eitaa logo
قول سدید
214 دنبال‌کننده
213 عکس
80 ویدیو
23 فایل
🇮🇷اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا🇮🇷 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اوج خروج 🔸سالهاست بخشی از همین نهادی که این فیلم را ساخته، با همین ادبیات، آزادی ها و ارابه ها را می ستاند و مطالبه گری و انتقاد را ایستادن در برابر نظام و خروج تلقی می کند... 🔹انشالله پیام بخش فرهنگی این نهاد به بخش امنیتی آن رسیده باشد که صدای کارگر و مستضعفین را فریاد اراذل و نوای اوباش نخواند...
🕌🌒🌒 به بهانه استقبال از ماه رمضان/برداشت نامبارک از مبارک! 🔸 از میان ماههای دوازده گانه سال تنها نام رمضان در کتاب خدا ذکر شده است. یکی از اوصاف ماه رمضان که در برخی از روایات و ادعیه بدان تصریح و به گونه ای برای این ماه علم شده است، صفت مبارک می باشد، مبارک از برکت گرفته شده است و علمای لغت واژه برکت را به فزونی و رشد همراه با ثبات و دوام معنی کرده اند راغب می نویسد: به آنچه که خیر و فایده الهی در آن ثبوت و استقرار داشته باشد مبارک گفته می شود. علامه طباطبایی نیز در تفسیر آیه اول سوره دخان و معنی لیله مبارکه بیان می دارد: «منظور از مبارک بودن آن شب این است که ظرفیت خیر کثیری را داشت، چون برکت به معنای خیر کثیر است، و قرآن خیر کثیری است که در آن شب نازل گشت.» (ترجمه تفسیر المیزان18: 197) 🔹دلیل اطلاق این صفت به معنای خیر کثیر هم در خطبه شعبانیه حضرت رسول ذکر شده است چرا که در این ماه که روزهای آن افضل الایام و شبهای آن افضل الیالی است اعمال کوچک مومنان بزرگ و دارای ثواب چندین برابر می گردند؛ «....أَنْفَاسُکمْفِیهِ تَسْبِیحُ وَ نَوْمُکمْ فِیهِ عِبَادَةُ مَنْ أَدَى فِیهِ فَرْضاً کانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَدَى سَبْعِینَ فَرِیضَةً فِیمَا سِوَاهُ مِنَ الشُهُورِ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِى غَیْرِهِ مِنَ الشُهُورِ ...» 🔸امام خمینی نیز در بیان تعلیل مبارک بودن این ماه می فرماید: «ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه لیله القدر [دارد] ... ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه نزول وحی در او شده است یا به عبارت دیگر، معنویت رسول خدا وحی را نازل کرده است . ... در ماه مبارک رمضان، مقام رسول اکرم -ص- به ولایت کلی الهی بالاصاله تمام برکات را در این جهان بسط داده است. ماه رمضان مبارک است که قرآن بر او وارد شده است...» (صحیفه امام20: 248) 🔹لذا مشاهده می گردد آنچه این ماه را مبارک گردانیده عنایت خاص خداوند به مومنین و نزول قرآن در آن است و هم چنان که در ابتدای خطبه شعبانیه ذکر شده است این ماه، ماه برکت و مغفرت است: «ِای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماههاست.» 🔸اما متاسفانه در چند سال گذشته شاید به دلیل برداشت و تفسیر نادرستی که از صفت مبارک در ماه رمضان شده است برنامه ها و فرهنگهایی در جامعه باب شده است که از اهداف و فلسفه این ماه مبارک بسیار دور است.. چنانچه گذشت کلمه مبارک که بعنوان صفت ماه رمضان استفاده می گردد از کلمه برکت به معنای خیر بسیار گرفته شده است که در زبان انگلیسی از آن به BLISS یا BENEDICTION یا FELICITY تعبیر می شود. به نظر می رسد کلمه مبارک در معنای فارسی خود با آنچه در عربی استعمال می گردد متفاوت است چرا که معمولا فارسی زبانان برای شادباش و شادیهای خود از لفظ مبارک استفاده می کنند، چنانچه می گویند: تولدت مبارک، عیدت مبارک و تعابیری از این دست. اما این «مبارک» به معنای bliss نیست بلکه معادل و ترجمه کلمهhappy است که به معنی شادی و فرح و سرور می باشد. 🔹با این توضیحات به نظر می رسد در این سالها با برداشت ناصحیح از کلمه «مبارک» در ماه رمضان برخی از برنامه سازان و مسئولان فرهنگی آن را معادل happy دانسته و از معنای واقعی خود دور کرده اند. بروز چنین برداشت نادرستی را می توان در برنامه های صدا و سیما مشاهده کرد که گویا برای هر چه مبارک نمودن ماه رمضان هر ساله بر برنامه های طنز و جنگ و جشن خود در ماه رمضان می افزایند تا فضای شاد و مفرحی برای روزه داران مهیا کنند! اما روشن است مبارک نمودن ماه رمضان به معنای این گونه شادیها نیست چرا که این عوامل خود سبب می گردد برکت از این ماه مبارک گرفته شود. 🔸محمد بن مسلم از امام باقر(ع) نقل می کند: «.. خداوند دارای ملائکه ای است که وظیفه آنان استغفار نمودن برای روزه داران در هر روز از ماه رمضان تا پایان این ماه است و در هر شب هنگام افطار به روزه داران بشارت می دهند: ای بندگان خداوند اندکی گرسنگی را چشیدید و بزودی سیر می گردید. شما و آنچه که در شماست مبارک گردید.» با عنایت به این روایت شریف روشن است رمضان هنگامی مبارک است که از ساعات و لحظات آن برای تقرب به خدا بهره جسته شود و از هر آنچه موجب غفلت است باید دوری نمود. نیکوست دست اندرکاران امر و برنامه سازان با توجه به این مهم ماه مبارکی را که در پیش روست به معنای واقعی کلمه مبارک گردانند ⭕️متن کامل در http://sadid59.parsiblog.com/Posts/64/
tafsir_soreh_mojadeleh.pdf
4.92M
متن کامل کتاب تفسیر سوره مجادله که توسط حضرت آیت الله خامنه ای در سال ١٣۶١ در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری بیان شده است. ویژگی مهم این تفسیر این است که با نگرش توجه به مسائل جامعه پس از تشکیل حکومت اسلامی بیان شده است. انشالله در ایام ماه مبارک با هم این کتاب را می خوانیم و بحث و میکنیم برای اطلاعات بیشتر اینستا را ببنید.. instagram.com/sadid59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در بهار قرآن در محضر آیت الله سیدعلی خامنه ای، تفسیر سوره مجادله را با هم مرور خواهیم کرد. این بیانات عالمانه در بهار سال ١٣۶١ ایراد شده و بعدها به صورت کتاب به طبع رسیده است. بخش‌هایی از این کتاب را به تناسب با مسائل روز بحث می کنیم. 🌐دانلودکتاب 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
48.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه١-١ 🔻 جامعه اسلامی‌‌‌؛ پیش و پس از تشکیل حکومت 🔹«نوع مطالب و مسائلی که بعد از تشکیل حکومت براى یک جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلی که مربوط به حین مبارزه مردم براى تشکیل حکومت اسلامی است فرق می کند؛ کمااینکه شما در جامعه‌ خودمان هم این را مشاهده می‌کنید. امروز شما یک مسائل دارید که این مسائل قبل از بهمن ۵٧ براى شما وجود نداشت، مطرح نبود؛ آن روز مسائلی داشتید که امروز براى شما مطرح نیست. ًمثلا مسئله‌ منافقین و مسئله‌ نفاق، مسئله عدالت اجتماعى، مسئله حکومت، مسئله‌ جهاد در جبهه‌های جنگ و دهها مسئله از این قبیل، مسائل عمده‌ بعد از تشکیل حکومت است و این مسائل همان مسائلی است که در آیات مدنى بیشتر به آنها پرداخته شده.» 🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت ۶١ 📄ص. ١۵ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
43.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ١-٢ 🔻 مرز اسلام و نفی التقاط (عمامه و کاخ)! 🔹«"و تلک حدود الله“ کاری که کفاره دارد کار غلطی است. این کار را انجام ندادن، مرز خدایی است. یعنی اگر می خواهید مؤمن باشید، مسلمان باشید، داخل دایره ایمان باشید، باید این مرزها را مراعات کنید؛ و الا اگر مرزها را مراعات نکردی، قاطی کردن بین سنت جاهلی و سنت اسلامی این دیگر اسلام نمی‌شود، قاطی کردن بین فرآورده های تفکر الحادی و فراورده های اسلامی و اینها را با هم مخلوط کردن، دیگر اسلام نمی شود. اسلام مرز دارد از مرزهای خدا باید تعدی نکنید. "وللکافرین" برای کسانی که می پوشانند مرزها را، این خطوط اصلی را پاک می کنند، "عذاب الیم" عذابی است دردناک.» 🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت ۶١ 📄 ص. ٢٣ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ١-٣ 🔻آيت‌الله خامنه‌ای سال ۶١ درباره رهبری آينده چه گفت؟ 🔹«خدا و رهبری اسلامی در هر مسئله‌ای و پدیده‌ای از پدیده‌های مردم حاضر و ناظر است، معنای رهبری این است. امام در هر جایی که یک مسئله‌ای پیش می‌آمد حضور داشت. هیچ جا نبود که انسان را دچار سردرگمی بکند... امام حاضر بود، در تمام دوران مبارزه، این مسئله وجود داشت، در همه جا! واقعاً این یک حقیقت شگفت‌آوری است که در همه جا حاضر بود. بعد از انقلاب هم همین جور بود، بعد از انقلاب تمام قضایای که سرنوشت ساز بود و برای این ملت مسئله بود و رهبری امام را لازم داشت امام حاضر و ناظر بود. الان هم رهبری اسلامی و در آینده رهبریهایی که وجود دارد بایستی همین جور باشد. اولاً باید حاضر و ناظر باشد، ثانیاً باید از قرآن اتخاذ بشود و آن پاسخها و حلها متکی به قرآن باشد و این شرط اصلی رهبری است و خوشبختانه در رهبری امام امت این کاملاً مشهود و محسوس است». 🎙آیت‌الله خامنه‌ای¦١٧ اردیبهشت ۶١ 📄ص. ٢۵ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه١-۴ 🔻 روش منطقی برخورد با سنت‌های غلط 🔹 «ببینید هر جامعه‌ای یک سنتهایی دارد که همه اش هم غلط نیست؛ بعضى اش غلط است، بعضى اش درست است؛ از آن غلطهایش هم بعضى خیلى غلط است، غلط اندر غلط است، بعضى نه، کمى غلط است، خیلی غلط نیست. یک جامعه‌ى انقلابی چه‌کار می کند؟ اگر شما خیال کنید که جامعه‌ى انقلابی باید بیاید یک داس در دست بگیرد و سنّتها را ریشه‌کن بکند و برود جلو و جامعه را از تمام این سنّتها صاف کند، اشتباه فکر کرده‌اید؛ نه، جامعه‌ى انقلابی نباید این کار را بکند. هم سنّتهاى گذشته را به چشم مخالف نگاه کردن و همه را قطع کردن، هم این شکلش که همه‌ى سنّتها را نگه داشتن و در مقابل سنّتهاى جاهلیّ حساس نبودن که این هم چیز بدى است. (هر دو غلط است). اسلام اینجورى نیست و همانطور که عرض کردم حد وسط دارد؛ یعىن سنجیدن سنت‌ها، سنّتهاى خوب را نگه داشتن، بدهایش را رد کردن؛ آنهایی را هم که رد میکند با استدلال، با منطق، با توجه به جوانب کار و به‌صورتی که در دل مردم جا بیفتد و عمق پیدا بکند رد می‌کند.» 🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت۶١ 📄ص. ٢۶ و ٢٧ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه٢-١ 🔻 وقتی بدانیم خدا همراه ماست... «خب همین مفهوم الهی و مفهوم قرآنى اگر در ذهن ما باشد که خدا از همه کارها اطلاع دارد، مانع بسیارى از گناهان میشود. گاهى انسان از خدا شرم میکند، گاهى از خدا می ترسد گاهی محبت خدا مانع می شود. فرق نمی‌کند به هرحال توجه به اینکه خدای متعال شاهد و ناظر و حاضر در آن خلأ و خلوات و تنهایی های ما است، موجب میشود که ما خلاف را حتىّ در آن‌جا هم انجام‌ ندهیم.» 🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١ 📄ص۴٠ و۴١ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ٢-٢ 🔻 تفاوت دشمنی کردن و دشمن بودن 🔹محاده یعنی دشمنی کردن و مخالفت به معنای مانع شدن از ورود معارف الهیه به قلمروی وجود انسان. اسم این مخالفت محاده است نه هر دشمنی ای. ممکن است کسی با خدا و رسول دشمن نباشد اما دشمنی بکند. اینجاست که حواس ما ها باید جمع باشد. ماها خدا را دوست داریم، پیغمبر را هم دوست داریم، اما گاهی می بینید، دشمنی می‌کنیم با خدا و رسول دشمن بودن غیر از دشمنی کردن است، ای بسا کسی که دشمن نیست اما دشمنی می کند. 🔹مصداق یحادون می شود جریان الهی و جریان ضد الهی، جریان نبوی و جریان ضد نبوی. در هر زمانی این جور است آن کسانی که مرز این دو جریان را بر می دارند یعنی کارهایی را که مربوط به جریان ضد الهی است می‌کشاند به جریان الهی. یعنی در حکومت الهی قرار دارند اما احکام الهی را عمل نمی کنند محدوده الهی را مراعات نمی کنند یکی از بزرگترین توقعات دین از متدینین است که محدوده‌های الهی محفوظ بماند چه محدوده افکار چه محدوده احکام که محدوده ارزش‌ها اینها را بایستی به هم زد. 🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١ 📄ص۴٢ و ۴٣ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ۲-٣ 🔻انقلاب یعنی جریان جدید زندگی 🔹وقتی پیام پیغمبر می آید انقلاب به وجود می‌آورد. یک حرکت انقلابی در جامعه به وجود می‌آورد این حرکت انقلابی به معنای ایجاد یک جریان جدید است که شامل فکر، عمل، ارزش ها و کلیه مسائل می‌شود که در حوزه زندگی انسان مطرح است. حرکت دین و انقلاب انقلاب دین یعنی این، یعنی وقتی پیغمبر مبعوث می‌شود ذهن مردم را عوض می‌کند. .بعد می آید عمل انسان‌ها را عوض می‌کند و تغییر می‌دهد. رفتار انسان‌ها برخوردشان را.. آن وقت نظام ارزشی و مجموع ارزش ها را هم عوض می‌کند. ارزش به این می شود که یکی بگوید بنده در خانواده آنان سه شهید داده ام. مجموعه زندگی انسان را عوض می‌کند یعنی یک جریان جدید زندگی را به وجود می آورد. 🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١ 📄ص. ۴۴تا۴٧ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ٢-۴ 🔻 راه خدا راه نامشخصی است! 🔹«ممکن است کسی سوال کند در ان الذين یحادون الله، آنهایی که با خدا دشمنند. چرا می گوید رسوله با رسول دشمنند؟ معلوم است هر کسی با خدا دشمنی می‌کند با رسول دشمنی می‌کند. خدا و رسولش دو جریان نیستند یک جریان اند. علت چیست؟ این یک نقطه دقیق و ظریفی دارد. نکته‌اش این است که خدا در موارد زیادی نامشخص است، راه خدا راه نامشخصی است. در آن زمان با خدا دشمن بودند؟ نه! مخلص خدا هم علي الظاهر بودند. خدا را قبول داشتند. اگر به آنها بگویند که با خدا دشمنی نکنید آنها می گویند که ما با خدا دشمنی نمی‌کنیم. ما طرفدار خدا هستیم. خدا می‌آید در این آیه قرآن، راه خدا را مشخص می‌کند و می‌فهماند که راه خدا همانی است که پیغمبرش می گوید. مصداق امروزی این است که خیال نکنید راه انقلاب اسلامی و راه جمهوری اسلامی غیر از راه امام راهی دارد. در این انقلاب شاخص وجود امام و خط امام است.» 🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١ 📄ص. ۵٠ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ٣-١ 🔻 پیوستگی ادب فرد و اجتماع 🔹«تسلسل آیات این سوره و پیوستگی مطالب آن حاکی از این است که میان ادب فردی و ادب اجتماعی در اسلام و قرآن نوع پیوستگی وجود دارد. منافقین و کسانی که در دلشان مرض بود در مجامع پیغمبر می‌نشستند و با هم بحث می کردند این هم از لحاظ اخلاقی بد بود هم از لحاظ سیاسی کار نادرست و خطرناکی بود. از لحاظ اخلاقی به خاطر اینکه انسان وقتی دو نفر پچ پچ می‌کنند، احساس غریبگی می کند، مومنین را نگران می کرد، بنابراین از لحاظ اخلاقی یک عمل نگران کننده و غمگین کننده مومنین بود. بعد سیاسی هم داشت و آن این بود که منافقین این کار را حساب شده انجام می‌دادند. گاهی بود که واقعاً توطئه را داشتند و این توطئه را در گوش هم می‌گفتند و چون مومنین مامور شده بودند که سوء ظنی به کسی نداشته باشند، خیلی راحت عوامل نفوذی بین مسلمانها راه پیدا می کردند! یعنی از جنبه سیاسی که کار خطرناکی بود ارتباطات دشمنان اسلام را حتی در مجامع مسلمین آسان آسان می کرد.» 🎙آیت الله خامنه ای¦٣١ اردیبهشت ۶١ 📄ص. ۵۵ و ۶٢ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
🔰 نمی دانم چه شده که سال آخر دولت، رئیس جمهور یاد روحانیون گرامی افتاده است!! نمی دانم این مبلغ به همه روحانیون کشور اختصاص داشته یا نه! اما می دانم آقای روحانی وجوهات شرعی دریافت نمی کند تا سهمی از آن را برای حوزه اختصاص دهد. . نمی دانم در جیب آقای روحانی این قدر پول هست که از پول شخصی خود بذل و بخشش کند یا نه؟ ظاهرا کمی این مبلغ شبهه ناک است. خوب است مرکز خدمات حوزه یا جناب روحانی شفاف سازی کنند. از آنجا که فرمودند قف عند الشبهه، بنده چنین هديه ای را نمی خواهم و همین شهریه مراجع ما را بس. حتی اگر این شبهه را هم نداشته باشد ترجیح می دهم از آقای روحانی هدیه قبول‌ نکنم... . پس از مسؤولین حوزه درخواست دارم راهی را پیش روی ما بگذارند تا بتوانیم این مبلغ را پس دهیم. دوستان خبرگزاری رسا پیگیر بشوند خوب است. @rasanewsagency سایر روحانیون گرامی هم اگر چنین درخواستی دارند استوری و متن کنند تا برسد دست اهلش. . پ.ن. تا لحظه نوشتن این متن حسابهایم را چک کردم چنین دویست تومانی ندیدم.. شاید همراه با صفرها، دویش هم حذف شده‌!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ٣-٢ 🔻 لباس دانایان را پوشیدن ارزش نیست!! 🔹«در زندگی ما اعمال بسیاری هستند که خود عمل به خودی خود هیچ ارزشی ندارد، سمت عمل، نیت شما از این عمل و مضمون و محتوای این عمل، حکم این عمل را معین می‌کند. اگر چنانچه نیت و سمت و محتوای عمل خوب باشد، این عمل می شود یک عمل خوب. آیا این لباس و این پوشیدن و این ژست و این منش پیش خدا ممدوح است؟ نه آقا! این لباس یا هر لباس دیگری به عنوان یک لباس فرق نمی‌کند. چیست که به آن اینقدر قیمت می دهند؟ از نظر خدا سمت این عمل است، چون این پاسدار انقلاب است، دشمن ضد انقلاب است. خود این لباس حتی آن کسی که کارت سپاه هم دارد، اما نیتش از سپاهی شدن، پاسداری از انقلاب نیست، بلکه قدرتمندی است، انگیزه‌های شخصی است، این دیگر ارزشی ندارد. همینطور لباس من، یعنی لباس روحانیت هم همینطور است. لباس دانایان را پوشیدن یک ارزش مطلق نیست باید دید که مضمون این کار چیست؟ نیت، سمت، هدف و محتوای آن چیست؟ اگر خوب بود می شود چیزی ارزشمند و عالی اگر خوب نبود واویلا». 🎙آیت الله خامنه ای¦٣١ اردیبهشت ۶١ 📄ص. ۵٩ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ۴-١ 🔻ثمره آگاهی به مراتب ایمان در زندگی 🔹«البته معنای "ایمان آورده‌اید" که اینجا هست ایمان کامل نیست. یعنی آنهایی که در حوزه دین به امت اسلامی وارد شده اید، مومن در این جا به این معناست، یک مومن دیگر هم در قرآن داریم که در همین آیه هم اتفاق آمده، و آن به معنای ایمان کامل است. ببینید مثلا فرض کنید وقتی انقلاب اسلامی برپا می‌شود مردم دو جورند یک عده کسانی که ضد انقلاب و مخالف با انقلاب می‌شوند، یک عده هم آنهایی که به این انقلاب ایمان می آورند و قبول می کنند این انقلاب را! اما بین همین مومنین به انقلاب، یک عده کسانی هستند که اینها با همه وجودشان انقلاب را قبول دارند که اینها مومن واقعی اند، مومن کامل و خالص اند. کسانی هم هستند که نه این انقلاب را قبول کرده‌اند اما به این معنا نیست که تا پای جانشان هم پای این انقلاب ایستاده باشند. لذا در یک آیه قرآن می فرماید که "یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا" با این توجه می فهمیم که اگر با دویدن نمی‌توانیم باید خودمان را سینه خیز بکشانیم به طرف ایمان کامل و آنگاه ایمان با علم.» 🎙آیت الله خامنه ای¦٧ خرداد ۶١ 📄ص. ۶٨ و ٧۶ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ۴-٢ 🔻رابطه احکام جزئی و کلی 🔹«یک پیوندی بین احکام جزئی و احکام کلی در اسلام هست و اینها مکمل هم هستند. این‌ها از یک روح سرچشمه می‌گیرد و یک حکم کوچکی که در اسلام است ولو یک حکم معاشرت معمولی باشد بر می‌گردد به یک مبنای کلیدی و مهمی که آن در همه زندگی انسان می تواند نقش داشته باشد. خودخواهی همان چیزی است که تمام تعلیمات دینی با آن دارد می‌جنگد. اصلا انبیا الهی یک چکشی دستشان گرفته اند و بر سر آن فیلی که نامش "من" است دارند می‌کوبند. هرکسی غرور و تکبر و خودخواهی نداشت راهش به سوی خدا باز است اگر چنانکه کسی در مقابل دشمن خدا احساس ضعف کند، این همان وقتی که دارد به خرمشهر حمله می کند که خرمشهر را آزاد کند ظاهر می شود، همان وقتی که در سنگر نشسته و حمله هم نیست همان وقتی که پشت جبهه است، همان وقتی که یک هیئت سیاسی می آید و دارد با آدم صحبت می‌کند و آدم می خواهد یک حرف دندانشکن بزند ظاهر می‌شود، در همه مراحل زندگی احساس ضعف در مقابل دشمن ظاهر می شود.» 🎙آیت الله خامنه ای¦٧خرداد۶١ 📄ص. ۶٧ و ۶٩ و ٧٠ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۴-٣ 🔻 رمز پیشرفت یک جمع، محبت است. 🔹 «این مهربانی و ممنون بودن را دست کم نگیرید. این خیلی چیز مهمی است. من و شما اگر هم را دوست بداریم، این رمز اصلی موفقیت ما خواهد بود. رمز اصلی پیشرفت یک جمع این است که دلهای آنها با همدیگر مرتبط باشد. بندگان خدا همین جور هستند. من و تو در همدیگر را دوست بداریم ولو اختلاف فکری نداشته باشیم، این اختلاف حل خواهد شد. شما می‌دانید که من شما را دوست دارم، اگر چیزی هم می‌گویم و اشتباه هم بکنم از روی دوستی است به دل نمی گیری، نگران می‌شوی. من می‌فهمم که شما دوست دارید من را، اگر چنانچه اعتراضی می‌کنید از روی دوستی است. از روی غبار کدورت نیست. لذا همدیگر را عفو می کنیم. محبت موجب می شود که دو نفر حرف یکدیگر را به درستی بفهمند. بنابراین اصل مسئله محبت است. اگر شما بتوانید در دل برادرتان جایی برای خودتان باز کنید بزرگترین موفقیت است». 🎙آیت الله خامنه ای¦٧خرداد۶١ 📄ص. ٧٣ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
43.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ۵-١ 🔻 مردم محرمند اما.... 🔹«وقتی خبری درباره امنیت و ترس و خوف می‌رسد خوب اینها را نبایستی افشا کرد. مردم می‌ترسند. باید به رهبر گفت، به فرماندهان و مسئولان مربوطه گفت تا آنها خبر را آنچنان که شایسته است در اختیار مردم بگذارند. گاهی بعضی می‌گویند چرا شما همه خبرها را به مردم نمی گویید؟ جوابش این است که مردم محرم هستند، آنکه نامحرم است دشمن است و دشمن در میان مردم است. شما یک جایی یک مردمی را به من نشان بده که در میان آنها دشمن نفوذ نکرده باشد، عناصر نفوذی دشمن بین آنها نباشند و مردم همین حرفی را که شنیدن این جا و آن جا نروند بگویند، در این صورت همه خبرهای مملکت را از ریز و درشت می‌شود به این‌ها گفت. وضع بودجه چطور است، وضع ارز چطور است. سیاست خارجی چطور است، با فلان کس چه جور هستیم. همه اینها را می شود به مردم گفت مردم خودمانی اند، مردم محرمند، اما اگر مسئول مربوطه آمد و این را در یک اجتماع بزرگی گفت شما از کجا میدانید که دشمن نفوذ در این اجتماع نیست؟» 🎙آیت الله خامنه ای¦٢١خرداد۶١ 📄ص. ٨٠ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹«... تصورشان این بود که باید بروند شخصیت برای خودشان درست کنند، با پیغمبر حرف بزنند. ببینید اینها هست اینها تصورات جاهلانه و طاغوتی است همه کارهای طاغوتی کار طاغوتها نیست، بعضی از کارهای طاغوتی مال محکومان طاغوتان است. تعظیم کردن در مقابل یک آدم طاغوت، یک عمل طاغوتی است. تعظیم کردن مخصوص خداست. این تعظیم در برابر طاغوت را چه کسی می کند؟ آن کسانی که محکوم طواغیت هستند. طاغوتها به آنها یاد داده اند و عادت دادند آنها را که در مقابل آنها تعظیم کنند. گاهی می شود که اخلاق طاغوتی و سنن طاغوتی و سنن جاهلی در جامعه می ماند. از جمله همین است که خیال می کنند برای اینکه برای خودشان شخصیتی درست کنند فوری یک آدمی را که در جامعه شخصیتی دارد، یک اسم و رسمی دارد، یک عنوانی دارد، این را پیدا کنند و در گوشش حرف بزنند و جلوی جمعیت نجوا کنند برای اینکه خودش را در نظر دیگران وجهه بدهد». 🎙آیت الله خامنه ای¦٢١ خرداد ۶١ 📄ص. ٨٨ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
🔰پانتومیم و نقاشی برای ترویج قرآن! 🔸آقای زائری در گفتگویی با شفقنا با ارائه برخی آمار و دلایل پیشنهاد داده است که قرآن را به صورت فارسی در اختیار عده ای از مردم قرار دهیم. 🔹ایشان می گوید از آنجایی که مردم  و به خصوص جوانان با زبان عربی ارتباط برقرار نمی کنند لذا زبان قرآن را نمی فهمند و از کتاب خدا فاصله گرفته اند، به همین دلیل باید قرآن فارسی در اختیار آنها گذاشت. 🔸آنچه آقای زائری به عنوان دلیل این مطلب ذکر کرده است پایین بودن درصد پاسخ درس عربی در کنکورها و عدم اقبال دانش آموزان و جوانان به این درس است فلذا این عدم توجه را موجب دوری آنها از قرآن دانسته است. 🔻در این باره و گفته های ایشان باید گفت که ایشان که سالها در لبنان بوده، حتما به خوبی در جریان است که زبان عربی قرآن با زبان عربی رایج در کشورهای عربی تفاوت چشمگیر دارد، چرا که زبان قرآن عربی فصحه (فصیح) است و زبان عربی رایج دنیا عربی شارع و شکسته با لهجه های متفاوت. 🔹اربعین سال گذشته با یکی از دانش آموزان دبیرستانی در کاظمین که صحبت می کردم، او بیان می کرد که سه زبان انگلیسی، کردی و عربی آنجا تدریس می شود  و عربی ای که درس آنهاست همان عربی فصیح است که در سال پایانی دبیرستان می خوانند و اذعان داشت که از انگلیسی سخت تر است. 🔸در واقع اولا این زبان عربی با عربی قرآن در واقع نوعی اشتراک لفظ است، ثانیا لزومی ندارد هر آنکس که عربی می فهمد قرآن را هم بفهمد. مانند آنکه امروز بگوییم هر آنکس که فارسی زبان است حتما حافظ و مولوی و سعدی و نظامی هم خوب می فهد! همین برداشت نادرست است که آقای زائری را وا می دارد تا برای آشتی مردم با قرآن پیشنهاد شبکه عربی برای کودکان را بدهد! یا اینکه توقع دارد طلاب بتوانند عربی مکالمه کنند. 🔹اگر این استدلالات وجیه باشد، خوب است آقای زائری در صد دروسی مانند ادبیات فارسی را هم مشاهده کند و قهر مردم با شعر و ادبیات فارسی را هم ببیند و روشن نماید آن وقت برای حل این مشکل چه پیشنهادی می دهد؟ با این طرز استدلال ظاهرا تنها راه ارتباطی ما با فرهنگ و مذهب ارائه آن با پانتومیم و نقاشی است!! 🔸نکته بعدی نفی کلی و تعمیم عام جناب زائری درباره نبود محصول مناسب در این زمینه هاست. امروز هستند کتب و محصولاتی که در قالب داستان و یا آموزش مفاهیم قرآنی را نشر می دهند.. 🔹البته این را هم اضافه کنید که خیل جوانان و نوجوانان و حتی خردسالان این کشور هم اینک در عرصه های حفظ و قرائت قرآن فعال هستند و با قرآن انس دارند که ظاهرا این بخش از آمار آقای زائری جا افتاده است. 🔸ضمن آنکه وقتی صدها ترجمه از قرآن موجود است چه لزومی دارد مباحثی مانند قرآن فارسی را با استدلالات ناقص به جامعه‌ بکشانیم؟
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جلسه ۵-٣ 🔻 امامزاده بودن ارزش نیست، آقازادگی نداریم! 🔹«در فرهنگ ما، در نظام ما، در کشور ما، در جمهوری اسلامی ما، در امت اسلامی ما، در این تشکیلاتی که بر پایه اسلام است، مسئله این است ما دیگر اشراف و غیر اشراف نداریم، مگر با این ملاک. برگشتن به ارزش‌های اصیل اسلامی و قرآنی "اشراف امتی اصحاب اللیل و حملة القرآن". پیداست که ملاک شرافت و ملاک فضیلت عمل است نه نسبتها و انتسابها. لذاست که رسول اکرم به دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها که معصوم است از گناه و بزرگترین زن تاریخ است و یکی از بزرگترین انسانهای تاریخ است، می فرماید که من در روز قیامت به دردت نمی‌خورم. خیال نکنی چون دختر من هستی روز قیامت خدای متعال به یک لطف و تفضل بیشتری خواهد کرد نه هر کاری که خودت کردی آن مهم است و همین هم مهم است.» 🎙آیت الله خامنه ای¦٢١ خرداد ۶١ 📄ص. ٨٩و٩٠ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه۶-١ 🔻 بیچارگی منافقین 🔹این منافقینی که در جامعه هستند جز پلیدترین و خبیث ترین عناصر جامعه هستند. نفاق یعنی چه؟ یعنی دوگانگی ظاهر و باطن. دوگانگی حقیقت و نمود. گاهی این نفاق آنقدر خفی و پنهان و رقیق است که خود انسان هم در وجود خودش کشف نمی‌کند. همه منافقین از اول موافق نبودند تدریجا منافق شدند. به تدریج روح نفاق در آنها رشد کرد و آنها را انداخت به وادی نفاق. در دنیا عذاب بزرگ منافق افشاگری است. منافق از هیچ چیز بیشتر از افشاگری بدش نمی آید. هر کسی علیه او افشاگری کند با او دشمن می شود افشاگری برای او بدترین عذابهاست. این بدبختها نه جز شما هستند تا اینکه مشمول خیرات معنوی و ظاهری و باطنی مومنین و مسلمین بشوند و جزو کفارند تا کفار به صورت دائمی، به صورت استراتژیک از اینها حمایت کند کفار هم از اینها مثل سنگ استنجای شیطان استفاده می کنند. 🎙آیت الله خامنه ای¦۴تیر۶١ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
29.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ۶-٢ 🔻 افشاگری علیه منافق واجب است! «در دنیا عذاب بزرگ منافق افشاگری است. منافق از هیچ چیز بیشتر از افشاگری بدش نمی آید. علت بزرگ اینکه در ایران منافقین با چهره های درخشنده ای مثل شهید بهشتی مخالف بودند هم این است که اینها برایشان آشکار بود و آنچه را آشکار بود، می‌گفتند. بطون کار منافقین را می شناختند آنها را هم می گفتند. اما بعضیها بودند که نمی فهمیدند منافقین با آنها بد نبودند، یا می‌فهمیدند اما دهان باز نمی کردند! این جوری هم داشتیم منافقین از آنها ممنون ممنون بودند. الان داریم کسانی را که اینها منافقین را می شناسند، می دانند، چقدر آدمهای بدی اند، چه آدمهای پلیدی اند، بعضی از اینها را می دانند اما هیچ کدام دم بالا نمی آورند. چرا؟ برای خاطر اینکه می‌خواهند به خیال خود همه را برای خودشان نگهدارند منافقین از اینها خوششان می آید. منافق از چه کسی بیشتر از همه بدش می آید؟ از آن کسی که او را بشناسد و چهره او را افشا کند از این جهت افشاگری برای منافق بدترین عذابهاست!» 🎙آیت الله خامنه ای¦۴تیر۶١ 📄ص. ١٠٩ 💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ۶-٣ 🔻 ولایت يعنی پیوستگی محکم و مستحکم 🔹«معنای کلی و عام ولایت غیر از محبت است. محبت یکی از مصداق‌های ولایت است. ولایت بر حسب معنای لغوی یعنی ارتباط و اتصال بسیار مستحکم دو چیز با همدیگر، به طوری که آن دو را از همدیگر به آسانی جدا نتوان کرد، که من همیشه فارسی ولایت را به هم پیچیدگی و به هم پیوستگی تعبیر می کردم. دو ریسمان را به هم دیگر درست بپیچید به طور کامل که راحت نشود این ها را از هم جدا کرد معنای لغوی ولایت این است. ولایت به انواع و اقسام پیوندهای محکم و مستحکم اطلاق می شود، از جمله پیوند محبت همینطور ولایت به معنای حکومت، به این خاطر که کسی که بر یک جامعه حکومت دارد پیوند میان او و این جامعه چه چیز مستحکم است. حالا منافقین وضعشان اینجوری بوده که با یهود یا کفار روابط مستحکمی داشتند با این که تظاهر به اسلام می کردند جریان نفاق جریان پیوستگی و وابستگی به کفر و الحاد است». 🎙 آیت الله خامنه ای¦۴تیر۶١ 📄ص. ٩٩ 💠اینستاگرام جهت تبادل نظر