87-06-30_01.mp3
2.52M
#شرح_صحیفه_سجادیه_مصباح_یزدی_دعا_44
✳️ جلسه هجدهم: موانع نیل به مقام قرب
قسمت 1
#دعا_چهل_چهار_12 **
#چهل_چهار
#ماه_رمضان
👤آیت الله #مصباح_یزدی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
87-06-30_02.mp3
2.77M
#شرح_صحیفه_سجادیه_مصباح_یزدی_دعا_44
✳️ جلسه هجدهم: موانع نیل به مقام قرب
قسمت 2
#دعا_چهل_چهار_12
#چهل_چهار
#ماه_رمضان
👤آیت الله #مصباح_یزدی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ درخواست رفع موانع
🌺 « حضرت سجاد(ع) به نوعی خواستهاند تا به انسان توجه دهند كه برای رسیدن به هدف، باید علاوه بر درخواست كسب توفیق، از خداوند رفع موانع توفیق را نیز خواست. براى این كه یك عامل اثر كند، غیر از مقتضى و شرایط وجودى، شرایط عدمى را نیز میخواهد. به این معنا كه اموری باید باشد و اموری نباید باشد تا عامل اثر كند –؛ اگر موانعى وجود داشته باشد، باید موانع بر طرف شود، در غیر این صورت مقتضى اثر خودش را نمىبخشد. امام سجاد(ع) در این مقام عالی از خدا مىخواهند تا عملشان، از اعمال فرشتگان بالاتر بوده و با آن اعمال، مقام رفیع اعلا، كه بالاترین مقام و جایگاه همنشینی با انبیاء و اولیاء است، را به دست آوردند. «حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً»؛ پس از این فراز حضرت مىفرماید خدایا مرا از الحاد در توحید حفظ فرما.
باید توجه داشت كه ائمه اطهار(ع) هنگامی كه دعا را براى تعلیم دیگران میفرمودند، مقام خود را تنزل داده و در حد افراد عادی، مطالب را ارایه مىكردند و یا به تعبیر دیگر، صرف نظر از تفضلات خدا، به خود نگاه مىكردند. به سخن دیگر، ظرف خالى و مجموعه تهى را میدیدند به این معنا كه از خود چیزى ندارند. این فقدان كمالات، منشأ همه مفاسد است.
در دعاى ابو حمزه مىخوانیم: «فَمَنْ یَكُونُ أَسْوَءُ حالاً مِنّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حالی إِلى قَبْری؛»؛ ائمه اطهار(ع) در هنگامی كه دعا میخواندند، حالات عجیبى پیدا نموده و با گریههاى فوقالعاده، و با نالههایی بلند گاهى به حالت غش مىافتادند. این حالت فقط برای تعلیم نیست. بعد از آن كه از خدا مىخواهد كه خدایا مرا برسان به عالىترین مقامى كه یك مخلوق مىتواند برسد، كه حتى فرشتگان نیز به آن مقام نرسند، میفرماید: كه خدایا مرا از الحاد در توحید حفظ فرما؛ از این كه در دین شك كنم. این ترتیب در دعا برای آن است كه انسان توجه پیدا كند كه تنها توفیق الهى براى انجام كار كافى نیست بلكه باید از خدا خواست كه توفیق عنایت فرماید تا انسان به موانع مبتلا نشود.»
👤آیت الله #مصباح_یزدی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_چهار_13
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِى تَوْحِيدِكَ، وَ الْتَّقْصِيرَ فِى تَمْجِيدِكَ، وَ الشَّكَّ فِى دِينِكَ، وَ الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ، وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ، وَ الانْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و ما را از حيرت و شك در توحيد خود دور دار و از تقصير در ستايش و سرگشتگى در دين، و گمراهى و بى مبالاتى در تعظيم خود حفظ كن تا فريب دشمن تو شيطان رجيم را نخوريم🔸
#چهل_چهار #رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب صوتی
«دعا #مجیر»
👌شما میتوانید آنرا #رایگان و قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/audiobook/73082
#کتاب_دعا
#کتاب_رمضان
🆔 @sahife2
❇️ «روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان از دعای #مجیر غفلت نکنیم؛ مضامین دعای مجیر انسان را به کمال میرساند. فکر نکنیم که دعا خواندن فقط برای ثواب است؛ دعا برای کمال انسان است.»
👤مرحوم ایت الله #مجتهدی
✔️دعای مجیر ۸۸ بند دارد که در هر بند خداوند با ذکر دو نام مثل «سُبْحَانَک یا دَائِمُ تَعَالَیتَ یا قَائِمُ» تنزیه میشود و در پایان هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ» (ما را از آتش پناه دهای پناهدهنده) آمده است .
🔻از پیامبراکرم(ص) نقل شده است: هر که این دعا را در «ایام البیض» [روزهاى سیزدهم و چهارهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده می شود هرچند به عدد دانه هاى باران و برگهاى درختان و ریگ هاى بیابان باشد.
🔻و خواندن آن براى شفای بیمار و اداى دین و بی نیازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.
https://eitaa.com/sahife2/48085
👈متن دعا
👈صوت دعا با نوای مداحان مختلف
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 سایه هایی از دود و آتش در جهنم
✍️ (جهنمی ها) طبیعتا در این داغی ها و سوزش ها می خواهند به سایه ای پناه ببرند. از دور ابر سیاهی می بینند که گویی سایه است. وقتی نزدیک می شوند که زیر آن سایه کمی خنک شوند و هوای تازه تنفس کنند، ناگهان با دود غلیظ و خفه کننده ای مواجه می شوند.
و در سایه دودهای متراکم و آتش زا! سایه ای نه خنک است و نه آرام بخش.
می بینند ابر نیست، بلکه فضای تاریکی از دود غلیظ و خفه کننده است که نه خنکی دارد و نه فایده ای تا نفسی تازه کنند.
این زندگی جهنمی هاست که در واقع از صدها مردن بدتر است.
بیخود نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دعای #مجیر را می خواند و در هر بندی از هشتاد و شش بند آن این جمله را تکرار می کند:
اَجِرنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ؛ ای پناه دهنده، ما را از آتش پناه ده!
گفته اند: این دعا برای رفع غم و اندوه و شفای مریض و ادای دین خوب است، اما مهم همین رفتن در پناه خدا و اسماء حسنای اوست.
📚 استاد #عالی _ کتاب #بهشت و #جهنم (شما میتوانید آنرا دز#طاقچه بخوانید)
https://taaghche.com/book/12932
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#رمضان_روز_14
👈 #ختم_سی_روزه_قرآن_کریم
#جزء_خوانی قرآن بصورت #تحریر (تندخوانی)
#جزء_14
https://qurantv.ir/qariinfo/6827
👈 #ختم_سی_روزه_صحیفه_سجادیه
از صفحه 180 تا صفحه 193
http://moshaf.org/files/other/document/Sahifeh%20Sajjadiyeh.pdf
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام روزانه برنامه ی تعیین شده را با هم قرائت کنیم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه - از صفحه 180 تا صفحه 193 مطالعه شود
#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_14
«اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین»
«خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان.»
👈 شرح دعا در لینک زیر
http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?pageid=30651
https://eitaa.com/sahife2/48090
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
87-06-31_01.mp3
2.41M
#شرح_صحیفه_سجادیه_مصباح_یزدی_دعا_44
✳️ جلسه نوزدهم: کمینهای #شیطان در مسیر قرب به خدا
قسمت 1
#دعا_چهل_چهار_12 **
#چهل_چهار
#ماه_رمضان
👤آیت الله #مصباح_یزدی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
87-06-31_02.mp3
2.03M
#شرح_صحیفه_سجادیه_مصباح_یزدی_دعا_44
✳️ جلسه نوزدهم: کمینهای شیطان در مسیر قرب به خدا
قسمت 2
#دعا_چهل_چهار_12
#چهل_چهار
#ماه_رمضان
👤آیت الله #مصباح_یزدی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#رمضان_روز_15
👈 #ختم_سی_روزه_قرآن_کریم
#جزء_خوانی قرآن بصورت #تحریر (تندخوانی)
#جزء_15
https://qurantv.ir/qariinfo/6827
👈 #ختم_سی_روزه_صحیفه_سجادیه
از صفحه 194 تا صفحه 207
http://moshaf.org/files/other/document/Sahifeh%20Sajjadiyeh.pdf
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام روزانه برنامه ی تعیین شده را با هم قرائت کنیم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه - از صفحه 194 تا صفحه 207
مطالعه شود
#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_15
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.
خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان و بگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان.
👈 شرح دعا در لینک زیر
http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?pageid=30651
https://eitaa.com/sahife2/48090
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌸زاد روز #ولادت حضرت #امام_حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
این گرامی پسر اول زهرا حسن است
دومین حجت و چارم نفر از پنج تن است
اختر برج شرف مطلع الانوار جمال
آفتاب دل زهرا مه هر انجمن است
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_25
بخش سوم: نفرین یاران بی وفا
❇️ اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي، فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي. اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ. أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِي بِكُمْ أَلْفَ فَارِسٍ مِنْ بَنِي فِرَاسِ بْنِ غَنْمٍ «هُنَالِكَ لَوْ دَعَوْتَ أَتَاكَ مِنْهُمْ، فَوَارِسُ مِثْلُ أَرْمِيَةِ الْحَمِيمِ». ثُمَّ نَزَلَ (علیه السلام) مِنَ الْمِنْبَرِ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در ادامه این خطبه فرمودند:
2. نفرين به امّت خيانتكار:
خدايا، من اين مردم را با پند و تذكّرهاى مداوم خسته كردم و آنها نيز مرا خسته نمودند، آنها از من به ستوه آمده، و من از آنان به ستوه آمده، دل شكسته ام، به جاى آنان افرادى بهتر به من مرحمت فرما، و به جاى من بدتر از من بر آنها مسلّط كن. خدايا، دل هاى آنان را، آنچنان كه نمك در آب حل مى شود، آب كن. به خدا سوگند، دوست داشتم، به جاى شما كوفيان، هزار سوار از بنى فراس بن غنم مى داشتم كه: «اگر آنان را مى خواندى، سوارانى از ايشان نزد تو مى آمدند مبارز و تازنده چون ابر تابستانى». آنگاه امام از منبر فرود آمد.
مى گويم: «ارميه» جمع «رمىّ» به معناى ابر است، و «حميم» گرماى تابستان، كه شاعر ابر تابستانى را ياد كرده است از آن رو كه سبكبار و زود گذر است، و بارانى ندارد زيرا ابرهاى سنگين به جهت تراكم بخار و پر آب بودنشان به كندى حركت مى كنند كه چنين ابرهايى بيشتر در فصل زمستان يافت مى شود. در اينجا شاعر، سواران قبيله را به جهت شتاب آنان در پذيرفتن دعوت به هنگام فرياد رسى، به ابر تابستانى تشبيه كرده است كه گفت: «هنا لك لو دعوت، أتاك منهم».
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را در زیر بخوانید: 👇
👈 من از شما خسته شدم!
* بنوفراس بن غَنْم کيانند؟
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_173
#آل_عمران_174
أَلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَنَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ
مؤمنان كسانى هستند كه (چون) مردم (منافق) به ایشان گفتند: بى شك مردم (كافر مكّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسیج شده)اند، پس از آنان بترسید، (آنها به جاى ترس) بر ایمانشان بیافزود و گفتند: خداوند ما را كفایت مى كند و او چه خوب نگهبان و یاورى است.
پس (این مجروحینى كه براى بار دوّم آماده دفاع شدند؛ بدون رخ دادن عملیاتى) با نعمت و فضل خداوند (به مقرّ خود) بازگشتند، در حالى كه هیچ گزندى به آنها نرسید و (همچنان) از رضاى پروردگار پیروى كردند و خداوند صاحب فضل بزرگى است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
173-174.mp3
5.18M
سوره #آل_عمران
#شرح_صوتی_قرائتی
#آل_عمران_173
#آل_عمران_174
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_42
#دعای_چهل_دو_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهل_دو_2
قسمت 3
#اسماى_قرآن 3
#وحی 1
❇️ به آنچه از جانب حضرت حق تعالى به انبيا ابلاغ شده تا براى نجات مردم و تأمين سعادت دنيا و آخرت آنان به همگان برسانند، وحى گفته مىشود.
آنچه با استحكامى فوقالعاده قوى، و به صورت زنده و جاويد و ابدى در بردارنده وحى است فقط و فقط قرآن كريم مىباشد.
قرآن مجيد با دلايلى متين و براهينى قوى و استدلالاتى محكم و حتى با دعوت از جنّ و انس به معارضه، وحى بودن خود را ثابت مىكند و با آيات كريمهاش انسان را به اين معنا آگاهى مىدهد كه اين مجموعه وحى الهى است كه بر قلب رسول مطهّرش رسيده، و پيروى از آن موجب فلاح و رستگارى است.
قوانين و دستورهايى كه منبعى جز وحى ندارد، قدرت دارد ظاهر و باطن انسان را اصلاح كند، و مفاسد مادى و معنوى را علاج نمايد.
اختلافات مهلكى كه به طور دائم در جوامع و يا در خانوادهها حكمفرما بوده، از طريق جعل قوانين به دست انسانها رفع نشده و نمىشود، اين درد سنگين و اين مرض خطرناك جز از طريق حاكميت دين، راه درمان ندارد.
جريانات عجيب و غريبى كه در تمام شؤون حيات انسان جريان داشته و دارد و تمام آنها بر خلاف اصول انسانيّت بوده، تا اصول حكومت اخلاق عالى انسانى متّكى به ايمان و عقيده در همه جامعهها تعميم پيدا نكند، همچنان ادامه خواهد داشت و تحولاتى كه واقع مىشود عموماً صورى و قشرى خواهد بود.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج11، ص: 106
دعای #چهل_دو
#انس_با_قرآن
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_42
#دعای_چهل_دو_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهل_دو_2
قسمت 3
#اسماى_قرآن 3
#وحی 2
روشهاى اجتماعى انسانها
❇️ «بدون شك طريق رفع اين اختلافات و جريانات، اصلاح احساسات درونى انسان است نه تأكيد و تشديد و اصلاح متولّى قوانين.
شما مىدانيد كه به طور كلّى در ميان بشر سه روش اجتماعى بيشتر نبوده و نيست:
1- روش استبداد كه مقدّرات مردم را به دست يك اراده مىدهد و هر چه دلخواه او بوده باشد به مردم تحميل مىكند.
2- روش حكومت اجتماعى كه اراده امور مردم به دست قانون گذارده مىشود و يك فرد يا يك هيئت مسئول اجرا مىشوند.
3- روش دينى كه اراده تشريعى خداى جهان در مردم به دست همه مردم حكومت كرده و اصل توحيد و اخلاق فاضله و عدالت اجتماعى را تضمين مىنمايد.
در روش اول و دوم تنها مراقب افعالِ مردمند، و كارى با اعتقاد و اخلاق ندارند، و به مقتضاى آنها انسان در ماوراى مواد قانونى يعنى در اعتقاد و اخلاق آزاد مىباشد، زيرا ماوراى قوانين اجتماعى ضامن اجرا ندارد. تنها روشى كه مىتواند صفات درونى انسان و اعتقاد را ضمانت نموده و اصلاح كند روش دين است كه به هر سه جهت اعتقاد، اخلاق، اعمال، رسيدگى مىنمايد.
نتيجه اينكه: رافع حقيقى اختلافات اجتماعى تنها روش دين است و بس. نظر به اينكه ارتفاع اختلافات از جامعه انسانى بدون ترديد صلاح نوع و كمال انسانى است و از طرف ديگر دين تنها راه رفع اختلافات مىباشد و از سوى ديگر دستگاه آفرينش هر نوع را به سوى كمال حقيقى وى هدايت كرده و سوق مىدهد، پس ناچار خالق دستگاه آفرينش، دين حق و سزاوارى را بايد براى انسانيّت تعيين كرده و به عالم انسانى وحى كند و اين همان دين حقّى است كه بايد در جامعه بوده باشد.
نبايد تصور كرد كه درست است كه رفع اختلافات بايد با دين انجام گيرد ولى دستگاه آفرينش به الهامى كه به واسطه عقل اجتماعى مىنمايد افراد نابغه و خيرخواهى تهيه مىكند كه مردم را به سوى عقايد حقه و اخلاق شايسته و اعمال نيك دعوت نمايند و اينها هستند كه پيامبران ناميده مىشوند.
زيرا چنانچه ثابت شده همان عقل اجتماعى انسان است كه به اتكاى احساسات درونى و نيروى فكر خود به سوى اختلاف دعوت مىكند و البته چنين عاملى وسيله رفع اختلاف نمىباشد.
و از اينجا روشن است كه اين شعور انسانى كه اصل دين را از غيب آفرينش به طور الهام مىگيرد سنخ ديگرى از شعور است، غير از شعور فكرى كه در همه افراد موجود است و اين شعورِ مخصوص، همان است كه «وحى» ناميده مىشود.»
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج11، ص: 106
دعای #چهل_دو
#انس_با_قرآن
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2