🔴 فردی به در خانه معشوق آمد و بر در کوبید، معشوق از درون خانه پرسید: کیستی؟
آن شخص پاسخ داد: منم، صاحب خانه. پاسخ داد: برگرد، اکنون وقت وصل نیست و شخص خامی مثل تو سزاوار این خوان نیست.
آیا یک عاشق خام را چیزی به جز آتش هجران و فراق می پزد؟ و آیا چیزی جز آتش فراق و هجران می تواند آن را از بند نفاق رها سازد؟ خیر.
آن بیچاره یکسال به سفر رفت و در آتش فراق یار سوخت. پس از این مدت پخته شد و دوباره به سوی یار بازگشت. به هزاران ترس و لرز و بیم فراوان و در کمال ادب در را به صدا درآورد مبادا که حرفی نامعقول و دور از ادب از دهانش خارج شود.
یار از دورن خانه پرسید: کیستی؟ کیست که در می زند؟ مرد پاسخ داد: ای دلبر آنکه پشت در ایستاده و حلقه در را به صدا درآورده نیز خود تویی.
یار گفت: اکنون چون همه "من" هستی، داخل شو. یعنی به این دلیل که دست از خویشتن خویش شسته و وجود خود را در وجود من فانی کرده ای به ما محرم گشته ای و بیا چرا که درون یک خانه دو "من" نمی گنجد.
به عنوان مثال سوزن یک سوراخ دارد و اگر سر نخ دوتا باشد از سر سوزن رد نمی شود. یعنی هر وقت که از مرحله منیت درآمدی و همه چیز را "او" دانستی می توانی به خانه وحدت و حقیقت داخل شوی.
رشته نخ وقتی باریک و یکتا شد به سوزن ارتباط پیدا می کند. ولی سوراخ سوزن هیچ در خور شتر (طبیعت نفسانی آدمی) نیست و شتر نمی تواند از آن عبور کند.
وجود شتر یعنی طبیعت نفسانی آدم چکونه و کی باریک و ضعیف می شود؟ این کار فقط با طاعت و عبادات و ریاضت ممکن است. ای انسان برای اینکه طبیعت نفسانی لاغر و ناچیز شود باید دست مدد حق همراهی کند. زیرا که قدرت حق تعالی بر هر امر محالی تعلق گیرد آن را هستی می بخشد.
هر امر محالی به دست او جامه امکان می پوشد و هر نفس سرکش و طاغی از ترس قدرت و سطوت او رام و رهوار می شود.
مولانا با بیان این حکایت تمثیلی می خواهد به سالکین الی الله بگوید که تا زمانی که وجود موهوم و مجازی باقی است و هنوز کمند منیت از دست و پای یک سالک گسسته نشده، نمی توان به حقیقت مطلق وصل شود.
باید "من" و "ما" را کنار گذاشت و بر همه عالم "چار تکبیر" زد تا به کوی حضرت معشوق راه یافت.
#مثنوی_معنوی_144
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴این همان است که موسی از خداوند درخواست کرد "من تو را میخواهم ببینم" و خداوند فرمود تو هرگز هرگز نخواهی توانست ولی آن مهربان در حالی که تاکید میکند تو نمیتوانی بلافاصله میگوید "اما به کوه نگاه کن اگر بعد از آنکه بر کوه جلوه کردم برجای خود ماند مرا خواهی دید"
وقتی کسی بر چیزی تاکید میکند و بعد با عبارت ولی یا اما استثنایی قائل می شود جمله قبل را مشروط میکند
در این داستان کوه نماد غرور و سرسختی و تمام انانیت و من بودن انسان است که باید آنرا برای دیدار آن معشوق ابدی و ازلی در سفر این روزگار از وجود خود پاک کنیم اگر خواهان دیدار اوییم
همانگونه که مولانا در این شعر میگوید نیست جای دو من در یک سرا (در بُعد اجتماعی هم ریشه اکثر جدایی ها همین است ولی از دید عرفانی) در مقابل عظمت و وجود خداوند ما اگر هنوز من باشیم قطعا قادر به دیدار آن وجود یگانه نخواهیم بود و در داستان حضرت موسی به درستی پاسخ می دهد که بله تو برای من قابل دیدن نیستیدر حقیقت آنجا که حضرت موسی بعد از انفجارِ کوهِ انانیت و من بودنش بیهوش میشود خدا را با چشم دیگری دیده که همان چشم دل است دیده که این موضوع را درک کرده و در قالب پندی رمزآلود در قرآن بیان شده
و این تاکید دیگری بر نی و نیست شدن در عشق حق است که عرفا به جهت اهمیت آنرا بارها و بارها به شکل گوناگون بیان می نمایند، علت این تاکید این است که این مفهوم در سخن ساده است ولی در عمل هر انسان سفری به بلندای عمر را طی میکند و متاسفانه اکثریت انسانها باز با توجه به آیات قرآن در حلقه ای از تکرار و آزمون و خطا هرگز به این معنی نمیرسد چون بسیار سخت تر از حد تصور است ولی قطعا اگر عرفا این همه تاکید میکنند برای این است که ایمان ما در این راه تقویت شود که اگر آنها رسیدند، ما هم سختی راه را به جان بخریم و در راه آن حق جانفشانی کنیم اگر او بخواهد و ما را لایق بداند
برای اینکه خوشبختانه خودش زنده ابدی و ازلی است و اول او ما را انتخاب میکند و حتی اگر ما خود از خود نومید شویم، او از ما نا امید نمیشود و به ازای هر روز زندگی به ما فرصت میدهد تا به او بازگردیم که ما از اوییم و به او بازمیگردیم انالله واناالیه راجعون (156 سوره بقره) و به قول حضرت ابراهیم (ع) آن شایسته عنوان دوستی خداوندخلیل الله "جز گمراهان چه کسى از رحمت پروردگارش نوميد مى شود؟!" (آیه 56 سوره حجر)
نومید نتوان بود از او باشد که دلداری کند (حافظ)
** در جای دیگری ای خدا جان را عطا کن آن مقام نیز گفته شده که در معنی تغییری ایجاد نمیکند، که در معرفت مقامی هست که اگر کسی به لطف خدا در مسیر نی شدن به آن دست یابد... فقط خدا میداند چه رحمتی بر آن فرد داده شده که زبان قادر به بیان آن نیست و اینجا لازم است به رمز دیگری از آیات قرآن اشاره شود که خداوند بسیاری از مفاهیم را به جهت اهمیت در قرآن تکرار کرده و برخی از مهمترین مفاهیم را فقط یکبار گفته ومهمتر از آنها را در بیان قرآن پنهان کرده و اصلا آشکار نگفته تا نامحرمان آنرا نبینند آن همان است که به قول مولانادر آن است آنچه در آن است (فیه ما فیه)
ای کاش دعای مولانا در حق همه ما برآورده شود تا به مقامی برسیم که اشارات را بدانیم و بی حرف هم سخن بفهمیم و هم سخن بگوییم
آنکسست اهل بشارت که اشارت داند، نکتها هست بسی محرم اسرار کجاست؟ (حافظ)
#مثنوی_معنوی_144
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️دویی از خود برون کردن یکی دیدم دو عالم را
یکی جویم یکی گویم یکی دانم یکی خوانم
نه شرقیم نه غربیم ، نه بریم نه بحریم
نه ارکان طبیعیم، نه از افلاک گردانم
نه از خاکم نه از بادم نه از آبم نه از آتش
نه از عرشم نه از فرشم نه از کونم نه از کانم
نه از هندم نه از چینم نه از بلغار و سقسینم
نه از ملک عراقینم نه از خاک خراسانم
نه از دنیا نه از عقبی نه از جنت نه از دوزخ
نه از آدم نه از حوا نه از فردوس رضوانم
هو الاول هو الاخر هوالظاهر هوالباطن
بغیر از هو و یا من هو دگر چیزی نمی دانم
( این اشعار که منسوب به #مولانا است ، به ظن قوی متعلق به وی نیست اما بسیار زیباست و قابل تامل برای اهل فکر !!! )
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_143
دعای #بیست_پنجم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"برای #فرزند انشان"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_144
دعای #بیست_پنجم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"برای #فرزند انشان"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_پنجم_9
دعای سیدالساجدین (ع ) برای فرزندانشان:
🔹اللَّهُمَّ أَعْطِنِى كُلَّ سُؤْلِى، وَ اقْضِ لِى حَوَائِجِى، وَ لا تَمْنَعْنِى الْإِجَابَةَ وَ قَدْ ضَمِنْتَهَا لِى، وَ لا تَحْجُبْ دُعَائِى عَنْكَ وَ قَدْ أَمَرْتَنِى بِهِ، وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِكُلِّ مَا يُصْلِحُنِى فِى دُنْيَاىَ وَ آخِرَتِى مَا ذَكَرْتُ مِنْهُ وَ مَا نَسِيتُ، أَوْ أَظْهَرْتُ أَوْ أَخْفَيْتُ أَوْ أَعْلَنْتُ أَوْ أَسْرَرْتُ🔹
🔸خدايا، هرچه خواستيم از تو به من عطا كن، و حوائج مرا برآور، و از اجابت نوميد مكن چون تو خود وعده دادى كه دعاى مرا مستجاب كنى و خواسته هاى من از تو محجوب نگردد، هرچه شايسته من است در دنيا و آخرت عطا فرما، به ياد داشته يا فراموش كرده باشم، ظاهر كنم يا پنهان دارم، آشكارا گويم يا به خفيه با تو در ميان نهم🔸
#بیست_پنجم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_پنجم_10
دعای سیدالساجدین (ع ) برای فرزندانشان:
🔹و اجْعَلْنِى فِى جَمِيعِ ذَلِكَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ بِسُؤَالِى إِيَّاكَ، الْمُنْجِحِينَ بِالطَّلَبِ إِلَيْكَ غَيْرِ الْمَمْنُوعِينَ بِالتَّوَكُّلِ عَلَيْكَ🔹
🔸و مرا در همه حال بنده شايسته گردان كه از تو سؤ ال كنم و به مطلوب خود برسم، چون آن را از تو خواستم و از خواسته خود محروم نشوم، چون توكل بر تو كردم🔸
#بیست_پنجم #توکل
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
#شرح
#دعا_بیست_پنجم_9
🔹 🔹اللَّهُمَّ أَعْطِنِى كُلَّ سُؤْلِى، وَ اقْضِ لِى حَوَائِجِى ...
🔸خدايا همۀ خواسته هایم را به من عطاء کن و حاجت هایم را بر آور ...
🔴 انسان و حاجت هایش
🔴 #توکل
🔴 حاجات ناشناخته
🔴 تضمین اجابت دعا
🔴 اصلاح خواسته
🔴 توسل کامل
👤 آیت الله مرتضوی #رضوی 👇
🔴 انسان موجود حاجتمند است و حاجت هایش به حدّی گسترده است که خودش از شناخت آن ها و شمارش آن ها، عاجز است؛ تنها برخی از آن ها را شناخته و از خدا می خواهد. بنابراین همیشه خواسته هایش بخشی از حاجت هایش است. و به همین خاطر امام علیه السلام به ما یاد می دهد که دعا را به حاجت های شناخته شده و خواسته شده، محدود نکنیم بل پس از آن ها، حاجت های ناشناخته و ناخواستۀ خود را نیز در بیان کلّی بخواهیم:
خدایا به من عطاء کن هر آنچه را که خواستم، و همۀ نیاز هایم (آنچه شناختم و به شماره آوردم و از تو خواستم و آنچه نه شناختم و نه از تو خواستم) را برآورده کن
اگر بنا بود خداوند فقط حاجت های شناخته شده و خواسته شدۀ انسان را بدهد، نه انسان می ماند و نه خواستنش. پس دربارۀ حاجات شناخته نشدۀ بی شمارمان چه کنیم؟ آیا همچنان به آن بی اعتنا باشیم؟ در این باره چیزی از دستمان بر می آید؟
بلی؛ چیزی از دستمان بر می آید و آن توکّل است. نباید نسبت به آن ها بی اعتنا بود، باید آن ها را به عهدۀ توکلی که به خدا می کنیم واگذاریم؛ توکل یک دعا است، بل بالاترین دعا است در ناتوانی ها به ویژه در مقام ناتوانی از شناخت حاجت ها و شمارش آن ها، باید دعای انسان در سه مرحله انجام یابد: ....
📋 https://plink.ir/7Hd3M
دعا #بیست_پنجم
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ یکی از شرایط #مصلح شجاعت و آزادمنشی و حریت است، نه دربند تعظیم و دستبوسی عوام باشد و نه طمع به مال آنها داشته باشد و نه اهل رو درواسی و رشوه و رفاقت باشد و از سرزنش دیگران باکی نداشته باشد. با شرایط نامبرده که خلاصهاش همان آزادمنشی و آزادگی است، میتواند مصلح باشد. یک شرط اساسی دیگر این است که انگیزه وی عناد نباشد، رحمت باشد.
✍️ استاد شهید مرتضی #مطهری
🔹اللهم و اجْعَلْنِى فِى جَمِيعِ ذَلِكَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ بِسُؤَالِى إِيَّاكَ، الْمُنْجِحِينَ بِالطَّلَبِ إِلَيْكَ غَيْرِ الْمَمْنُوعِينَ بِالتَّوَكُّلِ عَلَيْكَ🔹
خداوندا مرا در همه حال از #مصلحین و بندگان شايسته ات قرار ده
آنانكه از تو سؤ ال کنند و به مطلوب خود برسند ،
و جون #توكل بر تو کنند ، جزء محرومین هرگز قرار نگیرند 🔸
#بیست_پنجم #دعا_بیست_پنجم_10
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
امانتهای زندگی من_7.mp3
11M
#امانتهای_زندگی_من ۷ 💜
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سکانسی بسیار دیدنی از فیلم "مسافر ری" درخصوص #حضرت_عبدالعظیم_حسنی
❇️ قبر حسین کعبه نیست، معجزه بالاتر از عاشورا که یک تنه مقابل سپاه هزار هزار بایستی و سر سوزنی نترسی و شک نکنی
خدایا به ما معرفتی بده که اینگونه حسین (علیه السلام) را بشناسیم
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #محتواي_دعا
دعای #سوم
بخش اول
در درود بر نگهداران عرش و تمام فرشتگان مقرب الهي
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في الصلوه علي حمله العرش و کل ملک مقرب، از دعاهاي امام (ع) در درود بر نگهداران عرش و تمام فرشتگان مقرب الهي است.
محتواي دعا
ملائکه و فرشتگان، موجودات و مخلوقات خداوند هستند که هر کدام متناسب با موقعيت و مقام و منزلتي که دارند در نظام آفرينش به فرمان خالق هستي وظائفي را انجام ميدهند. و در انجام ماموريت خويش هيچگاه دچار سستي و خستگي نشده و همواره در خدمت ذات مقدس الهي هستند.
و از آنجا که بخشي از مخلوقات نظام هستي، مستقيم و غيرمستقيم با کارها و امور مربوط به انسانها ارتباط دارند. و انسانها در حيات دنيوي و يا پس از مرگ به نوعي با اين فرشتگان برخورد خواهند داشت، لذا بارزترين زمان ملاقات انسان با ملائکه ميتواند هنگام مرگ باشد که فرشتهي مرگ (عزرائيل) و يا ماموران الهي براي گرفتن جان انسانها حاضر ميشوند. با توجه به اين حقيقت امام سجاد (ع) در قالب دعا توجه ما را به اين مامورين الهي که شب و روز در کار و ماموريت هستند، و در پهنهي هستي، و عالم غيب و شهود رسالتهايي را انجام ميدهند جلب ميکند. و با الهام از آيات قرآن و علم امامت، پارهاي از آنان را نام ميبرد و به کار و ماموريت آنها اشاره ميفرمايد. و با بيان ارزشهاي والاي ملائکه ما را به اطاعت و فرمانبرداري از خداوند دعوت ميکند.
دعاي سوم اينگونه آغاز ميشود: اللهم و حمله عرشک الذين لا يفترون من تسبيحک، بار خدايا و نگهداران عرشت، که از تسبيح و منزه نمودن تو سست نميشوند.
ارزشهايي را که امام (ع) براي ملائکه در اين دعا برميشمارد عبارتند از:
1- لا يفترون من تسبيحک، از تسبيح گفتن خداوند سست نميشوند.
2- لا يسئمون من تقديسک، از تقديس و مبري گردانيدن تو (خدا) به ستوه نميآيند.
3- لا يستحسرون من عبادتک، از پرستش تو مانده نميشوند.
4- لا يوثرون التقصير علي الجد في امرک، و تقصير و کوتاهي بر کوشش در(بارهي) امر و فرمان تو اختيار نمينمايند.
5- لا يغفلون عن الوله اليک، و از شيفتگي، به سوي تو غفلت و فراموشي ندارند.
بيان اين صفات و ويژگيهاي ملائکه و فرشتگان الهي، در جهت ترغيب انسانها به سوي عبادت و اطاعت از خداوند ميتواند باشد. امام (ع) با توصيف فرشتگان به اين صفات در حقيقت ما را به سوي بندگي و عبوديت دعوت ميکند که رمز تکامل و تعالي و تربيت الهي انسان و ساخته شدن جامعهي انساني است.
👈 ادامه دارد ....
#محتواي_دعا_سوم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #سوم
بخش دوم
سپس در فرازهاي ديگر اين دعا اينگونه به معرفي ملائکه الهي ميپردازد:
و 1- اسرافيل صاحب الصور...، و اسرافيل، صاحب صور (چيزي که در آن دميده ميشود) که چشم گشوده و بر هم نمينهد، منتظر دستور و فرمان تو است تا با دميدن (در صور) مردگان را زنده نمايد.
2- و ميکائيل ذو الجاه عندک...، و ميکائيل که نزد تو داراي منزلت و صاحب مقام بلند است.
3- و جبريل الامين علي وحيک...، و جبرئيل امين و درستکار بر وحي، و پيروي شدهي در آسمانها و ارجمند در پيشگاه و مقرب در نزد تو است. جبرئيل فرشته وحي است.
4- و الروح الذي هو علي ملائکه الحجب، و روح (نام فرشتهاي است) که موکل و گماشته بر فرشتگان حجابها است. گفته شده «حجب» در اينجا انواري است بالاتر از آسمانها که از علم مخلوقين به ماوراء آنها پنهان است.
5- و الروح الذي هو من امرک، و روح (نام فرشتهي بسيار بزرگ)، که از عالم امر (اسرار) تو است.
پس دو فرشته با عنوان «روح» وجود دارد، که هر کدام ماموريتي ويژه را به عهده دارند.
سپس امام (ع) ميفرمايد بر اين فرشتگان ارجمند الهي درود فرست و نيز بر فرشتگاني که پائينتر از آنان هستند، و علي الملائکه الذين من دونهم، و سپس فرشتگان ديگر را در ادامه معرفي مينمايد:
6- خزان المطر و زواجر السحاب، (فرشتگان) خزانهداران باران و به حرکت درآورندگان ابر.
قرآن مجيد در سوره صافات آيه 2 ميفرمايد: فالزاجرات زجرا، قسم به رانندگان، که احتمالا منظور فرشتگان گماشته شده بر ابرها هستند.
ظاهرا باران تحت يک سري قوانين و مقررات فيزيکي و شيميايي از آسمان ميبارد . اين ظاهر بارش باران است، اما از آنجا که يک قطره باران جز به اراده خداوند نميبارد. اين ملائکه هستند که به ارادهي خداوند ماموريت نزول باران را به عهده دارند. اين منافاتي با علم ندارد. زيرا آنچه ما از نظام آفرينش، مخصوصا آسمانها ميدانيم، نسبت به آنچه در اين باره نميدانيم مانند قطره در برابر اقيانوس است. گذشته از اين، ساختمان وجودي فرشتگان بر ما پوشيده است و ما نميدانيم که خلقت آنها چگونه است. پس اينگونه نبايد تصور کرد که فرشتگان در آسمان نشستهاند و با ظرف، آب بر روي زمين ميريزند. هر چه هست تحت قوانين و سنتهاي الهي است آنان هر چه هستند کنترلکنندهي پديدهي باران و نزول آن ميباشند. و اين ماموريت، تضادي با قوانين طبيعي جهان نداشته. و هماهنگ و همسوي آن است. و نشاندهندهي مديريت گسترده خداي حکيم بر جهان هستي ميباشد.
👈 ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #سوم
بخش سوم
7- الذي بصوت زجره يسمع زجل الرعود، فرشتهاي که از صداي زجر و راندنش بانگ رعدها شنيده ميشود، و چون ابر خروشان با صداي راندن او به شنا درآيد (رفت و آمد نمايد)، شعلههاي برقها بدرخشد.
قرآن مجيد ميفرمايد: و يسبح الرعد بحمده، رعد تسبيح خدا ميگويد.
8- و مشيعي الثلج و البرد...، فرشتگاني که همراه برف و تگرگ هستند.
9- و الهابطين مع قطر المطر اذا نزل، و فرشتگاني که با دانههاي باران که ميبارد فرود ميآيند.
معرفي اين فرشتگان و حدود ماموريت و کارهايي که به عهده دارند، نشاندهنده قدرت و تدبير خالق جهان است، و مديريت خداوند را بر نظام هستي بيان ميکند، بطوريکه در اين نظام منظم و حساب شده و دقيق، حتي يک قطره باران رها شده نيست، و مامورين الهي از زمان پيدايش تا هنگام نزول آن را دنبال کرده و تا حصول نتيجه و رسيدن به جايگاهي که براي آن در نظام آفرينش تعيين شده پيگيري ميکنند. يعني اي انسان وقتي يک قطره باران، اينگونه داراي حساب و کتاب است، مواظب اعمال و رفتار و گفتار خويش باش و هماهنگ با نظام هستي و طبق سنتهاي الهي در زندگي حرکت کن.
10- و القوام علي خزائن الرياح، و فرشتگاني که بر خزانههاي بادها، زمامداران هستند.
11- و الموکلين بالجبال فلا تزول، و فرشتگاني که بر کوهها گماشته شدهاند، تا از هم نپاشند.
12- و الذين عرفتهم مثاقيل المياه...، و فرشتگاني که سنجش آبها و پيمانهي بارانهاي سخت و رگبارها را به آنان شناساندهاي.
13- و رسلک من الملائکه الي اهل الارض بمکروه ما ينزل من البلاء و محبوب الرخاء، و فرشتگان فرستاده شده بر اهل زمين که گرفتاريهاي ناگوار و گشايش خوشايند (بلا و رحمت) ميآورند.
14- و السفره الکرام البرره، و سفراء گرامي نيکوکار.
15- و الحفظه الکرام الکاتبين، و نگهبانان بزرگوار نويسنده.
16- و ملک الموت و اعوانه، و ملکالموت (فرشته مرگ به نام عزرائيل) و يارانش.
17- و منکر و نکير، و منکر و نکير (دو فرشته بازپرس در قبر)
18- و رومان فتان القبور، و رومان آزمايشکنندهي (اهل) قبر
19- و الطائفين بالبيت المعمور، و طوافکنندگان بيتالمعمور.
👈 ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #سوم
بخش چهارم
20- و مالک، و بر مالک
21- و الخزنه، و زمامداران دوزخ
22- و رضوان، و بر رضوان
23- و سدنه الجنان، و کليدداران بهشت
24- و الذين لا يعصون الله ما امرهم، و يفعلون ما يومرون، و فرشتگاني که خدا را در فرمانهايش نافرماني نمينمايند، و به آنچه به آن مامورند عمل ميکنند. اين فرشتگان با توجه به آيه 6 سوره تحريم، ملائکهي «غلاظ» و «شداد» هستند.
25- و الذين يقولون سلام عليکم بما صبرتم فنعم عقبي الدار، و فرشتگاني که (به اهل بهشت) ميگويند: درود بر شما باد به آنچه که شکيبايي نموديد (از بجا آوردن طاعات و دوري از گناهان)، پس عاقبت نيکويي در دنيا داريد.
26- و الزبانيه الذين اذ قيل لهم: خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه، و فرشتگاني که پاسبانند، هرگاه به ايشان گفته شود: او را بگيريد و در غل کشيد و به دوزخ اندازيد، به شتاب به او رو آورده و مهلتش نميدهند.
27- و سکان الهواء و الارض و الماء و من منهم علي الخلق، و فرشتگاني که در هوا و زمين و آب جا دارند، و بر آنان که بر خلق (همه آفريدهشدگان در آسمان و زمين) گماشته شدهاند. روايت شده: خدا چيزي را نيافريده جز آنکه فرشتهاي بر آن گماشته شده است.
28- سائق و شهيد، قرآن در آيه 21 سوره ق ميفرمايد:
و جاءت کل نفس معها سائق و شهيد، و هر کس ميآيد و با او دو فرشته است يکي او را (به معاد و بازگشت) ميراند و يکي (به عمل او) گواه است.
29- و قبائل الملائکه الذين اختصصتهم لنفسک، و اصناف گوناگون فرشتگاني که براي خود اختصاص دادهاي، و آنان را با تقديس خود از خوردني و آشاميدني بينياز کردهاي، و در درون طبقههاي آسمانهايت جا دادهاي.
و در انتهاي دعا امام عليهالسلام ميفرمايد: (خداوندا) بر آنان درود فرست درودي که کرامت و مقامي بر مقامشان و پاکيزگي و تقربي بر تقربشان بيافزايد.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_447
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2