eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت 5 تبیین لینک زیر https://eitaa.com/sahife2/40675 ‏🔴 بيزارى از دشمنان خدا ملحدان، منكران، منافقان، مشركان، معاندان، عمده‏اى از يهود و نصارى بنا به فرموده قرآن مجيد از دشمنان حقّند و هدف آنان خاموش كردن چراغ توحيد و نبوت و ولايت و ملّت اسلام است، و روى اين حساب دوستى با آنان و قبول آنان در زندگى و امور حيات جايز نيست. يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرينَ اوْلياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ اتُريدُونَ انْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً مُبيناً اى اهل ايمان! كافران را به جاى مؤمنان، سرپرست و يار خود مگيريد. آيا مى‏خواهيد براى خدا بر ضد خودتان دليلى آشكار [نسبت به عذابتان در دنيا و آخرت‏] قرار دهيد؟! يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ اوْلياءَ بَعْضُهُمْ اوْلياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَانَّهُ مِنْهُمْ انَّ اللَّهَ لا يَهْدِى الْقَوْمَ الظّالِمينَ اى اهل ايمان! يهود و نصارى را سرپرستان و دوستان خود مگيريد، آنان سرپرستان و دوستان يكديگرند [و تنها به روابط ميان خود وفا دارند]. و هر كس از شما، يهود و نصارى را سرپرست و دوست خود گيرد از زمره آنان است؛ بى‏ترديد خدا گروه ستمكار را هدايت نمى‏كند. يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ اخْوانَكُمْ اوْلياءَ انِ اسْتَحَبُّوا الكُفْرَ عَلَى الاْيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ اى اهل ايمان! اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ايمان ترجيح دهند، آنان را دوستان و سرپرستان خود مگيريد؛ و كسانى از شما كه آنان را دوست و سرپرست خود گيرند، هم اينانند كه ستمكارند. يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ اوْلياءَ تُلْقُونَ الَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ اى اهل ايمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگيريد، شما با آنان اظهار دوستى مى‏كنيد، در حالى كه آنان به طور يقين به آنچه از حق براى شما آمده كافرند. يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اى مؤمنان! با قومى كه خدا بر آنان خشم گرفته، دوستى نكنيد. لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الآْخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ اوْابْناءَهُمْ اوْ اخْوانَهُمْ اوْعَشِيرَتَهُمْ اولئِكَ كَتَبَ فى قُلوبِهِمُ الإيمانَ وَ ايَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الاْنْهارُ خالِدينَ فيها رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ اولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ الا انَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ گروهى را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند، نمى‏يابى كه با كسانى كه با خدا و پيامبرش دشمنى و مخالفت دارند، دوستى برقرار كنند، گرچه پدرانشان يا فرزاندانشان يا برادرانشان يا خويشانشان باشند. اينانند كه خدا ايمان را در دل‏هايشان ثابت و پايدار كرده، و به روحى از جانب خود نيرومندشان ساخته، و آنان را به بهشت‏هايى كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است درمى‏آورد، در آن‏جا جاودانه‏اند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند. اينان حزب خدا هستند، آگاه باش كه بى‏ترديد حزب خدا همان رستگارانند. اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَانْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ اولئِكَ حِزْبُ الشَّيطانِ الا انَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ شيطان بر آنان چيره و مسلط شده و ياد خدا را از خاطرشان برده است، آنان حزب شيطانند، آگاه باش كه حزب شيطان يقيناً همان زيان‏كارانند! آرى، دشمنان الهى حزب شيطانند و حزب اللَّه با حزب شيطان تا قيامت آشتى ندارد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 270 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
اللهم وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ‏ https://eitaa.com/sahife2/40675 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
ادامه ختم روزانه صحیفه مقدسه ی سجادیه ... الحمدلله در این سری دوم ختم روزانه رسیدیم به بند 121 دعای 47 .... ان شاالله خداوند توفیق درک این عبارات نورانی را به همه ما مرحمت فرماید
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و إِذَا أَرَدْتَ بِقَوْمٍ فِتْنَةً أَوْ سُوءا فَنَجِّنِى مِنْهَا لِوَاذا بِكَ، وَ إِذْ لَمْ تُقِمْنِى مَقَامَ فَضِيحَةٍ فِى دُنْيَاكَ فَلا تُقِمْنِى مِثْلَهُ فِى آخِرَتِكَ🔹 🔸و چون گروهى را و آزمايش خواهى يا عذابى نازل كنى مرا كه پناه به تو آورده از آن رهايى ده و چنان كه در دنيا مرا رسوا نساختى در آخرت هم رسوا مساز و نعمت هاى نخستين خود را در باره من به نعمت هاى آخرين پيوسته كن🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و اشْفَعْ لِى أَوَائِلَ مِنَنِكَ بِأَوَاخِرِهَا، وَ قَدِيمَ فَوَائِدِكَ بِحَوَادِثِهَا، وَ لا تَمْدُدْ لِى مَدّا يَقْسُو مَعَهُ قَلْبِى، وَ لا تَقْرَعْنِى قَارِعَةً يَذْهَبُ لَهَا بَهَائِى ، وَ لا تَسُمْنِى خَسِيسَةً يَصْغُرُ لَهَا قَدْرِى وَ لا نَقِيصَةً يُجْهَلُ مِنْ أَجْلِهَا مَكَانِى🔹 🔸و عطاياى ديرين را به عطاياى تازه متصل گردان و چنان مرا سرگرم نعمت مساز كه دل مرا سخت گرداند و به مصيبتى مبتلا مكن كه آبروى من برود و مرا به صفتى شهره مساز كه قدر من كم شود و به عيبى مبتلا مكن كه مكانت من مجهول گردد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تَرُعْنِى رَوْعَةً أُبْلِسُ بِهَا، وَ لا خِيفَةً أُوجِسُ دُونَهَا، اجْعَلْ هَيْبَتِى فِى وَعِيدِكَ، وَ حَذَرِى مِنْ إِعْذَارِكَ وَ إِنْذَارِكَ، وَ رَهْبَتِى عِنْد تِلاوَةِ آيَاتِكَ🔹 🔸و ترسى در دل من مينداز كه از رحمت تو نوميد شوم و بيمى نه كه در باطل جان استوار گردد اما توفيق ده كه از عذاب تو بترسم و از اتمام حجت و وعيد تو بيمناك باشم و هنگام تلاوت آيات تو بیمناک شوم🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و اعْمُرْ لَيْلِى بِإِيقَاظِى فِيهِ لِعِبَادَتِكَ، وَ تَفَرُّدِى بِالتَّهَجُّدِ لَكَ، وَ تَجَرُّدِى بِسُكُونِى إِلَيْكَ، وَ إِنْزَالِ حَوَائِجِى بِكَ، وَ مُنَازَلَتِى إِيَّاكَ فِى فَكَاكِ رَقَبَتِى مِنْ نَارِكَ، وَ إِجَارَتِى مِمَّا فِيهِ أَهْلُهَا مِنْ عَذَابِكَ🔹 🔸و شب هاى مرا به و بيدارى آباد كن تا تنها به عبادت تو برخيزم و به تو آرامش دل يابم و از تو حاجت بخواهم و رهايى خود را از آتش خشم تو به پی در پی طلبم ناه برم به تو از عذاب دوزخ که اهلش در آن گرفتارند🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر خداوند وَ إِذَا أَرَدْتَ بِقَوْمٍ فِتْنَةً أَوْ سُوءًا فَنَجِّنِي مِنْهَا لِوَاذًا بِكَ، وَ إِذْ لَمْ تُقِمْنِي مَقَامَ فَضِيحَةٍ فِي دُنْيَاكَ فَلَا تُقِمْنِي مِثْلَهُ فِي آخِرَتِكَ. و هرگاه خواستى به قومى، و عذابى يا بدى ‏اى (فروفرستى)، پس مرا كه به تو پناه برده‏ام، نجات ده و حال آنكه مرا در دنيايت در مقام رسوايى به‏پا نداشتى، پس مانند آن در آخرتت (در مقام رسوايى) مرا به‏پا ندار. عذاب‏هاى الهى كه بر اجتماع يا شهرى نازل مى‏شود، تمامى انسان‏هاى آن شهر را در بر خواهد گرفت. چرا كه خاصيّت بلاهاى اجتماعى چنين است. هنگامى كه افراد جامعه در انجام وظائف خود كوتاهى ورزند و به گناه و معصيت و نافرمانى خداوند بپردازند، يقيناً به عذاب خداوند گرفتار خواهند شد. لذا خداوند تعالى اخطار كرده، مى‏فرمايد: (وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَآصَةً وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ): «و از فتنه‏اى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمى‏رسد، (بلكه همه را فراخواهد گرفت، چرا كه ديگران سكوت اختيار كردند) و بدانيد خداوند سخت‏كيفر است!» (انفال/ 25.). پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «خداوند - عزّوجلّ - هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى خاص، مجازات نمى‏كند، مگر آن زمان كه منكرات در ميان آنها آشكار گردد و توانايى بر انكار آن داشته باشند و در عين حال سكوت كنند. در اين هنگام خداوند آن گروه خاص و همه توده اجتماع را مجازات خواهد كرد». (تفسير نمونه 131 /7.). با آن حال امام سجاد عليه السلام كه ظلم و ستم و بى‏دينى و گناهكارى بنى‏اميه را مى‏بيند و سكوت و همراهى مسلمانان را ملاحظه مى‏نمايد، دست به دعا برداشته، نجات خود را از اين توهّم و عذابِ آنان، درخواست مى‏نمايد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر تكامل وَ اشْفَعْ لِي أَوَائِلَ مِنَنِكَ بِأَوَاخِرِهَا، وَ قَدِيمَ فَوَائِدِكَ بِحَوَادِثِهَا، وَ لَا تَمْدُدْ لِي مَدًّا يَقْسُو مَعَهُ قَلْبِي، وَ لَا تَقْرَعْنِي قَارِعَةً يَذْهَبُ لَهَا بَهَائِي، وَ لَا تَسُمْنِي خَسِيسَةً يَصْغُرُ لَهَا قَدْرِي وَ لَا نَقِيصَةً يُجْهَلُ مِنْ أَجْلِهَا مَكَانِي. و براى من اوّلين نعمت‏هايت را، با آخِرين آن و سودهاى ديرين را، با تازه‏هاى آن توأم ساز و مرا عمر طولانى كه با آن سنگدل شوم، نده. و بر من مصيبت بزرگى كه با آن، آبرويم از بين برود، وارد نكن و پستى‏اى را كه با آن، مرتبه‏ام خُرد گردد، دچارم مساز و عيبى را كه به خاطر آن، منزلتم تباه شود، بر من ثابت نگردان. انسان از آغاز خلقت ضعيف است و تدريجاً از نظر جسمى و روحى رو به رشد و تكامل مى‏رود، جسم آدمى در دوران جنينى هر روز شاهد خلقت تازه‏اى و رشد جديدى است، در چهار ماهگى روح به جسم اضافه شده هر دو مسير تكامل را طى مى‏كنند. بعد از تولد، جسم و روح به تكامل خود ادامه داده، قوا و استعدادهاى خدادادى كه در درون وجودِ وى نهفته، يكى پس از ديگرى شكوفا مى‏شود. دوران طفوليّت، كودكى، نوجوانى و ميانسالى طى شده، انسان در اوج قلّه تكامل قرار مى‏گيرد. از اين پس، جسم عقب‏گردِ خود را آغاز كرده و تدريجاً قواى جسمانى و حتّى عقلانى رو به نزول مى‏رود و حتّى گاه به مراحل كودكى بازمى‏گردد، امّا روح هيچ‏گاه عقب‏گرد ندارد و مراحل تكامل خود را هر روز طى مى‏كند. حال اگر در نوجوانى و جوانى روح پاك شده و از گناهان دور و به واجبات و مستحبات خو گرفته باشد، در پيرى نيز به تكامل آن مى‏پردازد ولى اگر به گناه و معصيت آغشته شده باشد در پيرى نيز، مسير تكاملِ همان را طى مى‏كند و بسيار سخت است كه بازگشتى حاصل كند. لذا امام سجاد عليه السلام از خداوند مى‏خواهد، عمر طولانى كه با آن معصيت خدا صورت گيرد عطا نشود. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر قرآن وَ لَا تَرُعْنِي رَوْعَةً أُبْلِسُ بِهَا، وَ لَا خِيفَةً أُوجِسُ دُونَهَا، اجْعَلْ هَيْبَتِي فِي وَعِيدِكَ، وَ حَذَرِي مِنْ إِعْذَارِكَ وَ إِنْذَارِكَ، وَ رَهْبَتِي عِنْد تِلَاوَةِ آيَاتِكَ. و مرا چنان وحشت نده كه نااميد گردم. و چنان بيم نده كه هميشه هراسان باشم. (بلكه) هراس مرا در تهديدهايت، و بيم مرا از مهلت دادن‏ها و ترساندنهايت، و هول مرا هنگام تلاوت آيات خود، قرار ده. «هَيْبَة»، «حَذَر» و «رَهْبَة» هر سه به معنى خوف و هراس است. ولى «هيبة» ترسى است كه به همراه فروتنى و خضوع باشد و همراه با تعظيم و جلالت دادن است. «حذر» به معنى ترسِ همراه با حذر كردن و پرهيز نمودن. «رهبة» به معنى ترسْ به همراه هول و اضطراب و نگرانى است. «تِلَاوَةِ آيَاتِك»: منظور تلاوت و خواندن قرآن كريم است كه تجارتيست معنوى كه هيچ كساد و ضررى در آن نيست. (اشاره به فاطر/ 29.) تلاوت قرآن است كه دل‏ها را جلا بخشيده و از زنگار دنيايى پاك مى‏نمايد (اشاره به حديثى از پيامبر اكرم كنزالعمال/ ح 2441.) و كفّاره گناهان و از بين برنده آتش دوزخ و امانى براى عذاب دردناك دوزخ است. چرا كه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «عَلَيْكَ بِقِرائَةِ الْقُرانْ فَاِنَّ قِرائَتَهُ كَفارَةٌ لِلذُّنُوبِ وَ سِتْرٌ فِى النَّارِ وَ اَمانٌ مِنَ الْعَذابِ». (بحارالانوار 18 /92.) علاوه بر آن تلاوت آيات نورانى قرآن قلب انسان را حيات بخشيده، زنده مى‏كند و فحشا و منكرات را از او دور مى‏نمايد. (اشاره به حديث پيامبر اكرم كنزالعمال/ ح 4032.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر شب‏ زنده‏دارى و وَ اعْمُرْ لَيْلِي بِإِيقَاظِي فِيهِ لِعِبَادَتِكَ، وَ تَفَرُّدِي بِالتَّهَجُّدِ لَكَ، وَ تَجَرُّدِي بِسُكُونِي إِلَيْكَ، وَ إِنْزَالِ حَوَائِجِي بِكَ، وَ مُنَازَلَتِي إِيَّاكَ فِي فَكَاكِ رَقَبَتِي مِنْ نَارِكَ، وَ إِجَارَتِي مِمَّا فِيهِ أَهْلُهَا مِنْ عَذَابِكَ. و شبم را با بيدار ساختنم براى بندگى‏ات، و تنها بودنم به شب‏زنده‏دارى براى تو، و كوشش كردنم براى خو گرفتن با تو و درخواست نمودن حاجت‏هايم از تو و رجوع كردن پياپى من بر آزاد ساختنم از آتشت و حفظ نمودنم از عذابت كه سزاوارش ]دوزخيان[، در آن به‏سر مى‏برد، آباد گردان. «اعْمُرْ لَيْلِي»: منظور آباد گرداندن شب است و آبادىِ شب، كنايه از شب‏زنده‏دارى و تمايل نفس، به عبادت و تهجّد به درگاه الهى است و در مقابلِ آبادىِ شب، خراب شدن آن است، به غفلت، كسالت و اينكه فرصت‏ها از دست برود، خداوند متعال، حضرت ختمى مرتبت صلى الله عليه وآله را به بيدار باشِ شب‏هنگام امر كرده، مى‏فرمايد: (وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكْ...): «و پاره‏اى از شب را به آن (خواندن قرآن و نماز) بيدار باش، در حالى كه (عبادتى) افزون براى توست». (اسراء/ 79.). شب‏زنده‏دارى و نماز شب آنچنان از طرف خداوند تأكيد شده كه پيامبر صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: «وَ ما زالَ يُوصينى بِقِيامِ اللَّيْلِ حَتَّى ظَنَنْتُ اَنَّ خِيارَ اُمَتى لَنْ يَنامُوا»: «گمان كردم برگزيدگان امّتم شب را نبايستى بخواب روند». (بحارالانوار 333 /73.)، هر كه شب‏زنده‏دارى را رها كند ضرر بزرگى كرده. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «فَاِنَّ الْمَغْبُونَ مَنْ غَبَنَ قِيامُ اللَيْل». (معانى الاخبار 342 /1.) چرا كه شرافت مؤمن در اداء نماز شب است. و نيز فرموده‏اند: «شَرَفُ المُؤْمِنِ صَلاتُه بِاللَّيْل» (كافى 488 /3.) و اين شرافت از نورانيّتى حاصل مى‏شود كه در شبِ تاريك خداوند به نماز شب داده است. همچنانكه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: «صَلاةُ اللَّيْلِ نُورٌ» (مستدرك الوسائل 327 /6.). «تَجَرُّد»: به معنى كوشش كردن است و در اينجا مراد بريدن از غير خدا و خلوت كردن با خداوند است، به گونه‏اى كه هيچ كس ميان حبيب و محبوب فاصله نيندازد تا آنكه هر دو حبيب يكديگر و محبوب يكديگر گردند. چرا كه حبيب دوست ندارد، مگر محبوب خود را. «تجّرد» در اصطلاح عرفا عبارت است از دور انداختن هر چه غير خداست از قلب و درون، به گونه‏اى كه در درون انسان و قلب او فقط خدا باشد و بس. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 یا الله از تو می خواهم در آخرت پناهم دهی از عذاب و در صحرای محشر رسوایم نکنی طولانی ای که در معصیت باشد مرحمت مفرمایی قرآنی خاشعانه و خاضعانه نصیبم کن و شب زنده داری و عطایم فرمایی آمین 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قد أقبل الیکم شهرالله 🌙 «از قبل از شروع ماه مبارک ، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده می‌فرمود برای ورود در این عرصه‌ی خطیر و والا و پربرکت؛ «قد اقبل الیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرّحمة». در خطبه‌ی روز جمعه‌ی آخر ماه شعبان، بنا به روایتی اینطور فرمود: خبر داد، توجه داد به مردم که فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصت‌ ها. فرصت‌های فراوانی در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصت‌ها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره‌ ی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود» 👤 🔗 متن کامل بیانات که توصیه می شود حتما بخوانید ... حتما 👇 ۱۳۸۶/۰۶/۲۳ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی سوگند دادن ظالم قَالَ (علیه السلام): أَحْلِفُوا الظَّالِمَ -إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ- بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ، فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً، عُوجِلَ الْعُقُوبَةَ؛ وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ، لَمْ يُعَاجَلْ، لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَى. امام علی که درود خدا بر او باد در روش سوگند دادن ستمكار فرموذند : آنگاه كه خواستيد ستمكارى را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد (از جنبش و نيروى الهى بيزار است» زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزارى، در كيفر او شتاب شود، امّا اگر در سوگند خود بگويد «به خدايى كه جز او خدايى نيست» در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگى ياد كرد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ سوگند سريع التأثير: 📜 امام عليه السلام در اين گفتار نورانى دستورى درباره سوگندهاى مؤثر در برابر كارهايى كه ظالمى مرتكب شده مى‌دهد و مى‌فرمايد: «هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اين‌گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان كار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى‌رسد (يا به درد سختى مبتلا مى‌گردد و يا مى‌ميرد) اما اگر چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست (اين كار را نكرده‌ام) در كيفرش تعجيل نمى‌شود، زيرا خدا را به يگانگى ستوده است»؛ (أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَقُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَإِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لاَِنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى). از اين سخن امام عليه السلام روشن مى‌شود كه تعبيرات سوگندها بسيار متفاوت است؛ تعبيرهايى كه مدح و ثناى الهى در آن است سبب تعجيل عقوبت نمى‌شود اما تعبيرات خشنى كه بر ضد آن باشد، عقوبت را تعجيل مى‌كند. در حديث معروفى كه در كتب مختلف آمده مى‌خوانيم: شخصى نزد منصور، خليفه عباسى از امام صادق عليه السلام بدگويى كرد. منصور به دنبال حضرت فرستاد وهنگامى كه امام عليه السلام حضور پيدا كرد عرض كرد: فلان كس درباره شما چنين وچنان مى‌گويد. امام عليه السلام فرمود: چنين چيزى دروغ است؛ اما بدگويى‌كننده گفت: دروغ نيست و واقعيت دارد. امام عليه السلام او را به برائت از حول و قوه الهى اگر دروغ‌گو باشد قسم داد. او همين سوگند را ياد كرد و هنوز گفتارش تمام نشده بود كه فلج شد و مانند قطعه گوشتى بى‌جان به روى زمين افتاد! پاى او را گرفتند و كشان‌كشان از مجلس بيرون بردند و امام صادق عليه السلام از اين توطئه رهايى يافت. در رخداد ديگرى مى‌خوانيم كه منصور دوانيقى به امام صادق عليه السلام عرض كرد : يكى از ياران شما به نام «معلى بن خنيس» مردم را به سوى شما فرا مى‌خواند و(براى خروج كردن) اموالى ذخيره مى‌كند. امام عليه السلام فرمود: به خدا سوگند چنين چيزى نبوده است. منصور گفت: من كسى را كه چنين خبرى داده نزد شما حاضر مى‌كنم. و سپس آن مرد را حاضر كرد. امام عليه السلام رو به آن فرد كرده فرمود: قسم مى‌خورى؟ عرض كرد: آرى؛ سپس گفت: «وَاللهِ الَّذى لا إلهَ إلّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ كه او اين كار را كرده است». امام عليه السلام فرمود: تو خداوند را با اوصاف جلالش مى‌ستايى و او به همين سبب تو را مجازات نمى‌كند. اين‌گونه كه من مى‌گويم قسم بخور. بگو: «بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ وَأَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَقُوَّتِي (كه تو اين سخن را گفته‌اى)» آن مرد اين‌گونه قسم خورد. هنوز كلامش تمام نشده بود كه بر زمين افتاد و مرد. منصور گفت: بعد از اين، كلام هيچ سخن‌چينى را درباره تو نخواهم پذيرفت. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبَتُمْ وَلاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ آنها امتى بودند كه درگذشتند، دست آورد آنها مربوط به خودشان و دست آورد شما نیز مربوط به خودتان است و شما از آنچه آنان انجام داده‌اند، بازخواست نخواهید شد. یكى از اشتباهات بنى‌اسرائیل این بود كه به نیاكان و پیشینیان خویش، بسیار مباهات و افتخار مى‌كردند و گمانشان این بود كه اگر خودشان آلوده باشند، به خاطر كمالات گذشتگانشان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. این آیه به آنان هشدار مى‌دهد كه شما مسئول اعمال خویش هستید، همچنان كه آنان مسئول كرده‌هاى خویش هستند. ⏺ نسبت خویشاوندى، در قیامت كارساز نیست. «لها ماكسبت ولكم ما كسبتم» ⏺ آینده هركس وهر جامعه‌اى، در گرو عمل خود اوست. «ولاتسئلون عمّاكانوا یعملون» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ که برد به نزد شاهان ز من گدا پیامی که به کوی می فروشان دو هزار جم به جامی شده‌ام خراب و بدنام و هنوز امیدوارم که به همت عزیزان برسم به نیک نامی تو که کیمیا فروشی نظری به قلب ما کن که بضاعتی نداریم و فکنده ‌ایم دامی عجب از وفای جانان که عنایتی نفرمود نه به نامه‌ای پیامی نه به خامه‌ای سلامی اگر این شراب خام است اگر آن حریف پخته به هزار بار بهتر ز هزار پخته خامی ز رهم میفکن ای شیخ به دانه‌های تسبیح که چو مرغ زیرک افتد نفتد به هیچ دامی سر خدمت تو دارم بخرم به لطف و مفروش که چو بنده کمتر افتد به مبارکی غلامی به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت که لبت حیات ما بود و نداشتی دوامی بگشای تیر مژگان و بریز خون که چنان کشنده‌ای را نکند کس انتقامی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد حسین بر دعای دعای (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«11» وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ و ما را در اين توفيق ده، كه به وسيله اعمال شايسته، كه ما را به سبب آنها از گناهان پاك كنى به تو تقرّب جوييم، و ما را در اين ماه از اين كه بخواهيم اعمال زشت را از سر بگيريم حفظ فرما، و كار بندگى ما در اين ماه به جايى رسد، كه هيچ يك از فرشتگانت نتواند، بالاتر از آنچه ما به جا آورديم، از ابواب بندگى و طاعت براى تو، و انواع اعمالى كه سبب قرب ما به حضرت توست، به پيشگاهت عرضه كند. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 دعا و توسّل در براى شستشوى قلب‏ 1 طبيعت جهان مادّى فنا و نابودى است، محكمترين بناها و حكومت‏ها و قوى‏ترين انسان‏ها بدون اتصال به منبع وحى فرسوده و خاموش مى‏گردند. اگر موجودات را به گونه‏اى بتوان با ذات پاك خداوند پيوند داد و راه آنان را به سوى هدايت حق، باز كرد، رنگ جاودانگى به خود مى‏گيرند. پيامبران و امامان عليهم السلام و دانشمندان راستين و مجاهدان در راه حق، در تاريخ ابدى هستند. شهيدان و نيكان و اعمال صالح در افكار مردم، جاودانه مى‏مانند؛ زيرا كه همگى رنگ الهى‏ دارند. خداوند حكيم در اين زمينه مى‏فرمايد: صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عبِدُونَ [به يهود و نصارى بگوييد:] رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش كنندگان اوييم. چه رنگى بهتر از رنگ خدايى كه او را عبادت و بندگى مى‏كنيم و رنگ و بوى مذهبى به خود مى‏دهيم، بهترين رنگ آن است كه صفا و بقا داشته باشد و چشم اولياى خدا را به خود جلب كند، همرنگ با فطرت و منطق بودن. مشترى آن خدا و بهاى آن بهشت باشد. همه رنگ‏ها پاك مى‏شود، ولى آنچه ابدى است رنگ اخلاص و ايمان الهى است. براى جاودانگى رنگ‏ها و فطرت‏هاى توحيدى بايد راه نور را به دل بازگذاشت. «شخصى در ديوار خانه‏اش سوراخى ايجاد مى‏كرد؛ امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا اين كار را مى‏كنى؟ او جواب داد: تا دود اجاق منزل بيرون رود. امام عليه السلام فرمود: مى‏توانى اين منظور را داشته باشى كه روزنه‏اى براى ورود روشنايى نور قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. يعنى اگر بناست در ديوار روزنه‏اى ايجاد شود، چرا تنها براى بيرون كردن دود باشد، براى ورود نور نباشد. «2» اگر رنگ خدايى نباشد، رنگ‏هاى ديگر انسان را گيج و سرگردان مى‏كند. همرنگ شدن با جماعت‏هاى گمراه، بيشتر انسان را گمراه مى‏كند و خود مايه رسوايى و خوارى قيامت است. پيمان شكنى از صفات رذيله برخى انسان‏هاى سست عنصر است؛ زيرا سبب سوء استفاده از مقدسات و بدعاقبتى است. گاهى يك گناه، زمينه ساز گناهان ديگرى مى‏شود و بازداشتن ديگران از راه خدا، گناه نابخشودنى است. خداوند به چنين افرادى توصيه مى‏فرمايد: وَلَا تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ و پيمان خدا را به بهايى اندك نفروشيد؛ زيرا آنچه نزد خداست، براى شما بهتر است، اگر بدانيد [كه ارزش وفاى به پيمان خدا قابل مقايسه با همه دنيا نيست. همه سرمايه‏هاى جاودانى آدمى خدادادى هستند و از همه سرمايه‏هاى مادى بشرى مفيدتر و ماندگارترند. به همين دليل قرآن به ما هشدار مى‏دهد كه سرمايه‏هاى وجود خود را از فناپذيرى نجات بخشيد؛ و در صندوق پس‏اندازى ذخيره كنيد و گذشت شب و روز آن را به فنا و نيستى سوق نمى‏دهد و در حافظه طبيعت ثبت شده و آثار آن‏ها، در دنيا و آخرت نمايان مى‏گردد. مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ آنچه [از ثروت و مال‏] نزد شماست، فانى مى‏شود و آنچه [از پاداش و ثواب‏] نزد خداست، باقى مى‏ماند، و قطعاً آنان كه [براى دينشان‏] شكيبايى ورزيدند، پاداششان را بر پايه بهترين عملى كه همواره انجام مى‏داده‏اند، مى‏دهيم. از دست دادن الطاف الهى براى به دست آوردن كاميابى اندك، ساده نگرى محض است. هيچ مشترى بهتر از خدا نيست، چون جنس معمولى يا كم ارزشى را هم به قيمت گران مى‏خرد. بنابراين دل كندن از مادّيات و پيوسته با خدا بودن و پايبندى به تعهّدات دينى و وفاى به عهد؛ نياز به صبر و مخالفت با هواى نفس دارد. اگر كسى حيات طيّبه بخواهد بايد در پى روحى پرفتوح و دلى آرام باشد، مؤمن به نور خدا مى‏بيند و مشمول دعاى رحمت فرشتگان و تأييدات غيبى پروردگار مى‏گردد. قلب انسان در ماه رمضان كه شهر الطَّهُور و ماه پاكيزگى و صفا و سازندگى جان و روح است، با برپايى عبادت‏هاى شبانه و سحرگاهى، صيقل مى‏يابد و اگر به سان زغال سنگ هم باشد، تبديل به الماس شفاف و باارزش مى‏گردد. شب زنده دارى از صفات با صفاى بزرگان دين است. اگر اين ويژگى با روزه روز همسان گردد و اعضاى بدن هم همكارى كنند، نهادينه شدن طهارت در دل و جان قطعى است؛ زيرا اين گونه روزه‏دارى در اعماق وجود انسان ريشه مى‏دواند و هر جا زنگارى رسوب يافته باشد؛ مى‏زدايد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 290 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 دعا و توسّل در براى شستشوى قلب 2 روزه و هر عبادتى دو چهره ظاهر و باطن دارد، چهره ظاهر آن عبارت از ايجاد پيكره عبادت و دعا به شكل صحيح با تمام اجزا و شرايط و احتياط است. ولى چهره باطن و ملكوت عمل، مربوط به اندام‏هاى ظاهرى نيست، بلكه عمل قلبى و باطنى بوده كه برپايى عمل به انگيزه رضاى خداوند و تقرّب به اوست. دام‏هاى شيطانى را كه ابليس ملعون بر سر راه انسان‏ها گسترانيده در زمينه كشاندن مستمرّ انسان به وادى بى‏بندوبارى است. از اين رو آنگاه كه انسان با زحمت و رنج بسيار از كيدهاى او رهايى مى‏يابد؛ دام ديگرى را در مسير او قرار مى‏دهد و چه بسا گمان مى‏كند از نيرنگ‏هاى شيطانى رسته است. بنابراين بايد چهره باطنى اعمال را نيز از دام ابليس رهانيده و عمل را خالصانه به‏ درگاه خداوند تقديم بداريم، تا چهره ملكوتى انسان بيمه دستگاه حق گردد. امام على عليه السلام درمان حقيقى شخصيت آدمى را، روزه جان مى‏داند و مى‏فرمايد: دَوَاءُ النَّفْسِ الصَّوْمُ عَنِ الْهَوَى‏ وَ الْحِمْيَةُ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيا. داروى نفس، خويشتن دارى از هوس؛ و پرهيز كردن از لذّت‏هاى دنيا است. رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در باب اهتمام به عبادت و نقش آن در حيات انسان مى‏فرمايد: أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبادَةَ فَعانَقَها وَ أَحَبَّها بِقَلْبِهِ وَ باشَرَها بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَها، فَهُوَ لايُبالِى عَلَى ما أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيا عَلى‏ عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ. برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود، پس دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن درآميزد و خويشتن را وقف آن گرداند، پس چنين شخصى را باكى نباشد كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 290 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 خدایا به ما توفيق ده كه در اين به سوى تو تقرب جوييم با اعمال شايسته‏ اى كه ما را از لوث گناهان پاك كنند و از اينكه دوباره عيوب و زشتيها را از سر گيريم، حفظ كنند. تا اينكه هيچ فرشته ‏اى از فرشتگان مامور بندگان، چيزى از گناهمان بر تو نياورد مگر آنكه از طاعت و بندگى ما و تقرب به درگاهت، كمتر باشد. 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2