eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
17.1هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 «عطش» ناگفته هایی از زندگینلمه توحیدی بزرگ مرد عرفان مرحوم آقا ره بمناسبت سالگرد رحلت آن عالم عامل در ششم ربیع الاول 1366 هجری قمری _ 1325 هجری شمسی 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/79898 📘دو کتاب دیگر با همین موضوع👇 https://taaghche.com/book/104402 https://taaghche.com/book/15390 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️سلسله‌ی مرحوم آقای - مجموعه‌ی این بزرگواران كه از مرحوم حاج شروع میشود - همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. یعنی مرحوم آسید علی كه شاگرد شیخ[انصاری] بود و استاد اخلاقی و سلوكی شیخ بود - در فقه و اصول شاگرد شیخ بود، در سلوك و اخلاق استاد شیخ بود [و] شیخ می‌آمد از ایشان استفاده میكرد - بعد از فوت مرحوم شیخ كه یك مدت خیلی كوتاهی هم [ایشان بعد از شیخ‌] زنده بودند، درس شیخ را از همان جایی كه بود شروع كردند؛ شاگردانی كه در درس مرحوم حاج سید علی شوشتری شركت كردند، میگفتند ما فرقی ندیدیم بین شیخ و بین او؛ یعنی مقام او از لحاظ علمی و فقهی در این مرحله است. شاگرد برجسته‌ی ایشان، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی است كه از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوكی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند قابل توصیف نیست؛ ایشان از لحاظ ملائی و علمی - كه ایشان جزو شاگردان شیخ بودند - جزو شاگردان درجه‌ی یك شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوكی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه كرد، چون در این طریق مشی میكرد. شاگردان ایشان - كه اساتید مرحوم آقای قاضی باشند - مثل مرحوم حاج سید احمد كربلائی، مرحوم حاج شیخ محمد و افرادی از این قبیل، اینها همه افرادی بودند كه از لحاظ فقهی در رتبه‌ی بالا بودند؛ یعنی مرحوم حاج سید احمد كربلائی جوری بود كه مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میكرد و قطعاً [ایشان‌] در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع كردند - گله كردند كه چرا احتیاطات را به من مراجعه میكنید، اجتناب كردند - و در همین عالم معنویت بودند. مرحوم جدّ ما - مرحوم آقای آسید هاشم نجف‌آبادی - دیده بود، درك كرده بود مرحوم آسید احمد را؛ میگفت ما وقتی یا شب میرفتیم طرف سهله یا از سهله برمیگشتیم، صدای گریه‌ی این مرد - آسید احمد - از داخل خانه‌اش كه سر راه بود شنیده میشد. اینها یك حالات اینجوری‌ای داشتند. خب، مرحوم آقای قاضی هم شاگرد اینها است. ایشان البته هم شاگرد پدرشان مرحوم آقای آسید حسین هستند، هم - بعد كه می‌آیند نجف - شاگرد مرحوم آسید احمد بودند، ده سال یا دوازده سال هم شاگرد مرحوم سید مرتضای كشمیری بودند؛ البته در این كتابی كه آقازاده‌ی مرحوم آقای قاضی - مرحوم آسید محمدحسن - نوشتند، میگویند ایشان پیش مرحوم آسید مرتضای تلمذ نمیكرده، از مصاحبت او استفاده میكرده؛ لكن در همان كتاب یا در نوشته‌های مرحوم آقای آسید محمدحسین دیدم - یادم نیست الان كجا خواندم - مرحوم آقای قاضی میگوید من نماز خواندن را از آسید مرتضای كشمیری یاد گرفتم. شما ببینید معانی این كلمات چقدر عمیق است. ماها هم نماز میخوانیم و خیال هم میكنیم كه نمازِ خوب میخوانیم. این مردِ عارفِ بزرگی كه سالها پیشِ پدرش در تبریز تربیت شده بود و پیش رفته بود، وقتی می‌آید نجف [و] ده سال پیش مرحوم آسید مرتضای كشمیری میماند، میگوید من نماز خواندن را از او یاد گرفتم. آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میكنند كه ایشان با همه‌ی [گرفتاری‌] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائله‌ی سنگین و فقر و مشكلات - وقتی وارد نماز میشد، از همه‌ی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذكر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود كه از همه‌ی عالم فارغ میشد. خب، این یك گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است كه ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حركت، این سلوك، این خلوص در راه خدا هست.۱۳۹۱/۰۴/۲۶ 👤بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله سید علی قاضی (قدّس سرّه) ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی کارهای متفاوت و موفقیت کم وَ قَالَ (عليه السلام ) : مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتٍ، خَذَلَتْهُ الْحِيَلُ. حضرت علی که درود خدا بر او، : كسى كه به كارهاى گوناگون پردازد، خوار شده، پيروز نمى گردد. 👈 شرح اینجا 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در هنگام : «8» فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ پس بر محمد و آلش درود فرست، اى پروردگارم! به توان و تواناييت درِ گشايش و فرج را به روى من باز كن، و به چاره سازيت، تسلّط غم و اندوه را از من بشكن و مرا در موردى كه از آن شكايت دارم، به تأمل و تدبّر نيك برسان. وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّا و در آنچه از تو درخواست مى‏كنم، شيرينى اجابت را بچشان، و از جانب خودت، رحمت و گشايشى گوارا به من ببخش، و براى من از نزد خود، راه نجاتى سريع قرار ده‏ دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ✳️ پوينده راه حق و حقيقت بايد پيوسته گشايش معنوى خود را از خداوند درخواست كند و در امور معنوى به كسانى كه در اوج قله‏هاى كمال هستند، بنگرد تابه افزونى عمل خود ننازد. اما در گشايش‏هاى مادى بايد به فقيران و زيردستان نگاه كند تا خود را در حد كفايت ببيند و به حق خود قانع باشد. گشايش در امور زندگى از سنت‏هاى الهى است كه بر اساس رسم روزگار سختى و راحتى پى‏درپى هم مى‏آيند و خوشى‏ها به ناراحتى‏ها نزديك مى‏شوند. پروردگار عالم، انسان را در دو حالت گرفتارى و آسايش مى‏آزمايد تا او را كمال و شخصيّت دهد؛ زيرا انسان در مسير رفاه و خوشى به جايى نمى‏رسد بلكه با غرور و لجاجت خود را نابود مى‏كند. بلكه در راه سختى‏ها و گرفتارى‏ها صاحب فضل و دانش و تجربه مى‏شود. امّا گاهى بلاها و مشكلات او بيشتر مى‏شود و او در اين‏ وضعيت ساخته مى‏شود و سپس درِ آسايش به روى او باز مى‏شود و او در خوشى‏ها و لذّت‏هاى هر چند زودگذر به سر مى‏برد. و اين حالت در خوبى و بدى پيوسته ادامه دارد تا به جايگاه اصلى خود بازگردد. واژه فتح در لغت به معنى از بين بردن پيچيدگى و گشودن است و آن بر دو گونه است: گاهى با چشم ديده مى‏شود مانند گشودن قفل و گاهى با انديشه درك مى‏شود مانند گشودن پيچيدگى اندوه و غم‏ها يا گشودن راز و اسرار علوم و عجايب خلقت يا داورى كردن ميان دو نفر در گشودن مشكل مخاصمه و اختلاف نظرها. يكى از اسماى الهى ( ) است يعنى خداوند درهاى رزق و رحمت را به سوى بندگان باز مى‏كند و همچنين بين آنان حكم مى‏كند. در بعضى روايات ذكر يا فَتَّاح براى حل مشكلات تأكيد شده است. چرا كه اين نام بزرگ حضرت حق تعالى كه به صورت صيغه مبالغه آمده است بيانگر قدرت پروردگار بر گشودن قفل مشكلات و برطرف كننده هر اندوه و غم و فراهم سازنده اسباب پيروزى و موفقيت است. و در حقيقت كليد همه درهاى بسته در دست با كفايت اوست. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 296 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ✳️ سوره شرح يا انشراح در قرآن در همين زمينه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل شده است كه به وجود مبارك رسول اللّه صلى الله عليه و آله گشايش روحى و جسمى عطا فرموده تا در تحمّل وظيفه سنگين رسالت و هدايت، احساس نگرانى نداشته باشد. براى دلدارى به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا* إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا پس بى‏ترديد با دشوارى آسانى است.* [آرى‏] بى‏ترديد با دشوارى آسانى است. در اين دو آيه به پيامبرش مهمترين بشارت را مى‏دهد و نور اميد را بر قلب پاكش مى‏اندازد كه با سختى آسانى است، باز تأكيد مى‏فرمايد، به يقين با هر سختى آسانى است. پيام اين آيات اين است كه غم مخور مشكلات و سختى‏ها به اين صورت باقى نمى‏ماند، مخالفت دشمنان و محروميّت‏هاى مادى و اقتصادى و فقر مسلمانان ادامه نمى‏يابد پس از آن همه فشارها و آزارهاى روحى و جسمى كه بر رسول اللّه صلى الله عليه و آله و مسلمانان وارد شد، ميوه شيرين هدايت انسان‏ها نمايان شد و راه اسلام براى پذيرش حق و حقيقت در مدينه و ديگر شهرها و ... باز شد. اين وعده الهى است كه در زبان رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله جارى گشته است كه فرمود: ... وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مَعَ الصَّبْرِ وَ أَنَّ الْفَرَجَ مَعَ الْكَرْبِ وَ أَنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً. ... بدان كه با هر شكيبايى موفقيّت است و با هر مشكلى گشايشى است و با هر سختى آسايشى است، با هر دشوارى راحتى است. حضرت رسول صلى الله عليه و آله درباره آيه الَمْ نَشْرَحْ ... فرمود: اگر دشوارى در لانه‏اى باشد، آسانى نزد او مى‏رود تا بيرونش آورد. سپس تلاوت فرمود: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً». هر چه امور داراى سختى و تلخى بسيار باشد به دروازه رهايى و آرامش نزديك‏تر است. پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: أَضْيَقُ الْأَمْرِ أَدْناهُ مِنَ الْفَرَجِ. دشوارترين امور، نزديكترين آنها به گشايش است. به هر حال چرخه روزگار يكسان نمى‏چرخد در اوج و فرودها بسيارى از حقيقت باطن‏ها و ضمير دلها بر هر فرد و جامعه‏اى آشكار مى‏شود. امام على عليه السلام در بيان حكيمانه خويش نويد فضاى باز حيات را مى‏دهد: عِنْدَ تَناهِى الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفُرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضايُقِ حَلَقِ الْبَلاءِ يَكُونُ الرَّخاءُ. زمان اوج سختى مرحله گشايش و هنگام تنگى حلقه‏هاى بلا نوبت آسايش است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 296 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 صوتی «از غم به شادمانی (گزیده ی کتاب « » ) 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/audiobook/23101 📘نسخه متنی کتاب 👇 https://taaghche.com/book/23301 کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا