❇️ در #نهج_البلاغه_خطبه_160 ( قسمت هفتم ) براى اين که علی (عليه السلام) ثابت کند اگر سخنى مى گويد خود قبل از هر کس به آن عمل نموده و دقيقاً گام در جاى گام #پيامبر(صلى الله عليه وآله) نهاده، مى فرمايد:
*️⃣ واللّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هذِهِ حَتَّى اسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا.
وَ لَقَدْ قَالَ لِي قَائِلٌ: أَلاَ تَنْبِذُهَا عَنْکَ؟ فَقُلْتُ:
اغْرُبْ عَنِّي، فَعِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى!
*️⃣ به خدا سوگند! آن قدر اين پيراهنم را وصله زدم که از وصله کننده آن شرم دارم
(تا آن جا که) کسى به من گفت: چرا اين پيراهن کهنه را دور نمى افکنى؟
گفتم: از من دور شو.
صبحگاهان، رهروان شب را ستايش مى کنند!
(آنها که بيدار بودند و ره سپردند و به مقصد رسيدند نه آنها که در خواب بودند و در بيابان ماندند)
1️⃣ از اين تعبير به روشنى استفاده مى شود که گاه، امام(عليه السلام) پيراهن خود را براى وصله زدن به ديگرى مى داد (هر چند گاهى خودش شخصاً به اين کار اقدام مى فرمود) و آن قدر وصله در کنار وصله روى وصله زده شده بود که امام(عليه السلام) از وصله کننده شرم داشت و با اين حال، حاضر به ترک آن وتهيه لباس جديدى نبود.
2️⃣ چقدر فرق است بين زندگى آن حضرت و کسانى که براى هر فصل و هر زمان و مکان، لباس دارند. براى مجلس شادى لباسى و براى مجلس عزا لباسى ديگر; براى سفر و براى حضر و براى خواب و بيدارى هر کدام لباسى تهيه کرده اند و از آن اسف انگيزتر اين که بسيارى از لباس هاى خود را به دور مى افکنند; تنها به علت اين که از مد افتاده! بى آن که کهنه يا فرسوده يا پاره شده باشد!!
9️⃣ جمله «عِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى!» ضرب المثل معروفى است در ميان عرب و مفهوم آن، چنين است:
آنها که به موقع تحمل شدايد و ناملايمات مى کنند، هنگامى که به مقصد مى رسند از کار خود خشنودند و حمد خدا را به جا مى آورند و ديگران هم آنان را مى ستايند
https://eitaa.com/sahife2/55287
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
https://eitaa.com/sahife2/55026
#نوزدهم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#نعمت_ابر_باد 1
#ابر_باد_در_قرآن 7
✳️ *️⃣ وَ اللّهُ الَّذى ارْسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ الى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَاحْيَيْنا بِهِ الْارْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ» «فاطر 9»
خداست كه بادها را فرستاد تا ابرى را برانگيزند، پس ما آن را به سوى سرزمين مرده رانديم و زمين را پس از مردگىاش به وسيله آن زنده كرديم؛ زنده شدن مردگان هم اين گونه است.
«نظام حساب شدهاى كه بر حركت بادها، و سپس حركت ابرها، و بعد از آن نزول قطرههاى حيات بخش باران، و به دنبال آن زنده شدن زمينهاى مرده، حاكم است خود بهترين دليل و خود بهترين گواه بر اين حقيقت است كه دست قدرت حكيمى در پشت اين دستگاه قرار دارد و آن را تدبير مىكند.
نخست به بادهاى گرم و داغ دستور مىدهد از مناطق استوائى به سوى مناطق سرد حركت كنند، و در مسير خود آب درياها را بخار كرده به آسمان فرستند، سپس به جريانهاى منظم سرد قطبى كه دائماً در جهت مخالفت جريان اول حركت مىكنند دستور مىدهد بخارها را جمعآورى كرده و ابرها را تشكيل دهند.
باز به همان بادها دستور مىدهد ابرها را بر دوش خود حمل كنند و به سوى بيابانهاى مرده گسيل دارند، تا قطرات زنده كننده باران از آنها سرازير گردد.
سپس به شرايط خاص زمين و بذرهاى گياهانى كه در آن افشانده شده، فرمان پذيرش آب و نمو و رويش مىدهد، و از موجودى ظاهراً پست و بى ارزش موجوداتى زنده وبسيار متنوّع و زيبا، خرم و سرسبز، مفيد و پربار به وجود مىآورد كه هم دليلى است بر قدرت او، و هم گواهى است بر حكمت او، و هم نشانهاى است از رستاخيز بزرگ!!
در حقيقت آيه فوق از چند جهت دعوت به توحيد مىكند:
از نظر برهان نظم، و از نظر برهان حركت كه هر موجود متحركى محركى مىخواهد، و از نظر بيان نعمتها كه از جهت فطرى انگيزهاى است براى شكر منعم. و از جهاتى نيز دليل بر مسئله معاد است.
از نظر سير تكاملى موجودات، و از نظر پديدار شدن چهره حيات از زمين مرده، يعنى اى انسان! صحنه معاد در فصول هر سال در برابر چشم تو و در زير پاى توست.
جالب اين كه در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله چنين مىخوانيم:
يكى از اصحاب عرض كرد:
يا رَسُولَ اللّهِ كَيْفَ يُحْيِى اللّهُ الْمَوتى وَ ما آيَةُ ذلِكَ فِى خَلْقِهِ؟
اى رسول خدا! چگونه پروردگار مردگان را زنده مىكند و نشانه و نمونه آن در جهان خلقت چيست؟
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
اما مَرَرْتَ بِوادى اهْلِكَ مُمْحِلًا ثُمَّ مَرَرْتَ بِهِ يَهْتَزُّ خُضْراً؟
آيا از سرزمين قبليهات گذر نكردهاى، در حالى كه خشك ومرده بوده، و سپس از آن جا عبور كنى در حالى كه از خرّمى و سرسبزى گوئى به حركت درآمده؟
قُلْتُ: نَعَمْ يا رَسُولَ اللّهِ.
گفتم: آرى، اى رسول خدا.
قالَ: فَكَذلِكَ يُحْيِى اللّهُ الْمَوتى، وَتِلْكَ آيَتُهُ فِى خَلْقِهِ.
.فرمود: اين گونه خداوند مردگان را زنده مىكند و اين نمونه و نشانه او در آفرينش است.»
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 117
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12856615(Web).mp3
1.01M
👈🔊 دعای #نوزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
45.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ
🔊 یا حضرت #رقیه(سلام الله علیها) ( صوت کامل اینجا )
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 34
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا )
🙏التماس دعا
🆔 @sahife2
Az Yatimi Khaste am.mp3
8.22M
#زیارت_عاشورا با صدای : حاج منصور #ارضی ( روضه ی حضرت #رقیه سلام الله علیها )
🏴 خوابید در خرابه که تا کاخ ظلم را / با ناله ی یتیمی خود زیر و رو کند
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_47
✳️ قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ
بگو: چه خواهید كرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى یا آشكارا به سراغ شما آید، آیا جز گروه ستمگران هلاك خواهند شد؟
✍️ شاید مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام كار در روز باشد. مثل آیه ى «أتاها أمرنا لیلاً أونهاراً»
و شاید مراد از «بغتة»، عذاب هاى بى مقدّمه باشد و مقصوداز «جهرة»، عذاب هایى كه آثارش از روز اوّل آشكار شود، مثل ابرهاى خطرناك كه بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ریح فیها عذاب ألیم»
**سؤال: این آیه مى گوید: تنها ظالمین از عذاب الهى هلاك مى شوند، در آیه اى دیگر «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة» فراگیرى #فتنه و شعله هاى عذاب نسبت به همه بیان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم این دو آیه قابل جمع است؟
**پاسخ: در تفسیر كبیر فخررازى و مجمع البیان آمده است: هر فتنه اى هلاك نیست. در حوادث تلخ، آنچه به #ظالم ها مى رسد هلاكت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مى رسد، #امتحان ، آزمایش و رشد است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2