eitaa logo
راه رشد
2.1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
17 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
محافظه کاری کار را خراب کرد! دولت ها عوض شدند ولی مافیای خودروسازی عوض نشد! ((آسته برو آسته بیا))ها باعث ناکارآمدی شد. عامل اصلی نارضایتی هم ناکارآمدی ست. مردم تا زمانی که از معیشت شان نگران نباشند کاری به سیاست خارجی کشور و حتی ظلم و خونریزی کشورشان در کشورهای دیگر ندارند! ما آسته می رویم که گربه شاخمان نزند ولی اتفاقا هرچه شاخ خوردیم به همین علت است! بعضی چیزها دیگر خسته کننده شده. مثلا همین درگاه ملی مجوزها؛ بعد از بارها پایان اولتیماتوم های آبکی، رئیس جمهور می نشیند در هیئت دولت، کنار همان وزیر کشور و وزیر صمتی که وزارت خانه هاشان به درگاه وصل نشده است و بدون مخاطب خاص از ضرورت وصل شدن دستگاه ها به این سامانه می گوید. در فلان کشور منافع اسلحه سازها به حکومت گره خورده، در کشور ما گویا خودروسازها آن نقش را بر عهده گرفته اند! آن انقلابی گری در سیاست خارجی، در سیاست داخلی کجا می رود؟ فرصت همیشگی نیست و شاید این دولت آخرین شانس ما برای دفاع از کارآمدی نظام در برابر هجمه تبلیغاتی دشمن باشد. دولتی که دارد ۲ ساله می شود. اگر بخواهیم بین همه مشکلات از جمله فساد اقتصادی، خودروسازی، آب، بازار ارز و فضای مجازی (و حتی روزنامه های رسمی) رها و دروغ پراکن، یک حلقه وصل مشترک پیدا کنیم آن یک چیز است: ضعف در اعمال حاکمیت. یادمان نرود حکومت ضعیف را نه دشمنانش دوست دارند و نه دوستان! ((دیگران از صدمه اعدا همی نالند و من از جفای دوستان گریم چو ابر بهمنی سست عهد و سرد مهرند این رفیقان همچو گل ضایع آن عمری که با این سست عهدان سر کنی)) رهی معیری ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
سیستم صوتی خودروها یک وسیله تبلیغاتی رایگان است و شنوندگان نیز همواره در خیابان به فراوانی وجود دارند. مسلمانان در سال های ابتدایی دعوت آشکار پیامبر(ص) به این نتیجه رسیدند در کنار دعوت های معمول، یک نفر برود و فقط قرآن را در جمع کفار بخواند؛ خود این نوا قلب ها را می لرزاند مخصوصا اگر درست انتخاب شده باشد و با روش های جدید فناورانه و هنری همراه شده باشد. با خودم می گفتم کاش همان خجالت نکشیدن افرادی که آهنگ رپ، تکنو و تک خوانی زن را در ماشین شخصی و فروشگاهشان زیاد می کنند، ما هم در رساندن صدای قرآن به گوش مردم داشتیم! (( (و مامور شده ام) که قرآن را تلاوت کنم. پس هر كه (با شنیدنش) راه يابد تنها به سود خود راه يافته است و هر كه گمراه شود بگو من فقط از هشدار دهندگانم.)) نمل، ۹۲. شاید من نتوانم مباحثه کنم؛ بجای من خود خدا صحبت کرده است. شاید من نتوانم قرآن را زیبا بخوانم، بجای من قاری ها قرآن خوانده اند. سایرین هم فایل ویرایش شده اش را در دسترس ما قرار داده اند. کوتاهی نکنیم که فردا باید پاسخگو باشیم. صوت و لحن قرآن از زمان پیامبر(ص) یک وسیله تبلیغ بوده که امروزه نیز می تواند دستاویز ما باشد. من تاثیر این صدا را بر افراد دیده ام. صدای خدا در دلهای گنهکاران اضطراب ایجاد می کند؛ اضطرابی از نوع بیدار کنندگی: ((و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست، پناهش ده تا (به این وسیله) كلام خدا را بشنود.)) توبه، ۶. در ادامه، دو فایل صوتی به عنوان نمونه بارگزاری شده است: سوره یس، اسلام صبحی سور قمر و دخان، اسلام صبحی ★***★ کانال راه رشد @
((أَتُرِيدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ : آيا مي خواهيد کسی را هدایت کنید که خداوند (بدلیل عدم لیاقت) گمراهش گذاشته؟!)) نساء، ۸۸. مثال آیه فوق می شود کسانی که در اوج سرما برای زمین زدن نظام و خیانت به مردم کمپین گذاشتند، بخاری و گاز را تا آخر روشن گذاشته و همزمان پنجره و درها را باز می گذاشتند. بعد که قبض آنها چند میلیونی آمد دستور بخشودگی ۷۰ درصدی قبوض با مصرف بالا صادر شد! اگر قرار بود همه مردم با شیوه رحمانی جذب می شدند اصلا چه دلیلی برای کیفر و عقاب گذاشتنِ خداوند بر گناهان بود؟ فکر می کنید با این کار این قشر را هدایت می کنید؟!: (( وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا : و هر كه را خداوند در گمراهى‏ اش وانهد هرگز راهى براى [هدايت] او نخواهى يافت!)) نساء، ۸۸. ((هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان باشند.)) نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر. مسئولان این ماه ها به این توصیه حضرت امیر هم بسیار پایبند بودند و به هیچ وجه نیکوکار و بدکار نزدشان یکی نبود. کشف حجاب کننده بی رتبه در میادین ورزش مورد استقبال حضوری وزیر مربوطه قرار می گرفت (مدیونید فکر کنید خانم های محجبه رتبه دار استقبال حضوری می شوند) و کتاب صادق زیبا کلام معلوم الحال بعد از ۲ ساعت از توئیت زدنش با تماس مستقیم وزیر فرهنگ مجوز چاپ گرفت که گمان نمی کنم چنین میانبری برای متعهدین به اسلام و انقلاب وجود داشته باشد. به نیمه اول کلام حضرت پایبندیم یعنی نیکوکار و بدکار نزد مسئولان یکسان نیست فقط مشکل اینجاست که یک چیز بدیهی (که حضرت گمان نمی کردند کسی اشتباه بگیرد!) و به همین خاطر نگفتند را نفهمیدیم و آن اینکه باید با نیکوکار رفتار بهتری از بدکار داشته باشیم نه برعکس! در غیر این صورت نتیجه اش چه می شود؟!: ((این کار سبب مى شود نيکوکاران به نيکى ها بى رغبت شوند و بدکاران به اعمال بد تشويق گردند.)) نهج البلاغه، نامه ۵۳. حیف که دستور داریم از اتفاقات خسته کننده، خسته و مایوس نشویم! دست از جهاد تبیین (هر کس در حد خودش) برنداریم. ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
نقل است از امام صادق (ع) که ((در آخرین شب جمعه ظهور مهدی (عج) وارد مسجد كوفه شده و پس از خواندن نماز مغرب و عشاء سر به سجده گذاشته آیه شریفه أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ ... را تا طلوع فجر تکرار می کند. تا اینکه جبرئیل (ع) حكم ظهور آن حضرت را بشارت می دهد.)) و امام به مکه می روند. وقتی این حالت امام را می خوانم ته دلم خالی می شود که مگر قرار است کار به کجا بکشد که امام اینگونه مضطر می شود؟!!! این دعاهای ما کجا و آن اضطراری که احتیاج است کجا!!! کار به خاکمال کردن صورت می کشد. با توجه به‌ برطرف نشدن تعدادی از زمینه هاي فتنه، احتمال اوج گیری مجدد آن در بهار وجود دارد. هنوز نه جنگ هسته ای رخ داده، نه قرقیسیا اتفاق افتاده نه سفیانی خروج کرده. ((خزان ز راه می رسد، جوانه پیر می شود نَفَس چه زود می رود، بیا که دیر می شود)) حسن بیاتانی ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
خیلی ها خبر ندارند که در غارهای رشته کوه هیمالیا، در تاریکی و سرمایی فراتر از تحمل سایر انسان ها، مرتاض هایی هستند که علاوه بر مغلوب کردن هواهای نفسانی، با انواع سختی های محیطی (از جمله بی غذایی، فشار دائمی روی مفاصل و حتی بی هوایی!) روبرو می شوند و محیط را مغلوب اراده خود می کنند. با خودم می گویم که چرا ما نباید این اراده قوی را باشیم؟ ما چه چیزی از آنها کمتر داریم؟ کمتر نداریم که هیچ، بیشتر هم داریم: ((وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ  : و از جانب خدا به چیزهای امید دارید که آنها ندارند (پس چرا سستی می کنید؟!).)) نساء، 104. در حدیثی است که انسان در کمترین درجه بهشت به اندازه ای امکانات دارد که می تواند تمام مردم زمین را مهمان کند. آیا بهشتی با این توصیف انگیزه کمی ست؟ باید نگاهمان را عوض کنیم. مؤمن اتفاقا همین سختی کشیدنش در دنیا سرمایه های پروازش می شود. ((صبر براى ایمان همچون سر براى بدن است. هیچ خیرى در بدنِ بدون سر نیست و هیچ خیرى در ایمانى که صبر با آن نیست نمى‏باشد.)) نهج البلاغه کلمات قصار 82. مؤمن دوست دارد به خدا نشان دهد که در سختی ها برای او صبر می کند. و همان نگاه خالق کافی ست که سختی کشیدن را برایش شیرین کند. ((ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست * عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد)) حافظ جهاد امروز ما کارمان است. در جامعه مؤمنین سستی معنا ندارد. معلم در درس دادنش، پزشک در بیمار دیدنش، مهندس در طرح ساختمانی اش و ... همه این ها جهاد است: ((امروز، روز عمل است نه حساب! و فردا روز حساب است نه عمل!)) امیر المؤمنین (ع) ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
ما از طرف خداوند دستور داریم از اتفاقات و هجمه ها، خسته و مایوس نشویم! احادیث و سیره ائمه نیز چنین بوده و هیچگاه در تنگناها دست از مبارزه در جهت تبیین دین دست برنداشتند. ما هرچه قدر هم سختی و بی مهری دیده باشیم در حد امیر المومنین (ع) که سختی نکشیدیم. امام در آخر عمر مبارکشان فرموند از زمان مبعوث شدن پیامبر (ص) استراحت نکردم! دوران سختی های اکثرا بازگو نشده رسالت پیامبر (ص) و دفاع های پی در پی مسلمانانِ کم تعداد در مقابل مشرکین پر تعداد، رحلت جانگداز رسول خدا و غصب خلافت و شهادت حضرت فاطمه(س)، دوران ۳ خلیفه اول که امام به خار در چشم و استخوان در گلو تشبیه کرده اند (نهج البلاغه، خطبه شقشقیه). در دوران زمامداری خود امام، هم مصیبت و جنگ های تحمیلی بود که امام را رنج می داد و هم کج فهمی مردم. مدتی بعد از حَکَمیت و همچنین بعد از جنگ نهروان و به درک واصل شدن خوارج، امام یکی از آخرین خطبه های قبل از شهادتشان را با چنین وجناتی ایراد فرمودند و همچنان بر قیام ضد باطل و تبیین اصول ادامه دادند تا زمانی که دعوت حق را لبیک گفتند: نوف بکالی نقل کرده که امام در سال ۴۰ هجری در اواخر زندگی خود در شهر کوفه بر روی سنگی که جعده بن هبیزه آماده کرد ایستادند در حالی که پیراهنی خشن از پشم بر تن داشتند، شمشیری با لیف خرما بر گردن ایشان آویزان شده بود و کفشی از لیف خرما در پا داشتند و بر پیشانی ایشان آثار کثرت سجده نمایان بود. فرمودند: ...  آری! آن دسته از برادرانی که در جنگ صفین خونشان ریخت هیچ زیانی نکردند، گرچه امروز نیستند تا خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان خونابه دل باشد. کجا هستند برادران من که بر راه حق رفتند و با حق درگذشتند؟ کجاست عمار؟ کجاست پسر تیهان (مالک)؟ کجاست ذوالشهادتین؟ و کجایند همانند آنان از برادرانشان که پیمان جانبازی بستند و سرهایشان را برای ستمگران فرستادند؟ (پس دست به ریش مبارک گرفتند و زمانی طولانی گریست و فرمود:) ای دریغ از برادرانم که قرآن خواندند و براساس آن قضاوت کردند ... (سپس امام فریاد زد:) جهاد! جهاد! ای بندگان خدا، من امروز لشکر آماده می کنم. کسی که می خواهد به سوی خدا برود همراه ما خارج شود (نوف گوید امام چهار سپاه به همراه فرماندهان را معین کرد ولی قبل از جمعه ابن ملجم در نماز صبح به امام ضربت زد.) مقصود من از این نوشتار، ذکر این نکته بود که زندگی اهل حق آسایشی ندارد. در قرآن کریم می خوانیم: ((الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا : کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت کردند.)) فصلت، ۳۰. یعنی ادعای ایمان مساوی ست با هجوم باطل به سمت شما. استقامت نداشته باشید، ایمان هم نخواهید داشت: ((صبر برای ایمان به منزله سر است برای بدن.)) امام صادق (ع). باطل بیکار ننشسته و آنها که ((حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ : لیاقتشان گمراهی است.)) نحل، ۳۶. را بر ضد شما خواهد شوراند. باید با زبان و گاهی با تن از عقیده خود دفاع کنید. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
ضروری ست که بعد از ۴۴ سال از گذشت انقلاب، بتوانیم یک نگاه آسیب شناسانه کلی به آن‌ داشته باشیم. در این صورت از نظر من بزرگ ترین مشکل سیستماتیک ما در نظام یک چیز است: ضعف در اعمال حاکمیت. یک تصمیم می تواند درست باشد یا غلط. اگر آن تصمیم کامل اجرا شود و نتیجه خوبش را همه ببینند ادامه پیدا می کند ولی اگر غلط باشد و نتیجه بدش مشخص شود اجرای آن را متوقف می کنیم. ولی وای به زمانی که یک تصمیم ناقص اجرا شود؛ اگر درست باشد خوبی هایش مشخص نمی شود و اگر هم غلط باشد بدی هایش مشخص نمی شود! موافق ها و مخالف ها هر کدام از زاویه خود به آن می نگرند و بحث و نزاع تا همیشه ادامه می یابد! (احتمالا این رویه برایتان بسیار آشنا باشد!) اجرای آن می ماند در یک برزخ و شُل گیری تا زمانی که کمرنگ شده و بود و نبودش تفاوتی نکند. نمی دانیم ضعف در اجرا و کارآمدی چه بلایی سر وجهه نظام می آورد. زبان طرفداران را کوتاه و زبان اپوزوسیون را دراز می کند. ضعف در اعمال حاکمیت یعنی هنگام اجرا نیز انگار هنوز در حال شُور و تصمیم گيري هستی. یعنی فکر کنی برای همه تصمیم ها باید اجماع صد درصدی در جامعه وجود داشته باشد در حالی که اصلا این ممکن نیست مخصوصا با قدرت اقناع پایین ما در میان هیاهوی رسانه ای دشمن که باعث غالب بودن همیشگی فضای احساسی و مغلوب بودن فضای منطقی می شود. اینگونه است که هیچ قضیه ای به سرانجام نمی رسد؛ از ساماندهی سگ های ولگرد بگیر تا سیستم بانکداری و خودروسازی و مدیریت الگوی مصرف (تابستان دارد می رسد ولی هنوز بعد از ماه ها در تهران به خانه هایی که روزانه بیش از ۲ متر مکعب در روز مصرف آب دارند التماس می کنند) ضعف در اعمال حاکمیت هم می تواند ناشی از ضعف شخصی مسئولان اجرایی بلند پایه در تصمیم گیری ها باشد و هم ناشی از پراکندگی در سیستم تصمیم گیری. مورد دوم یعنی انواع و اقسام شوراها با حدود اختیارات دارای همپوشانی وجود داشته باشد! این باعث کندی در تصمیم گیری نهایی می شود (همان نوش داروهای بعد از مرگ سهراب!). تا یک تصمیم درست بخواهد از شورای رقابت (قیمت خودرو) و شورای حمایت، شورای استان ها، شورای مجوزها! (فیلم های شبکه خانگی) اتاق بازرگانی (اژدهای هفت سر) و نظامِ پزشکی (عدم همراهی در بسیاری از تصمیم گیری های کلان) و ... بیرون بیاید نه سری مانده برایش نه تهی. اگر هم تصمیم درست بیرون بیاید دیگر از زمان موثر و طلایی اش گذشته است. کارآمدی برای یک نظام سیاسی به همان میزان مهم است که ایدئولوژی و آرمان مهم است. تاکنون هرجا که نقص در کارآمدی داشتیم با ایدئولوژی و آرمان جبرانش کرده ایم ولی این روش تا ابد پاسخگو نیست. راه حل برون رفت از ضعف در اعمال حاکمیت که نتیجه اش ضعف در کارآمدی است چیست؟ نظام تصمیم سازی واحد؛ کسی منکر شوراها نیست ولی شورا (همانگونه که از اسمش پیداست) جای مشورت است نه تصمیم گیری. تصمیم سازی باید (بعد از مشورت های کافی با کارشناسان و سازمان ها) تحکّمی، از بالا به پایین و برعهده دولت، مجلس و نهادهای بالادستی باشد. همانگونه که قرآن به ما آموزش داده: ((وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه : با آنها مشورت کن. پس زمانی که (بعد از پایان مشورت) تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن (اینجا برخدا توکل کن یعنی کار را با قاطعیت انجام بده و درگیر دودلی نباش).)) آل عمران ان، ۱۵۹. با عضویت در کانال راه رشد، کمکی به گسترش گفتمان منطقی انقلاب کنید. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
برایم جالب بود که قرآن کریم در سوره نصر فرموده که بعد از فتح، مردم گروه گروه به دین خدا می پیوندند. می گفتم مگر با فتح و غلبه نظامی است که حقانیت یک دین اثبات می شود؟! نه، ولی اکثر مردم طرفدار ایدئولوژی صحیح نیستند بلکه طرفدار ایدئولوژی غالب هستند (که این خود نشاندهنده پراگماتیسم مخفی در ضمیر ناخودآگاه مردم است)؛ حال چه غلبه از نظر نظامی و چه غلبه از نظر کارآمدی در اقتصاد و علم. ایمان منشاء عزت نفس است. ولی آنها که دارای ایمان ضعیف و در نتیجه ضعف نفس هستند، باید خود را به قدرتی بیرونی وصل کنند. اینگونه افراد همیشه طرفدار جبهه قوی تر هستند نه جبهه حق. هر استدلالی هم که بکنی حاضر نیستند از طرفداری جبهه ای که بدعهدی و جنایاتش در یمن، سوریه، فلسطین و ... روشن است دست بردارند. اینها هیچوقت با دلایل و شواهد به حق ایمان نمی آورند مگر بعد از شکست باطل. در تاریخ می بینید که تا قبل از فتح مکه تعداد مسلمانان را ۱۰ هزار نفر نوشته اند ولی 1 سال بعد از فتح مکه این تعداد به 100 هزار نفر می رسد. همین اتفاق بعد از فتح مکه ثانی و ان شاء الله فتح بیت المقدس هم خواهد افتاد. زمانی که یک قدرت بلامنازع اسلامی در دنیا تشکیل شود، همان کسانی که امروز افتخار را در شباهت به غرب می بینند تبدیل به مسلمانان دو آتشه خواهند شد! ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
آورده اند که در فلسطین برکه ای بوده که بنی اسرائیل خود را در آن شست و شو می دادند.  حضرت موسی (ع) هیچگاه در منظر دیگران خود را شست و شو نمیداد. تا حدی که بنی اسرائیل شایعه کرده بودند که در بدن موسی ایرادی مانند برص هست که پنهان می کند. حیا گوهری ست که انسان از بچگی با آن به دنیا می آید ولی طی زمان و تأثیر گرفتن از محیط، مقداری از آن و یا همه آن را از دست می دهد. به همین خاطر شاید رفتار حضرت موسی (ع) (حمام نکردن حتی در منظر مردها) در نگاه اول برایمان غریب بیاید ولی سپس یک آشنایی مبهم با آن در گذشته های دور خودمان پیدا می کنیم. گم نشدن خط اصیل هدایت یک وظیفه است. باید نقطه اوج حیا و عفت در زندگی اولیای خدا به عنوان یک الگو در همیشه تاریخ جوامع باقی بماند حتی اگر در زمان هایی در اقلیت قرار بگیرد. تاریخ طبعا و ناچارا به سمت کمال پیش می رود و روزی اکثریت با جناح حق خواهد بود. ★*******★ کانال راه رشد @rahroshd
باید یاد بگیری که از مناسک دینی، نماز خواندن، خواندن قرآن و ادعیه لذت ببری وگرنه جذب لذت های حرام خواهی شد. چاره ای نداری جز اینکه محبت خدا را داشته باشی، وگرنه محبت دیگران بر دلت خواهد نشست. علت تقابل شاعرانی مانند حافظ و سنایی با دین داری خشک و ریاکارانه نیز همین است: ((ساقیا مِی ده که جز مِی نشکند پرهیز را تا زمانی کم کنم این زهد رنگ آمیز را ملکت آل بنی آدم ندارد قیمتی خاک ره باید شمردن دولت پرویز را)) سنایی علم و دانستن عامل حرکت نیست بلکه این محبت و دوست داشتن است که انگیزه ی حرکات بشر است. هر کس باید خودش فعالانه دنبال ایجاد این محبت که عامل سعادت اوست برود و منتظر ننشیند که آن خودش ایجاد شود. موسیقی، فوتبال و بازی های کامپیوتری جهانی شدند بدلیل جذابیتشان. اگر از این ساحتِ بشر غفلت کنیم در اجتماع باخته ایم. بچه ها جذب نماز خواندن خشک ما نمی شوند، چون لذت نبردن ما را از آن می فهمند: ((هَلِ الدِّينُ إلاّ الحُبُّ : آيا دین چیزی جز دوست داشتن و محبت (الهی) است؟)) امام صادق (ع). خصال. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd