✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 32 دعای #چهل_هفت صحیفه سجادیه
به بيش از يكصد عدد از #اسماء_الله و صفت خداوند متّعال اشاره مىنمايد.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_6
توصيف خداوند
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ.
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. بخشنده مهربان، داناى حكيم.
«الرَّحْمَن»: اين كلمه در همه جاى قرآن به صورت مطلق آمده است كه نشانه عموميّت آن است. يعنى رحمت عام خداوند، كه شامل دوست و دشمن، و مؤمن و كافر مىباشد (همانند باران كه رحمت عام الهى است). در حالى كه «الرَّحِيم» گاهى به صورت مقيد ذكر گرديده كه دليل بر خصوصيت آن است. يعنى رحمت خاصّ پروردگار كه ويژه بندگان صالح و مطيع است.
«الْعَلِيم»: بسيار دانا.
«الْحَكِيم»: فرزانهاى كه دانايىاش به همه موجودات، در نهايت استوارى است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_7
صفات خداوند
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، السَّمِيعُ الْبَصِيرُ، الْقَدِيمُ الْخَبِيرُ.
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. شنواى بينا، قديم آگاه.
«السَّمِيع»: شنواى رازهاى پنهان.
«الْبَصِير»: بينا به خفيّات و امور پنهان.
«الْقَدِيم»: وجودى كه پيشى دارد بر همه اشياء و قبل از او موجودى نبوده.
«الْخَبِير»: دانايى كه به كنه اشيا و حقيقت و صفات آن، مطّلع است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_8
كريم
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْكَرِيمُ الْأَكْرَمُ، #الدائم الْأَدْوَمُ
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. كريم بزرگوار، #دائم و ابدى پايدار.
«الْكَرِيمُ الْأَكْرَم»: بزرگوارى كه بزرگوارىاش نسبت به هر كريمى، افزون است (چون نعمت مىدهد بىآنكه عوض خواهد و قبل از آنكه درخواست گردد).
«الدَّائِمُ الْأَدْوَم»: ثبات و دوام او، بر همه موجودات در نهايت جاودانگى فزونى دارد (چون پايدارى خداوند از ذات خداست نه از غير و پايدارى ظاهرى ديگران از ذات او).
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_9
اوليت
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْآخِرُ بَعْدَ كُلِّ عَدَدٍ
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. نخستين پيش از هر كس و آخرين بعد از هر شمار.
«الْأَوَّل»: خداوند، مبدأ هر موجودى مىباشد و غير او معلول ذات اوست و هيچ اوّلى قبل از او نبوده است. پس اوّليت خداوند دو مفهوم دارد:
1 - «امر وجودى و اثباتى»: كه عبارت است از مبدئيّت خدا بر غير خود.
2 - «امر عدمى و سلبى»: كه عبارت است از عدم مبدئيّت غير خدا.
«الْآخِر»: خداوند «غاية الغايات» است. چون غايت هر شىء، آن چيزى است كه همه چيز به سوى او شوق پيدا كند و اشتياق ايجادكننده، دو چيز است «وجود شىء» و «كمال شىء» و خداوند به دليل آنكه وجود كامل و كمال كامل است، «غاية الغايات» است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Asmaolhosna.mp3
7.1M
#تواشیح اسماء الحسنی که ۹۹ اسم مبارک خداوند متعال در آن هم خوانی شده است.
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم
نسئلک یا من هو الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الملک القدّوس السلام المؤمن المهیمن
العزیز الجبّار المتکبّر الخالق الباریء المصوّر الغفّار القهّار الوهّاب الرزّاق الفتّاح العلیم القابض الباسط
الخافض الرافع المعزّ المذلّ السمیع البصیر الحکم العدل اللطیف الخبیر الحلیم العظیم الغفور الشکور
العلیّ الکبیر الحفیظ المقیت الحسیب الجلیل الکریم الرقیب المجیب الواسع الحکیم الودود المجید
الباعث الشهید الحق الوکیل القویّ المتین الولیّ الحمید المحصی المبدىء المعید المحیی الممیت
الحیّ القیوم الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدّم المؤخّر الاول الآخر الظاهر الباطن
الوالی المتعالی البر التوّاب المنتقم العفو الرئوف مالک الملک ذو الجلال و الاکرام المقسط الجامع
الغنیّ المغنی المانع الضار النافع النور الهادی البدیع الباقی الوارث الرشید الصبور الذی لیس کمثله
شیء و هو السمیع البصیر
اللهم صل افضل صلاه علی اصعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم عدد معلوماتک
و مداد کلماتک کلما ذکرک الذاکرون و غفل ان ذکرک الغافلون
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1001 sahife2.xlsx.pdf
807.3K
✳️ فهرست هزار و یک عدد نام مقدس خدا با معنی ، تعداد ابجد و خواص ( 112 صفحه )
👈با تشکر از دوستان کانال بابت آماده کردن آن
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #اسم_اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش
#چهل_هفت #اسماء_الله
#حافظ_غزل_227
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_173
◀️ دانستن آراء دانشمندان
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ، عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ.
آن كس كه از افكار و آراء گوناگون استقبال كند، صحيح را از خطا خوب شناسد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه شناخت حق:
📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه راه به دست آوردن رأى صحيح را در مسائل مختلف نشان داده است. مى فرمايد: «كسى كه از آراء مختلف استقبال كند (و نظرات متفاوت را بررسى نمايد) موارد خطا را خواهد شناخت»; (مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ).
بعضى از مسائل بديهى است و به همين دليل مورد اختلاف نيست اما بسيارى از مسائل نظرى پيچيده و آراء مختلفى در آن اظهار شده است. در اين گونه مسائل هرگز نبايد انسان به تنهايى تصميم گيرى كند بلكه عقل مى گويد: بايد آراى ديگران را به ضميمه استدلالات آنها بررسى كند تا بتواند آنچه را به حقيقت نزديك تر است انتخاب نمايد. همان چيزى كه قرآن مجيد به آن دستور داده مى فرمايد: «(فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الاَْلْبَابِ); پس بندگان مرا بشارت ده. همان كسانى كه سخنان را مى شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى كنند، آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده و آنها خردمندانند».
بر این اساس حکما و متکلمان و فقهاى ما همواره در مسائل نظرى نخست به نقل اقوال مى پردازند و در کنار هر قول دلیل طرفداران آن را ذکر مى کنند، سپس از بررسى مجموع آنها ضعف ها و قوت ها ظاهر مى شود و آن قول را که از همه برتر مى بینند انتخاب مى کنند. حتى گاه اقوال کسانى که اختلاف مذهبى با آنها دارند نیز در برابر خود قرار داده و دلیلشان را بررسى مى کنند. این همان روشى است که در بسیارى از علوم از جمله علم فقه از قدیم میان جمعى از دانشمندان متداول بوده و امروز نام «فقه مقارن» بر آن مى نهند و مثلاً پیروان مکتب اهل بیت آراء مذاهب چهارگانه اهل سنت و دلائل آنها را نیز بررسى مى کنند و از مقارنه آنها با آنچه از مکتب اهل بیت آموخته اند به نقاط قوت و ضعف آراء مختلف آشنا مى شوند.
البته یکى از طرق آشنایى با آراى دیگران به مشورت نشستن است ولى کلام امام(علیه السلام) در اینجا منحصراً ناظر به مشورت نیست، بلکه هر گونه بررسى آراى دیگران را شامل مى شود.
این گفتار حکیمانه از یک سو هشدارى است به افراد متعصب و لجوج و صاحبان استبداد در رأى که گاه حاضر نیستند حتى سخنان دیگران را بشنوند تا چه رسد که اگر آنها را صحیح دیدند بپذیرند و از سوى دیگر مسئله آزادى و سعه صدر را در مسائل علمى روشن مى سازد که از چهارده قرن پیش براى ما به یادگار مانده است; آن روز که نه سخنى از علم مقارن بود و نه حریت در بررسى آراء و نه احترام به افکار دیگران.
شبیه این گفتار حکیمانه در کتاب من لا یحضره الفقیه از آن حضرت نقل شده که به فرزندش محمد بن حنفیه مى فرماید: «اضْمُمْ آراءَ الرِّجالِ بَعْضَها إلى بَعْض ثُمَّ اخْتَرْ أقْرَبَها إلَى الصَّوابِ وَأبْعَدَها مِنَ الاْرْتِیابِ; آراى عالمان یکى را در کنار دیگرى قرار ده سپس آن رأى را که به حقیقت نزدیک تر و از خطا دورتر است انتخاب کن
همان گونه که قبلاً در ذیل حکمت 161 گفتیم این معنا در غررالحکم به شکل دیگرى از آن حضرت نقل شده است: «حَقٌّ عَلَى الْعاقِلِ أنْ یُضیفَ إلى رَأْیِهِ رَأْىَ الْعُقَلاءِ وَیَضُمَّ إلى عِلْمِهِ عُلُومَ الْحُکَماءِ; شایسته است که انسان عاقل آراء سایر عقلا را در کنار رأى خود قرار دهد و علوم حکیمان را به علم خود بیفزاید (و برترین را انتخاب کند)».
به همین جهت از استبداد به رأى در روایات اسلامى شدیداً نکوهش شده است.
در دنیاى امروز نیز به این مسئله اهمیت فراوان داده مى شود که براى رسیدن به رأى صحیح نظرخواهى مى کنند و آراء مختلف را از صاحب نظران جمع مى کنند و آنها را در برابر هم قرار مى دهند تا از این طریق به آنچه صحیح تر است نائل شوند. اگر دنیا، امروز به این مسئله رسیده پیشواى بزرگ اسلام امیرمؤمنان على(علیه السلام) چهارده قرن پیش آن را بیان فرموده است
#نهج_البلاغه_حكمت_173
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_44
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَبَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
آیا مردم را به نیكى دعوت كرده و خودتان را فراموش مىنمایید؟ با اینكه شما كتاب (آسمانى) را مىخوانید، آیا هیچ فكر نمىكنید؟
🔴 آمران به معروف، باید خود عامل به معروف باشند. «تأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسكم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2