eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
#شرح #دعا_بیست_دوم_13 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِى التَّحَفُّظَ مِنَ الْخَطَايَا 🔸 خدایا، بر محمد و آلش درود فرست و مرا از خطاها و گناهان حفظ كن 👤 آیت الله مرتضوی #رضوی 👇 📋 #خطا بر دو نوع است: 🔴 یک: خطا در فکر و اندیشه و تشخیص. این نوع خطا گناه نیست، زیرا انسان «موجود جایز الخطاء» است. 🔴 دوم : نوع دوم خطا در اثر انگیزش های درونی و روانی است ، انگیزش هائی که غریزی هستند و اقتضاهای فطری را کنار می زنند و چون فطرت کنار زده شود، عقل بایگانی می گردد و فکر در اختیار غریزه قرار می گیرد. این نوع خطا، گناه است. و مراد امام علیه السلام در این بخش از دعا، همین خطا است 📋 plink.ir/EJc1V دعا #بیستم_دوم 🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
#تنبلی و بی حوصلگی 18 🚫 نتیجه ی تنبلیِ والدین ☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
تنبلی و بی حوصلگی_18.mp3
11.15M
و بی حوصلگی 18 🚫 پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: کماتکونوا یولّی علیکم هر گونه شما باشيد، همان گونه بر شما حكومت مى شود. قرآن کریم : ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم هیچ مصیبتی به شما نمی¬ رسد ، مگر به سبب آنچه که خودتان کسب کرده¬ اید. سوره شوری آیه 30 نتیجه ی تنبلیِ والدین در آموختن مهارتهایِ مهرورزی به فرزندان، و حد و حدود مهرورزی به آنان؛ عدم مسئولیت پذیری فرزندان نازپروردگی و عدم تحمل مشکلات و عدم سازگاری آنان در شرایط جامعه است. 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏إِلٰهِى كَسْرِى لَايَجْبُرُهُ إِلّا لُطْفُكَ وَحَنانُكَ ، وَفَقْرِى لَايُغْنِيهِ إِلّا عَطْفُكَ وَ إِحْسَانُكَ ، وَرَوْعَتِى لَايُسَكِّنُها إِلّا أَمانُكَ ، وَذِلَّتِى لَايُعِزُّها إِلّا سُلْطانُكَ ، وَأُمْنِيَّتِى لَايُبَلِّغُنِيها إِلّا فَضْلُكَ ، وَخَلَّتِى لَايَسُدُّها إِلّا طَوْلُكَ ، وَحَاجَتِى لَا يَقْضِيها غَيْرُكَ ، وَكَرْبِى لَايُفَرِّجُهُ سِوَىٰ رَحْمَتِكَ ، وَضُرِّى لَايكْشِفُهُ غَيْرُ رَأْفَتِكَ ، 🙏خدایا، شکستگی‌ام را جز لطف و محبتت جبران نکند و تهیدستی‌ام را بی‌نیازی نرساند جز مهر و احسانت و هراسم را جز امان تو آرام ننماید و خواری‌ام را جز توانایی‌ات به عزّت تبدیل نکند و مرا جز فضلت به آرزویم نرساند و شکاف فقرم را جز احسان تو پر نکند و حاجتم را کسی جز تو بر نیاورد و غم‌زدگی‌ام را جز رحمتت برطرف ننماید و بدحالی‌ام را جز مهرت نگشاید از مجموعه "مناجات های " امام سجاد علیه السلام 👈متن 👇 ➡️ 1da.ir/6RVysC6 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
Monajat_neyazmandan_tarjomeh.pdf
547.7K
از مجموعه "مناجات های " امام سجاد علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
MonajatMoftagherin-1393.mp3
19.69M
🔈 از مجموعه "مناجات های " امام سجاد علیه السلام 👤 حاج میثم 👌التماس دعا در مناجات و ،،،، ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👌 دعايي را بخوانيد كه مناسب حال شما باشد. اگر مي خواهيد محبت تان به خدا زياد باشد مناجات را بخوانيد. اگر شكوه اي و گله اي داريد مناجات امام سجاد عليه السلام را بخوانيد. اگر از نظر معنوي گرفتاري داريد مناجات را بخوانيد. اگر در وضعيت نااميدي به سر مي برديد مناجات را بخوانيد. 👤مرحوم آيت الله ره ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👤شاگردان مرحوم نقل مي كنند: 👌دعای ، دعای ، ، مناجات امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مسجد کوفه و مناجات‌های پانزده‌گانه امام سجاد (مناجات )، دعاهایی است که جناب شیخ زیاد می‌خواند و به شاگردان هم خواندن آن‌ها را توصیه می‌فرمود. در میان مناجات‌های پانزده‌گانه امام سجاد(ع) بر خواندن مناجات « » خصوصاً و مناجات « » تأکید داشت، و می‌فرمود: هر یک از این پانزده دعا یک خاصیت دارد. 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/tYO2Vq 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اگر همه دنيا جمع شوند ضرری بخواهند به تو برسانند كه خدا آن ضرر را برای تو ننوشته است، نمي‌توانند اين كار را بكنند. 💥اگر تيغ عالم بجنبد زجای نَبُرَّد رگی تا نخواهد خدای 🙏وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي خداوندا تنها به دست توست نه به دست غیر تو فزونى و کاستی ام و سود و زیانم، ( یکی از فقرات ) 👤مقام معظم رهبری 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ما به خداوند به اندازه یک «پرنده» اعتماد نداریم 📜 خداوند متعال می فرماید: هیچ جنبنده ای در روی زمین نیست مگر آنکه رزقشان را خدا می دهد. حضرت امام صادق(ع) دید شخصی ناراحت است و اخم هایش درهم است، فرمود: چه شده چرا اوقاتت تلخ است؟ عرض کرد آیا این زندگی شد من از شرمندگی نمی توانم سرم را بالاکنم. حضرت فرمود: مگر چه شده؟ عرض کرد: با اینکه دختر داشتم باز خدا به من دختر دیگری داد. امام صادق(ع) فرمود: خجالت نمی کشی این حرف را می زنی، به تو چه مربوط است. «ان علی الله رزقها و علی الارض ثقلها» خدا روزی اش را می دهد و زمین بارش را حمل می کند تو چکاره هستی؟ خودت هم نان خور خدا هستی. حضرت رسول(ص) می فرمایند: هیچ گاه غصه روزی را نخور؛ زیرا خدا فرمود: رزق و روزی همه جنبندگان را می رساند. این عبارت ممکن است شامل نباتات هم بشود؛ زیرا نباتات نیز رشد می کنند و تغذیه می خواهند و «ارض» را مطرح کرده است چون در مرآء و منظر ماست و الاآنچه در عالم هستی، است روزی خور خدایند. هر کس غم روزی را بخورد معلوم می شود به این کلام خدا دست نیافته و باورش نیامده که خدا روزی دهنده است و انسان ها نوعا این گونه اند؛ شب که می شود به فکر فردایند که چطور می شود، از کجا پیدا کنند و قسمت زیادی از عمر آنها صرف فکر روزی می شود. امام صادق (ع)فرمود: اگر توکل شما به اندازه توکل پرنده بود صبح می رفتید گرسنه و شب سیر بر می گشتید. آیا هیچ حیوانی شده، شب که می خوابد بگوید فردا روزی من چه می شود. حضرت امام صادق(ع) می فرماید: توکلتان مانند آنها باشد که خاطرشان جمع است که خدایی دارند که رزق و روزی شان به دست اوست. «و فی السماء رزقکم وما توعدون»؛ خداوند می فرماید: رزق شما در آسمان است نعمت باران از آسمان است که اگر نباشد هیچ موجودی زنده نمی ماند از این رو قرآن کریم می فرماید: «لو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» اگر مردم ایمان بیاورند و تقوا داشته باشند درب های برکت را از آسمان به روی آنها باز می کنیم. آب اگر نباشد و آفتاب اگر نباشد حیات نیست و زندگی وجود ندارد. «وما توعدون» آنچه که وعده داده شده هم در آسمان است دفتر اعمال هم در آسمان مورد رسیدگی قرار می گیرد. اگر خدا بخواهد به شما ضرری برساند چه کسی می تواند جز ذات اقدسش آن را بردارد و اگر بخواهد خیری برساند بدانید که اوست بر همه چیز قادر و همه چیز به دست خداست. خودمان را این قدر گرفتار امور دنیوی نکنیم که به فکر همه چیز باشیم از زن و بچه و خانه و ماشین، اما از آخرت غافل شویم. اگر دائما به فکر این باشیم که فردا چه می شود، کی عید می آید و کی درس ها تعطیل می شود و چه موقع تفریح برویم می بینیم عمر ما تمام شد و هیچ کاری نکردیم و به جایی نرسیدیم.شما هر روز می بینید عده ای که آنها را می شناختید از دنیا رفتند! پس فرصتی برای جبران نمی ماند لذا سعی کنید که عمرتان هدر نرود و اگر رنج و مشقت هم بکشید خدا در مقابلش به شما مقام می دهد. 👤 فرازهایی از درس اخلاق آیت الله سیدمحمد 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
Abdolbaset_Shams.wma
199.3K
🌺 بسیار زیبا و آرامش بخش 👈سوره شمس 👤استاد 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی روزانه ❇️ شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت روی مه پیکر او سیر ندیدیم و برفت گویی از صحبت ما نیک به تنگ آمده بود بار بربست و به گردش نرسیدیم و برفت بس که ما فاتحه و حرز یمانی خواندیم وز پی اش سوره اخلاص دمیدیم و برفت عشوه دادند که بر ما گذری خواهی کرد دیدی آخر که چنین عشوه خریدیم و برفت شد چمان در چمن حسن و لطافت لیکن در گلستان وصالش نچمیدیم و برفت همچو همه شب ناله و زاری کردیم کای دریغا به وداعش نرسیدیم و برفت شهید حاج 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی به همراه شرح ❇️ جواب گفتن هدهد طعنهٔ زاغ را ♦️ گفت ای شه بر من عور گدای قول دشمن مشنو از بهر خدای گر به بطلانست دعوی کردنم من نهادم سر ببر این گردنم زاغ کو حکم قضا را منکرست گر هزاران عقل دارد کافرست در تو تا کافی بود از کافران جای گند و شهوتی چون کاف ران من ببینم دام را اندر هوا گر نپوشد چشم عقلم را قضا چون قضا آید شود دانش بخواب مه سیه گردد بگیرد آفتاب از قضا این تعبیه کی نادرست از قضا دان کو قضا را منکرست - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️گفت: ای شه بر منِ عورِ گدا ♦️هدهد پاسخ می دهد: شاها محض رضای خدا در حقِ منِ گدای ناچیز، سخن دشمن را گوش نکن. اگر آنچه که ادعا می کنم گزافه و دروغ است، من از سرم می گذرم و گردن من را بزن. زاغ با این سخنان منکر قضا و قدر و حکم قاطع خداوند است. اگر قضای الهی و خواست خداوند چشم عقل من را کور نکرده باشد، من می توانم حتی دام را در آسمان ببینم. وقتی قضای الهی می رسدعلم و عقل دچار غفلت می شودو ماه سیاه و تیره می گردد و خورشید دچار کسوف می شود. این کارها تنها به حکم الهی صورت می گیرد و این موارد کی بعید است؟ در این داستان گفته شد که وقتی قضای الهی در می رسد ادراکات آدم از کار می افتد و چشم بینای او بسته می شود. هدهد تمثیل زیرکانی است که به حکم قضای الهی از زیرکی خود طرفی نبندند و به دام قضا می افتند. مولانا طبق اعتقادات اهل شرع و فلسفه و حکمت به قضا و قدر الهی عقیده دارد و می گوید که قضای الهی مافوق اختیار بشری است؛ اما در عین حال عقیده دارد که هر چند قضای الهی حق است اما آدمی هم باید همواره سعی و کوشش خود را داشته باشد. و به عبارتی می گوید که درست نیست به بهانه قضا و قدر الهی دست از کار و تلاش بکشی. ❇️بل قضا حق است و جهد بنده حق هین مباش اعور چون ابلیسِ خلق 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️تفاوت "قضا" با "قدر" الهی به روایت مرحوم دولابی ♦️امور انسان دو قسم است. قسمت اعظم آن جبری و اضطراری است. مثلاً اینکه مرد خلق شده است یا زن، در دوره‌ انبیای سلف به وجود آمده است یا در عصر پیامبر آخر‌الزمان، با پیکری سالم به دنیا آمده است. یا نقصی در اعضایش وجود دارد و ... همه جبری و اضطراری است. بخش کوچکی از امور انسان اختیاری است. مثلاً اینکه نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیریم اختیاری است. این اختیار هم برای این است که به وسیله‌ آن تشکر اموری را که اضطراری است و خدا انجام داده است به جا آوریم. اما در همان اختیاری‌ها خواهیم دید که هر چه تقلا کنیم قادر نخواهیم بود حق تشکر از خدا را ادا کنیم. میوه و ثمره‌‌ خوب استفاده کردن از اختیار این است که انسان، به نمی‌توانم برسد. انسان وقتی به اینجا رسید، اختیارش را با دست خود به خدا تقدیم می‌کند و تسلیم خدا می‌شود. در نتیجه نمی‌توانم امور اختیارش، به نمی‌توانم امور اضطراری او ملحق می‌شود. البته اینکه می‌گوییم انسان با دست خود اختیارش را به خدا می‌دهد، واقعش این است که خود خدا آن را تصرف می‌کند والا در ابتدای کار، انسان حاضر نیست دست از اختیار خود بردارد. در جریان به کار بستن اختیار، خدا به شخص می‌فهماند که هر چه خدا کرده است بهتر از آن کاری وجود ندارد و هر چه خود او کرده است هیچکدام به درد خوردنی نیست. در نتیجه شخص حاضر می‌شود اختیارش را به خدا بسپرد و در همه‌ امور تسلیم او شود. نمی‌توانم را، کنار همه‌ کارهایتان بگذارید والا در می‌مانید. بگویید من نمی‌توانم، کار دست خودِ خداست، اگر خدا بخواهد کار به دست من عملی می‌شود والا نه. چون مؤمن زیرک است و می‌داند که به هر حال اراده‌ خداوند حاکم است، از همان اول تسلیم خواست و اراده‌ او می‌شود. در حدیث قدسی آمده است: «أَوْحَى اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَى دَاوُدَ علیه‌السلام یَا دَاوُدُ تُرِیدُ وَ أُرِیدُ وَ لَا یَکُونُ إِلَّا مَا أُرِیدُ فَإِنْ أَسْلَمْتَ لِمَا أُرِیدُ أَعْطَیْتُکَ مَا تُرِیدُ وَ إِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِمَا أُرِیدُ أَتْعَبْتُکَ فِیمَا تُرِیدُ ثُمَّ لَا یَکُونُ إِلَّا مَا أُرِید»؛ ای داوود! من چیزی را اراده می‌کنم و تو هم چیزی را قصد می‌کنی و واقع نخواهد شد مگر آنچه که من اراده کرده‌ام. پس اگر به آنچه من اراده کرده‌ام تسلیم شوی و تن بدهی، هر آنچه را اراده کنی به تو می‌دهم و اگر به آنچه من اراده کرده‌ام تسلیم نشوی. تو را در راه آنچه اراده کرده‌ای به تعب و سختی می‌افکنم و سپس واقع نخواهد شد مگر آنچه من اراده کرده‌ام. اگر مؤمن تسلیم خواست او نشود، خداوند آنقدر او را نمدمال می‌کند تا تسلیم شود. اینکه فرمود اگر به آنچه من اراده کرده‌ام تسلیم شوی هر آنچه را اراده کنی به تو می‌دهم، به این معنی نیست که خدای عالم تابع هوس‌های بنده‌ی جاهل می‌شود، بلکه به این معنی است که چون بنده‌ تسلیم اراده‌ خداوند شده است هر چه خداوند اراده کند برای او گوارا و مطبوع خواهد بود به نحوی که گویی خودش آن را اراده کرده است. «قَدَر» یعنی اندازه، و مال فهم ماست. خدا فهم را به همه به یک اندازه نداده است. در قَدَر محاسبات عبد است که با خود فکر می‌کند، چه بکنم و یا نکنم. قدر کم و زیاد می‌شود مثلاً کاری را انجام می‌دهی و در اثر آن ده سال به عمرت اضافه می‌شود. اما قضا مال خداست و حتمی است و کم و زیاد هم نمی‌شود. در قضا ثبت است که عمرت چقدر خواهد بود و یا چه کار خواهی کرد. اما عبد که از آن خبر ندارد با خود فکر می‌کند که این کار را بکنم یا نکنم. یعنی دچار قَدَر و مقدار است. عبد وقتی تن به قضا داد راحت می‌شود. عبد دانا از قَدَر به قضا پناه می‌برد و به قضای الهی تن می‌دهد. عبد در قدر دعا می‌کند که از قَدَر به قضا برود. هر جا که از قدر خسته شدی و عاجز شدی به قضا پناه ببر و به خدا توکل کن که راحتی در آن است. مولایم اباعبدالله (ع) در گودال قتلگاه به خدا عرضه داشت: «الهی رِضاً بِرِِضِاکَ»؛ خدایا به قضای تو رضایت دادم. مؤمنین دو قسمند؛ یک عده از قَدَر بهره می‌برند و با فکر و تدبیر خود کار می‌کنند و عده‌ دیگر به قضا تن داده‌اند و خود را محکوم خدا می‌دانند. گر چه بالاخره قَدَر مغلوب قضا می‌شود و سرانجام همه به قضا تن می‌دهند، ولی بعضی از مؤمنین زودتر تن به قضا داده‌اند و راحت شده‌اند. اهل قرب به قضا تن داده‌اند و به چیزی احتیاج ندارند و آنچه به بهشتی‌ها و جهنمی‌ها می‌رسد هم از جانب آنهاست. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2