eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دومين پى‏ آمد مضيقه و تنگى معاش، كمك خواستن از افرادى است كه فرومايه و فاقد فضيلت ‏اند و اين اظهار حاجت براى افراد بزرگوار بسيار سنگين و جانكاه است. **على (علیه السلام) درباره‏ ى اين گروه فرموده: تعجب می‏كنم از مرد ى كه برادر مسلمانش برا ى حاجتى به و ى مراجعه می‏كند و او از برآوردن آن حاجت امتناع می‏نمايد و خود را شايسته‏ ى عمل خير نمی‏بيند، گيرم كه و ى نه به ثواب قيامت اميدوار است و نه از عقاب قيامت باك دارد، آيا به و سجايا ى انسانى نيز بى‏ اعتناست.
فافتتن بحمد من اعطانى، و ابتلى بذم من منعنى، و انت من دونهم ولى الاعطاء و المنع.
فافتتن بحمد من اعطانى. «فاء»نتیجه است در ادامه جمله قبل می فرماید؛اگر از دست خودت به من روزی ندهی و مرا به بندگان شریر خود واگذاری، نتیجه آن است که به سپاس از بندگان تو مبتلا شوم بندگانی که خود،روزی خوار تواند یعنی به تعریف و تمجید از آنان مجبور شوم و حال آن که مکرر در قرآن مجید فرمودی ... «هو الرزاق ذو القوة المتین»
سومين پى ‏آمد تنگى معاش كه امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه اله ى عرض می‏كند، اين است كه: بار الها! اگر در مضيقه‏ ى معاش قرار گيرم و ناچار شوم روز ى تو را از واسطه‏ ى صاحب نعمت، كه خود روز ى ‏خوار توست، دريافت نمايم، در آزمايش حمد غير تو واقع می‏شوم. بار الها! حمد مخصوص ذات مقدس توست و من نمی ‏خواهم در زندگى جز تو كسى را حمد نمايم.
و ابتلى بذم من منعنى. بار الها! مبتلا شوم به ذم كسى كه به من مساعدت ننموده و از كمك خود محرومم ساخته است.
چهارمين امر ى كه از عوارض تنگى معاش است و حضرت زين‏ ا لعابدين (علیه السلام) به پيشگاه الهى عرض نموده، اين است كه بر اثر مضيقه‏ ى مالى بايد رزق تو را با وساطت صاحبان نعمت دريافت كنم. بعضى از صاحبان نعمت اهل خيرند و از كار نيك استقبال می‏كنند و بدون منت خدمتى را كه بايد و شايد انجام می‏دهند، اما بعضى از شرار خلق ‏اند و از خدمت مالى به كسانى كه از هر جهت شايسته‏ ى خدمت‏اند ابا دارند، به نيازمندان با تلخى برخورد می‏كنند و به آنان كمكى نمی‏نمايند. اين منع و امساك خاطره‏ ى بدى در ذهن افراد تهيدست به جا ى می‏گذارد، ممكن است بر اثر حرمان از كمك آنان به ذمشان مبتلا گردند و من نمی‏خواهم زبانم به مذمت ديگران باز شود.
حضرت زين ‏العابدين (علیه السلام) در پايان اين قطعه از دعا ى «مكارم‏الاخلاق» و بيان عوارض و پى ‏آمدهاى ناشى از مضيقه‏ ى مال و تنگى معاش، به پيشگاه الهى عرض می‏كند: و انت من دونهم ولى الاعطاء و المنع. بار الها! اگر بر اثر نزول بلا وسيله‏ ى ارتزاقم از بين برود و نتوانم روزى خود را بلا واسطه از تو به دست آورم و دچار مضيقه گردم، بايد رزق اعطايى تو را با وساطت صاحبان نعمت، كه خود روز ى‏ خوار تو هستند، دريافت دارم و اينان دو گروه‏اند: بعضى از اخيارند و با گشاده‏ رويى احسان می‏نمايند و بعضى ممسك‏ اند و با دارا بودن مال بخل می‏كنند و از كمكهاى لازم ابا می‏نمايند، ولى ذات مقدست كه مالك واقعى تمام جهان هستى است، ولى و صاحب اختيار هر دو گروه است، يعنى آنكه سخى و جواد است، از آزادى و حريتى كه تو به وى اعطا فرموده ‏اى حسن استفاده می‏كند و از نعمتهايى كه به او ارزانى داشته ‏ا ى بهره می‏گيرد، خود و خانواده‏اش مستفيد می‏گردند و آفت‏زدگان محترم را كه در مضيقه واقع شده‏اند نيز بهره‏مند می‏سازد و در نتيجه از پاداش تو در قيامت برخوردار خواهد شد، و آنكه بخل می‏كند و از خدمت به مردم بلازده امتناع می‏نمايد، آزادى خداداد را نابجا صرف می‏كند، از كمك و مساعدت بمورد ابا می‏نمايد و با اين عمل ناروا، زمينه‏ ى كيفر خود را در عرصه‏ ى قيامت فراهم می‏آورد.
✳️ اللهم و انت من دونهم ولى الاعطاء و المنع. 🔸 خدايا! بار الها! اگر بر اثر نزول بلا وسيله‏ ى ارتزاقم از بين برود و نتوانم روزى خود را بلا واسطه از تو به دست آورم و دچار مضيقه گردم، بايد رزق اعطايى تو را با وساطت صاحبان نعمت، كه خود روز ى‏ خوار تو هستند، دريافت دارم و اينان دو گروه ‏اند: بعضى از اخيارند و با گشاده‏ رويى احسان می‏نمايند و بعضى ممسك‏ اند و با دارا بودن مال بخل می‏كنند و از كمكهاى لازم ابا می‏نمايند، ولى ذات مقدست مالك واقعى تمام جهان هستى، و ولى و صاحب اختيار هر دو گروه است 🔸 🆔 @sahife2
⭕️ضربه فنی شدن رژیم صهیونیستی ✳️ اگر بخواهم به شما ورزشکارها درباره این حوادث اخیر یک جمع‌بندی ارائه بدهم، آن جمله این است: 👈 رژیم صهیونیستی در حادثه ضربه فنی شد. یعنی حماس به عنوان یک گروه مبارز و نه دولت و کشور با امکانات زیاد، توانست دولت غاصب صهیونیست را با آن همه امکانات ضربه فنی کند 👤 🏷 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️فرازی از دعای امام سجاد علیه السلام ⏺إلهی أسألک أن تعصمنی حتى لا أعصیک خدای من! از تو می‌خواهم مرا عصمت دهی تا نافرمانی تورا نکنم ⏺فإنی قد بهت وتحیرت من کثرة الذنوب مع العصیان همانا من مبهوت و متحیر هستم از کثرت گناهان همراه با عصیان خویش ⏺ومن کثرة کرمک مع الاحسان و از کثرت کرم همراه با احسان تو ⏺وقد أکلت لسانی کثرة ذنوبی و همانا کثرت گناهان زبانم را به لکنت انداخته ⏺وأذهبت عنی ماء وجهی و آبروی من رفته است ⏺فبأی وجه ألقاک وقد أخلقت الذنوب وجهی؟ پس با چه رویی با تو روبرو شوم در حالی که چهره‌ام با گناهانم خو گرفته است؟ ⏺وبأی لسان أدعوک وقد أخرست المعاصی لسانی؟ و با چه زبانی تو را بخوانم در حالی که معصیت‌هایم زبان مرا از بین برده است ؟ 👤سید مصطفی (مداح ) ❤️بسیار زیبا 👈متن کامل دعا👇 📜https://makarem.ir/compilation/reader.aspx?pid=72287&lid=0&mid=80228 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⬅️ «عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنيم فهميدن کمتر از گريه کردن ثواب ندارد. دو جور مي‌شود از بهره برد: يکي آن حضرت را درسي کرد و خواند و فهمید و بعد گريه کرد، يکي فقط گريه کرد؛ فرق است بين دو جور بهره‌برداري کردن از فاطميه حضرت زهرا(سلام الله عليها): يکي آن رواياتي که جبرئيل مي‌آيد و مطالب را مي‌گويد را مي‌خواند و گريه مي‌کند ولو کسي برايش مدّاحي نکند؛ يکي تا کسي برايش مدّاحي نکند گريه نمي‌کند. خيلي فرق است. فرمود شما مي‌توانيد اين جوري باشيد، اگر این درجات براي انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟ » 👤حضرت آیت الله کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صدها کشیش مسیحی دسته جمعی در یک کلیسا مسلمان شدند و شهادتین را به عربی و انگلیسی قرائت کردند.ولی اصلا خبرش جهانی نشد. 🏷 🆔 @sahife2
عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد... 🔻روزنامه گاردین نوشت: 🔹جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند. 🔹خوانندگان قرآن مضامینی را می‌یابند که با ارزش‌های آن‌ها هم‌خوانی دارد، چون آن‌ها به‌دنبال افزایش همدلی با دینی هستند که مدت‌ها در غرب مورد تحقیر قرار گرفته است. 🏷 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 کارشناس عرب: ⚜️دنیا دید درحالی که در پایتخت های مهم عربی علیه غزه توطئه می‌کنند این ایران بود که در کنار غزه ایستاد/اتفاق هفت اکتبر نشان داد که حکومت های عربی فقط کارمندان ابرقدرت ها هستند/بی سابقه است، در همین ریاض، در این روزها بزرگترین مسابقات جهانی سگ ها در حال برگزاری است/آن هم در ریاض که بر مکه و مدینه بزرگترین مقدسات مسلمانان حکومت می کند... 🏷 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهروند آمریکایی: 🔹"قرآن را خریدم و شروع کردم به خواندن" 🔹"چون من از مقاومت مردم فلسطین بسیار الهام گرفتم" 🏷 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ لَا تُدْرِكُهُ الاْبْصَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ چشم ها او را در نمى یابد، ولى او چشم ها را در مى یابد و او نامرئى و دقیق و باریك بین و آگاه است. ✍️ كلمه ى «بَصَر» هم به معناى چشم است و هم به معناى . بنابراین آیه را مى توان چنین معنا كرد: " نه چشم ظاهرى، خداوند را مى بیند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد". «لطیف» چند معنى دارد: 1- آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسیار، 2- دقیق، رسیدگى پنهانى به امور و باریك بینى، 3- خالق اشیاى ظریف و ناپیدا. 4- اهل مدارا و رفاقت، 5 - پاداش دهنده ى اهل وفا و بخشاینده ى اهل جفا. امام رضاعلیه السلام فرمود: «لایقع الاوهام و لایُدرك كیف هو»، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نیست. خداوند، هرگز دیدنى نیست. همین كه حضرت موسى از زبان مردم درخواست دیدن خدا را نمود، پاسخ شنید: «لَن تَرانِى» هرگز مرا نخواهى دید. برخى از اهل سنّت گفته اند: خدا در قیامت دیده مى شود و به آیاتى همچون «الى ربّها ناظِرَة» استدلال مى كنند. غافل از آنكه خداوند، جسم و مادّه نیست و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل است، زیرا دیدن با چشم، در جایى است كه چیزى داراى جسم، مكان، محدودیّت، رنگ و... باشد و همه ى اینها نشانه ى نیاز و عجز است كه خداوند از این نقص ها مبرّا مى باشد. امام على علیه السلام مى فرماید: نه تنها چشم او را نمى بیند، بلكه وهم و فكر نیز نمى تواند بر او احاطه پیدا كند. در ترسیم این مطلب مى گوید: اى برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم و از آنچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ایم مراد از جمله ى «یدرك الابصار»، علم او به دیده هاى انسان است، مانند «سمیع» و «بصیر» كه به معناى علم او به شنیدنى ها و دیدنى هاست. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ رُوِيَ عَنْ نَوْفِ الْبَكّالي قالَ: خَطَبَنا بِهذِهِ الْخُطْبَةِ أَميرُالْمؤمنينَ عَليٌّ عليه السلام بِالْكُوفَة وَ هُوَ قائِمٌ عَلى حِجارَةٍ، نَصَبَها لَهُ جُعْدَةُ بنُ هُبَيْرَةَ الْمَخْزُومي، وَ عَلَيْهِ مِدْرَعَةٌ مِنْ صُوفٍ وَ حَمائِلُ سَيْفِهِ لِيفٌ، و فى رِجْلَيْهِ نَعْلانِ مِنْ لِيفٍ، و كأنّ جَبينَه ثَفِنَةُ بَعيرٍ. فَقالَ عليه السلام: از خطبه هاى امام عليه السلام است از « » نقل شده كه اميرمؤمنان على عليه السلام در كوفه روى قطعه اى سنگ، كه «جعدة بن هبيره مخزومى» نصب كرده بود ايستاد در حالى كه پيراهنى خشن از پشم بر تن داشت و شمشيرش را با بندى از ليف خرما حمايل كرده بود و در پاهايش كفشى از ليف خرما بود و پيشانى اش از اثر سجده، پينه بسته بود، و اين خطبه را ايراد كرد. از پايان اين خطبه استفاده مى شود كه امام عليه السلام آن را يك هفته قبل از شهادتش ايراد فرموده و هدفش از ايراد آن آماده ساختن مردم براى جهاد با و غارتگران شام بوده ، مردم دعوتش را اجابت كردند و هزاران هزار نفر براى جهاد با ستمگران آماده شدند؛ ولى افسوس .... 👈 امام عليه السلام در اين خطبه براى آماده ساختن روح و جان مردم جهت مبارزه با دشمنان ستمگر به بيان چند نكته مهم مى پردازد که در 8 بخش می آید : ✳️ بخش اول: ایمان و شکرِ شایستۀ خدا *️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي إِلَيْهِ مَصَائِرُ الْخَلْقِ وَ عَوَاقِبُ الْأَمْرِ، نَحْمَدُهُ عَلَى عَظِيمِ إِحْسَانِهِ وَ نَيِّرِ بُرْهَانِهِ وَ نَوَامِي فَضْلِهِ وَ امْتِنَانِهِ؛ حَمْداً يَكُونُ لِحَقِّهِ قَضَاءً وَ لِشُكْرِهِ أَدَاءً وَ إِلَى ثَوَابِهِ مُقَرِّباً وَ لِحُسْنِ مَزِيدِهِ مُوجِباً؛ وَ نَسْتَعِينُ بِهِ اسْتِعَانَةَ رَاجٍ لِفَضْلِهِ، مُؤَمِّلٍ لِنَفْعِهِ، وَاثِقٍ بِدَفْعِهِ، مُعْتَرِفٍ لَهُ بِالطَّوْلِ، مُذْعِنٍ لَهُ بِالْعَمَلِ وَ الْقَوْلِ؛ وَ نُؤْمِنُ بِهِ إِيمَانَ مَنْ رَجَاهُ مُوقِناً وَ أَنَابَ إِلَيْهِ مُؤْمِناً وَ خَنَعَ لَهُ مُذْعِناً وَ أَخْلَصَ لَهُ مُوَحِّداً وَ عَظَّمَهُ مُمَجِّداً وَ لَاذَ بِهِ رَاغِباً مُجْتَهِداً. ✳️ 1. ستايش پروردگار سبحان : *️⃣ ستايش خداوندى را سزاست كه سر انجام خلقت، و پايان كارها به او باز مى گردد. خدا را بر احسان بزرگش، و برهان آشكار، و فراوانى فضل و آنچه بدان بر ما منّت نهاده است مى ستاييم، ستايشى كه حق او را اداء كند، و شكر شايسته او را به جا آورد، به ثواب الهى ما را نزديك گرداند و موجب فراوانى نيكى و احسان او گردد. از خدا يارى مى طلبيم، يارى خواستن كسى كه به فضل او اميدوار، و به بخشش او آرزومند، و به دفع زيانش مطمئن، و به قدرت او معترف، و به گفتار و كردار پروردگار اعتقاد دارد. به او ايمان مى آوريم، ايمان كسى كه با يقين به او اميدوار، و با اعتقاد خالص به او توجّه دارد، و با ايمانى پاك در برابرش كرنش مى كند، و با اخلاص به يگانگى او اعتقاد دارد، و با ستايش فراوان خدا را بزرگ مى شمارد، و با رغبت و تلاش به او پناهنده مى شود. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه *شخصيت «نوف بکالى» *آنچه شايسته اوست https://eitaa.com/sahife2/35001 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " https://eitaa.com/sahife2/56539 صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«9» اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِي أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ وَ قَدْ أَحْصَيْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمْ بِقُدْرَتِكَ «10» اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِينَ وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الاحْتِشَادِ عَلَيْهِمْ خدايا! اين سرنوشت را بر همه دشمنانت عموميّت بده؛ در اطراف همه كشورها، از هند و روم، و ترك، و خزر، و حبشه، و نوبه، و زنگبار، و سقالبه، و ديالمه و ديگر طوايف مشركين، آنان كه نام و نشان و اوصافشان بر ما پنهان است، و تو به دانش خود آنان را شماره كرده‏اى، و به قدرتت به آنان آگاهى. خدايا! مشركان را از دستيابى به سرزمين مسلمانان به ديگر مشركان گرفتار ساز، و آنان را با كاستن عددشان، از كاستن مسلمانان جلوگير باش، و با پراكنده كردن آنان، از گرد آمدنشان عليه مسلمانان بازدار. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«11» اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الاحْتِيَالِ وَ أَوْهِنْ أَرْكَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ وَ ابْعَثْ عَلَيْهِمْ جُنْداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِكَ كَفِعْلِكَ يَوْمَ بَدْرٍ تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْكَتَهُمْ وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ «12» اللَّهُمَّ وَ امْزُجْ مِيَاهَهُمْ بِالْوَبَاءِ وَ أَطْعِمَتَهُمْ بِالْأَدْوَاءِ وَ ارْمِ بِلَادَهُمْ بِالْخُسُوفِ وَ أَلِحَّ عَلَيْهَا بِالْقُذُوفِ وَ افْرَعْهَا بِالْمُحُولِ وَ اجْعَلْ مِيَرَهُمْ فِي أَحَصِّ أَرْضِكَ وَ أَبْعَدِهَا عَنْهُمْ وَ امْنَعْ حُصُونَهَا مِنْهُمْ أَصِبْهُمْ بِالْجُوعِ الْمُقِيمِ وَ السُّقْمِ الْأَلِيمِ‏] خدايا! دل‏هاشان را از آرامش تهى ساز، و بدن‏هاشان را از توانايى بى‏بهره كن، و قلوبشان را از چاره جويى غافل ساز، و اندامشان را از ايستادن در برابر رجال اسلام سست كن. آنان را از كوبيدن دليران بترسان، و سپاهى از فرشتگانت با عذابى از عذاب‏هايت را عليه آنان برانگيز؛ مانند كارى كه روز جنگ بدر انجام دادى، «1» تا به اين سبب بنيانشان را قطع كنى، و شوكتشان را ريشه كن سازى، و جمعيّتشان را پراكنده كنى. خدايا! آب‏هاى آنان را به وبا، «» و خوراكشان را به بيمارى‏ها مخلوط كن، و شهرهاشان را به زمين فروبر، و پيوسته بر آن شهرها سنگ و ريگ بباران، و به قحطى و خشك سالى بكوبان، و آذوقه آنان را در خالى‏ترين و دورترين زمين قرار ده، و دژهاى آن زمين را از حفاظت آنان منع كن، و آنها را به گرسنگى دائم، و بيمارى دردناك دچار ساز. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ✳️ از پيكارهاى سرنوشت ساز دوران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله جنگ بدر است. خبر موفقيّت و پيروزى و امدادهاى غيبى را خداوند متعال در قرآن چنين فرموده است: وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ* إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَكْفِيَكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلثَةِ آلافٍ مّنَ الْمَلئِكَة مُنزَلِينَ* بَلَى‏ إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مّن فَوْرِهِمْ هذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مّنَ الْمَلئِكَة مُسَوّمِينَ* وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى‏ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» «آل عمران 123» و بى‏ترديد خدا در [جنگِ‏] بدر شما را يارى داد، در حالى كه [از نظر ساز و برگ جنگى و شمار نفرات نسبت به دشمن‏] ناتوان بوديد؛ بنابراين از خدا پروا كنيد، باشد كه سپاس گزارى نماييد.* آن هنگام كه به مؤمنان مى‏گفتى: آيا شما را بس نيست كه پروردگارتان به سه هزار فرشته نازل شده شما را يارى دهد؟* آرى، اگر شكيبايى ورزيد و پرهيزكارى كنيد و دشمنان در همين لحظه، جوشان و خروشان بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان‏دار يارى مى‏دهد.* و خدا [وعده يارى و پيروزى‏] را جز بشارتى براى شما و براى آنكه دل‏هايتان به آن آرامش يابد، قرار نداد؛ و يارى و نصرت جز از سوى خداى تواناى شكست‏ناپذير و حكيم نيست. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 43 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ✳️ ويژگى مهم اين نبرد خروج پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله از مدينه براى تعقيب كاروان تجارى قريش و در پايان، نبرد در منطقه بدر بين سپاه اسلام با سپاه كفر درگرفت. حضرت همراه با 313 نفر از مسلمانان در روز دوازدهم ماه رمضان سال دوّم هجرت در حالى كه دو اسب و هفتاد شتر داشتند مدينه را به مقصد بدر ترك كردند. در منطقه ذفران خبر يافتند كه ابوسفيان سرپرست كاروان از بيراهه به مكّه رفته و از جنگ مسلمانان گريخته، ولى سپاه مجهّزى از مكه براى رويارويى با مسلمانان عازم بدر شده است. رسول اللّه صلى الله عليه و آله پس از اعلام اين خبر به اصحاب و مشورت با آنان، تصميم گرفت با همان سپاه اندك به مقابله با دشمن بپردازد. دو سپاه روز هفدهم رمضان در كنار چاه‏هاى بدر، رو در روى هم قرار گرفتند. در مرحله اوّل نبرد سه تن از قهرمانان مشرك به دست امام على عليه السلام و حمزه و عبيده به هلاكت رسيدند. و در مرحله عمومى سپاهيان اسلام در سايه امدادهاى غيبى و فرماندهى حكيمانه پيامبر صلى الله عليه و آله و دلاورى گروهى از ياران ايشان در صفوفى فشرده به نيروهاى دشمن يورش برده، بسيارى از آنان به ويژه فرمانده سپاه كفر به نام ابوجهل را به هلاكت رساندند و سپاه او پس از تحمّل خسارت‏هاى فراوان پا به فرار گذاشت و از نيروهاى اسلام تنها چهارده نفر به شهادت رسيدند. در جنگ بدر غنايم زيادى كه براى تجارت كفّار بود نصيب مسلمانان شد و رسول خدا صلى الله عليه و آله تمامى آنها را بين نيروها تقسيم كرد. اسيران به تدريج با پرداخت ديه و پذيرش مسئوليت با سواد كردن بى‏سوادان، آزاد گرديدند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 43 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2