#دعا_سی_دو_1
🔸 بار خدایا اى داراى ، پادشاهى اى که (پادشاهى تو) همیشه جاودان است (زیرا پادشاهى او به علم و قدرتش بر ممکنات آنها را آفریده یا نیافریده باشد یکسان است)
🔸 و اى داراى سلطنت و توانائى که بى لشگرها و پشتیبانیها خود به تنهائى قوى و توانا است (زیرا نیازمند بودن به لشگر و پشتیبان از لوازم عجز و ناتوانى است و آن از صفات آفریده شدگان است)
🔸 و اى داراى عزت و چیرگى و رفعت و بزرگوارى که با گردش روزگارها و سپرى شدن سالها و گذشتن زمانها و روزها باقى و پاینده است (نابود نمى شود، زیرا غایت و پایانى از زمان براى او نمى باشد تا به آن منتهى گردد چون آفریننده ى زمان و زمانیات است)
🔸 سلطنت تو چنان غالب است که حد و مرزى براى آن به اول بودن و منتهى و پایانى براى آن به آخر بودن نمى باشد (اولى براى آن نیست که آن آغاز باشد و نه آخرى که به آن پایان پذیرد)
🔸 و پادشاهى تو چنان بلند پایه است که همه چیز پیش از رسیدن به پایان آن (که پایانى براى آن نیست) فرومانده (نتوانسته آن را درک نماید)
👌بخشی از دعای #سی_دو با ترجمه مرحوم #فیض_الاسلام
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_دو_1
شكست ناپذيرى #قدرت خداوند
قسمت اول
🔹 در آيات و روايات از تفكّر در ذات ربوبى پرهيز دادهاند و دستور اكيد دادهاند كه انديشه در اين موضوع سبب توهّمات شيطانى مىشود.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
إِيَّاكُمْ وَ التَفَكُّرَ فِى اللَّهِ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ فِى اللَّهِ لايزَيدُ إِلَّا تَيْهاً إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَ لاتُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ لايُوصَفُ بِمِقْدارٍ.
مبادا درباره ذات خدا انديشه كنيد كه انديشه در خدا جز گمراهى نيفزايد و به راستى خداى عز و جل را ديدهها درنيابند و اندازه نتوان گرفت.
زيرا آنچه كه انسان برداشت مىكند ساخته ذهن بوده و از واقعيتها دور مىباشد. امّا به اين نيست كه از تفكّر در صفات و اسماى الهى بىبهره بماند.
حضرت صادق عليه السلام فرمود:
أَفْضَلُ الْعِبادَةِ إِدْمانُ التَّفَكُّرِ فِى اللَّهِ وَ فى قُدْرَتِهِ.
برترين نيايش؛ پيوسته انديشيدن درباره خدا و قدرت اوست.
امام رضا عليه السلام فرمود:
لَيْسَ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصَّلاةِ وَ الصَّوْمِ إِنَّمَا الْعِبادَةُ التَّفَكُّرُ فى أَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
عبادت به بسيار نماز خواندن و روزه گرفتن نيست؛ همانا انديشيدن در دستور خداوند است.
منظور از تفكّر در امر خدا دانش و آگاهى يافتن از چگونگى آداب و شرايط اعمال است از جمله مهمترين آنها تدبّر در رموز خلقت و شناخت نعمتهاست.
امام على عليه السلام درباره قدرت حقّ در عظمت آفرينش مىفرمايد:
سُبْحانَكَ ما اعْظَمَ شَأْنَكَ! سُبْحانَكَ ما اعْظَمَ ما نَرى مِنْ خَلْقِكَ وَ ما أَصْغَرَ عِظَمَهُ فى جَنْبِ قُدْرَتِكَ! وَ ما اهْوَلَ ما نَرى مِنْ مَلَكُوتِكَ! وَ ما احْقَرَ ذلِكَ فيما غابَ عَنّا مِنْ سُلْطانِكَ! وَ ما اسْبَغَ نِعَمَكَ فِى الدُّنْيا! وَ ما اصْغَرَها فى نِعَمِ الْآخِرَةِ. «نهج البلاغه: خطبه 108 »
منزّهى از هر عيب، چه بزرگ است شأن تو! منزّهى، چه عظيم است آنچه از مخلوقاتت كه مىبينيم و چه كوچك است عظمت آن در كنار قدرت تو! و چه دهشت آور است آنچه از ملكوت تو مشاهده مىنماييم! و چه اندازه حقير است آنچه ديده مىشود در برابر آنچه از سلطنت تو براى ما ناپيداست! نعمتهايت در اين دنيا چه گسترده و فراوان است! و با اين حال در برابر نعمت آخرتت چقدر كوچك است!
و در فرازى ديگر چنين عرضه مىدارد:
وَ ارانا مِنْ مَلَكُوتِ قُدْرَتِهِ، وَ عَجائِبِ ما نَطَقَتْ بِهِ آثارُ حِكْمَتِهِ، وَ اعْتِرافِ الْحاجَةِ مِنَ الْخَلْقِ الى انْ يُقيمَها بِمَساكِ قُوَّتِهِ، ما دَلَّنا بِاضْطِرارِ قِيامِ الْحُجَّةِ لَهُ عَلى مَعْرِفَتِهِ. وَ ظَهَرَتْ فِى الْبَدائِعِ الَّتى احْدَثَها آثارُ صَنْعَتِهِ، وَ اعْلامُ حِكْمَتِهِ، فَصارَ كُلُّ ما خَلَقَ حُجَّةً لَهُ وَ دَليلًا عَلَيْهِ، وَ انْ كانَ خَلْقاً صامِتاً فَحُجَّتُهُ بِالتَّدبيرِ ناطِقَهٌ، وَ دَلَالَتُهُ عَلَى الْمُبْدِعِ قائِمَةٌ. «نهج البلاغه: خطبه 90 »
و به اندازهاى از ملكوت قدرتش، و از شگفتىهايى كه آثار حكمتش گوياى آن است، و از اعتراف نياز خلق به آنچه كه با قدرتش آن را حفظ مىكند به ما ارائه فرموده كه ما را به قيام دليل قطعى بر معرفت و شناختش راهنمايى نموده است. در ساختههاى بديعش آثار صنع و نشانههاى حكمتش آشكار است، از اين رو آنچه آفريده حجّت و دليلى بر وجود اوست، و اگر موجودى بىزبان باشد، تدبير او در وجود آن موجود برهان گويايى بر وجود او، و دليلى محكم بر آفرينندگى ذات پاك اوست.
👈ادامه دارد ...
#سی_دو
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_دو_1
شكستناپذيرى قدرت خداوند
قسمت دوم
🔹 حضرت حقّ، يگانهاى است كه هيچ موجودى نمىتواند با آن سر ستيز و رقابت داشته باشد؛ زيرا هر چيزى خواه ناخواه در مسيرى حركت مىكند كه حضرت ربّ براى آن ترسيم كرده و سرپيچى از او ناممكن است.
بنابراين سراسر نظام هستى در يك حركت هماهنگ گوش به فرمانِ فرمانده كلّ هستى دارد و در خط اراده مستقيم او مىچرخد. هيچ ممكنى قدرت آن را ندارد كه با سلطنت و قدرت شكستناپذير جدال نمايد.
پس امام معصوم عليهم السلام حكومت خدا را در نهايت اقتدار مىداند؛ چرا كه هيچ نيازى به پشتيبان و لشكرى ندارد و همه آفرينش در تسخير قدرت اويند و در ادامه بقاى خود نيز به افاضه لحظه به لحظه او نيازمندند.
اقتدار و چيرگى سلطنت او بر تمام هستى به اين معناست كه در قوانين كائنات بين موجودات روابط و نظام حاكم است، هر يك بدون تخلّف به كار خود مشغول مىباشد. از ريزترين ذرّه اتمى گرفته تا بزرگترين اجرام آسمانى در نظارت فرمان اويند.
خداوند سبحان مىفرمايد:
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَآءِ وَ هِىَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَآ أَتَيْنَا طَائِعِينَ»
آن گاه آهنگ آفرينش آسمان كرد، در حالى كه به صورت دود بود، پس به آن و به زمين گفت: خواه يا ناخواه بياييد. آن دو گفتند: فرمانبردار آمديم.
پژوهشهاى امروز بشرى، دستيابى به همين قانون مدارى موجودات است كه در روابط بين آنها برقرار شده است.
#سی_دو
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_68
◀️ لزوم همراهی فقر با عفاف و غنا با شکر
وَ قَالَ (علیه السلام): الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ، وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى.
#عفت ورزيدن ، #زينت #فقر، و #شكر گزارى ، زينت بى نيازى است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_68 ◀️ لزوم همراهی فقر با عفاف و غنا با شکر وَ قَ
◀️ زينت فقر و غنا:
📋 امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش از زینت فقر و زینت غنا سخن مى گوید و مى فرماید: «خویشتن دارى و #عفت #زینت #فقر و #شکر گزارى زینت غناست»; (الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى).
فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است، از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید: «(لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الأَْرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا); (انفاق شما مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفتند (از وطن خود براى شرکت در میدان جهاد آواره شده و در تأمین زندگى وامانده اند) آنها نمى توانند (براى تأمین روزى) مسافرتى کنند و از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند; اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى. آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند». این همان عفت است که زینت فقر است.
البته باید توجه داشت که عفت معناى عام و معناى خاصى دارد: معناى خاص آن پاکدامنى در مقابل آلودگى هاى جنسى و معناى عام آن هر گونه خویشتن دارى در برابر گناه و کارهاى زشت و پست است.
در حدیث دیگرى از امام(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَعَظُمَ عِنْدَاللّهِ قَدْرُهُ; آن کس که عفاف پیشه کند بار گناهش سبک و قدر و مقامش در پشگاه خدا افزون مى شود».
اما در مورد غنا که بهترین زینت شکرگزارى است; نه تنها شکر لفظى بلکه شکر عملى. اغنیا و ثروتمندانى که شکر عملى به جا مى آورند، به نیازمندان کمک مى کنند، در کارهاى خیر و عام المنفعه سرمایه گذارى مى نمایند، به آنها که وام مى خواهند وام مى دهند و حتى به کسانى که محتاجند و روى سؤال ندارند به طور پنهانى کمک مى کنند آنها برترین زینت را در زندگى براى خود فراهم کرده اند، در پیشگاه خدا آبرومندند و در برابر خلق خدا نیز داراى شخصیت و آبرو و چه زینتى از این بالاتر.
اما اگر غنىّ راه طغیان پیش گیرد، در کمک به دیگران بخل بورزد، آلوده شهوات و عیش و نوش گردد، در نظر همه زشت و منفور خواهد شد.
البته همه باید شکر نعمت هاى خدا را به جا آورند; ولى این کار براى آنها که مشمول نعمت بیشترى هستند زیبنده تر، بلکه لازم تر است.
شکر نعمت را باید از پیامبران بزرگ الهى یاد گرفت; سلیمان که ملک و حکومت بى مانندى داشت و جن و انس سر بر فرمان او بودند و بسیارى از قواى زمین و آسمان در خدمت او قرار داشتند هنگامى که مى بیند یکى از شاگردانش به نام «آصف بن برخیا» چنان مقام والاى روحانى پیدا کرده که مى تواند تخت «بلقیس» را در یک چشم بر هم زدن از شهر سبأ به شام نزد وى حاضر کند مى گوید: «(هَذَا مِنْ فَضلِ رَبِّى لِیَبْلُوَنِى أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ); خداوند چنین نعمتى را در اختیار من گذاشته تا مرا بیازماید که آیا شکر نعمت به جاى مى آورم یا نه (و به یقین من شاکر و سپاس گزار اویم».
شکرگزارى نه تنها براى غنىّ زینت، بلکه موجب فزونى نعمت است. رسول خدا(صلى الله علیه وآله)» فرمود: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُکْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ; خدا درِ شکرگزارى را به روى کسى نگشود که زیادى نعمت را از او باز دارد»
#نهج_البلاغه_حكمت_68
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
مجموعه #طوبای_محبت 3
در محضر حاج اسماعیل دولابی
✳️ لااله ، هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن .... !!
حضرت امیر علیه السلام به هر چه نگاه کرد ، لااله الاالله را دید!!
حاج اسماعیل #دولابی
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 35
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا_38.mp3
15.7M
#موانع_استجابت_دعا ۳۸
در تمام دعاهایی که از معصومین به یادگار مانده، درخواستِ بخشش گناهان و پذیرش توبه، مشهود است!
▫️آیا معصومین علیهمالسلام نیز، به گناه مبتلا میشدند؟
آیا گناه و مقام عصمت ، باهم جمع میشوند؟
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله #نماز_شب را کفاره گناهان می شمرد و می فرماید:
یا علی ثلاث کفارات منها التهجد باللیل و الناس نیام.
سه چیز موجب کفاره گناهان است که یکی از آنها شب زنده داری است در حالی که مردم خوابند.
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺 قرآن را بایستی از خودمان جدا نکنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و مأنوس باشیم. حالا در روایات دارد که هر روز لااقل پنجاه آیهی قرآن بخوانید. این، یکی از معیارهاست ... غیر از آن قرآنی که در نماز میخوانید، چه نماز نافله، چه نماز فریضه، قرآن را باز کنید، بنشینید، با حضور قلب، ده آیه، بیست آیه، پنجاه آیه، صد آیه بخوانید. قرآن را برای تدبّر کردن و فهمیدن و استفاده کردن بخوانید.
👤#مقام_معظم_رهبری
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_516
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #یکشنبه
👉🏻 1da.ir/tYO2Vq
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ سید حلّاوی (#سید_حیدر_حلی ) یک قصیده شکواییه ای ساخت که در آن به #امام_زمان ارواحنا فداه ، شکایتها دارد: یا ابن العسکری کجا هستید؟ شیعیان شما را آزار میکنند. فلان دسته از شیعیانت گرفتار شدهاند و دچار رنج و شکنج و بلا و محنت هستند.
در این اشعار بلاهایی که بر شیعیان مختلف رخ داده است به نظم کشیده شده است. این اشعار را این طرف و آن طرف در دوسه جلسه خوانده بود.
یکی دو نفر از اوتاد نجف ، در عالم رؤیا، به حضور مبارک حضرت بقیة اللّه عج شرفیاب شدند. حضرت به آنها فرمودند:
بروید به سید بگویید: سید! این قدر دل مرا مسوزان. این قدر سینه مرا کباب مکن. اینقدر ناراحتی شیعه را به گوشم مرسان. من از شنیدن آن متأثر میشوم.
عبارتی که پیغام داده است این است:
لیس الامر بیدی ، سید! کار به دست من نیست، به دست خدا است. دعا کنید خدا #فرج مرا برساند، تا شیعیانم را از این شکنجه ها نجات دهم.
🔴 گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آید
گفتم که ماه من شو گفتا اگر برآید
گفتم ز مهرورزان رسم وفا بیاموز
گفتا ز خوبرویان این کار کمتر آید
گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم
گفتا که شب رو است او از راه دیگر آید
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد
گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید
گفتم خوشا هوایی کز باد صبح خیزد
گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید
گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت
گفتا تو بندگی کن کو بنده پرور آید
گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد
گفتا مگوی با کس تا وقت آن درآید
گفتم زمان عشرت دیدی که چون سر آمد
گفتا خموش #حافظ کاین غصه هم سر آید
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_231
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2