eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
شد و باز دلمان هوایت را کرد ای صاحب با تو درد دل می کنیم به زبان امام صادق علیه السلام در بنَفْسي اَنْتَ اُمْنِيَّةُ شائِق يَتَمَنّي مِنْ مُؤْمِن وَمُؤْمِنَة ذَكَرا فَحَنّا جانم فدايت، ( ای علیه السلام ) تو آرزوي هر مشتاقي كه آرزو كند، از مردان و زنان‏ مؤمن كه تو را ياد كرده، از فراقت ناله كنند ✳️ چراغ روی تو را شمع گشت پروانه مرا ز حال تو با حال خویش پروا نه خرد که قید مجانین عشق می‌فرمود به بوی سنبل زلف تو گشت دیوانه به بوی زلف تو گر جان به باد رفت چه شد هزار جان گرامی فدای جانانه من رمیده ز غیرت ز پا فتادم دوش نگار خویش چو دیدم به دست بیگانه چه نقشها که برانگیختیم و سود نداشت فسون ما بر او گشته است افسانه بر آتش رخ زیبای او به جای سپند به غیر خال سیاهش که دید به دانه به مژده جان به صبا داد شمع در نفسی ز شمع روی تواش چون رسید پروانه مرا به دور لب دوست هست پیمانی که بر زبان نبرم جز حدیث پیمانه حدیث مدرسه و خانقه مگوی که باز فتاد در سر هوای میخانه 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏بار الها درود فرست از امروز تا روز قيامت از جانب خودت بر و ایشان درودى كه به سبب چنان كنى كه آنها فقط عبد و بنده ی تو باشند ... 🔴 عبد براى رسيدن به مقام عبوديّت و به دست آوردن رشد و كمال و تأمين سعادت دنيا و آخرت و از همه مهم‏تر جلب رضا و خشنودى حق ، راهى جز دريافت مفاهيم حقيقى اسماء خداوند ندارد. ✍️ استاد حسین در ذیل شرح (شرحی بر ) آورده اند که ما آن را از امروز در این صفحه می آوریم (به توفیق الهی انشاالله) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
در ذیل شرح بند 16 دعای چهارم صحیفه سجادیه معانی 1 🔴 ‏ 1- نام وجود مقدّس حضرت اوست كه جامع تمام صفات كماليه است، و مالك و مربّى تمام موجودات هستى. نام جناب اوست كه جز او، وجود حقيقى وجود ندارد و هر موجودى در وجودش فقير و گداى وجود اوست، و موجوديتش را از وجود او كه واجب الوجود است كسب مى‏كند. اللّه اخصّ و اعظم اسماى اوست و نشان دهنده تمام صفات آن محبوب واقعى و آن معشوق حقيقى. حظّى كه بايد عبد از حقيقت اين اسم ببرد اين است كه قلب و همّت و اراده‏اش را متوجه آن وجود حقيقى كند، و غير او را نبيند، و به ما سواى او التفات ننمايد، و جز به او اميد نبندد، و از غير او نترسد. حقيقت و مفهوم اين اسم نشان دهنده اين است كه وجود حق و حقيقى فقط و فقط اوست، و ما سوا به تمام موجوديّتش در برابر وجود او هالك و فانى است و به اوست كه موجودات نمايش هستى و وجود دارد. عبد بايد موجوديّت خود را در برابر حضرت او باطل و هالك بداند، و از زدن كوس وجود و اين كه هستم بپرهيزد، و مواظبت كند كه خيال غنا و استغنا وى را محاصره نكند، كه در صورت دچار شدن به اين خيال گرفتار روحيه استكبارى‏ خواهد شد و به جاى عبدِ «اللّه» شدن سر از فرعونيّت و حالت طاغوتى در خواهد آورد. اگر به وضع رسول اكرم صلى الله عليه و آله و حالات و روحيّات آن موجود بى‏نمونه دقّت كنيد، مى‏بينيد آن حضرت در طول شصت و سه سال عمرش براى يك لحظه در برابر جناب او خود را نديد، و كراراً مى‏فرمود: بهترين و صادق‏ترين و زيباترين شعرى كه شاعر سروده قول لُبَيْد است: ألا كُلُّ شَىْ‏ءٍ ما خَلا اللّهَ باطِلٌ. هان، كه همه چيز جز خدا باطل و غير حقيقى است. 🔴 2 و 3- ، و وجود مقدّسش در ذات يگانه است، ابعاض و اجزا و اعضا ندارد، براى عدد و اختلاف در پيشگاه حضرتش راهى نيست، يكى است كه دو ندارد، واحدى است كه برايش نظير نيست، احدى است كه شبيه و مثل و كفو و مانند در برابرش وجود ندارد، كه هر چيزى را شبه و نظير و كفو باشد واحد حقيقى نيست او واحد و أحد است نه واحد و أحد عددى ازلًا و ابداً واحد و أحد، بى‏شبه و نظير و منهاى أحد و واحدِ عددى است. شيئ قبل از او نيست و هر چه بعد از اوست مخلوق و مصنوع حضرت اوست و در برابر عظمت و جلال و ربوبيّتش شيئيّتى نيست، فَهُوَ الْمُتَوَحِّدُ بِالْأزَلِ وَالْأبَدِ، وَمُتَفَرِّدٌ بِالْوَحْدَةِ وَالْأحَدِيَّةِ. أحد و واحد و هر لفظى كه چنين هيئتى دارد، همه و همه مشتقّ از وحدت است، كه آن وجود مقدّس را وحدت حقّه حقيقيّه است، و در دار وجود غير از او وجودى نيست و كلّ موجودات پرتو وجود او بلكه هالك و فانى در وجود او هستند: كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ همه آنان كه روى اين زمين هستند، فانى مى‏شوند. كُلُّ شَىْ‏ءٍ هالِكٌ إلّاوَجْهَهُ هر چيزى مگر ذات او هلاك شدنى است، فرمانروايى [بر همه جهان هستى‏] ويژه اوست، و فقط به سوى او بازگردانده مى‏شويد. عبد در صورتى كه بين امثال و اقرانش، در خصلت‏هاى پاك و عقايد حقّه و اعمال صالحه تك و منفرد افتد و در آدميّت و انسانيّت و مروّت و فتوّت و صفا و وفا و درستى و فضيلت بى‏نمونه شود و انگشت نما گردد و آشنايان و دوستان و اقوام در حقّش بگويند: الحق كه در خوبى نظير ندارد، از اسم احد و صفت واحد حظ برده و در اين مرحله به رنگ حضرت محبوب در آمده: صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست؟ توحيد و حقيقت و ايمان و فضيلت و كرامت، رنگ خداست، و چه رنگى احسن از رنگ اوست. اميرالمؤمنين عليه السلام در دعاى شريف كميل همين حقيقت، يعنى منفرد افتادن در خوبى‏ها را در بين مردم از خداوند مهربان مى‏خواهد: وَاجْعَلْنى مِنْ أحْسَنِ عَبيدِكَ نَصيباً عِنْدَكَ، وَأقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ وَأخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ. و مرا از بهترين بندگانت در نصيب در نزد خود، و نزديكترين آنان به‏ خود، مخصوص‏ترين آنان در نزديكى به خود قرار ده. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 8 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
در ذیل شرح بند 16 دعای چهارم صحیفه سجادیه معانی 2 🔴 4- يعنى وجود مبارك و مقدّس كه آقا و سرور است و تمام موجودات عرصه هستى در حوايج و نيازهاى خود آهنگ او مى‏كنند و به جانب وى براى رفع حوايج خود روى مى‏آورند، در حالى كه يقين دارند از پيشگاه با عظمتش دست خالى بر نمى‏گردند. آرى، انسانى كه مردم در مهمّات دين و دنيا، و امروز و فردا، و حوايج مادّى و معنوى و نيازهاى ظاهرى و باطنى به او رو مى‏آورند و مى‏دانند كه وى در حدّ قدرت و طاقتش به نيازهاى آنان جواب مثبت مى‏دهد از اسم صمديّت حق بهره دارد و خداوند عزيز وى را از باب لطف و عنايتش بدين صفت عالى آراسته است. عَنْ أبى عَبدِ اللّهِ عليه السلام قالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: مَنْ أحَبُّ النّاسِ إلَى اللّهِ تَعالى‏؟ قال: أنْفَعُ النّاسِ لِلنّاسِ. از امام صادق عليه السلام است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله از محبوب‏ترين مردم در نزد حق سؤال شد، حضرت فرمودند: سودمندترين مردم براى مردم. قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: خَيْرُ النّاسِ مَنِ انْتَفَعَ بِهِ النّاسُ. بهترين مردم كسى است كه مردم از او بهره‏مند شوند. 5 و 6- ، و وجود مقدّس او اوّل بدون ابتدا و آخر منهاى انتهاست، يا نسبت به تمام موجودات اوّل وجود است، كه تمام موجودات، وجود خود و هستى خويش را از وى گدايى مى‏كنند. و باز نسبت به همه آخر است به اين معنا كه كلّ موجودات برگشت و رجوعشان به حضرت اوست. و نسبت به منازل سلوك او اوّل است به اين معنا كه اوّل مايه اوّل منزل سالك عارف، معرفت و بصيرت نسبت به وجود مقدّس اوست و غير توحيد و توجه به آن محبوب هيچ چيز ديگر قادر به حركت دادن انسان به سوى واقعيت‏ها و منازل سلوك نيست. و او آخر است به اين معنا كه رسيدن به وصال او و قرب حضرتش آخر درجه‏اى است كه عارف به آن مى‏رسد. مقصد و مقصود نهايى و آخرين آرزوى عارف و عاشق و مرجع و مصيرِ مجذوبِ واله، حضرت اوست كه در همه شؤون و همه امور و همه حالات اوّل و آخر اوست. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 12 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
در ذیل شرح بند 16 دعای چهارم صحیفه سجادیه معانی 3 🔴 7- صدايى بر حضرتش پنهان نيست، سرّ و نجوا، آشكار و پنهان را مى‏شنود، دقيق‏تر از سرّ و نجوا هم براو پوشيده و مخفى نمى‏باشد، صداى پاى مورچه سياه بر سنگ سخت، در شب تاريك برايش آشكار است، او شنونده حمد حامدان، دعاى نيازمندان، ناله عاشقان است، او با همه و در كنار همه است، او به فرموده خودش در قرآن از رگ گردن به انسان نزديك‏تر است، او شنواى صداى نيّت و اراده قلب موجودات زنده است. آنى تو كه حال دل نالان دانى احوال دل شكسته بالان دانى‏ گر خوانمت از سينه سوزان شنوى ور دم نزنم زبان لالان دانى‏ (بابا افضل كاشانى) انسان اگر صدا و نداى حق را از قرآن بشنود، اگر صداى دعوت انبيا و ائمّه را كه صداى دعوت به سوى رشد و كمال و آبادى دنيا و آخرت است شنوا باشد، اگر به حرف حق و صدا و نداى هدايت گوش فرا دهد، و از اين طريق در سلامت قلب و نفس و اخلاق و عمل بكوشد، از اسم سميع حظ برده و بهره‏مند شده است. شكر و سپاس نعمت گوش به اين است كه به سخن حق و قول صواب و گفتار آموزنده گوش دهى، چنانكه اولياى حق اينچنين بودند، و اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه متّقين در حق آنان فرموده است: وَقَفُوا أسْماعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النّافِعِ لَهُمْ. گوش‏هاى خود را وقف شنيدن علومى كردند كه براى آنان در جهت سعادت دنيا و آخرتشان سودمند است. عبد بايد توجه داشته باشد كه حضرت محبوب سميع است، بنابراين لازم است در تمام مدّت عمر و در كلّيه آنات و لحظات از سخن لغو و حرف باطل و هر كلامى كه مولايش رضايت ندارد، بپرهيزد كه او سميع است و سرّ و نجواى عبد بر آن جناب معلوم و روشن. اى آن كه با وجود تو ديگر وجود نيست ذاتى به جز تو در خور حمد و سجود نيست‏ تحصيل حاصل است تمنّاى جود تو بر ما هر آنچه از تو رسد غير جود نيست‏ تو در درون جانى و آنجا كه وصل توست صحبت ز قرب و بُعد و نزول و صعود نيست‏ () 🔴 8- ، او تمام واقعيّت‏ها و حقايق غيب و شهود را مى‏بيند، و ريز و درشتى از وى پنهان نيست، پنهان و آشكار براى او فرق نمى‏كند، خلوت و جلوت براى حضرتش‏ يكسان است، خانه هستى با تمام موجودات مُلكى و ملكوتيش در محضر مقدّس او حاضر است. عبد اگر از چشم خود براى ديدن آيات آفاقى و عجايب سما و ارض، براى راه يافتن به منطقه توحيد استفاده كند و از ديده قلب براى تماشاى ملكوت و آيات شرعيه حق بهره ببرد، از اسم بصير حظ برده و به رنگ اين حقيقت در آمده است. عبد اگر به مفهوم بصير توجه كند، از ارتكاب هر گناهى در هر كجا كه باشد چشم مى‏پوشد، چرا كه گناه را در محضر مولاى بصير مى‏بيند، و عبد باحيا حاضر نمى‏شود در برابر ديد مولايش مرتكب كارى شود كه محصول آن كار غضب و خشم محبوب او و جدايى از رحمت و عنايت و لطف و مرحمت و كرم آقاى اوست، كه آقاى او به ظاهر و باطن عالم و به خلوت و جلوت هستى بصير و بيناست. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 15 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
در ذیل شرح بند 16 دعای چهارم صحیفه سجادیه معانی 4 🔴 9 و 10- القدير، القاهر آن ذات مستجمع جميع صفات كمال، قدرت و غلبه‏اش بى‏نهايت در بى‏نهايت است، او قادر و قاهر بر كلّ شى‏ء است. قدرت به ايجاد و بر حفظ و بر هدايت موجودات و غلبه و قهر بر آنها در هر حيثيّت و شرايطى كه باشند وقف وجود مقدّس اوست. به وجود مى‏آورد، سر پا مى‏كند، نظام مى‏دهد، منظّم مى‏نمايد، زمان عنايت مى‏فرمايد محصول فعلش جهان مى‏شود، آنگاه بر جهان و جهانيان از هر حيث غلبه دارد، سپس به هم مى‏زند، در هم مى‏ريزد، خاموش مى‏نمايد و دوباره به صورت ديگر سر پا مى‏كند، نظام مى‏دهد، منظّم مى‏نمايد، تمام اوّلين و آخرين را حاضر مى‏كند محصول فعلش قيامت مى‏شود، قيامتى كه بر هر چيز آن غالب و قاهر است و احدى را از جنّ و انس و مَلَك از ظلّ حكومتش راه فرار نيست كه او قادر و غالب و قدير و قاهر است. وَبِقُوَّتِكَ الَّتى قَهَرْتَ بِها كُلَّ شَىْ‏ءٍ. و به نيرويت كه با آن بر همه چيره گشتى. چون بخواهد بيافريند مى‏آفريند و موجود را از موجود شدن راهِ امتناع نيست، و چون بخواهد بگيرد مى‏گيرد كه موجود را برابر قهر و غلبه‏اش جز محكوميّت و ذلّت چيزى نيست، او بر همه و همه چيز قادر و بر همه و همه چيز غالب است و احدى از موجودات در برابر قدرت و قهرش هيچ قدرت و قهرى ندارند. عبد اگر قدرتش را در عبادت و خدمت به خلق به كار بگيرد و از نيروى خود جز در راه خير و سلامت استفاده نكند و بر شهوات و غرايز و اميال غلط و هواى نفس غالب باشد و خواسته‏هاى شيطانى از هر كس و هر چه باشد مقهور قهرش گردد، از معنا و مفهوم دو اسم و بهره برده و استفاده كرده است. 🔴 11 و 12- ، و ، اوست آن وجود مقدسى كه رتبه‏اى فوق رتبه او نيست. او مسبّب اسباب، معلِّل علل و مكمِّل كاملين و فاعل هر قابل است. علىّ و اعلاى مطلق اوست، صاحب قدرت و قهر و اقتدار است، علىّ و اعلا بر كلّ شى‏ء است، بزرگتر و برتر از اين است كه او را شبه و نِدّ و كفو و مِثل باشد. چون عبد در علم و عمل و اخلاق و معرفت و فضيلت از همجنسان خود برتر شد، از مفهوم اين دو حقيقت بهره جسته و از معناى اين دو اسم استفاده كرده است. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 15 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
🙏بار الها درود فرست از امروز تا روز قيامت از جانب خودت بر #اصحاب_محمد #تابعانِ_حقيقىِ و #صحاب
👆این بخش را از دست ندهید ... شرحی مختصر بر 99 اسم اعظم الهی با قلم استاد حسین انصاریان ...
برنامه ی ◀️ ، عامل پوشش عیوب وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ.. علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : آن كس كه لباس حياء بپوشد، كسى عيب او را نبيند. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2