مسجد، قرارگاه عبادت و بصیرت و خدمت
🔸از همان روزی که اولین مسجد اسلام ساخته شد، به عنوان یک نهاد فرهنگی و سیاسی بود که کارکرد آن منحصر در برگزاری نماز جماعت نبود. به دیگر سخن، مسجد یک معبد نیست بلکه تلفیقی از "منبر" و "محراب" است که روشنگری و بصیرت دینی و سیاسی، مباحثات علمی و جهاد نظامی و کرسیهای قضاوت همگی در مسجد انجام میشده است.
🔸حجم زیادی از امور جامعه در مسجد حل و فصل میشد و تصمیمات مهم حاکمیتی و مدنی و نظامی در خانه خدا اخذ میگردید.
جامعه ایمانی همیشه نیازمند مراکز تجمع مردم برای کسب معنویت و رسیدگی به نیازهای متعدد مردم بوده است. به همین دلیل بسیاری از مساجد توسط مردم بنا نهاده شده است.
🔸با این وجود حکومت دینی هم برای رونق و مدیریت مساجد وظیفه خطیری دارد که نخستین آن ساخت مسجد واقعی و فعال با کارکردهای پیش گفته است...
🔸
۱. هویت محلات را باید با مساجد تعریف کرد. این مهم با ساخت مساجد کوچک با جانمایی مناسب محقق میشود. مسجدی که اداره آن با مردم همان محل است و متناسب با نیازهای اهالی آنجا کارکرد آن مساجد تعریف میشود کودکان و جوانان و زنان و مردان نقش خود را پیدا کرده و معضلات و مشکلات محل را برطرف می کنند.
مسجد بایستی مرکز و محوریت داشته باشد و در حاشیه آن کارهای فرهنگی و علمی و ... انجام داد. متاسفانه در برخی موارد این نگاه معکوس است و مسجد را حاشیه ای برای بوستان و مترو و اداره و ... تلقی می کنند! مسجد باید محل گفتگو و مباحثه و حتی مناظرهها باشد.
مطالبهگریها باید از مسجد شروع شود و مومنین از مسجد به حکومت نظارت داشته باشند.
🔸
۲. از ارکان مهم یک مسجد امام جماعت است که مدیر اصلی مسجد میباشد. امام جماعت برای آنکه بتواند فعالیت تبلیغی، تربیتی و فرهنگی خود را با تاثیر بیشتری انجام دهد باید با مردم زیست داشته باشد و مستقر در محل باشد. امروز بسیاری از محلات و مساجد امام جماعت مروری دارند که غالب وقتش برای نماز سپری میشود و تعامل سازنده و مستدام با اهالی محل و کاسبان و حتی نمازگزاران ندارد. اگر حکومت قرار است هزینهای برای مساجد داشته باشد بهتر است به جای ساخت مساجد بزرگ و مجلل در این بخش هزینه گردد.
🔸
۳. مسجد در روند تمدنسازی و جامعهسازی آنچنان اهمیت دارد که جا دارد در حکومت دینی، یک متولی قوی و واحد به امورات مسجد از ابتدا تا انتها بپردازد.
اینکه چندین نهاد مختلف با سلایق گوناگون (بسیج، شهرداری، اوقاف، وزارت مسکن، وزارت ارشاد، امام جمعه و ...) هر کدام بخشی از فعالیتهای مسجد را دست بگیرند جز تضعیف نهاد مسجد و تشتت تصمیمات حاصلی ندارد!
همین امر نشان میدهد مسجد در کشور ما همچنان در حاشیه قرار دارد.
امروز هیچ نهادی در کشور به طور مستقل وظیفهاش تشویق مردم به حضور در مسجد نیست و همه دستگاهها اتفاقا برای پیشبرد اهداف خود نهادی موازی و رقیب مسجد بنا کرده اند. (سرای محله، فرهنگسرا، امامزاده، هیأت و حسینیه، کانون فرهنگی و موسسه قرآنی و ...). در چنین وضعیتی امام جماعت به جای مدیریت مسجد و محل باید درگیر ارتباط با چندین نهاد باشد آیا خلوت شدن مساجد امری عجیب است؟ متاسفانه این سوءمدیریت و اشکال ساختاری به دینداری مردم ربط داده میشود!
🔸
۴. برای فعال بودن مساجد وجود خادم کافی نیست بلکه مساجد به عنوان یک پایگاه مهم حکمرانی، میبایست کارگزارانی داشته باشد تا بتواند نقش محوری خود در اجتماع را به خوبی ایفا کند. امروز مسجد برای آنکه در طول روز بتواند خدمترسانی کند نیاز به امنیت و نظافت و نظارت ویژه ای دارد بخشی از این مهم توسط بسیج و نیروهای مردمی و جهادی و هیات امنا انجام میگردد اما برای تحقق مسجد تراز این مقدار کفایت نمیکند. بخشی از هزینه های حکومت اسلامی باید صرف این حوزه گردد تا مسجد بتواند یک نهاد موثرتر گردد.
امروز هزینهای در اختیار ستاد اقامه نماز در ادارات است در حالیکه با احیای درست مساجد به جای این هزینه میتوان مساجد نزدیک ادارات را تقویت کرد تا هم رابطه مردم با دست اندرکاران بیشتر شود و هم نقش مسجد بازیابی گردد.
#مهدی_عامری
💠 هفته نامه #صبح_صادق
شماره ۱۱۳۷، صفحه۱۶
🖋مسجد؛ قرارگاه عبادت و بصیرت و خدمت
برای رونق مساجد چه کنیم؟
مسجد بسازیم یا نه؟
امامت جماعت چه وظیفهای دارد؟
حکومت چطور باید برای مسجد
هزینه کند؟
📝متن کامل یادداشت
♻️واکنش مناسب به کدها!
🔸در زندگی مومنانه رفتار و گفتار باید مبتنی بر حجیت شرعی باشد و این حجیت از کتاب و سنت یا توسط خود فرد کشف میشود و یا این مهم را به مراجع تقلید میسپارد. در امور سیاسی نیز حجیت افعال مبتنی بر اوامر و نواهی و احکام ولی فقیه است از این جهت تذکرات و توصیههای ایشان برای مومنین مهم تلقی میشود.
🔹به همین دلیل، گاه گاهی نقل قولهای برخی افراد از جانب رهبری بین دغدغهمندان انقلاب نگرانی و گاهی بگومگو ایجاد میکند.
در مواردی که افرادی از جانب رهبری نقل قولی مطرح می کنند چه باید کرد؟
🔸اصل اولی در این امور مراجعه به فرمایشات واضح رهبری است و آنجا که قول صریح از ایشان موجود است جای هیچ اخبار در گوشی و کدبازی نیست. به خصوص آنکه این کدها با تصریحات رهبری تعارض و تناقض داشته باشد. هر چند که این نقل قول از سوی افراد انقلابی و صادق رخ داده باشد، چرا که ضمن عدم نقض صداقت و امانت فرد مذکور، ممکن است وی در برداشت خود خطا کرده باشد.
🔹در مواردی این نقل قولها تنافی با گفتار و رفتار رهبری ندارد که یا مویداتی از رهبری درباره آن میتوان یافت یا نه. اگر این مویدات علیرغم جستجو کشف نشود، افراد میتوانند با توجه به گویندهاش نسبت به قبول یا رد آن تصمیم بگیرند. چه بسا وثاقت شخصی -چه از جهت حقیقی و چه حقوقی- برای افرادی چنان مبرهن و ثابت شده است که از بیان او برای ایشان یقین حاصل میگردد. اما ممکن است همین فرد در جمع دیگری تا این حد موثق و معتمد نباشد و حرف او برای آنها یقینآور و در نتیجه حجت نباشد. اینجاست که هر گروه باید به وظیفه شرعی خود عمل کرده و بر مبنای حجیت اقدام نمایند.
🔸در مواردی هم که این کدها و نقل قولها موید دارد و قابل جمع با فرمایشات صریح رهبری است تکلیف معلوم است. در ماجرای اخیر، آنچه رخ داد از همین نوع بود. در بیانات اخیر رهبری به طور واضح و شفاف پیرامون وظیفه حکومت دینی بر حفظ شعائر و ظواهر شرعی در جامعه و برخورد با مظاهر علنی معصیت و خلاف شرع از جمله روزهخواری و بیحجابی تاکید شده بود. از سوی دیگر ایشان بارها در مورد کارها و اقدامات خلاف قاعده و قانون هشدار داده بودند؛ از جمله اقداماتی که در حرم امام خمینی(ره) و حرم حضرت معصومه(س) و یا سفارت عربستان و انگلستان و تحصن هستهای در برابر مجلس، اتفاق افتاده بود، ایشان به طور علنی ابراز ناراحتی نموده و از این امور نهی کرده بودند و تاکید ایشان در فرمان آتش به اختیار نیز کار فرهنگی تمیز مبتنی بر قانون و قواعد بوده است.
حال در توییتی هم بر مذمت بی حجابی و هم مذمت کارهای بی قاعده اشاره شده بود که هر دو مورد با سیره رهبری قابل جمع است.
🔹نکته مهم دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت این است که حفظ وحدت و همدلی در جامعه، به خصوص بین نیروهای انقلاب از تاکیدات مکرر و خطوط قرمز برجسته رهبری است. اگر با کمی دقت میتوان مطلبی را حمل بر وحدت نمود به یقین به فرموده رهبری این امر واجب شرعی است و نباید به سرعت دو دستگی و تفرقه و دو قطبیهای موهوم مثل خامنهای و خامنهای دات آی ار راه انداخت، که بر فرض اشتباه نقل قولها، این اشتباه بزرگتری برای مقابله با آن است.
🔸حتما این گونه است که افراد فعال در دفتر و سایت رهبری به اندازه سایر نیروهای انقلاب، دغدغه انقلاب و رهبری را دارند از تقوا و ایمان حداقلی برای گرفتن مناصبی چنین مهم برخوردارند و تحت نظارتهایی هستند که در حفظ امانت مهمی که در اختیارشان است خیانت نکنند. از این رو بهتر است در مواجهه با این اتفاقات مهمترین اصل حفظ وحدت و دوری از تفرقه باشد و حاشیه سازیهای فرعی ما را از اهداف مهم و واقعی دور نکند.
#مهدی_عامری
هفتهنامه #صبح_صادق
شماره ۱۱۳۸، صفحه۲
@sadid59
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی
-آیت الله تحریری ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳.mp3
9.14M
🎙صوت کامل سخنرانی آیت الله تحریری در نشست تخصصی "قیام صادق"
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🔺دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
#قیاملله
1364664065_-2096678171.aac
40.66M
🎙صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در نشست تخصصی "قیام صادق"
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🔺دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
#قیاملله
1012080386_2100518142.aac
47.74M
🎙صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی منذر در نشست تخصصی "قیام صادق"
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🔺دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
#قیاملله
بازخوانی نامه تاریخی ترین نامه امام خمینی
معجزه قیام لله از دهه بیست تا امروز
🔹هشتاد سال پیش که غریبانه، اما شجاعانه قلم به دست گرفت و فریاد قیام و مبارزه سر داد، نمیدانم آیا تصور میکرد که کمتر از بیست سال بعد رهبری بزرگترین قیام قرن، بلکه قیام تشیع را عهدهدار می شود، اما میدانم که همچون کوه به آنچه مینوشت اعتقاد داشت و موعظه الهی را با عمق جان دریافت کرده بود.
1⃣محتوای این نامه نشان میدهد حضرت امام در سن 42 سالگی رصد خوبی از شرایط کشور و حتی جهان اسلام دارد و آسیبها و نقاط ضعف را به خوبی میداند و بخشی از آنها را بر میشمرد. آگاهی از اوضاع زمان خود، بصیرت ایشان نسبت به مشکلات و نیز بیان راهحل آن که همان قیام لله است در خط به خط این نامه دیده میشود.
2⃣قیام لله در سلوک اولین قدم برای حرکت است که از آن به یقظه تعبیر میشود. حضرت امام قیام لله را موجب نیل انبیا به بلندترین مقامات انسانی و عرفانی (خلت، صعق و سحو، قاب قوسین) میداند و البته این نگاه بلند عرفانی و توجه به باطن توجه ایشان را از ظواهر بر نمیدارد و در کنار اینها مبارزه با استبداد و استعمار و اصلاح وضع کشور را مصداق قیام لله معرفی میکند. این ویژگی مهم عرفان و دین شناسی حضرت امام است که خود ایشان بعدها از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر کردند. اسلام همه جانبه که فرد و جامعه، ظاهر و باطن، خلق و خالق، اخلاق و سیاست، جهاد اصغر و اکبر، عدالت و معنویت را با هم میبیند و به بهانه یکی، دیگری را قربانی نمیکند. امام در این نامه هم دغدغه سیاسی دارد و از استبداد گله میکند (رضا خان) و هم غیرت دینی خود را نشان داده و نسبت به انحرافات در عقاید (کسروی) نیز هشدار میدهد.
3⃣در نگاه توحیدی حضرت امام، اصالت با رضایت خداست و قیام و جهاد تنها وقتی به ثمر مینشیند که خالصانه و قرب الی الله باشد در غیر این صورت، قیامها برای نفس و خودخواهی است که ثمرهای جز شکست و تسلط فرومایگان بر جامعه ندارد.
4⃣در ضمن بیان واقعیتهای تلخ، امام ناامید نیست و و در همان دوران سیاه، آینده را روشن میبیند و مینویسد: «امروز روزى است که نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است» امید ناشی از ایمان سدی است که دربرابر همه ناملایمات تاب ایستادگی دارد و سلاحی است که هر مانعی را از سر راه بر می دارد. (ن.ک بیانات امام خامنهای در 14 خرداد 1402)
5⃣امام در این نامه به خوبی عیان میکند که تکلیف محور است و زمانی که تکلیفی را تشخیص دهد و متوجه باشد که در برابر خداوند و محکمه الهی عذری ندارد، مبتنی بر همان موعظه الهی تک نفره پا به میدان میگذارد. همین مطلب را میتوان را در بیانیههای اواخر عمر امام نیز مشاهده کرد؛ آنجا که میگوید: «قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه وتنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه می دهد» (صیفه امام؛ ج 20، ص319) امام با همین تفکر به قیام فیضیه و بعد قیام 57 رسید و اخلاص و صداقت سبب شد همواره سیل مردم و خیل مشتاقان دین و عدالت به ایشان بپیوندند.
6⃣خطاب اول امام در این نامه علما و روحانیون هستند که همواره توقع بوده در خط مقدم مبارزه با ظلم و دفاع از مردم باشند. اتفاقی که سالهای بعد توسط شاگردان امام رخ داد و شروع آن فیضیه ۴۲ بود. با این حال امام از همان ابتدا مبارزه و قیام را یک حرکت عمومی با حضور همه مردم از اقشار مختلف و دغدغه مندان دین و شرف و انسانیت و وطن تعریف می نماید و این نهیب را بر همگان می نوازد.
در طول قیام و تا هنگام پیروزی همواره امام روی توده های مردم و به خصوص محرومین و مستضعفین حساب کرد و به آنها اعتماد و اعتقاد داشت و نتیجه مبارک آن پیش رو چشم ماست. (ن.ک. بیانات امام خامنهای در 14 خرداد 1401)
7⃣آنچه امروز باید بر آن دقت بیشتری داشت این است که در طول این هشتاد سال ثمره و به تعبیر بهتر معجزه قیام لله خمینی و مردم ایران به کجا رسیده است؟ از لحن نامه امام اوضاع آشفته ایران و اسلام و حوزه و تشیع به خوبی روشن است. از اردیبهشت سال 1323 تا اردبهشت 1403 تفاوت و حرکت به سمت جلو از زمین تا آسمان است. این اوج گیری که ثمره قیام مردم به رهبری امام را حل و هدایتهای رهبری معظم است سبب شده امروز ایرانی قدرتمند، حوزه ای پویا و مردمی عزتمند داشته باشیم که نسبت به هشتاد سال قبل اصلا قابل مقایسه نیست. آنچه امروز در جبهه مقاومت و به خصوص غزه قهرمان مشاهده میشود ثمره اعتقاد به قیام لله از درون تا برون و علیه نفس و شیاطین است.
🌐 متن کامل
حجتالاسلام دکتر محمدحسن طاهایی
هفته نامه صبح صادق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اینکه امام صادق علیه السلام را فقط شخصیت علمی و اهل تقیه معرفی کنیم روایتی ناقص از سیره ایشان است.
🔸امام صادق همواره با حکومت عباسی در مبارزه بودند و به همین خاطر بارها توسط خلفای عباسی مورد تهدید و هجوم قرار گرفتند.
ایشان شجاعانه با خلیفه جور برخورد می کرد وقتی منصور از ایشان خواست تا با او بیشتر مرتبط شود حضرت به او نوشتند:
نه ما دنیائی داریم که از تو بر از دست رفتنش بترسیم! و نه تو آخرتی داری که به امید آن پیش تو آییم!! و نه تو در نعمتی هستی که تبریکت گوئیم! و نه خود را درعذاب میدانی که بر آن تسلیتت گوئیم! پس به چه دلیل پیش تو رفت و آمد کنیم؟»
آن که دنیا بخواهد تو را نصیحت نمی کند! و آن که آخرت بخواهد، با تو مصاحبت نمی کند!»
🔸امام خمینی هشتاد سال پیش طبق سیره امام صادق قیام لله علیه طاغوت را آغاز کرد و با آیه قل انما اعظکم بواحده علما و مردم و نخبگان را به قیام دعوت کرد.
🔸امروز هم اگر امام صادق بین ما بودند علیه آمریکا و اسرائیل شجاعانه موضع می گرفتند، همان کاری که رهبری و مردم ایران به تبعیت از اهل بیت انجام میدهند
✅۱۵اردیبهشت۱۴۰۳
♻️مسجد امام جعفر صادق علیه السلام
#قول_سدید
✅نقدی بر نامه اخیر حسن روحانی به شورای نگهبان
🔻متن کامل را در سایت رحامدیا مطالعه بفرمایید
https://rahamedia.net/?p=3313
😢پیشتر وقتی شهید عزیزمان سید محرومان به تولیت آستان قدس منصوب شد در نوشتاری خصوصیت بارز او را «اصرار بر زی طلبگی و آخوند بودن» عنوان کردم. از سال 1394 که او به آستان قدس و سپس به قوه قضاییه رفت و رییس جمهور شد، سلوک و روحیه اش همان بود که بود. طلبگی در او ملکه شده بود. وقتی می گویم طلبگی یعنی مردمی بودن، تواضع و افتادگی، تعبد، ولایی بودن، درد و دغدغه دین و ملت داشتن، پرهیز از تشریفات و القاب اضافه و...
حالا متن زیر را دوباره بخوانید ... اما با افعال گذشته! با دل سوخته. شهید زیست مظلوم زیست!
https://www.fardanews.com/fa/tiny/news-500074
♻️از مسجد #کرامت تا دولت #کرامت♻️
سیدابراهیم #رئیسی طلبه جوانی بود، پای منبر استاد سیدعلی #خامنه_ای در #مسجد_کرامت حاضر می شد و شاگردی استاد خامنه ای را می نمود.
خودش می گوید، رهبری انقلاب در خراسان را شهید هاشمی نژاد و مرحوم طبسی و در راس آنها رهبری معظم به عهده داشتند.
♻️ می خواهم بگویم، #رييسی را خامنه ای بزرگ کرده است.
#دولت_کرامت، ریشه در مسجد کرامت دارد.
@sadid59
#سیدالشهدای_خدمت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴مراسم گرامیداشت شهدای خدمت
💠مسجد خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🌐۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
#منبر
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وداع با شهدای خدمت مصلای تهران
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگفتند به ریاست جمهوری نمیخورد! کارهایش و سفرهایش چه اثری بر سفره مردم داشته است؟
همین یک کلیپ شاید کافی باشد که ببینیم رئیسی تا سفره مردم، تا دل مردم اثر گذاشت...
کارگرانی که خود را صاحب عزای شهادت رییسی عزیز میداند پاسخ خوبی برای اهل عقل و شرف هستند...
@sadid59
۳/۳/۳ یوم الله شد.
▪️بیرجند، شهرری، نجفآباد، تبریز، زنجان، مشهد و ...
#رئیسی_عزیز
1142.pdf
2.83M
🗞 صبح صادق شماره ۱۱۴۲ منتشر شد
📃 جدیدترین نسخه صبح صادق همراه با پرونده ویژه نامه با نام «شهید جمهور»؛ ویژه شهدای خدمت را همینجا بخوانید.
📎راه امام، ضمیمه این شماره صبح صادق، ویژه سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
🔹نسخه الکترونیکی هفته نامه صبح صادق، یکشنبهها صبح در پایگاه اینترنتی و پیشخوانهای مجازی منتشر میشود.
@ssweekly