eitaa logo
قول سدید
372 دنبال‌کننده
319 عکس
93 ویدیو
30 فایل
🇮🇷ًاتّقوا الله وَ قُولُوا قَولاً سَدیدا🇮🇷 مهدی عامری شهرابی کلام||سیاست||رسانه 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz 🔻ویراستی https://virasty.com/Sadid59
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عقل بهتر است یا تاریخ؟ 🔹بعد از آنکه فیلم سخنان آقای گرگیج را دیدم، به نظرم آمد، در بيانات او اهانتی به اهل بیت نیست و متأسفانه در گیر و دارهای رسانه، غرضها و تعصبات و جوگیری ها و غفلت‌ها و عوامگرایی ها، برداشت ناصحیحی از کلام ارائه شده است. او اگر چه روش و منش غیرعالمانه ای در بیان نظراتش پیش گرفته، اما توهینی به اهل بیت نکرده، البته توهین به یک گروه و عقیده نموده است. به نظر او امیرالمؤمنین و اولادش تن به خلافت دیگران داده اند و حتی با ایشان رابطه دوستانه هم داشته اند ولی برخی افراد با رجوع به اسنادی که به نظر او صحیح و معتبر نیستند به اشتباه راه دیگری می روند و به لوازم این اعتقاد غلط خود توجه ندارند! 🔸او در این خطبه اخیر و سایر خطبه هایش سعی کرده ارادت و اعتقاد خود به تقدس و عظمت خاندان اهل بیت بروز دهد از این رو نمی توان او را فردی معاند و مخالف اهل بیت دانست. از این رو نقد به او از این منظر صحیح به نظر نمی رسد. 🔹اما آنچه درباره سخنان او می توان گفت این است که روش بیان او، خطابه و برای اقناع مخاطبان هم نظرش مناسب است، لذا فقط مصرف یک نماز جمعه محفلی اهل سنت آن هم در سطح عامیانه دارد. سخنان او به هیچ وجه از روش علمی تبعیت نمی کند و روشن است، او در جمع تابعین خود نیازی به بحث علمی نبیند. 🔸برای نمونه او در باب برخی مسائل تاریخی مدعی می شود که مخالفان «هیچ» توجیهی در برابر آن ندارند! اين در حالى است که با اندک جست‌وجویی به راحتی می توان به کتب و مقالات و سخنرانی هایی دست یافت که همین مسائل را توجیه کرده اند و اتفاقا از آن سو جواب درخوری به آنها داده نشده است. حضور حسنین در جنگ با ایران، دختر یزدگرد، ازدواج امام حسین با بانوی ایرانی، ازدواج ام کلثوم و... بسیاری از ادعاهای تاریخی چنان محل اختلاف است که گاه از اساس نفی و تاریخ سازی و افسانه تلقی شده اند. 🔹گرگیج در مسند امامت جمعه نشسته است و قصد دارد ایمان مخاطبین خود را تقویت کند و در این راه صلاح دانسته برخی حقایق را برای مخاطب عام خود پنهان کند، غافل از اینکه این روش در دوران حاضر که منابع به راحتی در دسترس هستند و ارتباطات‌ رشد کرده، راهکار کاملا اشتباهی است. ضمن اینکه احتمال شیطنت رسانه ای هم در این حالت بسیار است. 🔸هر کدام از آیاتی که او تفسیر و روایت‌هایی که ذکر می کند، حتی در بین خود اهل سنت، معرکه آراست و او سعی دارد بدون اشاره به این اختلافات و احتمالات حرف خود را به کرسی بنشاند. اختلافاتی که گاه مبنایی است و با ذکر چند مصداق تاریخی نمی توان پاسخ آن را داد. 🔹برای نمونه، شیعه نصب امام را عقلا از جانب خالق ضروری دانسته ولی اهل سنت امامت را از جانب خلق می داند، از این رو شیعه برای امام، علم و عصمت حداکثری قائل است. این مبنای عقلی یقینی با وقایع ظنی تاریخی قابل ابطال‌ نیست و هر جا بین این دو تعارضی به نظر برسد، می توان نقل را به سود عقل تأویل برد. 🔸از این رو می توان بدون توجه به وقایع تاریخی پس از رحلت پیامبر، امام و خلیفه ای را با استدلال عقلی قبول داشت یا نداشت و یقین را فدای ظن نکرد. با این شیوه ممکن است برخی از وقایع تاریخی اصلا قابل تامل نباشد! قشری گری و ظاهرگرایی بلای جان عقلانیت است و امروز راهکار درست وحدت و دوری از تفرقه، ستیز با تفکرات سلفی و اخباری و قشری است.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4_5949306810572737266.pdf
حجم: 1.82M
🔰ویژه نامه روزنامه به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی 🌐 (نگاهی الهیاتی به وصیت‌نامه حاج قاسم) آخرین پیام سردار 👈صفحه ٧
✔️حاج آقا سلام، بیا برسونمت عید غدیر سال ٨٧ بود که ملبس شدم. خودش داستانی داره که بگذریم. زود رسیدیم به محرم. 🔹 یک شب بعد مراسم داشتم می رفتم خونه. تو تاریکی شب یک پراید زد کنار، گفت: کجا می ری بیا برسونمت. من سوار شدم، با این نیت که نهایتا تا سر خیابان، ایستگاه تاکسی با او برم.. خودشو معرفی کرد. از ارامنه بود. گفت با مادرم زندگی میکنم کلی حرف زدیم از دوستاش و زندگیش و.... اصرار کرد منو تا دم در خانه رسوند... از نارمک آمد تا سرآسیاب دولاب.. گفت: شما هم مثل کشیش های ما قابل احترامید 🔻 یک ظرف یه بار مصرف غذا جلوی داشبوردش بود. وقتی داشتم پیاده می شدم گفت: حاج آقا ببخشید تعارف نکردم این غذای هیاته می خوام ببرم خونه مادرم مریضه بهش بدم بخوره.. گفت: برامون دعا کن و اشک تو چشمایش جمع شد... رفت. ⭕️ چند روز بعد دوباره تو همون مسیر منو دید گفت حاج آقا بفرما بالا... گفتم نه شما اذیت میشی مگر قول بدي تا سر همین خیابون ببری... خندید گفت حالا بیا و باز منو رسوند تا دم در خونه... از کنار قبرستون ارمنی ها که رد شدیم.. گفت عمه من اینجا خاکه.. قبلا میومدیم براش یک فاتحه می خواندیم.. گفتم فاتحه می خوندید؟ خندید گفت عادت کردم دیگه، منظورم همون دعاس به دین خودمون... 🔻 پ.ن. جناب زائری از رفتار بد مردم با خود‌ش در ده روز اخیر گفته است... این کلام ایشان بهانه شد تا از خاطرات خوبم با مردم بنویسم از 13 سالی که احترام و تمجید را صد برابر از جسارت و توهین دیده ام... احترامی که غالبا لایقش نبودم با هشتگ بیشتر در این باره خواهم نوشت...
🔰نقش اسلام در استحکام رابطه ایران و روسیه 🔸سفر اخیر رییسی به روسیه حاوی پیامهای بسیاری برای دوستان و دشمنان و می‌باشد، اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که امروزه در روابط بین‌الملل و دیپلماسی رسمی اگر از دیپلماسی عمومی غفلت شود، این گونه سفرها شکننده خواهد بود و نتایج حداکثری خود را بدست نمی‌آورد. 🔹به همین منظور لازم است در کنار روابط سیاسی اقتصادی، پیوست فرهنگی نیز وجود داشته باشد تا روابط سیاسی و اقتصادی محدود به دولتها نباشد که با تغییر دولتها، مورد تزلزل قرار گیرد. 🔹عناصر فرهنگی مانند تاریخ، ادبیات، هنر، مردم‌شناسی و گردشگری با اقسام مختلفش و روابط دانشگاهی و نخبگانی که هر کدام در جای خود مفید و ضروری می‌باشد، اما در ارتباط با روسیه یکی از مولفه‌های قدرت نرم و لوازم مناسب فرهنگی بین دو ملت و حتی دولتها مساله دین است. 🔸 پس از مسیحیت ارتدوکس دومین دین در روسیه است و جمعیت قابل توجهی مسلمان در آنجا زندگی می‌کنند که بخش مهمی از آنها در قفقاز ساکن هستند و پیوند تاریخی و فرهنگی با ایران دارند و حتی ریشه خود را ایرانی می‌دانند. 🔹 مسلمانان در روسیه غالبا اهل سنت هستند که قسمتی از اینها گرچه در اعتقادات اشعری و یا ماتریدی هستند اما به صوفیه نیز گرایش دارند که این تمایل عرفانی نقطه آغازین خوبی برای مفاهمه و گفتگو است. 🔹بخش دیگری از مسلمانان روسیه سلفی‌هایی هستند که از سوی وهابیت و عربستان تغذیه فکری و مادی می‌شوند و اغلب آنها طرفدار اسلام تکفیری و خشن هستند که ملت و دولت روسیه روی خوش به آنها نشان نمی دهند و از گسترش آنها نگران هستند و علاقه ندارند این تفکر رشد و گسترش پیدا کند. از این رو ارائه اسلام معتدل مخالف سلفی گری و خشونت مورد توجه روسهاست. بی تردید اسلامی که ایران مبلغ و مروج آن است و با عقلانیت و پرهیز از افراط و تفریط همراه است و مردم را به زندگی سالم و حیات طیبه دعوت می کند، می تواند جایگزینی مناسبی برای تبلیغ اسلام سلفی باشد. به همین جهت ظرفیت بی‌بدیل اسلام ناب بهترین پیوست فرهنگی رابطه ایران و روسیه می‌باشد. 🔸همین امر در رابطه با چین هم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد چه اینکه امروز چین برای مسلمانان خود درخواست محتوایی مناسب دارد که بتواند ضمن ارضای معنوی و دینی مسلمانان امنیت و آرامش خود را نیز تامین نماید. 🔹همکاری خوب ایران و روسیه در مواجهه با داعش نشان داده است، ایرانیان می‌توانند در عرضه اسلام مورد اعتماد و اطمینان روسیه باشد و اگر این ظرفیت به درستی و به هنگام مورد استفاده قرار گیرد هم برای مشکلات داخلی روسیه مطلوب است هم برای آرامش منطقه و اطراف ایران می‌تواند مفید باشد. 🔸از سوی دیگر پس از کمونیسم گرایش روسها به مسیحیت ارتدوکس و دین‌داری رو به فزونی است. آموزه‌های الهیات ارتدوکسی عرفانی و معنوی است و این امر قرابت فکری با تشیع دارد. محتوای عرفانی شیعه مانند کتب ابن عربی، ملاصدرا و امام خمینی و علامه طباطبایی و ادعیه شیعه مانند مناجات شعبانیه و مناجات خمس عشر و ... زمینه تعامل بین شیعه و الهیات ارتدوکس را برقرار می نماید که چنین ارتباطی، روابط عاطفی بین دو ملت را تقویت کرده و نیز گفتگوهای ثمربخشی بین نخبگان و فرهیختگان را به دنبال خواهد داشت. 🔹نقش حوزه های علمیه در این بین خیلی جدی است، ارتباط با شیعیان منفعل روسیه، ارتباط مناسب و وحدت بخش با اهل سنت روسیه و نیز تعامل با کلیسای ارتدوکس، با حضور علمای آگاه، پیشران خوبی برای ارتباط دو ملت خواهد بود که تا سالها می‌تواند ادامه داشته باشد.
🔰دادگاه باد مخالف من!! 🔸امشب خانم زهرا شجاعی و خانم مولاوردی با مظلوم نمایی و ریاکاری نگران انقلاب و سیاه نمایی علیه نظام شدند و از حد و حدود آزادی بیان سخن گفتند و به جای زنده باد مخالف من، گفتند مخالف را به دادگاه می کشانیم چون به ما اتهام زده است... 🔹در همین حال خانم شجاعی با نام بردن از میرفتنه برای حفظ او دعا کرد!! بدترين سیاه نمایی علیه انقلاب توسط اصلاح طلبان انجام شد و بزرگترین دروغ عليه نظام را اینها گفتند و کثیف ترین افترا و اتهام را همین ها به نظام و ملت زدند... اکنون اینها طلبکارانه نشسته اند و با تبختر و تفرعن مخالفان خود را تحقیر می کنند و همچون سال ٨٨ خود را از همه ملت برتر می بینند و قهر می کنند و می روند!! 🔸صدا و سیما تا کنون هم اشتباه می کرد که فضا را برای مظلوم نمایی اینها فراهم می کرد، اینها را باید در منظر مردم گذاشت تا وحشی گریشان آشکار شود... 🔹خانم مولاوردی سوال خوبی مطرح کرد، چرا تا حالا در برابر این جماعت دستگاه قضایی و امنیتی سکوت کرده اند که اینک این گونه بیایند شاخ و شانه بکشند..
«بیانیه تشکل‌های حوزوی پیرامون بیانیه نویسی های اخیر جریان واقفیه انقلاب» باسمه تعالی كَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ 🔸با اندکی بررسی در تاریخ انقلاب، روشن می‌شود، اساس تاسیس و مجمع منشعَب روحانیون مبارز تهران، با اختلاف بر سر قدرت و از سر انحصارطلبی و اتهام زنی به دیگران شکل گرفته است. لذا سرشت مجمع با قدرت طلبی عجین شده و جالب است سالهای بعد، برای ماندن در قدرت با بخشی از رقبای خود ائتلاف کرده و به طور علنی مردم را به رای دادن به آنها تشویق کردند تا نشان دهند، انقلاب و عدالت و مردم و امام همگی بهانه و دستاویز رسیدن به قدرت است. چه آنکه در سال 88 با دمیدن در آتش فتنه با دشمنان ملت همراه شدند و با بیانیه های آشوبگرانه خود علیه رای ملت، زبان خصمانه علیه نظام گشودند و زبان خصم را بر نظام باز کردند. 🔹 همین افراد چهارسال بعد، اختلافات خود با رقیب را کنار گذاشتند و وقتی سهمی از قدرت نصیبشان شد، دیگر انتقاد و اعتراض به ساختار رای گیری و روند انتخابات را کنار گذاشتند! امروز نیز اگر بعد از نامه های مسئول خاکستری خود، بیانیه ای علم کرده و حالت طلبکارانه به خود گرفته اند، به این خاطر است که حس می کنند سهمی در قدرت ندارند و اگر امروز نیز افرادی در داخل دولت با اینها دست دوستی بدهند مانند هشت سال گذشته زبان به کام می گیرند! 🔹مجمع روحانیون مبارز سالهاست در میان طلاب و روحانیت مقبولِ جامعه منزوی است و در طی این سالها طلاب جوان هیچ علاقه ای به تفکرات آنها نشان نداده اند و لذا جمع این مجمع از همان تعدادی که دهه شصت بوده، فراتر نرفته است، بلکه تقلیل هم یافته و با توجه به عملکرد ناموزون این گروه، برخی از اعضا از آن کناره گیری کرده اند! 🔹اعضای این مجمع در ابتدای انقلاب با تندروی و افراط بخشی از جامعه را از انقلاب دور کردند و بعد از طی زمان، در دوران اصلاحات به تردید و پشیمانی دچار شده و با تفریط و عقب نشینی از آرمانهای امام و مردم بخش دیگری از جوانان و مردم را به بیرون از دایره انقلاب سوق دادند و اینک در ادامه همان سیر قهقرای خویش دو دلی و ندامت و خستگی خویش را به دیگران تسری می دهند. 🔹بیانیه ژورنالیستی و سیاست زده جریان واقفیه انقلاب بدون توجه به این امر که این افراد و این تفکر سالهایی در این ممکلت یا مجری بودند و یا حامی مجریان، سیاهه‌ای است که جمعی جوان مطالبه گر با سفارش دیگران نوشته اند! پسندیده تر این بود اعضای این مجمع که سالها در قوه قضاییه و مقننه و مجریه و .... سایر نهادهای کشور مسئولیت داشتند، گزارشی از عملکرد خود به ملت می دادند و در برابر ملت خاضعانه سر تسلیم و پوزش فرود می آوردند و با شرمندگی کناره گیری خود را از عالم سیاست اعلام می‌کردند. 🔹روحانیت اشرافیِ غیرصادقِ قدرت طلب، هیچ گاه مقبول ملت ایران نخواهد بود و با حرکت در سایه و مظلوم نمایی نمی توان سابقه تیره یک گروه منحرف و بحران زده را پاک نمود. در چله دوم انقلاب طلاب و روحانیون جوان انقلابی، با گذر از مردابهای متعفن گوشه و کنار رودخانه خروشان انقلاب اسلامی، با تجدید بیعت با امام راحل رحمة الله علیه و و امام حاضر انقلاب حفظه الله، به توفیق الهی در خدمت به انقلاب و مردم تا پای جان خواهد ایستاد. ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ دهه فجر 1400 ➖مجمع نمایندگان طلاب تهران ➖بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تهران ➖جمعیت طلاب انقلاب اسلامی ➖خانه رسانه طلاب ➖مجمع جهادی طلاب و روحانیون انقلابی و ولایی تهران ➖کانون نخبگان تبلیغ حوزه علمیه ➖گروه جهادی بلاغ مبين ➖تشکل حوزوی سعداء قم ➖ستاد ترویج احکام (تهران)
❌امام موسی کاظم علیه السلام چگونه به ما آموخت داستان مشهور است که او شترانش را با شرایط سختی به خلیفه ظالم کرایه داد تا به مکه برود. حضرت از او پرسید دوست داری آن مرد برگردد و کرایه تو را بدهد؟ صفوان گفت: آری! امام فرمودند: 🔹فمن احب بقائهم فهو منهم و من کان منهم فهو ورد النار؛🔹 "هر کس بقای آنها را دوست بدارد، از آنها محسوب می شود و هر کس از آنها باشد، اهل آتش دوزخ خواهد بود." صفوان بعد از این عتاب حضرت، همه شتران خود را فروخت... ♻️ طبق روایت مومن نباید حتی برای مدت کوتاهی طالب بقای ظالم باشد. ما بر همین اصل خواستار لحظه ای بقای طاغوت اعظم آمریکا و ظالمین عالم نیستیم و نابودی آنها را فریاد می زنیم. این را از امامی آموختیم که در برابر مستضعفین کظم غیظ می کرد ولی با ظالمین خشن و خشمگین بود.
🔰برای سردار جوانی 🔸سال گذشته، در همین ایام جناب آقای یدالله جوانی مطلبی پیرامون احمدی نژاد نگاشته بود و نقدی مفصل بر آن یادداشت نوشتم. هنوز هم بر بسیاری از تحليلها و یادداشت‌های او نقد و ان قلت جدي دارم. با این حال اختلافات در نظر و تحلیل موجب نمی شود آنچه که از نزدیک دیده ام، فراموش کنم. 🔹سابقه شناخت من از سردار جوانی حدود پانزده سال می شود و سالها در هفته نامه تحت مدیریت وی فعالیت داشتم. 🔸من برای نزاهت ایشان از شایعات ناجوانمردانه و مضحک اخیر، نیازی به گفتگوی شاکدم با بی بی سی و تکذیب این و آن ندارم، من تعهد و انضباط و اخلاق مداری یدالله جوانی را از نزدیک مشاهده کرده ام. 🔹شايد ساعتها بتوانم تحلیلهای سیاسی او را به نقد بکشم، اما شخصیت برجسته، سعه صدر، اخلاص و تلاش و دلسوزی او برای انقلاب را نمی توانم منکر شوم. 🔸امروز که اینها را می نویسم دیگر ارتباطی با مجموعه تحت مدیریت سردار جوانی ندارم، اما انصاف و شرع حکم می کند در ایامی که عده ای او را، بهانه ای برای تخریب سپاه و نظام کرده اند، دیده ها و دانسته هایم را بازگو کنم. 🔸تهمت و برچسب زدن همیشه بد است و باید علیه پلشتی موضع گرفت و به آن تاخت، رفتار غلط را بایستی رسوا کرد، کاش بیاموزیم اختلافات تحلیلی و سیاسی را با انگ زدن و افترا و لجن مال کردن افراد همراه نکنیم و فضای اخلاقی و منطقی را جایگزین نماییم.
سال ٩۵ سخنی از برخی مسوولان دولتی منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است زنان معتاد را عقیم کنند و بدین ترتیب از برخی آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند. در استفتائی آماده شد و خدمت مراجع عظام ارسال شد. علما به اتفاق این مساله را غیرشرعی عنوان کردند. یک نسخه از استفتا هم به دفتر آیت الله علوی گرگانی فرستاده شد. ایشان در پاسخ کمی تاخیر پاسخ دادند. با دفتر ایشان تماس گرفتم تا موضوع را پیگیری کنم. فردی گوشی را برداشت، از پشت گوشی صدای همهمه می آمد. پرسیدم چنین استفتائی کرده ایم و پیگیر پاسخ شدم. آن فرد گفت اتفاقا همین الان با حاج آقا داریم درباره همین استفتا بحث می کنیم و یک گروه مشغول بررسی آن هستم. پرسیدم خود هم هستند؟ گفت: بله ایشان معمولا سوالات این چنینی را خودشان با همفکری برخی شاگردان پاسخ می دهند. دقت کردم صدای آیت الله می آمد. برایم جالب و تعجب آور بود که یک مرجع تقلید این گونه با احتیاط و دقت و وسواس برای فتوا دادن وقت می گذارد و با تواضع با شاگردان خود به بحث می نشیند و در همین حین آموزش هم می دهد... روحش شاد که تا آخر عمر زاهدانه و عالمانه زیست.