sahife2.pdf
حجم:
3.1M
#صحیفه_خوانی_30_روزه
#روز_10
از صفحه 123 تا صفحه 136
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام
روزانه صفحات تعیین شده را ، ولو فقط ترجمه اش را ، با هم قرائت کنیم
📲کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
Ayatollah Mojtahedi10 (1).mp3
زمان:
حجم:
4.72M
🔈 شرح دعای #روز_10 ماه #رمضان
👤مرحوم آیت الله #مجتهدی ره
#دعا_روزهای_رمضان
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👤 آیت الله بهجت ره :
✳️ بعد از وفات حضرت #ابوطالب و #خدیجه علیه السلام به پیغمبر صل الله علیه و آله وحی شد که دیگر در مکه ناصر و یاور نداری [از مکه هجرت کن].
🔸 دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد
یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد
یا بخت من طریق مروت فروگذاشت
یا او به شاهراه طریقت گذر نکرد
گفتم مگر به گریه دلش مهربان کنم
چون سخت بود در دل سنگش اثر نکرد
شوخی مکن که مرغ دل بیقرار من
سودای دام عاشقی از سر به درنکرد
هر کس که دید روی تو بوسید چشم من
کاری که کرد دیده من بی نظر نکرد
من ایستاده تا کنمش جان فدا چو شمع
او خود گذر به ما چو نسیم #سحر نکرد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_140
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح دعای 45 صحیفه سجادیه آیت الله جوادی آملی.pdf
حجم:
599.3K
#شرح_صحیفه_سجادیه
✅دعای #وداع و خداحافظی امام سجاد علیه السلام از ماه مبارک #رمضان
✅ آیت الله #جوادی_آملی
#چهل_پنج #رمضان
*️⃣کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
*⃣ نحوه قرائت دعای #هفتم صحیفه سجادیه
❇️ در کتاب مفاتح الغیب در مفتح یازدهم شماره ۸۱ صفحه ۸۵۰ ما عبارتی را آوردیم تحت عنوان(تفضل یا عزیزی هذا امامك زین العابدین علیه السلام و دعائه و هو الدعاء السابع من الصحیفه السجادیه).
منتها از اینکه در ابتدایش آوردیم (لطف کن ای عزیز من) با این جمله اشاره داریم به نکته ای از هزار و یک نکته استادمان حضرت علامه حسن زاده آملی(روحی فداه) که ایشان در نکته ۴۳۳ هزار و یک نکته فرمودند که سوره یس و دعای #هفتم صحیفه سجادیه، حالا آنجا برای یک امری ایشان مطرح فرمودند که الآن عنایت میفرمایید که مرحوم جناب محدث قمی از سید بن طاووس نقل فرمود که برای ایمنی از خطراتی که وجود دارد، از ناحیه حکام به انسان روی می آورد، از ناحیه ضیقی زندگی روی می آورد، کسب و کارش به زحمت میفتد و به تعبیری رونق پیدا نمیکند، و همین جور امور دیگر برای او مشکلاتی پیش می آید، به تعبیری مشکلات نفسگیر، مشکلاتی که شخص واقعا درمانده میشود و نمیتواند آنها را حل کند، این دعای هفتم صحیفه سجادیه را تلاوت کند. ما ذیل این عبارت مفاتح از مرحوم جناب نراقی راجع به دعای هفتم صحیفه سجادیه یک دستوری را نقل کردیم، حالا خداوند توفیق عطا فرمود، ذهن را منصرف کرد روز اول ماه رمضان به این دعا، امروز که شنبه هست و فردا یکشنبه است؛
مرحوم جناب ملا احمد نراقی دستوری برای این دعا صادر میفرماید، در کتاب شریف خزائن آورده که با تصحیحات و تعلیقات و حواشی حضرت استادمان چاپ شده. حالا طبق این چاپ انتشارت قیام صفحه ۴۱۹، ایشان میفرمایند: (تبدأ به یوم الأحد و تقرا کل یوم عَشر مرات الی ثلاثة عشر یوما) دستور ختم دعای هفتم صحیفه سجادیه را از روز یکشنبه شروع کنی، که این برنامه مال بین الطلوعین است، در یکشنبه ی هر هفته ای میتوانی شروع کنی، منتها از یکشنبه ی هفته که شروع شد تا ۱۳ روز ادامه دارد، چه بسا یکشنبه دیگری را هم دربرگیرد، کاری نداریم. ابتدایش از یکشنبه شروع میشود تا سیزده روز، آن هم در بین الطلوعین این دعا را ده مرتبه قرائت میکند، همین دعای هفتم صحیفه، منتها در نحوه قرائت این دعا میفرمایند: (کلما تصل الی لفظة یا رب تکرره حتی ینقطع النفَس و تسجد و تطلب الحاجة و قبل الدعاء تصلي عشر مرات على محمد و ال محمد و تقول يا الله اربعين مرة و بعد الدعاء اربعين مرة ولیکن بین الطلوعین بعد صلاة الفجر)
هرموقع در این دعا به کلمه (یارَبّ) رسیدی در طی ده بار، اینقدر تکرارش کن تا نفَس قطع بشود. حالا سه بار شده، چهاربار شده، پنج بار شده، بسته به نفَس شخص است که تا کی نفسش قطع شود، بعد میفرماید (و تسجد وتطلب الحاجة) نفس که قطع شد در جا سجده میکند و طلب حاجت میکند، حاجت خودش را از محضر حق متعال میخواهد، آن حاجتی که این دستور را که نحوه ختم این دعاست برایش میخواند. منتها شرطش اینست كه باید این برنامه در بین الطلوعین بعد از نماز صبح باشد.
چون نماز صبح اول وقت و آخر وقت از لحاظ فضیلت ندارد. از اذان صبح تا طلوع آفتاب هر مقطعی که شما نماز صبح را قرائت کنید، ثوابش همان است، فضیلتش همان است. هیچ فرقی نمیکند. و لذا چه بسا بعضی از دستورات برای بین الطلوعین مربوط به قبل از خواندن نماز صبح باشد ولی این برنامه مال بعد از نماز صبح است. يعنى نماز صبح را میخواند و این برنامه را اجرا میکند. اگر احیانا برنامه ای مربوط به قبل از نماز صبح باشد، مانعی ندارد میتواند آن برنامه را قبل از نماز انجام دهد و نماز صبحش را بعد از آن برنامه بخواند. فقط اگر برنامه طولانی بشود و بخواهد نماز صبح را بعد از آن بخواند و نماز قضا میشود، باید نماز را در وقت بخواند، مثلا آن برنامه را از اذان صبح شروع میکند، اگر برنامه تمام نشد تا نزديک طلوع آفتاب باید نماز صبح را بخواند که در وقت باشد ادا کند، و برنامه را بعد از نماز استمرار میدهد. و لو هم به روز بیفتد. برنامه قبل از نماز واقع شده و لو اکمال نشده، بعد از نماز صبح ادامه دهد، بازهم به حساب همان قبل از نماز صبح است، حالا اینجا که این برنامه مربوط به بعد از نماز صبح است.
دستور ختم #دعای_هفتم صحیفه سجادیه اینست که این برنامه را در هر یکشنبه ای میتواند انجام دهد. آغازش از یکشنبه باشد، نمازش را میخواند و بعد از نماز صبح شروع کند و بسم الله باید هرکارخیری با آن شروع شود که یک دستور کلی است(بسم الله الرحمن الرحیم) میگوید و ده بار صلوات میفرستد به صورت(اللهم صل علی محمد و آل محمد)، ظاهرا (و عجل فرجهم) ندارد. بعد از ده بار صلوات، چهل بار (یا الله) میگوید و شروع میکند به ده بار خواندن دعای هفتم صحیفه از اول میخواند و میرود تا آخر یکبار میشود، هرباری از این ده بار که به کلمه (یارب) رسیده، این (یارب) را تا یک نفَس قطع شود تکرار کند. بعد از اینکه ده بار خواند تمام شد، چهل بار (یا الله) را میگوید و از ختم فارغ میشود.
👤 استاد #صمدی_آملی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️چرا در دعاي #وداع ماه #رمضان در صحيفه سجادیه ، گويا با موجود زنده مواجهيم؟
📜از ديدگاه قرآن كريم، موجودات به «حق تعالى» و به آن «حقيقتى كه از جهت وجودى و آثار وجود، به او تكيه كرده و از او فيض هستى دريافت مى كنند»، نوعى آگاهى دارند و او را بندگى مى كنند[1]. در برابر او خضوع نموده و او را تسبيح مى كنند و به اين كارشان نيز آگاه هستند: («أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِما يَفْعَلُونَ»)[2]؛ «آيا نديدى كه هر موجودى كه در آسمانها و زمين است و نيز پرندگانى كه در پروازند، خدا را تسبيح مى گويند. تمامى آنها نماز و تسبيح خود را مى دانند و خدا به آنچه آنها انجام مى دهند، آگاه است». در آيه ديگر مى فرمايد: «لكن شما تسبيح ايشان را نمى فهميد»[3].
آيات بسيارى تسبيح و سجده موجودات را براى خالق هستى بخش خود اثبات مى كند. از اين جهت، آنان رابطه ويژه اى با حق تعالى دارند؛ لذا اعمال و كارهايى از انسانها - كه با اين رابطه منافات و ضديت داشته باشد- به طور تكوينى در آنها اثر منفى مى گذارد و آثار بدى را براى انسانها، ظاهر و آنها را از موهبت هاى بيشتر محروم مى كند: («ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»)[4]؛ «فساد در دريا و خشكى به جهت كارهاى مردم ظاهر گرديد تا اينكه خدا [آثار] بعضى از كارهايى را كه مردم انجام داده اند، [به آنها] بچشاند؛ شايد به سوى خدا برگردند و در مقابل كارهاى خوب و مطابق با دستورات خداوند، آثار مثبت در موجودات مى گذارد»[5].
«زمان» هم يكى از موجودات اين عالم است كه نوعى شعور و حيات دارد و انسانهاى خاصى - كه در رأس آنها امامان معصوم (عليهم السلام) قرار دارند - اين امور را درك مى كنند. از اين رو امام سجاد (عليه السلام) در صحيفه سجاديه به ماه رمضان، سلام هاى با معنا كرده و از آن نيز وداع مى كند. در سوره «زلزال» آمده است: «زمين اخبارش را بازگو مى كند كه خداوند به آن وحى كرده است» و اين كنايه از شعور خاصى است و مطابق آن به اعمال انسان در قيامت گواهى مى دهد.
پي نوشت:
[1] سوره مريم، آيه 93.
[2] سوره نور، آيه 41.
[3] سوره اسراء، آيه 44.
[4] سوره روم، آيه41.
[5] سوره اعراف، آيه96.
👈دعای #چهل_پنج #دعا_چهل_پنج_24
بند 24 تا 42
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2