در دعامی خوانیم :
"وَتَقَرَّبْتُ إلَيْكَ بِمَا لاَ يَقْرُبُ بِهِ، أَحَدٌ مِنْكَ إلاَّ بِالتَّقَرُّبِ بِهِ"
↩️ اثری، که در اعتراف و اقرار هست، در جای دیگری پیدا نمیشود.
یکی ازمواردی که در صحیفه سجادیه ، میخوانید دقت بفرمایید ،
🔹«مقام اعتراف در درگاه خداونداست.»
▫️"انا الجانی علی نفسه"
▫️"انا المعترف بخطیئته"
🔹شکستگی و تواضع نفس، فوق العاده در قرب انسان به خدا اثر دارد .
⬅️ اعتراف کردن خیلی مهم است .
که " کفی بالندم التوبة" برای توبه همین پشیمانی کافی است ، که انسان پشیمان شود .
✅@d_mr_Fereydooni
﷽
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈
💠موضوع: قرب الهی
▫️یکی از دغدغه های بندگان خدا و اولیای الهی، دغدغه و اضطراب «قُرب»است.
⬅️ ما، عمل بی سلوک و سلوک بی عمل داریم.
▫️ بعضی ها اهل عمل هستند،اما عملشان بدون سلوک است.
⬅️ «عمل بی سلوک»، عملی است که در آن توجه قلبی نیست. البته همه ی ما از آنجا که روز قیامت دستمان خالیست و فقیریم،محتاج ثوابیم.
«ثواب» یعنی به هدف خوردن. (ثُاب یثوب) ، این واژه در ادبیات عرب ،استفاده میکنند.
کسی که کاری برای خدای متعال انجام بدهد ،خداوند جزایش را میدهد.
▫️"إِنَّا لاَ نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً."
▫️"یا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ" یعنی خدای متعال قبول میکند.
▫️پیغمبر اکرم فرمود: اگر کسی به یک کافری کمک کند، خدای متعال جزایش را میدهد. فرمود اگر کافری به یک مسلمانی پناه بدهد، خدای متعال روز قیامت از عذابش کم میکند. بنابراین بحث ثواب این نیست که خداوند دست کسی را خالی بگذارد.
▫️هر کسی یک قدم بردارد، در روایت داریم، اگر کسی چیزی را از سر زمین بردارد که مردم به زمین نخورند، خدای متعال جزایش را میدهد. پس بحث سر اینها نیست.
▫️ اگر عمل انجام دهد ،در عمل توجه قلبی نباشد ،ثواب میبرد ،اما عملش بی سلوک است .
لذا عمل اینها را، ترقی وجودی به اصطلاح آن سیر استکمالی که باید طی کنند، برایشان حاصل نمیشود.
⬅️ کسی ،دو رکعت نماز میخواند با توجه قلبی به خداوند، یک نفر هزاران رکعت نماز میخواند، بدون توجه قلبی به خدا، خدا به او ثواب میدهد، به این هم ثواب میدهد، اما این ترقی پیدا میکند.
🔸«ترقی همان قرب است.»
⬅️ لذا «قرب»یه ربط عمیق وجودی است که انسان با خدای خودش پیدا میکند، موانع کنار میروند، انسان انس با خدا پیدا میکند، تخلق به اخلاق الهی پیدا میکند، و موانعی که باعث میشوند که از خدا لذت نبرد، کنارمیرود.
🔹شاید یک معنای خیلی سطحی و ظاهری از قرب باشد.
"واجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِک نَصِیباً عِنْدَک"
خدایا بهره ی من را در نزدت خودت بیشتر کن و من را از بهترین بندگانی قرار بده که بیشترین بهره را از تو می برند.
"وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْک "
و نزدیک ترین بندگان به خدا.
🔹 اهل معرفت میگویند: دو جور قرب داریم، یک قربی داریم که خدا به بندگانش دارد، به همه ی مخلوقاتش دارد، اصلا خدای متعال هر کسی را بیافریند، به او نزدیک است.
⬅️این را در اصطلاح «قرب عام» میگویند.
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
✅ @d_mr_Fereydooni
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
🔹" وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَلَكِنْ لَا تُبْصِرُونَ”
میفرماید: شما بصیرت ندارید که بدانید که ما به یک بنده نزدیکیم، این است که خدای متعال به همه، نزدیک است.
🔸 وقتی خداوند اراده میکند، بیافریند، یک نسبت مساوی با همه دارد.
❓ اما آیا همه ی مردم نسبت مساوی با خدا دارند؟
⬅️امام سجاد از خداوند میخواهد که خدایا این پیغمبر ما را مقرب ترین پیغمبر در فردای قیامت نسبت به خودت قرار بده، پس معلومه که انبیا هم در قرب و بُعد، (بُعد نه به معنای گناه)، در قرب و بعد، با هم متفاوتند.
🔹" تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ" پیامبران که به هم برتری دارند، برتری در چی دارند؟ در نبوت یا تشریع دارند؟ یا در قرب خدا بهم برتری دارند؟ معلومه انبیا هم با هم، این سَبُک و سنگینی را دارند، و قرب و بعدی بینشان هست.
🔰لذا قربی که انسان به خداوند، میخواهد پیدا کند، در اصطلاح قرب سلوکی است.
⏪ عمل، انسان را به سمت خدا نزدیک میکند.
▫️ در دعای 47 صحیفه خواندیم:
میفرماید: "الَهِي فَاجْعَلْنَا مِمَّنِ اصْطَفَيْتَهُ لِقُرْبِكَ " خدایا من را از کسانی قرار بده که تو آن ها را انتخاب کردی برای قرب خودت و "وَ وِلايَتِكَ وَ أَخْلَصْتَهُ لِوُدِّكَ وَ مَحَبَّتِكَ".
▫️دعای 45 صحیفه سجادیه:
اللَّهُمَّ فَإِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِالْمُحَمَّدِيَّةِ الرَّفِيعَةِ، وَ الْعَلَوِيَّةِ الْبَيْضَاءِ
وَ أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِهِمَا و خدایا به هر دوی این بزرگوار(پیامبراکرم و امیرالمومنین)
(به وسیله ی هر دو)به تو توجه پیدا میکنم،پس وسایل قرب هم اینجا مشخص شده است.
▫️آیت الله یعقوبی (ره) این را بارها میخواندند، «یا هادی من استهداه »
وقتی کسی طلب هدایت از خدا بکند، مگه خدا میشه هادیش نباشه؟
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
✅ @d_mr_Fereydooni
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
▫️ در دعای پنجم صحیفه سجادیه:
و أَدْنِنَا إِلَى قُرْبِكَ : یعنی خدایا من را به قرب خودت برسان.
▫️ "واجعلنا الیک، و الی رسولک من المقربین"
خدایا من را به خودت و به رسولت، نزدیک کن.
🔹در کتاب های اهل معرفت، قرب را در دو چیز دانسته اند.
یکی «قرب فرائض»، یعنی به واجباتت عمل کن، در اصول کافی هست. "مَا یتقرب إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْ ءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ الیه"، یعنی بنده ی من به من نزدیک نمیشود, مگر بواسطه ی انجام واجباتی که انجام بدهد.
🔹لذا در انجام واجبات، قربی هست که فوق نوافل است. امیرالمومنین در نهج البلاغه، فرمودند:
▫️ "لَا قُرْبَهَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ"
عمل مستحب، انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند.
🔹اهل معرفت میگویند، اگر کسی اهل فرائض باشد، با هستی خدای متعال (تا حدی که خداوند، اجازه بده) آشنا میشود.
[دو چیز را میفهمد، خدای متعال چشم و گوشش را باز میکند.]
🔹اولا میفهمد،که نیستی در تمام موجودات نشسته، یعنی عدم هستند، هیچی نیستند، از این طرف نیستی را در موجودات می بیند.
🔹 از طرف دیگه هستی را در موجودات می بیند.
این دو چیزه که چقدر در کتب فلسفه و عرفان با هم اختلاف دارند در این مسئله که چطور یه چیزی نباشه و در عین حال باشد.
🔸آیت الله یعقوبی (ره) میفرمایند: که اینها هستی نما هستند، شما وقتی نگاه کنی دیدی چیزی هست اما هستیش از خودش نیست میشه نیستی ،نیستی توش نشسته، بعد ظاهر هستی گرفته است.
یکی هم قرب نوافل است، که خدای متعال میفرماید، من گوشش میشوم ، من چشمش میشوم . بعد فرمود، انا یدالله، انا عین الله، البته انا عین الله، انا ید الله ...
🔸قرب نوافل و قرب فرائض با هم فرق میکنند.
⬅️در قرب نوافل، خدا گوش بنده، چشم بنده میشود.
⬅️قرب فرائض بنده میشه گوش خدا، بنده میشه چشم خدا، خدا نامتناهی است، کسی که وصل به نامتناهی میشود ، نامتناهی میشود.
از اون جهت، قرب نوافل سطحش پایین تره، اما برای اینکه فرائض را کامل کنیم به نوافل هم احتیاج هست.
⬅️ لذا به عمل بستگی دارد عمل را باید انجام داد، علم هم باید داشت، نه اینکه بی معرفت. فایده نداره بدون معرفت، یعنی اصلا نمیماند، اگر کسی معرفت نداشته باشه اما در عین حال، علم به اضافه ی عمل، نتیجه فقر.
⬅️ امام صادق علیه السلام میفرمایند: "العبودیّة بذل الکلّ"، یعنی هر کسی قصد بندگی خدا را دارد، تعلقاتش را کم کند.
(بره به طرفش ولی، وابسته بهش نشه). آدم باید درس بخوانه، اما وابسته به درسش نشود...
▫️ آدم باید دستورات خدا را اطاعت بکنه، اما امیدش به خدای متعال باشد... خدای متعال دستش را بگیرد.
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
✅ @d_mr_Fereydooni
قرب الهی.mp3
19.06M
﷽
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
💠موضوع:قرب الهی
🔸قرب وجودی و قرب سلوکی
⏰19 : 50
🎤«دکتر محمد رضا فریدونی»
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
✅ @d_mr_Fereydooni
حدیث
💠 امام علی بن الحسین (ع) فرمودند:
هر کس در غیبت فرزند مان استوار بر ولایت ما باشد، خداوند پاداش یک هزار شهید مقتول در جبهه های احد و بدر رابه او می دهد.
کتاب بحارالانوار جلد 52
✅ @d_mr_Fereydooni
4_5918094059167023344.MP3
3.78M
⬅️قرائت زیارت آل یاسین
«دکتر محمدرضا فریدونی»
✅ @d_mr_Fereydooni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️یک نفر مثل آقای خامنه ای نمی توانید پیدا کنید..
✅ @d_mr_Fereydooni
💠نظرات عالم ربانی آیت الله یعقوبی حفظه الله در مورد رهبری
🔸رهبری یکی از نعمت های الهی هستند
يك چيزهايي هست كه واقعا تملّق نيست، انسان #وظيفه اش است كه از خوبان تعريف كند.
اين آقاي خامنه اي من عقيده ام اين است كه براي مردم، يكي از #نعمت هاي الهي است و بايد قدرش را بدانند.
(94/8/13)
**********
🔸خدا این رهبر معظم (حضرت ایت الله خامنه ای ) را نگهدارد.
ایشان #امانت خدا هستند. اما خیلی ها نمی فهمند.
رهبری جانشان را گذاشته اند کف دستشان برای خَلق.
و اصلا هیچ هوی ندارد، یک ذره هم هوی ندارد.
شما چند نفر مثل ایشان سراغ دارید؟
(95/3/26)
*************
🔸#آقای -خامنه ای را خدا حفظش کند.
با این مقامش، #خودیت ندارد و خودخواه نیست.
من برای همین است که برای او ارزش قائل هستم.
(95/5/11)
✅ @d_mr_Fereydooni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹کلیپ
💢بیانات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی (ره) درمورد رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای ...
✅ @d_mr_Fereydooni
هدایت شده از سفینه
💠 مقام معظم رهبری
🗓{۹۹/ ۲/۲۸}
«دعای مکارمالاخلاق که حقیقتاً هر فقره و جمله از آن، یک معرفت بزرگ است، برای انسان مؤمن یک درس زندگی است. جا دارد کسانی که اهل مطالعه و تدبّر یا اهل دعا و تضرّع هستند، با دعای مکارمالاخلاق اُنس بگیرند و آشنا شوند.»
✅ @d_mr_Fereydooni
💠قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه:
⬅️یکی دیگر از رذائل اخلاقی که امام در دعای بیستم صحیفه سجادیه به آن اشاره می کنند و از خداوند متعال می خواهند ،که مبتلا به این رذیله اخلاقی نشوند می فرمایند:
▫️« وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ» خدایا عبادت من را به واسطه عجب و به واسطه بزرگ شمردن عمل و زیاد شمردن عمل فاسدو باطل مکن.
⬅️ «کبر»این است که انسان خودش را بزرگ ببیند و این بزرگ دیدن، از دیدن یک کمال نشات می گیرد.
▫️وقتی انسان، دقت می کند می بیند که یک کمالی دارد و این کمال را از خودش می بیند حالا چه کمال وهمی باشد یا کمال غیر وهمی،و اینجا دچار کبر می شود.
▫️ گاهی وقت ها افراد به دزدی کردن خودشان و به نماز نخواندن و اطاعت خدا نکردن و سرکشی کردن در برابر خداوند متعال این را کمال می بینند که این کمال وهمی است اصلا کمال نیست.
⬅️ اما گاهی وقت ها طرف به عبادت خودش فریفته می شود،عبادت کمال است به واقع کمال است،اما کمالی است که آن را در مسیر خداوند متعال باید انسان به کار ببرد، نه اینکه آن را از خودش بداند.
⬅️در روایتی آمده است که شخصی به نزد پیامبر اکرم آمد و از او خواست که به او ذکری بدهد و خدمت پیامبر اکرم عرض کرد که من جوان که بودم موفق به اعمال صالح بودم و اعمال عبادتی بسیاری داشتم و الان که پیر شدم توانش را ندارم چه ذکری را بگویم، چه عبادتی را انجام دهم که برای من مفید باشد با توجه به توانی که دارم.
پیامبر اکرم فرمودند بسیار بگو:« لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم»
به تعبیر اهل معرفت خواستند بفهمانند که آن موقعی هم که جوان بودی و موفق به عبادت و یاد خداوند می شدی ،آن هم خدا به تو داده بود و از خودت نبود و الان هم که پیر شدی ، باید بدانی که حول و قوة از خداوند متعال است.
کسی از خودش بدون اراده خدا بدون مشیت خدا چیزی ندارد. به هر حال عجب این است که انسان عملش را زیاد ببیند و مسرور شود به عمل خودش و خودش را از حد تقصیر خارج ببیند،کوتاهی در اعمال خودش نبیند، حالا گاهی وقت ها این عجب در اعتقادات است، عجب در عمل است، عجب در کارهای نیکی است که انسان احیانا انجام می دهد.
کسی که خودش را بنده خدا دانست و فهمید که از خودش چیزی ندارد،دیگر هر چه هم که به او بدهند همه را از خدا می بیند. البته این سخنان در قالب الفاظ راحت است.
⬅️ انسان راحت می تواند مذمت عجب را بکند، مذمت کبر را بگوید تا خداوند متعال به انسان لطف نکند و انسان را با فقر خودش و با نداری خودش آشنا نکند و با بزرگی حق تعالی آشنا نشود، سخنانی که گفته می شود صرف الفاظ است.
از خداوند متعال خواهانیم که ما را با حقیقت بندگی و عبودیت آشنا بفرماید.
✅ @d_mr_Fereydooni
⬅️ إِلٰهی لَمْ یَکُنْ لی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلّا فی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنی لِمَحَبَّتِکَ وَ کَما أَرَدْتَ أَنْ أَکُونَ کُنْتُ فَشَکَرْتُکَ بِإِدْخالِی فِی کَرَمِکَ وَ لِتَطْهِیرِ قَلْبِی مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْکَ
💠 آفریدگارا! مرا توان آن نبوده که از نافرمانیت دست شویم، و آنگونه که تو خواسته ای باشم مگر آنگاه که به عشق و محبت خویش بیدارم ساخته ای، پس تو را سپاس، که مرا در کرم خویش وارد کردی و دلم را از آلایش ها و کدورت های غفلتِ از خودت پاک نمودی...
⬅️ إِلٰهی إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِکَ لَمُسْتَنِیرٌ وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِکَ لَمُسْتَجِیرٌ وَ قَدْ لُذْتُ بِکَ یا إِلٰهی فَلا تُخَیِّبْ ظَنِّی مِنْ رَحْمَتِکَ وَ لا تَحْجُبْنِی عَنْ رَأْفَتِکَ
💠 خدایا! آنکه از تو راه را یافت روشن شد، و آنکه پناهندهٔ تو شد پناه یافت، و خداوندا! من به تو پناه آورده ام، از رحمت خویش مایوس و محرومم مساز و از رافت و مهربانیت محجوبم مگردان...
▫️فرازهايی از مناجات شعبانيه
✅ @d_mr_Fereydooni
﷽
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
✅قواعد كلي سیر و سلوک در صحیفه سجادیه
(جلسه اول)
"دکتر محمد رضا فریدونی"
▫️ دانشگاه بوعلی سینا
✅ @d_mr_Fereydooni
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
قواعد کلی سیر و سلوک در صحیفه سجادیه.mp3
19.17M
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
✨﷽✨
🔈"قواعد کلی سیر و سلوک در صحیفه سجادیه "
«دکتر محمد رضا فریدونی »
❶تنها راه رستگاری وحقانیت ،منحصر در شریعت است.
❷توجه به عظمت الهی و حقارت نفس
⬅️جایگاه اسم عظیم خداوند در منظومه اسماء و صفات خداوند
⬅️ قرائت فراز هایی از صحیفه سجادیه در باب عظمت خداوند متعال و حقارت نفس
🔸تأویل آیه؛ فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
(54 زخرف)
🔘راه این که انسان بخواهد راه خدا برود،باید ذلتی در خودش احساس کند،اگر این ذلت را درک نکند، اطاعت صورت نمی گیرد، و اگر این ذلت را درک نکرد،نشان آنست که عظمت خدا را درک نکرده....
🔹داستان ملا قربانعلی زنجانی و به سخن آمدن طفل ...
▫️ریشه شفاعت چیست ؟
🔹شفاعت : عبارتست از ظهور ارادت مرید به مراد،در دار آخرت (ملا هادی سبزواری)
✅ @d_mr_Fereydooni
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
⬅️عالم ربانی آیت الله یعقوبی( رضوان الله تعالی علیه )
🔹 بنده هر چه فكر مى كنم مى بينم، اين دنيا فانى است و جاى دل بستن نيست ،
و بايد به زودى از اين عالم رخت بربست و از اين خواب خوش بيدار شد،
و به عالمى منتقل گرديد كه ما از وضع آنجا اطلاعى نداريم.
اكنون نيز براى آنكه در آن عالم مقامى به دست آوریم....
باید تلاش کرد....
📚سفینة الصادقین /۷
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
﷽
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
💠 عالم ربانی آیت الله یعقوبی (رضوان الله تعالی علیه):
🔘درس خواندن و مطالعه ی کتب فقهی و حدیثی و تأمل در آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام چنانچه با
#اخلاص و#برای_خدا صورت پذیرد،
خود غنیمتی بزرگ و از ارزش واقعی برخوردار است و بر سالک است خصوصا در این دوران – که همت ها بیشتر معطوف به جنجال و سر و صدا و تفسیر به رأی و بافتن است –
⬅️ ضمن پرداختن به وظائف سلوکی و معنوی خود،
⬅️ از مطالعه ی متون اصلی و منابع حدیثی غفلت نورزیده، با فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام پیوسته مأنوس باشد...
✅ @d_mr_Fereydooni
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
4_6039335183432287553.mp3
9.5M
﷽
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•
🔊«نقش محبت اهل بیت علیهم السلام در سلوک»
⬅️مصاحبه عالم ربانی حضرت آیتالله یعقوبی قائنی( رضوان الله تعالی علیه)
▫️فرق بین عالم و عارف
▫️فرق عارف و صوفی و ردّ بر فرقه ضالّه صوفیه
▫️روش کسب محبت اهل بیت علیهم السلام
👌اطاعت از اهل بیت یکی از روشهای کسب محبت است .
▫️ارادت داشتن و مرید بودن یعنی چه؟
▫️چگونه ارادت موجب محبت می شود؟
▫️چرا مرید ها گاهی از ارادت بر می گردند؟
⬅️چرا خدمت کردن به اولیا خدا و اهل بیت قرب می آورد؟
✅کمال سلوک انسان بامحبت اهل بیت علیهم السلام است.
▫️معنای نفس کلی و نفس جزیی
✅@d_mr_Fereydooni
•┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈•