eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️پایان سوره نساء 1401.9.24 - ابتدای سوره ( اینجا ) 1401.2.27
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره سوره نساء * يَسْتَفْتُونَكَ قُلْ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَللَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ (اى پیامبر!) از تو فتوا مى خواهند، بگو: خداوند درباره ى (ارث) كلاله (برادر و خواهر پدرى یا پدر و مادرى) به شما چنین فتوا مى دهد كه: اگر مردى بمیرد و فرزندى (یا پدر و مادرى) نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد، نصف آنچه به جا گذاشته از آنِ خواهر است و او نیز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه اموال را ارث مى برد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارایى به جامانده را ارث مى برند (هر كدام یك سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث مى برد. خداوند احكام را براى شما بیان مى كند تا گمراه نشوید و خداوند به هر چیز دانا است. *در آیه 12 همین سوره آمده بود كه خواهر و برادر از یكدیگر یك ششم مى برند و اینجا مى فرماید: نصف. این به خاطر آن است كه در آنجا مراد، خواهر و برادر مادرى بود و در اینجا پدرى، یا پدر و مادرى. ارث بردن خواهر و برادر از میّت، وقتى است كه او فرزند یا پدر و مادر نداشته باشد. وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمى رسد. سوره ى نساء با مسائل آغاز شد و با مسائل خانواده به پایان رسید. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و من خطبة له عليه السلام و هى من خطب الملاحم. از خطبه هاى امام است كه با ، از وقايع و حوادث مهم آينده خبر مى دهد. ❇️❇️ بخش سوم: بی خاصیت 👈 قَدِ انْجَابَتِ السَّرَائِرُ لِأَهْلِ الْبَصَائِرِ وَ وَضَحَتْ مَحَجَّةُ الْحَقِّ لِخَابِطِهَا وَ أَسْفَرَتِ السَّاعَةُ عَنْ وَجْهِهَا وَ ظَهَرَتِ الْعَلَامَةُ لِمُتَوَسِّمِهَا. مَا لِي أَرَاكُمْ أَشْبَاحاً بِلَا أَرْوَاحٍ وَ أَرْوَاحاً بِلَا أَشْبَاحٍ وَ نُسَّاكاً بِلَا صَلَاحٍ وَ تُجَّاراً بِلَا أَرْبَاحٍ وَ أَيْقَاظاً نُوَّماً وَ شُهُوداً غُيَّباً وَ نَاظِرَةً عَمْيَاءَ وَ سَامِعَةً صَمَّاءَ وَ نَاطِقَةً بَكْمَاءَ؟! ❇️ به تحقيق رازهاى درون براى صاحبان آگاهى آشكار، و راه حق براى گمراهان نيز روشن است، و رستاخيز نقاب از چهره بر انداخت. و نشانه هاى خود را براى زيركان و آنان كه طالب حقّند نماياند. 4. نكوهش كوفيان: مردم چرا شما را پيكرهاى بى روح، و روح هاى بدون جسد مى نگرم؟ چرا شما را عبادت كنندگانى بدون صلاحيّت، و بازرگانانى بدون سود و تجارت، و بيدارانى خفته، و حاضرانى غايب از صحنه، بينندگانى نابينا، شنوندگانى كر، و سخن گويانى لال، مشاهده مى كنم؟ http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 پيکرهاى بى روح! * وجود بى خاصيّت، همچون عدم است 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 34 ‏ ❇️ ستمكارترين مردم كيانند؟ : *وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى‏ فِى خَرَابِهَا أُولئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَلَهُمْ فِى ا لْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» «بقره 114» و چه كسانى ستمكارتر از كسانى مى‏باشند كه از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگيرى كردند، و در خرابى آنها كوشيدند؟ آنان را شايسته نيست كه در آن [مراكز عبادت‏] درآيند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. براى آنان در دنيا خوارى و زبونى است و در آخرت عذابى بزرگ است. *وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» «بقره 140» وستمكارتر از كسى كه شهادتى را كه از خدا نزد اوست پنهان كند، كيست؟ وخدا از آنچه انجام مى‏دهيد، بى‏خبر نيست. *وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لَايُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» «انعام 21» ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بسته، يا آيات او را تكذيب كرده، كيست؟ يقيناً ستمكاران، رستگار نخواهند بود. *فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللّهِ كَذِباً لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» «انعام 144» پس ستمكارتر از كسى كه به خدا دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى و جهالت گمراه كند، كيست؟! مسلّماً خدا گروه ستمكاران را هدايت نمى‏كند. *فَمَنْ اظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللّهِ كَذِباً اوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ انَّهُ لايُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» «یونس 17» پس ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد يا آياتش را تكذيب كند، كيست؟ يقيناً گنهكاران، رستگار نخواهند شد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 157 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « كيانند ؟ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ..... 1.مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى‏ فِى خَرَابِهَا 2.كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ 3.افْتَرَى‏ عَلَى اللّهِ كَذِباً 4.أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِه » 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 92 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت پنجم از شش قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، 2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹 https://eitaa.com/sahife2/5410 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با صدای مداحان مختلف 🎙 اینجا گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ قسمت 5 از 6 قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، ⃣2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
امام سجاد (ع) در این جمله‏ ى اول دعا، به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ بار الها! پيروزي هاى روز جزا و نعمتهاى جاودان عالم آخرت را به من روزى فرما.
همه دعاهای این فراز«متعنی بالاقتصاد،اهل سداد،ادله رشاد و صالح عباد بودن»مقدمه «رستگاری معاد»و«سلامة المرصاد»است.و در راستای «هدف خلقت» یکی ازمصداق های«لنبلوکم احسن عملا»همین است که در معاد«بهترین اعمال»پذیرفته می شود.معاد سنجه ای است برای «احسن اعمال»والا اکثر مردم،سعی در عمل نیکو دارند. «احسن عمل»چیست؟آیه۳۰سوره مبارکه کهف می فرماید:ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات انا لانضیع اجر من احسن عملا. معلوم می شود احسن عمل،ایمان و عمل صالح است.عمل صالح،درجه ایمان را بالا می برد و باور به معاد را تقویت می کند.باور به معاد،سبب مراقبه می شود و کسی که در دنیا مراقبه داشته باشد،در معاد رستگار است.
كلمه‏ى «فوز» : راغب مى‏گويد: الفوز الظفر بالخير مع حصول السلامه. «فوز» عبارت از پيروزى و ظفر يافتن به خير است، در صورتى كه سلامت محفوظ بماند. پس اگر كسى در خلال فعاليت براى نيل به پيروزى، سلامت خود را از دست بدهد، او پيروز نيست، مثلا تاجرى براى معاملات مهمى به كشورى دوردست مى‏رود، معاملاتش را بخوبى انجام مى‏دهد، سود فراوان مى‏برد، ولى در خلال فعاليتهايى كه داشته، روزى بر اثر يك تصادف ناگهانى، هر دو چشم را از دست مى‏دهد و نابينا مى‏گردد. اين تاجر در سفر تجارت به فوز و پيروزى نايل نيامده است، زيرا با چشم نابينا مراجعت مى‏نمايد.
كلمه ‏ى «فوز» از نظر لغت شامل تمام پيروزيهاى مادى و معنوى و همچنين دنيوى و اخروى است، پس اگر كسى به نعمتهاى گذران دنيا نايل شود، به «فوز» رسيده، و اگر كسى به نعمتهاى جاودان آخرت دست يابد، او نيز به «فوز» رسيده است.
فوز و پيروزى در نظر يك انسان مادى و از ديدگاه يك مسلمان واقعى تفاوتهايى دارد :
اول: ماديگرايان، هستى را مساوى با ماده مى‏دانند و موجود غيرمادى را نفى مى‏كنند. فوز و پيروزى در نظر اين گروه منحصر به امور مادى و شئون دنيوى است، مى‏كوشند تا مال و مقامى به دست آورند، محبوبيت و جاهى كسب كنند، و هر چه بيشتر به لذايذ و شهوات دست يابند و از اين قبيل، به انسانيت و سجاياى انسانى نمى‏انديشند و كمترين توجهى به بقاى روح و حيات بعد از مرگ ندارند. قرآن شريف در اين باره فرموده است: يعلمون ظاهرا من الحياه الدنيا و هم عن الاخره هم غافلون. علم و آگاهى اينان از ظواهر دنياى مادى است و از جهان معنى و عالم آخرت غافل و بى‏خبرند. فوز و پيروزى براى پيروان اسلام در اين است كه فعاليتشان دو بعدى باشد و براى دنيا و آخرت، يعنى عالم قبل از مرگ و عالم بعد از مرگ، سعى و كوشش نمايند و اگر جز اين عمل كنند، وابستگى خود را از اولياى گرامى اسلام قطع نموده‏اند. در كلام حضرت موسى بن جعفر عليه السلام آمده است: ليس منا من ترك دنياه لدينه او ترك دينه لدنياه. از ما نيست آن كس كه دنياى خويش را براى دين ترك گويد يا آنكه دين خود را براى دنيا از دست بدهد.
دوم: هدف اصلى ماديگرايان، فوز و پيروزى و دست يافتن به مقصود است. اينان ابا ندارند از اينكه در خلال عمل، حق ضعيفى را پايمال كنند يا نسبت به مظلومى تجاوز و تعدى نمايند. رفتار ظالمانه و كشتارهاى بيرحمانه و ضد انسانى كشورهاى قوى امروز دنيا نسبت به ملل ضعيف، گواه واضح و روشن اين مطلب است، اما مسلمان واقعى به پيروى از تعاليم الهى بايد مراقبت كند كه براى نيل به هدف خود مرتكب گناه نشود و برخلاف رضاى بارى تعالى قدم برندارد، زيرا در اسلام پيروزى و فوزى كه از راه گناه نصيب مسلمان شود، شكست است نه پيروزى. امام على (ع) فرموده: فتح و پيروزى نصيب آن كس نشده كه از راه گناه پيروز گرديده است. كسى كه با شر و بدى غلبه مى‏كند، در واقع مغلوب و مقهور است.
سوم: فوزهايى كه در طول زندگى نصيب يك انسان مادى مى‏شود، ممكن است از جهت ارزش متفاوت باشند. اگر بخواهد آنها را بسنجد و با هم مقايسه نمايد، به نظرش مى‏رسد پيروزيهاى مهم و گرانقدر، فوزهاى عظيم‏اند و ساير پيروزيها، فوزهاى عادى. اما در نظر يك انسان پيرو قرآن شريف، پيروزيهاى دنيوى هر قدر هم مهم باشد، فوزى است عادى و معمولى و فوز عظيم فقط در گرو پيروزيهاى معنوى و توفيقهاى الهى است كه در شان دين نصيبش گرديده است، زيرا اين قسم پيروزيهاست كه انسانيت را احياء مى‏كند، آدمى را از شرافت معنوى و كرايم اخلاق برخوردار مى‏سازد، او را به كمال لايقش مى‏رساند، و سعادت جاودانش را در عالم آخرت تامين مى‏نمايد.
در قرآن كريم آياتى كه راجع به فوز عظيم آمده، همه مربوط به اعمال صالحه و فداكارى در راه خداوند است، با اين تفاوت كه ظرف تحقق بعضى از آنها در دنياست و ظرف تحقق بعض ديگر در روز جزاست : *و من يطع الله و رسوله فقد فاز فوزا عظيما. كسى كه خدا و رسولش را اطاعت نمايد، بى‏گمان به پيروزى و فوز عظيم نايل گرديده است. *و فهم السيئات و من تق السيئات يومئذ فقد رحمته و ذلك هو الفوز العظيم. آنان را از گناه و بدكارى نگاهدارى فرما كه هر كس را تو از سيئات محافظت نمايى، او را مورد تفضل و رحمت قرار داده‏اى و اين خود، پيروزى و فوزى است عظيم. *فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم. در زمينه‏ ى اين امر كه خداوند، جان و مال مومنين را خريدارى نموده است در مقابل بهشت. اينان در راه حق مقاتله مى‏كنند، مى‏كشند و كشته مى‏شوند، آنگاه در پايان آيه، خداوند فرموده: پس اى اهل ايمان به خود بشارت دهيد و اين معامله، پيروزى و فوزى است عظيم. *اعد الله لهم جنات تجرى من تحتها الانهار. خالدين فيها ذلك الفوز العظيم. خداوند براى رستگاران باغهايى را مهيا فرموده كه از زير درختانش نهرها جارى است و آن جايگاه ابدى رستگاران است و نيل به اين رحمت دائم، پيروزى و فوزى است بزرگ. *فضلا من ربك ذلك هو الفوز العظيم. خداوند در چند آيه نعمتهاى اهل بهشت را ذكر نموده، آنگاه مى‏فرمايد: نعمتهاى آنان تفضلى است از طرف پروردگارت و اين خود پيروزى و فوزى است عظيم. *وعد الله المومنين و المومنات جنات تجرى من تحتها الانهار. خالدين فيها و مساكن طيبه فى جنات عدن و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم. خداوند به مردان و زنان باايمان وعده داده است بهشتهايى را كه از زير درختانش نهرها جارى است و در منازل پاكيزه‏ى بهشت، على الدوام و براى هميشه سكونت خواهند داشت و خشنودى خداوند براى آنان از اين باغها مهمتر و ارزنده‏تر است و اين خود فوزى است بزرگ.