط الحقيقة کُلُّ الأشياء و ليس بِشَيئٍ منها»
آن حقيقت بسيط از يک طرف به جهت وحدت ذاتي اش شامل همه ي اشياء مي شود و از طرف ديگر چون بسيط الحقيقة است هيچ کدام از اشياء نيست و به اين اعتبار با تجلي يک اسم، انسان از تجلي ساير اسماء به صورت اجمال بهره مند مي شود
و به حقِّ مطلق مي رسد، منتها از دريچه ي آن اسم خاص
✨✨
استاد طاهرزاده
#شرح_دعای_سحر
@saLhintanhamasir